Voor diegene die al een mooi sporenplan hebben liggen, maar verder nog tegen een kale ondergrond aankijken,volgt hier een eenvoudig overzicht met daarin hoe en wat met gras en dergelijke het geheel te voorzien van wat natuur.
En heel belangrijk; onderstaande is mijn manier, dus dit is niet de manier
Er zijn hier op het forum ware kunstenaars met begroeiing en beplanting die dat bijzonder goed kunnen, maar dat is voor velen misschien een stap te ver.
Maar waar het hier om gaat is een relatief eenvoudige manier om je modelbaan op een acceptabele wijze aan te kleden.
De eerste stap is de aanschaf van wat diverse soorten groen en desgewenst ook railballast.
Let op dat je een assortiment koopt wat bij elkaar aansluit wat betreft kleuren en structuren.
En bewaar de verpakkingen/ nummers van de diverse soorten.
Niets zo hopeloos als dat je een tijd later weer eens wat gaat aankleden en je toch echt niet meer weet welke soort je op dat ene stukje hebt gebruikt.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat nogal uit naar de materialen van Busch, maar er zijn natuurlijk vele soorten en merken, dus oriënteer je van te voren en bedenk dat uiteindelijk je hele baan er mee moet worden aangekleed.
Tracht er een beetje lijn in te krijgen, teveel soorten en kwaliteiten geeft uiteindelijk een rommelig eindresultaat.
Bijkomende materialen zijn houtlijm, onverdund te gebruiken, en een kwastje met harde haren om de scherpe lijntjes te maken met de lijm. En een simpel theezeefje. Als je het gras zo uit de hand zou strooien, krijg je het nooit zo mooi verdeelt. Doe wat gras in het zeefje en rommel daardoorheen met de punt van een roerstaafje/stokje/pen of iets dergelijks.
Ik gebruik geen grasmaster, die dingen zijn niet bepaald goedkoop.
En dit is een cursus voor Dummies, niet voor Profi's
En als de laag gras te dun blijkt na droging, dan kan je gewoon het gras nogmaals insmeren met lijm en weer een laagje er overheen strooien.
Als de volgende dag de lijm is opgedroogd, kan je het teveel aan strooisel weghalen met de stofzuiger. Ik heb wel eens een poging gedaan om met een nylonkous in de stofzuigerslang het restant op te vangen en te kunnen hergebruiken. Nou, een heel gedoe voor een beetje gras. Bij mij verdwijnt het dus gewoon in de stofzuiger, het zal me een paar extra zakjes gras kosten als ik de gehele baan heb voorzien van gras, maar daar kom ik wel overheen.
De ondergrond heeft als eerste een laagje sterk verdunde bruine acrylverf gekregen.
De bedoeling is om de lichte houtkleur niet meer door het gras heen te zien.
Als de onderlaag te donker word gemaakt, word het gras ook gauw donker.
Kwestie van een beetje uit proberen en je persoonlijke voorkeur.
Verder spreken de foto's voor zich en lees ook de tekst onder de foto's voor de uitleg.
Dirk-Jan