wordt gediscussieerd over een vervelend euvel dat zich helaas voordoet bij het eerste model van de Seetal-krokodil: zinkpest.
Waarschijnlijk doordat de kwaliteit van het zinkpersgietwerk niet goed is geweest tijdens de fabricage, valt het frame rond deze tijd -10 jaar later- spontaan uit elkaar.
, dan blijft het allemaal bij elkaar.
Hieronder een fotoverslag van het vervangen van het hoofdframe. Het laat zien wat je zoal kunt verwachten als je deze klus ook te doen hebt. Tevens laat ik zien waar ik het in de verkeerde richting heb gezocht. Dat scheelt je dan wellicht! Veel plezier.
Dit model zit veel 'strakker' in elkaar dan oudere modellen die ik hiervoor onder handen had zoals de
. De toleranties zijn kleiner, de schroefjes zijn véél kleiner, de draadjes korter, kortom, ik vond het wel een lastige klus. Maar aan de andere kant: bij de fabriek kan je voor een flink bedrag een workshop doen 'bouw je eigen loc', die heb je met deze klus bijna gratis!
. Het schommelen probeer ik er een andere keer nog uit te krijgen. Martin dank voor je
de exploded view in een ander venster.
nr | Sessie I | Demontage |
1 | | Om te beginnen heb je dit nodig. Momenteel nog leverbaar voor de prijs van ?15,-. Het is het nieuwe hoofdframe (deel 35). Ook de frames van de draaistellen (deel 46) kunnen aangetast zijn door de zinkpest, die zijn echter niet meer leverbaar. Bij mijn exemplaar zijn de draaistellen nog redelijk, in ieder geval goed genoeg om te blijven gebruiken. Daarover hieronder meer. |
2 | | het nieuwe frame uitgepakt. |
3 | | even wat afspreken: sleper = voor, dus bij mijn exemplaar is de achterkant afgebroken. |
4 | | lochuis verwijderen, meer schade wordt zichtbaar (cirkel) |
5 | | de electronica tevens nog eens de 'praatrichting' aangegeven |
6 | | verwijderen huif voorbouw met de speciale kruiskopschoevendraaier van de firma |
7 | | let op dat de huif op nog twee pennetjes staat gestoken. Bij het optillen het huifje bij de groene pijlen vasthouden zodat deze pennetjes niet afbreken. |
8 | | middenvoor het pennetje waarop de huif staat.verder het gemonteerde zwarte kunststof frame (cabine-interieur) dat tevens dient als kabeldoorvoer. |
9 | | de losse as tussen motor en wormwiel |
10 | | het afgebroken draaistel.
markering van de positie van de interieur imitatie.
let ook op de oppervlakte van het gietwerk, niet strak. |
11 | | print verwijderen |
12 | | positie van de kabels goed onthouden! door de uitsparing in de print en dan tussen de bus en het kunststof zijwandje. |
13 | | aangetast oppervlak hoofdframe. de zijden staan licht bol naar buiten. |
14 | | interieur imitatie verwijderen: platte schroevendraaier aan de onderkant en dan voorzichtig naast de pennetjes recht omhoog drukken. |
15 | | kunststof interieur imitatie links en rechts verschillend! |
16 | | zicht op de motor |
18 | | Poging om kunststof interieurdeel (42) los te trekken; zinken houder breekt bij kleinste kracht af. Het blijkt geschroefd. Dit schroefje staat niet op de tekening! zie ook foto 26 en 27.
Tevens de kunststofdelen aan de onderzijde van het frame. Recht naar beneden trekken om te verwijderen. |
19 | | onderzijde, craquelé nog net onder het oppervlak. de rechthoekige openingen zijn de bevestigingen van de zandkasten. |
20 | | zie hoe strak het nieuwe frame is |
21 | | tussendoortje: overzicht werkplek |
22 | | even met de schoevendraaier op de rondjes drukken om de motor te lossen |
23 | | de afstandhoudertjes tussen motor en frame |
24 | | motor uit frame |
25 | | tsja... |
26 | | nog een poging. kunststof deel 42 moet volgens de exploded view naar boven uit het frame getild kunnen worden. (dacht ik) |
27 | | weer mislukt. Pas op deze foto ontdekte ik het schroefdraad! |
28 | | er komt steeds meer ruimte |
29 | | nu eerst de massa los schroeven van het draaistel, dan kan de kabel uit de doorvoer worden verwijderd (groene cirkel). Het afgebroken lipje van het hoofdframe zit nog klem onder het huis van het wormwiel (rode cirkel) |
30 | | om bij het huis van het wormwiel te kunnen, eerst de omloop verwijderen. schroefjes eruit (cirkel links) en dan onder het nokje uit wippen (cirkel rechts). dit is niet strikt noodzakelijk, maar geeft je wel meer werkruimte. |
31 | | ik dacht dat ik de drijfstangen moest verwijderen om de omloop eraf te kunnen halen. Dat blijkt dus niet het geval. Tip: laat de drijfstangen zoveel mogelijk op hun plaats, het is een ramp om ze opnieuw uit te lijnen! |
32 | | ik heb nu zoveel kleine losse schroefjes, dat ik ze op een A4-tje heb geplakt met het nummer volgens de expoded view erbij. |
33 | | duidelijk te zien dat de kabels in de hoek door het zwarte frame lopen. daarboven de koppeling, die moet er af om de omloop te kunnen lossen. |
34 | | verwijderen drijfstang is niet nodig! huis wormwiel is nu eraf. afgebroken lipje kan opgetild worden. |
35 | | plaats waar de königszapfen (deel 59) op het draaistel rust. |
36 | | köningszapfen en isolatieplaatje tegen de onderkant van het lipje gemonteerd |
37 | | vlnr kap wormwiel, isolatieplaatje met köningszapfen, afgeboken plaatje hoofdframe. |
38 | | even achterover zitten: overzicht werkplek |
39 | | zie het verschil links nieuw, rechts oud |
40 | | detail niet gebroken zijde. aansluiting hoofdframe en draaistel. de toleranties in dit model zijn minimaal. wel héél knap gemaakt! |
41 | | massa kan weer losgeschroefd worden |
43 | | massa los, maar wat te doen met de toevoer? |
44 | | bevestiging toevoer zichtbaar na doordrukken draad. Een soldeerverbinding aan een koperen busje. Blijf hiervan af, laat de sleper zitten. Handiger is het om de draad aan de andere zijde los te solderen van de print. Overigens geldt dit ook voor de massa; als je handig bent met solderen, werk je wellicht sneller door ook de beide massadraden van de print los te solderen. Voordeel is dan dat je minder aan de draaistellen hoeft te doen. |
45 | | stukje krimpkous houdt de koperen stift van de toevoerdraad op zijn plek. na deze opname weer lekker terug naar beneden geschoven. Dit is de verkeerde weg. |
46 | | wat een hoopje ellende.... |
47 | | nog maar eens oud en nieuw.het frame is niet symmetrisch en moet dus in één richting worden gemonteerd. de opstaande rillen aan de binnenzijde van het frame horen aan de kant waar het draaistel met de sleper zit. Ik moet nu alleen nog de rode draad los van de print solderen (dat lijkt me de handigste plek) om het oude frame helemaal te kunnen verwijderen |
48 | | het laatste knelpunt: doorvoer stroomtoevoerkabel. Let op de richting van het frame. |
49 | | dit is wel een handige manier om al die kleine schroefjes uit elkaar te houden. ze zijn allemaal verschillend! |
50 | | Tot zover het demonteren. Ik ben nu zo'n drieënhalf uur bezig geweest. Er zijn eerst weer andere klusjes, volgende keer verder. |