Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rangeerbaantje. Test V36 25-05-2025

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: Mijn I-train baan in opbouw

Niets laat meer sporen na dan een trein.

@citaat
Wat Hans zegt  helemaal mee eens. Petje af voor je Tom :thumbup: .

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Dirk, jij ook bedankt, het is leuk om er een resultaat mee te boeken.
Geeft nieuwe energie en zaterdag eens kijken of ik in Rijswijk nog iets leuks vind voor mijn baantje.
Gelukkig komen de kleindochters zaterdag om Oma te helpen en te verwennen en zo is ze dan niet de hele dag alleen.
Kan ik er weer even een keertje uit en genieten van een van de leukste modeltreinbeurzen.

Märklin fahren-ärger sparen

Ik wens je een goede vangst zaterdag, Tom !
Niks zo leuk, als een pareltje tussen de oesters vinden  :P

Grtz Tony

BLIJ dat ik analoog RIJ

Goed dat je weer eens in de gelegenheid bent om een treintjesbeurs te bezoeken, Tom.
Het geloof moet toch af en toe gevoed worden, hè ;)

Het was dacht ik 2019 voor mij de laatste keer dat ik naar de Broodfabriek was geweest.
Zaterdag 14 januari 2023 met een klein groepje van 6 op naar Rijswijk.
We stonden rond 09:30 uur in de parkeergarage waar het al erg vol stond.
Door de regen naar de overkant en waren we wel snel binnen, toch altijd beter om vooraf de tickets te bestellen.
De tent was al open en men wilde eerst naar de handel.
Nou ja, ik hobbel wel mee. Had niets eigenlijk nodig maar bij DTS (Martin Domburg) toch even gevraagd of de update van de DR5000 naar de YaMoRC YD9401 Netwerk upgrade.
Moet wel lukken zo te horen.

Het was overal zo druk dat het bekijken van de kleine baantjes niet te doen was.
Er was voor iedereen wel wat te zien, de Lucky Luc baan met de man die sneller schiet dan zijn eigen schaduw tot aan zelf gebouwde Lego treinen die netjes hun rondjes rijden. Maar ook leuke baantjes die er prima uitzien en zo maakt het een bezoek voor een ieder wat wils.
Ik hou daar wel van. Ik denk altijd maar dat de bouwer of bouwers er veel plezier een hebben beleefd en daar gaat het om in elke hobby.

Het broodje kroket deze keer maar over geslagen en me te goed gedaan aan een saucijzenbroodje die waren uiteindelijk ook wel te hachelen. Aan het eind van de hal was een cateringhoekje waar het niet zo druk was. Daar staande genoten van het uiteengevallen bladerdeeg met iets wat op een saucijsje leek.

Verder me verbaast bij de Delftse Modeclub. Die stonden er met een grote N-spoor baan. De lange treinen zagen er goed uit. Een speciale koppeling zorgde er voor dat er heel erg kort gekoppeld kon worden. Iets wat ze zelf hadden ontwikkeld met magneetjes in de koppeling. Verbaast zag ik dat het hele lint daar de R3 bochten ging zonder dat de buffers elkaar raakte. En dat dan in N spoor.

Hier een hele kleine impressie van waar ik bij kon komen zonder omver geduwd te worden. Gelukkig bleef iedereen verder kalm, schoppen en slaan was er niet bij maar zo te horen scheelde het soms niet veel. Dat was wel jammer maar ja, goed voor de business.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk filmpje Tom. Ik was er rond kwart over 11, ook erg druk, maar tegen half 3 werd het gelukkig veel rustiger en ben ik gestart aan de 2e ronde. Toen wel wat leuke foto's kunnen maken en wat gesproken met de bouwers.
De drukte kwam ook door het slechte weer, een hoop mensen uit de buurt zien een bezoekje aan de broodfabriek dan als een leuk uitje; doet er in principe niet toe wat er dan te doen is :D.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Leuke sfeerimpressie Tom. Ik heb wat grappige dingen gezien, niet alleen de baan met Lucky Luke maar verderop in het filmpje ook die duiker met zijn koperen duikhelm in het water langs de kade. Zo'n evenement kan toch voor de nodige inspiratie zorgen. Volgend jaar ga ik er beslist ook heen (als het weer in Rijswijk wordt gehouden), gelukkig voor mij niet zo ver van huis.

Citaat van: Hanzi op zondag 15 januari 2023, 16:29:03Leuk filmpje Tom. Ik was er rond kwart over 11, ook erg druk, maar tegen half 3 werd het gelukkig veel rustiger en ben ik gestart aan de 2e ronde. Toen wel wat leuke foto's kunnen maken en wat gesproken met de bouwers.
De drukte kwam ook door het slechte weer, een hoop mensen uit de buurt zien een bezoekje aan de broodfabriek dan als een leuk uitje; doet er in principe niet toe wat er dan te doen is :D.

Klopt Hans, maar zo rond half 3 wilde de beentje niet meer te veel bewegen :-).
Uiteindelijk zijn we pas rond 5 uur naar huis gegaan en toen had ik het onderweg best moeilijk om de oogjes open te houden. Gelukkig zat ik achterin en kon ik een heel klein beetje weg dommelen.
Jammer dat we elkaar gemist hebben. Volgende keer dan maar weer.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dan hebben jullie er een lange dag van gemaakt Tom! Ik was er om kwart over 11 en was er even na vieren klaar mee (en m'n benen ook ;)) dus hop door de regen naar huis!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Leuk filmpje Tom  :thumbup: :thumbup:
Er was weer genoeg te zien, misschien volgend jaar weer die kant uit.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Tom.

Bedankt voor het maken en plaatsen van de film met sfeer impressie  :thumbup:
Zo'n haventje blijft natuurlijk trekken wanneer je daar zelf ook mee bezig bent (geweest). :wink:

Groeten,

Erik.

Helaas wederom problemen met de V36 van Brawa,
Loc is inmiddels 5 x terug geweest vanwege koppeling probleem aan de voorkant.
Het euvel is niet op te lossen en vandaag werd ik gebeld door een medewerker van BRAWA.
Men dacht dat het aan iTrain lag maar ook met koploper wilde het niet lukken en na een test met de Loc aan een ECOS werd duidelijk dat het toch echt aan de Loc ligt.
Ik kreeg het voorstel van een tegoedbon maar ja, daar is het probleem niet mee opgelost.
Vervolgens stelde men voor om de Loc om te ruilen, alleen was dit bestelnummer niet meer voorradig.
Ik al lang blij en na wat voorstellen van modellen heb ik voor bestelnummer 41664 gekozen, ook een diesel maar dan tijdperk IV.
Ik vind het een super service van BRAWA.

Carpe diem

Het is natuurlijk balen als zo'n loc 5 x opgestuurd moet worden. Maar inderdaad wel een prima service. Je hebt er een mooi locje voor terug die hopelijk geen problemen geeft zodat je er van kan genieten
Citaat van: iTom op dinsdag 17 januari 2023, 15:33:51Vervolgens stelde men voor om de Loc om te ruilen, alleen was dit bestelnummer niet meer voorradig.
Ik al lang blij en na wat voorstellen van modellen heb ik voor bestelnummer 41664 gekozen, ook een diesel maar dan tijdperk IV.
Ik vind het een super service van BRAWA.
Een prima alternatief. Hopelijk laat je hiermee de problemen achter je die je met de V 36 had.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dat is inderdaad super van Brawa, zeer coulant. Maar ik meen dat je oude lok toch hetzelfde model is? Kun je dan niet je oude kap behouden? Heb nog in je draadje zitten zoeken maar kreeg geen duidelijke foto van de lok gevonden.

@citaat Henk, nee die kap dat gaat hem niet worden.
Ten eerste willen ze natuurlijk de hele loc terug en ten tweede de 41664 heeft o.a. een 3 punt frontverlichting en mijn loc een 2 punt.
Verder zou ik ook niet weten wat ik met de oude kap zou moeten doen. ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Aan de ene kant triest dat zo'n locje 5x terug naar de leverancier gaat en dat het dan nog niet is opgelost.
Aan de andere kant een nette oplossing door Brawa. En dát wordt hier dan ook weer gedeeld. Slim van ze, want zo wordt een wanproduct toch weer omgezet in positieve reclame :D.
Belangrijkste is natuurlijk dat jij uiteindelijk blij bent met een goed functionerende locje!

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Tom, zou je het bezwaarlijk vinden om eens een trix te proberen?
Starten we een help Tom aan een trix actie 👌🏻😀
Ik vind dit wel heel sneu voor je namelijk, ik zou er allang klaar mee zijn na 5x (zeg niet dat trix beter is hè, misschien heb je liever een roco, maar ja ik als marklin fan 😁 )

Uit eigen ervaring, en ik prijs de service van brawa in jou geval, wil ik zelf geen loc meer van brawa, wel de wagens die zijn perfect 👍🏻 En vaak ook gedetailleerd en net wat andere niet (durven) uit te brengen..

Voorlopig weer wat tijd om met het havenkraantje verder te gaan.
Er was toch meer ruimte nodig en daarom nog een stuk uit de kade gezaagd.
De poelies en riem zijn nog onderweg. Ik had nog wel wat liggen en die dan alvast gebruikt.
De tandriem op maat gemaakt en gelijmd met 10sec. lijm. Soms hoor je dat deel over de poelies lopen, ik vind het niet zo erg.
Het geheel samen gebouwd en in het gat van de kade geplaatst. Gelijk ook de verlichting aangesloten.
Wat al onder de baan gemonteerd kon worden zit er onder, als de boel weer eens op zijn kant staat werk ik de laatste dingen weg.

Inmiddels was de avond al ingevallen en kwam het goed uit dat de kraan al verlichting heeft.
Morgen verder de boel afstellen want de Kolentrein gaat iets te vroeg optrekken om een andere wagon te lossen.
Wat wel is gelukt is dat na het optrekken en stoppen de kraan opnieuw gaat draaien. Meer dan 2 wagons lossen zit er niet in, baantje is net te kort.

Filmpje laat zien terwijl de avond al vroeg is ingevallen hoe het gaat worden.

Wat een sfeer en wat een techniek!

Dikke pret om dit zo te zien.

Groet,

Peter

Fantasietjes op de baan

Dat is puik gedaan Tom
Ik zie ook n soort beweging van het water : net n beetje deining , denk dat dat komt door het bewegende licht van de kraan. Chique hoor👌
Schitterend!

doe maar een treintje

@citaat kan dat zeker beamen  :thumbup:

Märklin fahren-ärger sparen

Knap voor mekaar geprutst, Tom  :thumbup:
Ook bedankt voor het filmpje uit Rijswijk !

Grt Tony

Swiss rail .. what else?

In één woord: subliem :thumbup:. Zeker in deze avondsetting met verlichting prachtig om te zien.

Groeten,
Wico
 @citaat
ik sluit hier bij aan,
knap gedaan Tom,

Als het maar Zwitsers is.

Tom,

Zoals altijd met veel plezier naar je sfeervolle filmpje gekeken. :)
Alles werkt prachtig en de verlichting is schitterend niet te fel of te zacht gewoon perfect.

Groet Michel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi filmpje en subliem hoe je dit weer voor elkaar hebt gekregen!
Twee dingetjes (bij deze perfectie ga je zoeken, hé): de kraanmachinist wist kennelijk dat je ging filmen want hij heeft de cabineverlichting aan gelaten zodat hij er goed op kwam te staan; normaliter heeft hij natuurlijk de verlichting uit om beter zicht naar buiten te hebben (is verder niet belangrijk, z'n Preiserogen zitten toch dicht geverfd en alles draait ook zonder hem ;)). En die schipper mag de driekleur wel eens binnenhalen na zonsondergang (en ja, ik begrijp heus wel dat je de vlag niet iedere avond binnenhaalt ;)). 

@citaat Ja Hans, dat zijn net van die kleine zaken die wat meer aandacht verdienen.
Als het straks allemaal klaar is met de boel onder de baan gaat de binnen verlichting met de rest (maar wel 1 voor 1)van de baan mee rond het tijdstip dat de buitenverlichting aan moet. Dat ga ik via de Klok regelen. Zodra de Kolentrein aankomt gaat dan de binnenverlichting van het kraanhuis weer uit en alleen de schijnwerper op de top gaat dan aan.

De vlag op de schuit die blijft 24 uur wapperen, kan niet anders want die is van dun messing en dat kan je wel opvouwen maar daarna niet mooi meer uitvouwen. Zoiets had ik bijvoorbeeld pas met de nieuwe telefoon van mijn vrouw. Ze vroeg of ze die ook kon dubbel vouwen, ik zei ja hoor dat kan. Ze keek heel tevreden alleen vertelde ik haar gelijk dat ze hem dan nooit meer kon gebruiken, gezicht op minder blij.

Overigens zal de verlichting op mijn baantje alleen werken als er iemand komt kijken, ga zelf niet in mijn uppie in het donker zitten.
Waarom ik dan toch al die moeite doe, dat is om het uit te proberen zo dat ik eventueel andere er weer mee kan helpen.

Och je hoeft zo een vlag niet op te vouwen hoor. Je kan het net zo doen als Märklin met zijn machinist. Die laten ze onder het dashboard klappen. Kun je met de vlag ook doen. Een gehesen vlag na zonsondergang is majesteitschennis.  >:-D

Carpe diem

Prachtig filmpje Tom. Verlichting ziet er prima uit, kraantje draait mooi. Is wel een donker en onguur buurtje, wat verlichting zou op zijn plaats zijn, maar ik neem aan dat dit nog in de koker zit.

Ik heb echter wel een vraag. Moet de kraan de schuit lossen of de kolenwagen? Dat is dan weer belangrijk hoe de kraan start.

Nee, dat is het leuke aan dit tafereel, de schuit moet beladen worden. Even mijmeren, dit speelt rond 1950 in de DDR. In Nederland zijn de mijnen nog volop in bedrijf net als die in Dld net over de grens. Kolen te over dus en dan gaat zo'n NL schipper met zijn schuit in de DDR kolen halen. De eerste vraag die dan bij mij opkomt is, hoe komt die daar? Er zal best wel een vaarroute te bedenken zijn maar die is volgens mij erg lang. Dus niet rendabel. Maar dat is nu net het leuke van modelbouw, het is allemaal fantasie ontsproten aan het brein van de bouwer. En dan kan ineens alles. Dus helemaal toppie.

Citaat van: Freek op woensdag 18 januari 2023, 14:56:40Ik heb echter wel een vraag. Moet de kraan de schuit lossen of de kolenwagen? Dat is dan weer belangrijk hoe de kraan start.

Freek, als je goed oplet dan zie je de kraan eerst naar de wagons gaan, vervolgens naar de schuit, dan weer naar de wagons en dan weer naar de schuit. Op het laatst is de lading gelost in de schuit en gaat de kraan in de neutrale stand staan.

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 18 januari 2023, 15:05:58Maar dat is nu net het leuke van modelbouw, het is allemaal fantasie ontsproten aan het brein van de bouwer. En dan kan ineens alles. Dus helemaal toppie.

..... en zo is het en moet het ook zo blijven want 1 op 1 gaat nooit lukken of je moet een baantje in de Kuip te Rotterdam bouwen en zelfs daar zou je dan nog ruimte te kort komen. :-)

Carpe diem

Tom ik heb opgelet hoor, maak je geen zorgen. Maar het had ook andersom gekunt natuurlijk.

doe maar een treintje

ik kan alleen maar hier genieten van Tom's fantasiewereld, meer valt er niet over te zeggen, behalve dat het me veel kundigheid en geduld gemaakt is.

Citaat van: Freek op woensdag 18 januari 2023, 19:16:45Tom ik heb opgelet hoor, maak je geen zorgen. Maar het had ook andersom gekunt natuurlijk.

@Freek, nee ik maak me geen zorgen hoor en inderdaad had het ook andersom gekund maar dan was de eerste draai naar het schip geweest.
Zal morgen proberen nog een filmpje te maken.
Het achteruitrijden van de trein om uit de eerste wagon te scheppen heb ik nu geregeld.
Vandaag ook op zoek geweest naar een grijper, die moet nog wel een beetje geweatherd worden en van kolen worden voorzien.

Carpe diem

Tom wat ik in eerste instantie verwachte was dat het schip gelost zou worden. Dat was dus mijn verwachtingspatroon.
Naar aanleiding daarvan dus mijn vraag.
Bij een kolenwagon legen ging de hele wagon in de kraan of op een lift om vervolgens boven het schip geleegd te worden.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-159843-Gezicht_op_de_kolentip_(overslag_van_steenkolen_van_trein_op_schip)_aan_het_Julianakanaal_te_Born.jpg
Maar ook deze situatie zal wel eens voorgekomen zijn. 

Ja, dat kwam ook voor. Maar dit toch vaker dan dat andere voorbeeld van jou. Dat gebeurde alleen bij grote overslagplaatsen waar ook grote schepen aanmeren. Als je in die schuit van Tom een hele wagon in één keer leegkiepert ligt het ding op de bodem waarschijnlijk.

@citaat  @citaat Beste Freek.

Ik snap wel wat jij bedoelde maar als ik zo'n installatie op mijn baantje moet gaan bouwen dan is de haven vol.
Nog daar gelaten of ik het zou kunnen bouwen.

In mijn beleving zag ik gewoon uit die tijd ergens een achteraf gelegen haventje waar een verdwaalde Nederlandse schipper goedkoop kolen kwam ophalen om die dan weer ergens op de zwarte markt te verkopen. En nee er komt ook geen zwarte markt op mijn baantje.
Ik vind het leuk om zoiets te bouwen en eventueel andere te inspireren om op de baan wat te laten bewegen.
En of het dan aan de werkelijkheid zou voldoen dat zal altijd de vraag zijn.
We doen veel concessies op onze baantjes en ook al kunnen we nog zo'n grote baan bouwen, 1 op 1 gaat echt niet lukken.

Het draaien van het kraantje en het opschuiven van de Kolentrein was een uitdaging om dat zonder lichtsluisjes en OC32 uit te kunnen voeren. Misschien dat andere daar ook wat aan hebben en als dat niet zo is dan heb ik er toch en nog veel plezier van.

In het verleden ook wel eens een discussie gehad over een laslicht, volgens sommige klopte de kleur niet, het zou i.p.v. autogeen elektrisch lassen zijn. Boeiend hoor.  :-)  :-)  :-)

Citaat van: Freek op donderdag 19 januari 2023, 11:45:11Bij een kolenwagon legen ging de hele wagon in de kraan of op een lift om vervolgens boven het schip geleegd te worden.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-159843-Gezicht_op_de_kolentip_(overslag_van_steenkolen_van_trein_op_schip)_aan_het_Julianakanaal_te_Born.jpg

@Freek, in ieder geval leuk om te zien hoe dat in die jaren in zijn werk ging.
Ben weer wat wijzer geworden over het laden en lossen van de kolen.
Zelf ben ik nooit verder gekomen dan een kitje Antraciet 5 uit de kelder te scheppen in de 50'er jaren voor mijn ouders.  :)
In de zesde klas kregen we nog een voorlichting voor het volgend onderwijs, ik had voor de havenvakschool gekozen maar bleek daar ongeschikt voor te zijn.
Later toen ik een grote jongen was ben ik maar de handel in gegaan, in de voetsporen van mijn familie.  ;)

Carpe diem

Je sporenplan en ruimt leent zich niet voor zo'n los installatie. Afgezien dat dat ook weer een behoorlijk grote knutselpartij wordt.
Je kunt natuurlijk het kraantje ook anders programmeren dus vanuit rust naar het schip en van schip naar wagon etc. dus niet het schip maar de wagons laden. 

En ja een schipper die "zwarte" kolen inneemt ............ je moet er maar opkomen. Aangezien de verlichting daar niet geweldig is, is dat wel voor te stellen. Het mooie van een modelbaan is dat je zelf je ideeen er in kwijt kan en als er iets niet klopt er altijd een motivatie te verzinnen is waarom dat dan zo is.
Respect daarvoor!!

Kolen lossen bij de kolenhandelaar heb ik ooit ook wel gezien op het station van Meppel, maar hoe dat precies ging weet ik niet meer. Er staat me nog wel iets van een jacobsladder bij.

Tja, men zag mij op school wel zitten voor de MAVO/HAVO. Heeft me een hoop gedram gekost om op de LTS terecht te komen en vervolgens de MTS die ik niet afgemaakt heb. Spijt heb ik daarvan nooit gehad. Heb uiteindelijk een prachtige tijd gehad (40,5 jaar) bij de NV NS. 

Je was trouwens wel modern Tom, antraciet in de 50'r jaren. Ik moest turf halen en daarna eierkolen en tenslotte antraciet maar dat was aan het eind van de 60'r jaren toen de allesbrander plaats maakte voor een echte haard.

Het is er gisteren niet van gekomen, eerst wat huishoudelijke arbeid doen en dan naar de kapper.
Moet ook af en toe gebeuren.

Vanmorgen opnieuw filmpje gemaakt, nu met daglicht en het allemaal goed afgesteld.
Nu werkt het helemaal naar mijn zin en kan ik verder aan een volgend project waar wat beweging in gaat komen maar daar over kater meer.
Eerst maar eens zien of wat ik wil gaat lukken want het is wel een veel kleiner kraantje, de Fuschkraan van Kibri.

De Kolenkraan haalt de kolen uit de kraan en stort ze in het schip.
Nog niet echt natuurlijk want de grijper staat er nog naast.

Ik vind het wel een leuke actie zo, het gaat allemaal netjes met iTrain en het Arduino gebeuren.

Jaaa, nu hebben we het goed kunnen zien bij daglicht. Inderdaad een hele leuke actie. En die grijper valt wel op daar naast het kraantje want het is een hele gloedfonkelhagelnagel nieuwe en blauw istie ook. En niet eens in de kroeg geweest.

Is het dan de bedoeling dat die grijpert strakkies ook op en neer gaat? Of hangt die daar dan alleen maar te hangen.
Maar wat ligt er nu in het ruim van die schuit? Witte zakken zo te zien. Toch geen chocola, dat smaakt niet met kolen erop hoor. Effe zwart maken dan zijn het zakken mer eiercokes. Komt geloofwaardiger over.

Inderdaad Henk is dat de grijper maar ben er niet enthousiast over.
Moet er nog eens goed naar kijken en misschien verder zoeken naar een beter passende.

Nee, het op en neer gaan zal helaas niet meer lukken. Kraanhuis zit helemaal dicht geplakt, heb nog wel geprobeerd om er een draadje in te steken maar na 2 uurtje hengelen naar het draadje maar opgegeven. Vind dit wel prima zo.

Die zakken gaan er uit, er komt een klein heuveltje kolen, niet te veel want dan moet het scheepje dieper liggen.
Afwerken komt later, kade moet nog meer plaveisel krijgen en dat moet dan ook weer geverfd worden.
Tevens moet de rand van de kade opnieuw afgewerkt worden is nu nog kaal hout.
Speciale Gast

:) Erg leuk, een knap stukje priegelwerk met verlichting in het kraantje en op de arm. B)
Het treintje en de kraan rijden en bewegen mooi, ziet er realistisch uit. :thumbup:
En ook nog een rustgevend stukje muziek onder het filmpje. O:-D

Dirk-Jan
Schitterend Tom! Erg leuk de beweging rond de baan! Daar gaan wij ook wel het eea mee doen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Superleuk Tom, ik zou zelf de trein tijdens het lossen van de tweede lading alvast achteruit laten rijden, geen idee of dat kan met iTrain dan heb je nog meer actie op de baan.

Mvg,

Peter Degeluidsman

@citaat @Degeluidsman Peter Ik snap niet wat je bedoel. De trein rijd toch achteruit na de tweede wagon om de eerste ook te lossen.
Denk er echter over om de Loc eerder om te laten lopen zodat alle 3 de wagons één voor één gelost gaan worden.
Dat gaat prima in iTrain hoor.

Denk dat peter bedoelt de lok na de eerste beweging een halve wagonlengte achteruit zodat de beide helften aan de beurt komen. En dan hetzelfde voor alle andere wagens.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.