Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe

Gestart door JeroenS dinsdag 04 december 2012, 21:46:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe
Beste lezer,

In een ander draadje wordt gediscussieerd over een vervelend euvel dat zich helaas voordoet bij het eerste model van de Seetal-krokodil: zinkpest.
Waarschijnlijk doordat de kwaliteit van het zinkpersgietwerk niet goed is geweest tijdens de fabricage, valt het frame rond deze tijd -10 jaar later- spontaan uit elkaar.
Wat je daarvan vindt en hoe de fabrikant hiermee om zou moeten gaan, graag in dit andere draadje, dan blijft het allemaal bij elkaar.
Hieronder een fotoverslag van het vervangen van het hoofdframe. Het laat zien wat je zoal kunt verwachten als je deze klus ook te doen hebt. Tevens laat ik zien waar ik het in de verkeerde richting heb gezocht. Dat scheelt je dan wellicht! Veel plezier.

Dit model zit veel 'strakker' in elkaar dan oudere modellen die ik hiervoor onder handen had zoals de 3528 en de 3170 . De toleranties zijn kleiner, de schroefjes zijn véél kleiner, de draadjes korter, kortom, ik vond het wel een lastige klus. Maar aan de andere kant: bij de fabriek kan je voor een flink bedrag een workshop  doen 'bouw je eigen loc', die heb je met deze klus bijna gratis! :D

Het loopt (al bijna) goed af, ziehier alvast het resultaat op dit moment. Het schommelen probeer ik er een andere keer nog uit te krijgen. Martin dank voor je tip hierover!

Handig: open met deze link de exploded view in een ander venster.









































































































nr
Sessie I
Demontage
1Om te beginnen heb je dit nodig. Momenteel nog leverbaar voor de prijs van ?15,-. Het is het nieuwe hoofdframe (deel 35). Ook de frames van de draaistellen (deel 46) kunnen aangetast zijn door de zinkpest, die zijn echter niet meer leverbaar. Bij mijn exemplaar zijn de draaistellen nog redelijk, in ieder geval goed genoeg om te blijven gebruiken. Daarover hieronder meer.
2het nieuwe frame uitgepakt.
3even wat afspreken: sleper = voor, dus bij mijn exemplaar is de achterkant afgebroken.
4lochuis verwijderen, meer schade wordt zichtbaar (cirkel)
5de electronica
tevens nog eens de 'praatrichting' aangegeven
6verwijderen huif voorbouw met de speciale kruiskopschoevendraaier van de firma
7let op dat de huif op nog twee pennetjes staat gestoken. Bij het optillen het huifje bij de groene pijlen vasthouden zodat deze pennetjes niet afbreken.
8middenvoor het pennetje waarop de huif staat.verder het gemonteerde zwarte kunststof frame (cabine-interieur) dat tevens dient als kabeldoorvoer.
9de losse as tussen motor en wormwiel
10het afgebroken draaistel.

markering van de positie van de interieur imitatie.

let ook op de oppervlakte van het gietwerk, niet strak.
11print verwijderen
12positie van de kabels goed onthouden! door de uitsparing in de print en dan tussen de bus en het kunststof zijwandje.
13aangetast oppervlak hoofdframe. de zijden staan licht bol naar buiten.
14interieur imitatie verwijderen: platte schroevendraaier aan de onderkant en dan voorzichtig naast de pennetjes recht omhoog drukken.
15kunststof interieur imitatie links en rechts verschillend!
16zicht op de motor
18Poging om kunststof interieurdeel (42) los te trekken; zinken houder breekt bij kleinste kracht af. Het blijkt geschroefd. Dit schroefje staat niet op de tekening! zie ook foto 26 en 27.

Tevens de kunststofdelen aan de onderzijde van het frame. Recht naar beneden trekken om te verwijderen.
19onderzijde, craquelé nog net onder het oppervlak. de rechthoekige openingen zijn de bevestigingen van de zandkasten.
20zie hoe strak het nieuwe frame is
21tussendoortje: overzicht werkplek
22even met de schoevendraaier op de rondjes drukken om de motor te lossen
23de afstandhoudertjes tussen motor en frame
24motor uit frame
25tsja...
26nog een poging. kunststof deel 42 moet volgens de exploded view naar boven uit het frame getild kunnen worden. (dacht ik)
27weer mislukt. Pas op deze foto ontdekte ik het schroefdraad!
28er komt steeds meer ruimte
29nu eerst de massa los schroeven van het draaistel, dan kan de kabel uit de doorvoer worden verwijderd (groene cirkel). Het afgebroken lipje van het hoofdframe zit nog klem onder het huis van het wormwiel (rode cirkel)
30om bij het huis van het wormwiel te kunnen, eerst de omloop verwijderen. schroefjes eruit (cirkel links) en dan onder het nokje uit wippen (cirkel rechts). dit is niet strikt noodzakelijk, maar geeft je wel meer werkruimte.
31ik dacht dat ik de drijfstangen moest verwijderen om de omloop eraf te kunnen halen. Dat blijkt dus niet het geval. Tip: laat de drijfstangen zoveel mogelijk op hun plaats, het is een ramp om ze opnieuw uit te lijnen!
32ik heb nu zoveel kleine losse schroefjes, dat ik ze op een A4-tje heb geplakt met het nummer volgens de expoded view erbij.
33duidelijk te zien dat de kabels in de hoek door het zwarte frame lopen. daarboven de koppeling, die moet er af om de omloop te kunnen lossen.
34verwijderen drijfstang is niet nodig!
huis wormwiel is nu eraf. afgebroken lipje kan opgetild worden.
35plaats waar de königszapfen (deel 59) op het draaistel rust.
36köningszapfen en isolatieplaatje tegen de onderkant van het lipje gemonteerd
37vlnr kap wormwiel, isolatieplaatje met köningszapfen, afgeboken plaatje hoofdframe.
38even achterover zitten: overzicht werkplek
39zie het verschil
 links nieuw, rechts oud
40detail niet gebroken zijde. aansluiting hoofdframe en draaistel. de toleranties in dit model zijn minimaal. wel héél knap gemaakt!
41massa kan weer losgeschroefd worden
43massa los, maar wat te doen met de toevoer?
44bevestiging toevoer zichtbaar na doordrukken draad. Een soldeerverbinding aan een koperen busje.
Blijf hiervan af, laat de sleper zitten. Handiger is het om de draad aan de andere zijde los te solderen van de print.
 Overigens geldt dit ook voor de massa; als je handig bent met solderen, werk je wellicht sneller door ook de beide massadraden van de print los te solderen. Voordeel is dan dat je minder aan de draaistellen hoeft te doen.
45stukje krimpkous houdt de koperen stift van de toevoerdraad op zijn plek. na deze opname weer lekker terug naar beneden geschoven. Dit is de verkeerde weg.
46wat een hoopje ellende....
47nog maar eens oud en nieuw.het frame is niet symmetrisch en moet dus in één richting worden gemonteerd. de opstaande rillen aan de binnenzijde van het frame horen aan de kant waar het draaistel met de sleper zit. Ik moet nu alleen nog de rode draad los van de print solderen (dat lijkt me de handigste plek) om het oude frame helemaal te kunnen verwijderen
48het laatste knelpunt: doorvoer stroomtoevoerkabel.
Let op de richting van het frame.
49dit is wel een handige manier om al die kleine schroefjes uit elkaar te houden. ze zijn allemaal verschillend!
50Tot zover het demonteren. Ik ben nu zo'n drieënhalf uur bezig geweest.
Er zijn eerst weer andere klusjes, volgende keer verder.

Re: 37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe
Hoi Jeroen,

Morgen ga ik mijn nieuwe hoofdframe bij Keuterman ophalen. Jouw handleiding is nu al van grote waarde voor mij! :thumbup: Zo heb ik vast een idee wat me te wachten staat, en vooral waar ik op moet letten!

Hopelijk heb je de rest van het verslag er eerdaags ook op staan. Alvast bedankt voor de moeite, anders had ik het verslag moeten schrijven ;) (Dat had ik immers, in het andere draadje, al eerder beloofd)


Groeten uit Borne,
Martin
Re: 37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: 37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe
Dit verdient volgens mij een plaatsje in de Wiki.

Gr.  Charlie
Re: 37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: 37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe
en ook een pluim, voor het werk! 8o Wat een operatie zeg, en wat een duidelijk verslag.

Roy
Re: 37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe
Ik heb deze prachtige link doorgestuurd naar Mutti M. ter lering en vermaak...

Willy
Re: 37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe
Beste Jeroen, heel erg goed verslag ,daar ga ik gebruik van maken Groeten Ruud
Re: 37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe
Jeroen, mooi verslag met duidelijke foto's en verwijzingen. :)
Ik zou zelf de bedrading vooraf los solderen, dat werkt een stuk makkelijker en je hoeft niets door de snijden of te zagen.
Vooraf goed noteren welke draad waar zit, voorkomt eventuele problemen bij het in elkaar zetten.
Re: 37521 Seetal krokodil vervangen hoofdframe
Hoi Jeroen,

Met jouw handleiding erbij heb ik vandaag mijn frame vervangen. Dat werkte prima op deze manier.

Enige tips voor andere ombouwers:
- Ook bij mij zijn de interieur delen uit de cabines naar de 'Bastelkiste' verhuisd. Dan maar geen interieur, valt niet echt op.
- De gaatjes aan de zijkanten voor de interieur imitatie zijn wat te klein, met als gevolg afgebroken pootje van zo'n plastic onderdeel. Ik heb het maar opgelost door de imitatiedelen met plakband aan de binnenkant vast te zetten.
- De constructie welke het chassis aan de draaistellen koppelt is nogal kwetsbaar, daarom de loc bij voorkeur oppakken bij de draaistellen.
- Vanwege de zeer kleine schroefjes is een loeplamp is erg handig (voor 40-plussers).
- Zoals Jeroen al aangaf, de drijfstangen niet demonteren, het is nergens voor nodig.

Jeroen nogmaals bedankt voor je inspanningen :thumbup:, daardoor had ik de klus binnen de 2,5 uur geklaard.

Groeten uit Twente,
Martin