Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.

Gestart door laurens66 woensdag 18 april 2007, 20:28:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Zelf heb ik geen problemen met de bestellingen en leveringen gehad.
Allen waren binnen 5 werkdagen in huis.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Hallo,

Ik heb 20-06-2010 een rollenbank van S M T gekocht op een beurs in Duitsland.
Zover als ik kan beoordelen is deze bouwgelijk aan die van Marklin .
Hij is uitgerust met 4 rollen per zijde.
Heeft iemand ervaring hiermee en of nadere gegevens zoals testbericht folder enz.
Bestaat deze fabrikant nog ? Ik kom nl. via www. steeds terecht op de site van Marklin.
M.vr.gr.
Herman
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Citaat van: Populier op vrijdag 04 juni 2010, 17:46:50
Net bij mijn bestelling waren er wat problemen met de levering.(heeft ook Redskin ervaren). Na een mailtje mijnerzijds kwam er al snel een mailtje terug met uitleg en de belofte dat die dezelfde week zou worden verstuurd, hetgeen gebeurd is. Dus geen klachten mijnerzijds.
Inderdaad, ik heb ook wat problemen gehad, en als hij de moeite had genomen om het gewoon uit te leggen niets aan de hand, echter kreeg ik de reactie dat ik niet moet zeuren en gewoon moet afwachten (en dat vind ik niet echt klantvriendelijk).
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Heren,

Vreemde vraag wellicht, maar hoeveel loopkatten heb je nodig bij gebruik van de KPF-Zeller rollenbank?
Br 50 heeft, bijvoorbeeld ,voorloopas, 5 aangedreven assen en tender met 4assen , rap geteld een totaal van 10, derhalve 10 loopkatten :??
Hoor graag van u

Munin 
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Deze lok heeft maar 5 wielen aangedreven dus ik neem aan dat 5 stuks genoeg is.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Oke, maar bungelen die andere wielen er dan niet 'vrolijk' los onder  :?

Peter
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Zoals ik op de foto's van de fabrikant kan zien (google) is voor de tender een zwart blok aanwezig.
Voor dat ene voorloopwiel zal er wast ook wel iets dergelijks bij zitten.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Mijn rollenbank heeft 8 loopkatten. Inderdaad bungelen er soms assen los onder maar ik zie dat niet als een probleem. Je moet ze een beetje slim verdelen. Los bungelen is geen probleem: de 'bodemsnelheid' is nihil dus grote ongelukken kunnen er niet gebeuren. :wink:

groet Hennie
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Inderdaad, waarom zou je onder iedere aangedreven as een lager moeten plaatsen? Ik zou zeggen: 2 onder de tender, 2 onder de aandrijfassen en wellicht nog eentje onder de "bungelende" assen, that's all.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Dank heren, heb zojuist via eBay KZF-rollenpruefstand met 8 loopkatten besteld.
eea mede dankzij jullie reacties.
Laat dit forum mn ervaringen weten.

Peter
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Citaat van: Munin op zaterdag 17 juli 2010, 21:32:56
Dank heren, heb zojuist via eBay KZF-rollenpruefstand met 8 loopkatten besteld.
eea mede dankzij jullie reacties.
Laat dit forum mn ervaringen weten.

Peter

Welke lengte uitvoering? De nieuwe H0 bank van rond de 32.5cm, of het oude model van 50cm?
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Wat is dat nu? een verkapte prijsverhoging? Op 32,5 cm. kan je zeker niet alle locs zoals bv. de USA Santa Fe niet op kwijt. Zou ik niet voor kiezen. Ik heb vorig jaar de 50 cm. gekocht.

groet Hennie

Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Je kunt nog steeds de langere variant kiezen.       "klik"    De korte is de basis uitvoering. Overigens is het heel eenvoudig om van de korte een langere te maken. Koop 3 nieuwe staafjes van zilverstaal in de juiste diameter en je gewenste lengte. Kun je eventueel ook treinstellen testen
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Heb 33cm-uitvoering, lijkt me voldoende, grootste lok BR50 en E94.
Langere loks of treinstellen zouden niet op mn baantje passen. :(

Peter
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Ik heb hier ook de 33cm variant. 95% van de loks passen er probleemloos op. Allen de Hag Ae 8/8 BLS in mijn verzameling is te groot. Ik overweeg dus om een paar nieuwe "staafjes" te kopen.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Wat is zilverstaal eigenlijk?
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Zilverstaal ook wel assenstaal genoemd is een metaallegering met chroom is extra "taai". Wordt gebruikt voor het maken van assen.  BV schroefassen. Verkrijgbaar in diameters met een lagertoleratie. Maar de metaalexperts onder ons kunnen er ongetwijfeld meer over vertellen.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Mooie testbank. Hoe kan ik deze vinden op ebay?
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Voor die centen wil ik er ook wel 1. :D
Heb je toevallig de naam van de verkoper of een advertentie titel?
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Dat begrijp ik dus niet je wil ons gewoon niet zeggen waar je die kocht  :shock: Als je op ebay wat koopt heb je toch feedback gegeven en heb je toch de naam van de verkoper. Maar ok ik begrijp het ik zal zelf wel zoeken en vertel jou ook leker niks lekker hoor puh.  :D
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
 :lol: :lol:
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Aha. Betrap ik Johnnytrein toch op een schrijffout. Oei, oei. :mrgreen:

Lekker puh. :wink:

Over die testbank, welk merk is dit of lees ik daar overheen?

Gr, Ben.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Lucien,

Bewaar je wel je ebay emails?

Zoek daar even op je rollenbank aankoop, en je weet objectnummer en verkoper en exacte objectbenaming.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Dank u meneer Lucien  :D
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Citaat van: lokje 23 op dinsdag 20 juli 2010, 11:19:06
even wat foto's .
ik heb deze gekocht op ebay voor een prijsje van 29? even zoeken en met wat geluk kan je een koopje doen.
dan aangesloten op 6021 met losse stekkers en zo kan ik de testbank ook aansluiten om analoog te testen als het moet.
nu de foto's.





lokje 23  ( lucien )


Dan heb je echt een mazzeltje mee gehad,
want deze verkoper maakt ze zelf, ook in Spoor 1,
en doorgaans doen ze 48-55 euro.

Zie zijn afgelopen veilingen afgelopen veilingen

Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Ik heb wel belangstelling om mee te doen met een samen aankoop. Maar spring jij dan op je fiets om te leveren in België of hoe zie je dat konkreet ?
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Toch zou ik nog eens kijken naar die KPF Zeller. Door zijn open constructie lijkt mij die nog veel handiger.

Bovendien las ik op hun site een goed argument om geen kogellagers maar glijlagers te gebruiken zoals in deze ebay verkoper wel heeft. Stroom door kogelagers==> vonken ==> sterk verkortte levensduur van de kogellagers. 
Zie http://www.ergo-grip.de/kpf/de/?s=seite11


Daarbij verf ik soms de wielen van stoomloks bij met rood, en weet niet of verf en oplosmiddel in een kogellager zo fijn is. Glijlager zit vol vet, dus verf zal er niet echt in lopen, lijkt mij.

[Edit]
Is wel andere prijscategorie, maar 69 euro met draai fixeer mogelijkheid; ik hou wel van goed gereedschap.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Dat van die stroom vind ik wat onzin. Een goed glijlager maakt geen metalisch contact met elkaar (door een laagje vet tussen de schalen) dus daar zou dan het zelfde probleem spelen.

Op www.delocloods.nl staan ook rollenbanken.

Groet,

Roy
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Als je gaat lassen aan de constructie dan klopt het argument van de kogellagers.
De spanning op de modelbaan mag een kinderhandje niet niet roosteren en dat zou dan wel lagers aan elkaar bakken.
Ik zal de pinnen vast klaar leggen om even een rollenbank in elkaar te lassen. :lol: :lol:
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.

OK, OK, ik begrijp het. Ik sluit ook mijn 1A Temsi trafo niet meer op de rijbaan aan.  :D

Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Ik heb interesse , maar kan een 6400 of zo kompleet op de rolbokken staan qua radstand ??
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Hoi Lucien,

Als ik het goed begrijp koop je een standaard rollenbank geschikt om 5 aangedreven assen op te laten rond rollen. De rails op jouw foto's heb je zelf toegevoegd?

Groeten Dennis
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.

Ondertussen ga ik toch voor een KPF Zeller; de open structuur daarvan spreekt  mij meer aan.
Van die eerder genoemde verkoper Marion (die haar/hun shop op iets anders lijkt te richten en uitverkoop houdt; de rollenbanken lijken nog wel via een andere verkoper verkocht te worden), heb ik een heel interessant aanbod voor de versie met rotofix en 5 wagens voor ? 65 inclusief verzending; alleen wil ik 8 wagentjes, (grote stoomloks) wacht nu op prijs totaal daarvoor.

Hajo
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Ik heb ook wel belangstelling maar wat is nu de juiste prijs de ene keer staat er 55 en iets lager 56, en hoeveel verzendings kosten komen er nog bij?
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Ik heb zelf nu een tijdje de KPF Zeller en die bevalt prima. In eerste instantie is het wel een erg iel bouwpakket voor dat geld, maar wanneer alles in elkaar staat, is het prima. Toegegeven, het ziet er nog steeds uit als een iel gebeuren, maar het is wel mooi open. Daarnaast heb ik ook de Fix gekocht om een loc vast te zetten. Ik heb deze nog niet gebruikt (want nog geen loc al draaiend gesmeerd), maar de optie is wel handig.

De Marklin rollenbank vind ik persoonlijker mooier, maar laat dat geen optie zijn. Voor het praktische zou ik opnieuw voor de Zeller gaan.

Greetz,
William
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Ok maar de verzendingskosten van jou naar de koper (in dit geval ik dus) hoeveel zijn die dan?
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Hoi Lucien,
nog een vraag: kun je op deze rollenbank tzt ook een snelheidsmeter aansluiten?

Groeten Dennis
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Beste Dennis,

Als je het over de Zeller hebt, daar kan een snelheidsmeter op.
Ik heb deze er namelijk zelf ook aan hangen om de locs op schaal-snelheid af te leveren.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Citaat van: Riny op vrijdag 23 juli 2010, 12:24:26
Beste Dennis,

Als je het over de Zeller hebt, daar kan een snelheidsmeter op.
Ik heb deze er namelijk zelf ook aan hangen om de locs op schaal-snelheid af te leveren.

Deze heb ik ook. Ik vind alleen de software wat summier. Is er bij de forumleden uitgebreidere software bekend.  :idea: :idea: b.v dat je de lokgegevens kunt opslaan???
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Beste Jaap,

De software bij de speedcat van de Zeller rollenbank is de enige welke bij de speedcat zit en hoort.
De gegevens van de decoder-instellingen, na deze op schaalsnelheid te hebben gezet, wordt opgeslagen via de software van de Esu lok-programmer welke ik gebruik.

Dus de combinatie welke ik gebruik is de Esu lok-programmer samen met de Zeller rollenbanken met de speedcat.
De Esu lok-programmer gebruik ik omdat mijn locs voor 98% uitgevoerd zijn met Esu decoders van diverse types.
Vandaar de genoemde combinatie.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Riny,


Bedankt voor je antwoord. Ik bedoelde niet de decoder parameters. Maar meer de basis gegevens. bv loktype, lokserienummer, wanner voor het laatst getest, ingestelde snelheid ed. Ik weet dat in combinatie met  windigital meer mogelijkheden zijn. Maar mogelijk dat knappe programaschrijvers onder ons al iets hebben ondernomen en dit met de andere forumleden willen delen. :wink: :wink:
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Citaat van: Jajekra op vrijdag 23 juli 2010, 18:47:23
Ik bedoelde niet de decoder parameters. Maar meer de basis gegevens. bv loktype, lokserienummer, wanner voor het laatst getest, ingestelde snelheid ed.

Misschien heb je iets aan Trainbase. Het dekt niet helemaal de lading van je wens.

Zelf werk ik met een uitgebreid Excelsheet waar ik relevante gegevens w.o. decodersettings, snelheid, onderhoudsgegevens, treinsamenstellingen, enz. inklop.

Gr, Ben.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Ben, Doe je dat inkloppen met een houtbeitel of gewoon zoals vroeger met een steenbeitel?  :D
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Vorige week zondag Zeller-bankje besteld, vrijdag/zaterdag binnen!
ziet er idd wel wat iel uit, maar wel mooi ding.
heb vraag die vast allang op forum gesteld en beantwoord is, hoeveel maal per jaar zet je je loks op de rollerbank om ze in shape te houden? :?:

Peter
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Grappig. Ik heb hem ook net besteld en betaald (Zeller). Hopelijk net zo snel binnen. Email contact was in elk geval heel erg snel.
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Inmiddels aantal loks laten lopen op Zeller rollenbaan.
Handig ding, moet ik zeggen, heb met krok.bekjes rollenbaan aan trafo gezet.
Jammer dat fabrikant geen aansluiting heeft gemaakt.
Hoe hebben andere gebruikers dat opgelost?

Los hiervan, had lokjes tijd niet laten lopen, maar ze liepen direct! :D :D

Peter   
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Hetzelfde, werkt toch prima.
Bovendien op deze manier met de IB- basic prima als extra Märklin programmeerspoor te gebruiken naast het gebruikelijke programmeerspoor.


groet Hennie
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Citaat van: Munin op zondag 01 augustus 2010, 22:01:46

Hoe hebben andere gebruikers dat opgelost?

Zoals aangegeven in de summiere gebruiksaanwijzing. Het gestripte uiteinde van de aansluitdraden onder de stangen in de plastic houders klemmen.  :wink: :wink:
Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Ook bij mij is intussen de KPF Zeller binnengekomen.
En heb hem gelijk in elkaar gezet en ingezet bij de montage van electrisch contact voor een rookgenerator op een lok die niet voorbereid was voor rookgenerator.
Rookgenerator werkte aanvankelijk niet Lok kon dus draaien terwijl ik rustig kon meten waar de fout zat.

De aansluitingen: ik had al trafo draden met krokodellenbekken op mijn werktafel liggen, dus die zet ik simpel direct op de rollenbank.

Mooie elegante lichte constructie deze rollenbank, niet onnodig zwaar uitgevoerd. 


Voor wie ook aanschaf overweegt en beste prijs zoekt: via ebay zoeken, er zijn meerdere aanbieders, Marion Zeller opzoeken, en dan berichtje sturen met wat je precies wil qua aantallen steunen (Laufkatzen) en Rotofix, en wat de prijs daarvoor is (direct overmaken, niet via een ebay aankoop).

Niet elk wiel hoeft ondersteund te zijn trouwens: van een 6 assig draaistel of een 1-D-1 stoomlok bijvoorbeeld kunnen rustig de middelste wielen los draaien, alleen op de uiteinden steun nodig. Even goed de video's op de site van KPF Zeller bekijken.

Re:Rollenbank / Testbank, ervaringen en soorten.
Zit er sterk over te denken er ook een aan te schaffen van zeller, het ziet er allemaal veelbelovend uit.

Zijn krokodellen een nieuw ras?  :lol: