Zo, eerst even wat stof wegblazen van dit draadje
Ondanks dat het laatste ontwerp klaar is, heb ik toch een klein dingetje aangepast. Ik had wat meer ruimte nodig buiten de baan.
Hier de oude situatie:
En hier de nieuwe situatie:
Ondanks dat dat stukje paradespoor kleiner is geworden, vind ik het er beter uitzien.
Verder ben ik ook nog bezig geweest met de plaatsing van seinen. Ik heb gekozen voor armseinen. Die vind ik toch beter passen bij het tijdsbeeld en de baan dan de lichtseinen. Al zouden lichtseinen wel geplaatst kunnen worden. Op de paradesporen is het plaatsen en de keuze welk sein en voorsein niet zo spannend. Alleen de seinbeelden Hp0 en Hp1 voor de hoofdseinen, en Vr0 en Vr1 voor de voorseinen zijn nodig.
De grote uitdaging ligt in het station en dan met name bij de doorgaande stationssporen. De opstelsporen en de sporen in het BW worden beveiligd met een Sh0/Sh1 of een Wartezeichen.
Om te beginnen een overzicht van de linkerkant van het station. Er wordt uitsluitend rechts gereden, echter geldt dit niet voor de sporen 2 en 3 (geteld vanaf boven). Deze sporen worden van beide kanten gebruikt.
Overzicht linkerkant van het station:
Bij binnenkomst volgt een voorsein met Vr0, Vr1 en Vr2, met daarachter het hoofdsein met Hp0, Hp1 en Hp2.
De andere kant op, dus het station verlaten aan de linkerkant, staan de volgende seinen:
- Spoor 1: Hoofdsein met Hp0 en Hp1. Er volgt geen afbuigende wissel;
- Spoor 2: Hoofdsein met Hp0 en Hp2. Er volgt een afbuigende wissel;
- Spoor 3: Hoofdsein met Hp0 en Hp2. Het zelfde als bij Spoor 2.
Voor de hoofdseinen staat nog een Schutzhaltsignale (Sh0/Sh1). Dit is nodig, omdat anders de trein niet gaat rijden ondanks dat het hoofdsein "Rijden" aangeeft.
Dan hebben we de rechterkant van het station:
Hierbij geldt bij het inrijden van het station hetzelfde als bij het inrijden van de linkerkant. Dus een voorsein met Vr0, Vr1 en Vr2, met daarachter het hoofdsein met Hp0, Hp1 en Hp2.
Bij het uitrijden van de rechterkant:
- Spoor 1: Geen seinen. Van deze kant wordt niet uitgereden;
- Spoor 2: Hoofdsein met Hp0 en Hp1. Er volgt geen afbuigende wissel;
- Spoor 3: Hoofdsein met Hp0 en Hp2. Er volgt een afbuigende wissel.
En ook hier worden voor de hoofdseinen Schutzhaltsignale geplaatst.