Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

KNed's baan | Bouw van het station

Gestart door KNed maandag 05 maart 2012, 23:31:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
KNed's baan | Bouw van het station
Zo, eindelijk is het zo ver! Nadat de meeste grote en kleine verbouwingsklussen in huis klaar zijn is het tijd om aandacht te gaan besteden aan de treinkamer.
In dit topic zal ik op onregelmatige basis verslag doen van de vorderingen...

Kamer
De kamer is een compacte kamer op de zolder.
Ongeveer 2,5 bij 2,5 meter breed. Gelukkig gaat de deur naar buiten toe open. Daar heb ik dus mooi geen last van. Binnenkort zal ik hier een tekening van de kamer plaatsen.
Op een paar laatste verfklusjes na is het helemaal klaar om aan de slag te gaan!
Een zijde wordt voor het grootste deel in beslag genomen door een dakkapel, daarnaast rest nog een klein stukje schuin dak, maar dat begint op ongeveer een meter hoogte. Daar heb ik dus niet zoveel last van.
Wel is er een balk op de scheiding van de dakkapel met het schuine dak die op ongeveer 75 cm hoogte begint, daar moet ik wel goed rekening mee houden.

Baan
Ik heb inmiddels al een poosje nagedacht over hoe de baan moet worden.
Ik heb een aantal feiten, wensen en/of eisen op een rijtje gezet:
  • Er zal metalen Märklin rails gebruikt worden (niet ideaal maar simpelweg omdat ik daar het nodige van heb en aanschaffen van andere rails te kostbaar is)
  • Om de ruimte zo goed mogelijk te benutten zal de baan langs de muren in een U vorm gemaakt worden (niet helemaal symmetrisch)
  • De uiteinden van de U worden door een wegneembare brug verbonden
  • Als voorbeeld voor de brug wordt de Dintelhavenspoorbrug gebruikt, geen exacte kopie maar redelijk gelijkend
  • Grofweg moet er een soort dubbelsporige ring zijn waar reizigersmaterieel rond kan rijden en een deel waar goederentreinen kunnen rangeren. Deze delen moeten natuurlijk met elkaar verbonden zijn.
  • Het thema is Nederlands vanaf ongeveer 1980
  • De besturing gebeurd via een Marklin Central Station I
  • Experimenteren met de computer is ook leuk dus mogelijk wordt er direct bezetmelding ingericht.
  • Scenery heeft niet de grootste nadruk maar er wordt zeker wel aandacht aan besteed.
  • Er moet een (minimaal) dubbelsporig station komen met ruimte voor een locomotief met vier rijtuigen
  • Beperkte opstelmogelijkheden zijn gewenst.
  • Liefst moet het mogelijk zijn om treinen te kunnen keren.
De eerst aanzet voor een tekening is gemaakt, ik kom er al achter dat ik volgens mij teveel wil  ;)

Wordt vervolgd!

Koen
Re:KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2008

offline
Re:KNed's baan | Intro
Goed plan Koen.

Tony
Re:KNed's baan | Intro
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:KNed's baan | Intro
Goed idee  :thumbup:

Plaats je tekening eens zodat we kunnen meekijken en denken.

Groetjes Dennis
Re:KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2011

offline
Re:KNed's baan | Intro
Hallo Koen,

dat klinkt allemaal veelbelovend. Ik ben benieuwd naar je updates/verslagjes. Maar ook naar je baanplan.
Alvast veel bouwplezier.

groeten Martin
Re:KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2006

offline
Re:KNed's baan | Intro
Leuk, die reacties!

Eerst maar eens een plattegrond van de treinkamer.
Klik op onderstaande afbeelding om de PDF te openen.
Er staat een plattegrond en een zij aanzicht in.
In hoop dat het een beetje duidelijk is.



Het baanplan volgt binnenkort, daar ben ik nog hard mee bezig...

Koen
Re:KNed's baan | Intro
oetbeem
gast

Re:KNed's baan | Intro
oke

we zullen afwachten :)
Re: KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2006

offline
Re: KNed's baan | Intro
Zo, even heel hard het stof van dit topic afblazen.

Ik ben de afgelopen jaren verder gegaan met de baan. Alles M-rail. Neergelegd. Best leuk, maar bij nader inzien een paar problemen:

  • m-rail blijft een probleem voor sommige niet-Marklin locs en wagens
  • ook door een kruiswissel op een kritische plek
  • geen goede mogelijkheden om met meerdere treinen tegelijk te rijden

Na lang aandringen van m'n zoontje toch gaan nadenken om alles opnieuw met c-rail te gaan maken.
En dan de volgende "eisen":

  • Liefst met twee treinen tegelijk rond kunnen rijden. En daarnaast nog wat rangeermogelijkheden
  • Containerterminal en lokloods
  • keermogelijkheid
En dit alles op een oppervlak van ongeveer 2,5x2,5 meter  8o
Daar is onderstaand baanplan uit gekomen.
Ik weet het, belachelijk veel rails, bijna geen mogelijkheid voor scenery. Maar dat is dan maar zo.
Je komt dus aan de rechterkant de kamer in, dan moet je gelijk onder een brug door duiken (brug wordt uitneembaar voor gevallen dat het echt nodig is). Rechtdoor kan je dan tussen de u-vorm van de baan staan/zitten.

Ik hoor graag jullie op-of-aanmerkingen.

Koen
Re: KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2006

offline
Re: KNed's baan | Intro
Nog even >de pdf versie<, dan kan je lekker inzoomen en beter de rails en andere details bekijken.

Koen
Re: KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: KNed's baan | Intro
Leuk ontwerp!
Re: KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: KNed's baan | Intro
Plaats voor scenery is hier toch nog wel? Zeker als je de hoek links onderin overdekt met een berg/heuvel.
Re: KNed's baan | Intro
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: KNed's baan | Intro
Dat ziet er toch leuk uit Koen, en volgens mij voldoende ruimte voor scenery.

Het rijden op C rails zal vast beter gaan, het is echter wel verstandig om op meerdere plaatsen baanspanning aan te brengen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Intro
Niets mis mee om veel rails te leggen, vind ik, het is gewoon een keuze. Als je niet veel ruimte hebt en toch flink wat rijmogelijkheden wilt, kan het niet anders. En dit leuke ontwerp biedt heel veel rijmogelijkheden.

Wat me wel opviel, was het grote aantal passtukjes. Als je die al hebt, maakt het niet meer uit, anders kan het wat efficiënter. Door wat te spelen met de beschikbare bochten in C-rail heb ik de meeste passtukjes weg kunnen werken (inclusief die vreemde slinger met twee passtukjes '24155'). Ik weet alleen niet zeker of het nog past binnen de beschikbare ruimte: als ik het goed heb opgemeten, past jouw ontwerp in 256 x 254 cm, deze versie in 257 x 253 cm.

Iets heel anders: heb je overwogen K-rails te gebruiken voor de brug? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me gemakkelijker om mee te werken als je een uitneembaar baandeel wilt maken.
Re: KNed's baan | Intro
Basroc-1961
gast

Re: KNed's baan | Intro
Is het een overweging om de keerlus weg te halen? Er ontstaat dan meer ruimte om te kunnen rangeren en 1 keerlus zorgt ervoor, dat uiteindelijk alles dezelfde richting opgaat.
Re: KNed's baan | Intro
Daarom bevat het plan twee keerlussen. ;)
Re: KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: KNed's baan | Intro
Klopt. Het baanplannetje zit op zich goed in elkaar, en als je de kruiswissels recht laat staan blijft het treinverkeer netjes rechts (of natuurlijk links) rijden.
Re: KNed's baan | Intro
Basroc-1961
gast

Re: KNed's baan | Intro
 @citaat @citaat

Aaah, weer wat geleerd. Ik heb toch nog 3 keer moeten kijken. Bedankt voor de eye-opener.
Re: KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2006

offline
Re: KNed's baan | Intro
Ik zou zelf nog een overloop wissel maken aan de onderkant. Nu moet je als je vertrekt van de containerterminal en je wilt buitenste spoor rijden eerst de halve baan links rijden voordat je naar het buitenspoor kunt.

Neem aan dat je nederlands rechts rijdt gezien je 6400 avatar...

Groeten,
Jelmer

P.S. dit is niet het topic, maar gebruik regelmatig je dipswitch settings pagina om met name mijn wisseldecoders settings uit te vogelen. Erg handig!
Re: KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: KNed's baan | Intro
@citaat inderdaad, goed gezien. Het mooiste is nog een extra kruiswissel en het bestaande wissel naar de buitenbaan verplaatsen.
Re: KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Intro
 @citaat @citaat
Goed idee, zo'n extra overloop, dat voegt inderdaad wat toe.

Ik kreeg bovendien nog een idee voor een iets andere wisselstraat rechtsachter, met als voordeel 4 cm extra voor de opstelsporen van de containerterminal.

Het resultaat staat hieronder.
Re: KNed's baan | Vervolg in C-rail
Wauw, wat een leuke reacties!

Citaat van: Robert op donderdag 02 januari 2020, 23:02:45
Leuk ontwerp!
Bedankt!

Citaat van: Hanzi op donderdag 02 januari 2020, 23:14:08
Plaats voor scenery is hier toch nog wel? Zeker als je de hoek links onderin overdekt met een berg/heuvel.
Bedankt voor de tip, maar ik rij vooral NL, dus een berg is niet zo passend  :) En aan de linkerkant zit nog een een vensterbank ongeveer 30 a 40 cm boven de baan.

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 januari 2020, 07:01:22
Dat ziet er toch leuk uit Koen, en volgens mij voldoende ruimte voor scenery.
Het rijden op C rails zal vast beter gaan, het is echter wel verstandig om op meerdere plaatsen baanspanning aan te brengen.
Bedankt, inderdaad komt er op veel plaatsen baanspanning, dat heb ik bij de m-rail nu ook al.

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 03 januari 2020, 07:31:45
Niets mis mee om veel rails te leggen, vind ik, het is gewoon een keuze. Als je niet veel ruimte hebt en toch flink wat rijmogelijkheden wilt, kan het niet anders. En dit leuke ontwerp biedt heel veel rijmogelijkheden.
Wat me wel opviel, was het grote aantal passtukjes. Als je die al hebt, maakt het niet meer uit, anders kan het wat efficiënter. Door wat te spelen met de beschikbare bochten in C-rail heb ik de meeste passtukjes weg kunnen werken (inclusief die vreemde slinger met twee passtukjes '24155'). Ik weet alleen niet zeker of het nog past binnen de beschikbare ruimte: als ik het goed heb opgemeten, past jouw ontwerp in 256 x 254 cm, deze versie in 257 x 253 cm.
Iets heel anders: heb je overwogen K-rails te gebruiken voor de brug? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me gemakkelijker om mee te werken als je een uitneembaar baandeel wilt maken.
Bedankt, en heel gaaf dat je zo snel een alternatief ontwerp maakt!
Ik heb heb de baan in een Autocad-kloon getekend. Vooral eerst de kritische zaken en daarna de rechte stukken ertussenin gepast. Daar had ik inderdaad best wel veel passtukjes voor nodig. Ik heb al wel een voorraadje c-rail, maar geen passtukjes. Ik ga jouw ontwerp goed nameten om te zien of het past. De kamer is niet zo groot dus mogelijk loop ik tegen grenzen aan. Ik ben heel benieuwd.
Ik heb een klein beetje k-rail wat ik gebruik voor de containerterminal. En ik heb nog wel een stapeltje lange flexibele k-rail. Ik zat nog te denken om dat links boven te gebruiken. Daar komt een station.
En eventueel voor de brug. Vooral vanwege de lengte. Of zie jij andere voordelen van k-rail?

Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 03 januari 2020, 07:45:01
Is het een overweging om de keerlus weg te halen? Er ontstaat dan meer ruimte om te kunnen rangeren en 1 keerlus zorgt ervoor, dat uiteindelijk alles dezelfde richting opgaat.
Citaat van: nobody op vrijdag 03 januari 2020, 07:51:46
Daarom bevat het plan twee keerlussen. ;)
Citaat van: Hanzi op vrijdag 03 januari 2020, 08:03:16
Klopt. Het baanplannetje zit op zich goed in elkaar, en als je de kruiswissels recht laat staan blijft het treinverkeer netjes rechts (of natuurlijk links) rijden.
Dank, inderdaad twee keerlussen. Vind ik zelf ook wel leuk gelukt  :)

Citaat van: Jelmer op vrijdag 03 januari 2020, 10:38:20
Ik zou zelf nog een overloop wissel maken aan de onderkant. Nu moet je als je vertrekt van de containerterminal en je wilt buitenste spoor rijden eerst de halve baan links rijden voordat je naar het buitenspoor kunt.
Neem aan dat je nederlands rechts rijdt gezien je 6400 avatar...
P.S. dit is niet het topic, maar gebruik regelmatig je dipswitch settings pagina om met name mijn wisseldecoders settings uit te vogelen. Erg handig!
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 03 januari 2020, 12:11:44
@citaat @citaat
Goed idee, zo'n extra overloop, dat voegt inderdaad wat toe.
Ik kreeg bovendien nog een idee voor een iets andere wisselstraat rechtsachter, met als voordeel 4 cm extra voor de opstelsporen van de containerterminal.
Het resultaat staat hieronder.
Inderdaad goed idee. Kost alleen wel weer een "dure" kruiswissel. Maar neem ik mee, moet wel even kijken hoe het kostenplaatje eruit komt te zien  :)

@Jelmer: inderdaad NL. Maar in m'n avatar staat ACTS G1206, lijkt er heel erg op  :) en leuk dat je m'n dipswitch pagina gebruikt. Daar istie voor  :)


Voor de duidelijkheid: bij de containerterminal gaat 1 spoor over de terminal heen, en eentje stopt ervoor, om RoLa en andere auto wagons te lossen. Dat heb ik nu met m'n m-rail ook al gemaakt, ik zal vanavond of morgen een foto maken.

Koen
Re: KNed's baan | Intro
Lid sinds: 2006

offline
Re: KNed's baan | Intro
Ik heb de kamer nog eens goed nagemeten. Die is iets groter dan 2,5 bij 2,5 meter.
Zie >deze pdf< voor de exacte maten, inclusief de grootte van de huidige baan.
Rechtsboven zit een koof met daarin een beluchtingsbuis. Daar zit echter ook nog wel wat loze ruimte in, in mijn plan had ik al voorzien om daar een stukje uit te zagen.
Linksboven zit een schuine balk van de dakkapel. De aangegeven ruimte is niet te gebruiken omdat de ruimte hieronder minder dan 10 centimeter is.

@Rob: ongelooflijk hoe jij zo snel kan toveren met grotere bochten en andere maten om een passend ontwerp te maken!
Ik ga de buitenste ring uit jouw ontwerp in m'n cad-tekening zetten om te zien hoe het past.

En hieronder nog een foto hoe ik nu de sporen bij de terminal geregeld heb. 1 spoor loopt wat omhoog en gaat dan over in k-rail over de terminal heen. Her spoor erachter loopt iets omhoog zodat een RoLa wagon precies aansluit op het straat-niveau van de terminal.
Dat wil ik dus hetzelfde doen met c-rail.

Koen

Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
@Rob: ik heb de buitenste ring inmiddels ingetekend en het lijkt zelfs nog wat compacter dan mijn ontwerp! Heel gaaf.
Begin volgende week zal ik het verder helemaal intekenen en hier neer zetten.

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Mooi dat het past. Voor wat betreft die buitenste ring: misschien heb je het al gezien, maar voor de zekerheid meld ik nog maar even dat die verschillend is in de twee versies die ik heb gepost. Voor de buitenmaten maakt dat niet echt uit (al is de tweede een fractie compacter) maar je kunt dus niet zomaar de eerste gaan bouwen en dan later simpelweg overstappen op de tweede.

Jouw plan voor de terminal lijkt me niet zo moeilijk te realiseren. Je zou een C-K-overgangsrails kunnen gebruiken, maar ik neem aan dat jij dat niet gaat doen, maar gewoon de dremel gaat pakken.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Ik had inderdaad je laatste tekening genomen. Nogmaals bedankt, zit goed in elkaar zo met wat R4 en R5 bochten. Daar was ik niet opgekomen.
Kan jij dat allemaal dromen? Of heb je software die je nog een handje helpt?

Hier >het plan<. Past mooi zo.

Het station heb ik er nu ook bij getekend. Omdat m'n ICE3 er in moet passen zal ik nog wel een stukje van de bocht erbij moeten pakken. Maar ja, ik ben allang blij dat ik dit allemaal op deze beperkte ruimte kan doen.

Nu c-rail gaan verzamelen!  :)

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Piest pesas!
Al zit je wel errug dicht op die balk en koof; hou rekening met uitzwenken van langere wagons! Maar hopelijk gaat t nét goed!
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Citaat van: KNed op maandag 06 januari 2020, 20:57:31Nogmaals bedankt, zit goed in elkaar zo met wat R4 en R5 bochten. Daar was ik niet opgekomen.
Kan jij dat allemaal dromen? Of heb je software die je nog een handje helpt?

Ruime bochten gebruik ik om allerlei redenen bij de planning. Ten eerste vind ik ze mooi, daarom gebruik ik het liefst de ruimste bocht die goed past, bij zo min mogelijk passtukjes. Jouw kamer is niet al te groot, daarom ontkom jij niet aan bochten en boogwissels R1, maar zoals je ziet, zijn er nog genoeg plaatsen waar ruime bochten goed tot hun recht kunnen komen. Ten tweede kunnen de sporen bij ruime bochten dichter op elkaar leggen dan bij krappe. Dat zie je bijvoorbeeld rechtsachter, waar de twee buitenste sporen op één plaats 63 mm van elkaar liggen. Omdat de buitenbocht R5 is en de binnenbocht R3, kunnen treinen elkaar daar toch nog gewoon passeren. Met R2/R1 zou 63 mm niet veilig zijn.

Ik vind baanplanning leuk en al doende heb ik inmiddels een goed inzicht in de (on-)mogelijkheden gekregen. Voor rechte trajecten heb ik een programma'tje geschreven dat de best mogelijke combinaties bepaalt van rechte rails. Bij korte trajecten is er niet altijd een passende combinatie met weinig speling, bij wat langere bestaat er altijd wel een goede oplossing.

Voor andere dan rechte trajecten heb ik (nog) geen programma'tje. Zodra er bochten aan te pas komen, is het vinden van passende combinaties lastiger te programmeren. In plaats daarvan gebruik ik als hulpmiddel een spreadsheet waarin ik van alles en nog wat kan uitrekenen dan wel opzoeken. En als ook dat niet helpt, probeer ik gewoon maar wat uit. Daar komt dat inzicht in de (on-)mogelijkheden goed van pas.

Tenslotte kan WinTrack zélf ook rails genereren tussen twee open einden. Die functie is nuttig, maar zou wel wat beter kunnen. Ik gebruik hem wel eens, maar als hij geen goede oplossing vindt, ga ik zelf puzzelen en dat heeft al vaak genoeg wat opgeleverd.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Citaat van: Hanzi op maandag 06 januari 2020, 21:05:53
Piest pesas!
Al zit je wel errug dicht op die balk en koof; hou rekening met uitzwenken van langere wagons! Maar hopelijk gaat t nét goed!

Uit die koof rechtsachter kan ik zoals ik eerder zei een stukje uit halen. Dat is dus geen probleem.
Van die schuine balk links zie je in de plattegrond het deel wat lager dan 10 centimeter is, maar het is op treinbaan-niveau helemaal open. Dus dat kan ook geen probleem zijn.
Ik zal nog wat foto's maken om het te verduidelijken.

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 07 januari 2020, 11:32:35
Ruime bochten gebruik ik om allerlei redenen bij de planning. Ten eerste vind ik ze mooi, daarom gebruik ik het liefst de ruimste bocht die goed past, bij zo min mogelijk passtukjes. Jouw kamer is niet al te groot, daarom ontkom jij niet aan bochten en boogwissels R1, maar zoals je ziet, zijn er nog genoeg plaatsen waar ruime bochten goed tot hun recht kunnen komen. Ten tweede kunnen de sporen bij ruime bochten dichter op elkaar leggen dan bij krappe. Dat zie je bijvoorbeeld rechtsachter, waar de twee buitenste sporen op één plaats 63 mm van elkaar liggen. Omdat de buitenbocht R5 is en de binnenbocht R3, kunnen treinen elkaar daar toch nog gewoon passeren. Met R2/R1 zou 63 mm niet veilig zijn.

Ik vind baanplanning leuk en al doende heb ik inmiddels een goed inzicht in de (on-)mogelijkheden gekregen. Voor rechte trajecten heb ik een programma'tje geschreven dat de best mogelijke combinaties bepaalt van rechte rails. Bij korte trajecten is er niet altijd een passende combinatie met weinig speling, bij wat langere bestaat er altijd wel een goede oplossing.

Voor andere dan rechte trajecten heb ik (nog) geen programma'tje. Zodra er bochten aan te pas komen, is het vinden van passende combinaties lastiger te programmeren. In plaats daarvan gebruik ik als hulpmiddel een spreadsheet waarin ik van alles en nog wat kan uitrekenen dan wel opzoeken. En als ook dat niet helpt, probeer ik gewoon maar wat uit. Daar komt dat inzicht in de (on-)mogelijkheden goed van pas.

Tenslotte kan WinTrack zélf ook rails genereren tussen twee open einden. Die functie is nuttig, maar zou wel wat beter kunnen. Ik gebruik hem wel eens, maar als hij geen goede oplossing vindt, ga ik zelf puzzelen en dat heeft al vaak genoeg wat opgeleverd.

Interessant. Zo'n programmaatje voor de rechte delen heb ik dus ook gemaakt. Werkt goed. Maar het is inderdaad vele malen beter om zo ruim mogelijke bochten te gebruiken.
En ontwerpen is niet m'n dagelijks werk. Met M-rail is het wat dat betreft helemaal makkelijk met het grote aantal soorten passtukjes en niet zoveel bochten.
Voor mijn eigen ontwerp was ik daarom niet zo gecharmeerd van de c-rail geometrie maar jij hebt laten zien dat er toch veel meer mogelijk is dan ik dacht.  :thumbup:

Is er nog een speciale reden waarom je de 360mm rechte rails niet gebruikt hebt? Die kan namelijk op een stuk op 10 plaatsen toegepast worden.

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Aan de ene kant is een 360 is iets duurder dan een 188 plus een 172, aan de andere kant kun je geen betere verbinding hebben dan bij één doorlopende rail. Als je uitstekende verbindingen erg belangrijk vindt, kun je die 24360 gerust gebruiken.

Mede door de beperkte keus aan bochten is het ontwerpen met M-rail misschien niet zo moeilijk, juist door die beperking vind ik het moeilijker om er een mooi ontwerp mee te maken, niet alleen maar iets dat goed aansluit. Voor een klein baantje gaat het nog wel, maar zodra het wat groter wordt, mis ik de ruimere boogstralen. Daardoor is er lang niet zoveel mogelijk als met C-rails. En als je de C-railgeometrie goed leert kennen, ontdek je dat die heel slim in elkaar zit. Alleen al de beslissing om rechte rails te maken van 188,3 mm en 171,7 mm in plaats van alleen van 180 mm, levert veel extra mogelijkheden op.

Het enige duidelijke voordeel van de M-railgeometrie vind ik het ruime assortiment aan hele korte passtukjes. De aansluitlipjes onder de C-rails zorgen dat die niet veel korter kunnen zijn dan 64,3 mm. Al zou het wel mogelijk zijn om speciale, kortere C-rails te produceren door die aansluitlipjes gewoon weg te laten.

Voor meer vrijheid bij het ontwerpen is K-rails natuurlijk veel beter, zeker als je voor heel flauwe bochten flexrails gebruikt en zonodig een rail een beetje inkort. Hoewel het wel mogelijk is, is het aanpassen van C-rail heel ongebruikelijk. Bij wijze van experiment heb ik dat overigens wel eens gedaan: ik kon wel een slank bochtje van 2,9º gebruiken.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
De 24360 is inderdaad een cent duurder en bestaat uit de combinatie van een 24172 en 24188, waarbij alleen railstaven van 360 mm gebruikt zijn. De geometrie van c-rail is wel zo doordacht, dat er wel heel veel mogelijk is. Ik heb ergens hier - volgens mij was het Laurent - op een briljante manier passtukken zien maken van c-rail. Hierbij zaagde hij uit het midden van een c-rail een stuk uit de bedding en puko's, schoof vervolgens de delen tegen elkaar aan en korte daarna de railstaven in en soldeerde de puko's weer aan elkaar.

Edit: typefout weggehaald en aangevuld.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
 @citaat
Het gaat niet om de adviesprijzen, maar de werkelijke. De 188 en 172 uit startsets worden vaak met een flinke korting aangeboden.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Ach ja, u had het soort prijzen niet genoemd.  O:-D Trouwens, wat is het verschil tussen adviesprijs en werkelijke prijs?
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
De prijzen van mijn vaste leverancier voor nieuwe rails liggen ruim een kwart onder de adviesprijs, nieuwe rails uit een set is nog wat goedkoper. Enkele prijzen van dit moment:
  • ? 4,40 voor een nieuwe 360.
  • ? 2,- voor een nieuwe 188 uit een set.
  • ? 1,80 voor een nieuwe 172 uit een set.
Daarbij moet ik wel de kanttekening maken dat hij niet altijd rails uit sets in voorraad heeft.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Vanzelfsprekend is het erg fijn, dat u een eigen leverancier heeft met eigen prijzen. Dit geldt echter niet voor iedereen, waardoor naar mijn mening de adviesprijs een neutraler beeld geeft. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen, dat ik niet weet of KNed dezelfde leverancier heeft. Mocht dit het geval zijn, dan is mijn bijdrage van generlei waarde.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Duidelijk van die 360!

Een kennis van me ruimt z'n modelbaan op, daar ga ik eerst nog even c-rail halen. Ik weet nog niet welke prijzen hij hanteert, ik gok op 75% van de nieuwprijs.

Dan zal ik nog wel wat meer nodig hebben, dat ga ik proberen via de tweedehands markt te regelen.

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
:warning: TIP: Kijk wel uit met oudere 2e hands C-rail. Van sommige series is het kunststof compleet uitgehard waardoor ze gemakkelijk breken of zelfs verbrokkelen.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bedankt voor de tip, dat weet ik inderdaad. Ik heb er al een enkele die erg bros is.
Nu gebruik ik m'n huidige c-rail vooral voor het af en toe los uitleggen van een baantje. Bij het in- en uit elkaar halen breekt er dan wat af.
Maar gebeurt dit ook spontaan als je de rails in een vaste baan verwerkt? Als je de rails op een aantal plaatsen vast zet en er verder niet meer aanzit is het dan ook een probleem? Heeft iemand de ervaring dat er spontaan iets kan breken?

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Nog nooit meegemaakt, denk ook niet dat het zomaar zal gebeuren.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Ik heb wat tweede hands C rail, waarbij inderdaad wel eea is afgebroken.

Mvrgr
Robert
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Ik heb een paar rails die echt onbruikbaar geworden zijn (alle bevestigingen afgebroken en ook de hoeken van de railbedding).
Maar verder valt het mee. Een aantal met kapotte bevestiging zal ik gewoon voor m'n baan gaan gebruiken, dan schroef ik die gewoon vast.

Status van de c-rail inkoop: ik hoop eind deze week genoeg rails binnen te hebben om met de baan te kunnen beginnen!
Dan kan ik dus gaan starten met het weghalen van de huidige m-rail. Verven van de ondergrond en gaan neerleggen van de baan...

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Inmiddels is alle M-rail van de baan geschroefd en bij een forumgenoot beland...
Was toch wel een gek idee om alles weer af te breken  :O
Voor de nostalgie heb ik een M-rail ovaaltje bewaard...  :P

De C-rail die ik nog niet had is inmiddels ook allemaal aangeschaft.

Wat ik nu wil gaan doen is de plaats waar de rails komt donkergrijs verven. In ieder geval alle plaatsen tussen twee of meerdere sporen en 1 a 2 centimeter buiten de sporen.
Daar kan ik dan met ballast en strooisel een nette overgang maken naar de omgeving.
Het wordt allemaal niet 100% natuurgetrouw, maar ik wil de C-rail helemaal schoon houden. En het is weer beter dan de C-rail kaal op een grasmat plempen wat er wel heel erg simpel uitziet.

Ook moet ik gaan werken aan de brug. Dat wordt een vrije vertaling van de Dintelhaven spoorbrug. Zie plaatje hieronder

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Wat is de reden dat je de c-rails schoon wil houden? Voor eventuele verkoop? Geef het dan even de tijd. Ik had daar zelf ook twijfels over maar op het totaal plaatje zijn die rails de kosten niet. Dan kun je het net zo goed meteen mooi doen. Maar wellicht dat je daar met verloop van tijd ook zelf op terugkomt. Het is iig het overwegen waard om je rails gewoon mooi weg te werken.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Niet direct voor verkoop maar als ik in de toekomst nog eens een andere baan ga maken wil ik niet dat ik m'n rail los moet gaan bikken of beschadigen.

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Je kunt ook schilderstape aan de rails plakken. En daar de ballast en dergelijke op lijmen. Tape kun je er later aftrekken en dan heb je schone rails.

Groeten,
Roel
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Dank voor de tip, maar als je de rails totaal niet vies wil maken wordt dat ook wel lastig denk ik, dan blijf je een klein randje tape zien?

Het hoeft van mij niet 100% natuurgetrouw. Net een tandje (of een paar tandjes?) hoger dan eerst de hele baan bedekken met grasrollen en dan de rails erop leggen  :)

Mocht ik later het toch mooier willen maken dan zit die verf onder de rails toch niet in de weg.

Eerst maar eens gaan verven enzovoort. M'n twee zoontjes gaan er eigenlijk al vanuit dat ik direct weer een complete baan neer kan gaan leggen. "U heeft de rails nu toch allemaal al binnen??". Ze voeren de druk op zeg maar...  :O :)

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Een fixeer middel gebruiken wat je met bvb water of alcohol kunt los maken.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Mocht je gaan zagen om de C aan K rails te koppelen.
Fleischmann heeft railverbinders die het hoogteverschil opvangen.
Voor de overgang van code 83 naar code 100
Artikelnummer staat ergens in mijn boiywdraadje.

Mvg Robin
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Citaat van: KNed op maandag 20 januari 2020, 23:19:20
M'n twee zoontjes gaan er eigenlijk al vanuit dat ik direct weer een complete baan neer kan gaan leggen. "U heeft de rails nu toch allemaal al binnen??". Ze voeren de druk op zeg maar...  :O :)

Koen

De jongens hebben gelijk Koen, neerleggen die rails en lekker rijden  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Citaat van: RoelMarklin op maandag 20 januari 2020, 23:10:05
Je kunt ook schilderstape aan de rails plakken. En daar de ballast en dergelijke op lijmen. Tape kun je er later aftrekken en dan heb je schone rails.
Nou, ik heb wel eens schilderstape een paar dagen laten zitten, maar met er af halen bleef er her en der nog wat achter. Helemaal feilloos is het niet.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Ik blijf nog even lekker eigenwijs vasthouden aan m'n eigen plan met de rails en ballast, we gaan het zien :)

Citaat van: Hero op dinsdag 21 januari 2020, 03:40:50
Mocht je gaan zagen om de C aan K rails te koppelen. (...)
Bedankt voor de tip maar ik heb nog overgangen van K naar M en van C naar M. Het is misschien wat omslachtig maar die wil ik koppelen. Dat moet wel lukken verwacht ik. Dan is zagen niet nodig.
Het is toch maar een heel klein stukje alleen bij de containerterminal.

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 21 januari 2020, 06:35:39
De jongens hebben gelijk Koen, neerleggen die rails en lekker rijden  :D
:D :D
Ze moeten maar even geduld hebben, ik wil in ieder geval deze week een eerste stuk voorzien van verf als ondergrond van de rails...

Koen