Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan met uitbereidingsets

Gestart door Mika zaterdag 31 december 2011, 16:13:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan met uitbereidingsets

Net me even voorgesteld en gelijk maar een vraag voorleggen.
Buiten de startset(Marklin 29539) om ben ik in het bezit van een c3 en c5 uitbreiding set
Nu wil ik principe hier een baan mee leggen met in het achterhoofd wat extra rails bij te kopen om het niet te snel te laten vervelen/eentonig te laten worden.
Ik heb in eerste instantie niet de gedachte om een heel complex banen plan neer te leggen.
Dit komt mede voort uit:
de tijd/het te besteden bedrag en de onkunde van mij (beginner)
nu zag ik in het Marklin boekje op blz 20 (inscannen lukt me niet) een plan met set c3 +c5 en enkele extra rails.
Dit lijkt mij wel wat maar is dit het enige plan of heeft iemand  daar een andere gedachte/tip bij.
Mijn interesse gaat epoche II en III voor de treinen.
Ik wil er een kolen mijn in gaan verwerken en ben in het bezit van div Faller modellen.
Daar zit er wel weer 2 van epoche I bij maar dat stoort mij niet.

Kan er eens iemand van jullie je gedachten over laten gaan?
Met nog een aantekening daar bij.
Ik zal geen hoop treinen laten rijden dus ik zou graag een baan willen bouwen waar 2 max 3 treinen tegelijk
kunnen rijden.
De beschikbare ruimte van de tafel is max 2,5 a 3 mtr bij 1,3 mtr
Re:Baan met uitbereidingsets
Hallo Mika,

Zit te kijken in het baan ontwerp boekje van Märklin op pagina 20. Dit zijn leuke basisbanen met een duidelijke symetrie van waaruit je zelf verder kunt bouwen.
Op zich is dit voorbeeld leuk om mee te beginnen en ideaal voor de ruimte die je ter beschikking hebt. Als ik jou was zou ik de baan gewoon neerleggen en gezien het feit dat je in de lengte nog ruimte over hebt (ongeveer 50 cm) de baan over de meerdere sporen met een paar rechte stukken (14172/14188) verlengen. Hierdoor ontstaat er een iets breder baanplan waardoor langere wisselstraten ontstaan en kan je eventueel later nog een extra spoor toevoegen met rangeer mogelijkheden.

Succes en hou ons op de hoogte.

Tom
Re:Baan met uitbereidingsets

Tom,(en ook andere geïnteresseerde)
Daar zat ik ook aan te denken .
Wat extra rechte stukken bij leggen en zat zelf ook aan een extra wissel te denken na de bocht aan de
rechterkant.
Zo kan de trein direct het station naderen .
op het huidige plan komt het bij mij over dat de trein eerst achteruit moet steken zeg maar.
Zal toch eens kijken of het lukt om van uit de pdf een kopie te maken praat wat makkelijker.
Het is me echter nog niet gelukt.
Alleen de tekst kan ik selecteren.
Als het iemand anders lukt svp deze(baanplan op blz 20) hier plaatsen.
Re:Baan met uitbereidingsets
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:Baan met uitbereidingsets
volgens mij zit ie in deze bijlage, bedoel je dit :help:

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/602653Baanontwerpen_Marklin_C-rail.pdf
pagina 20
eerst via bijlage geprobeerd maar daar kan maar 350 kb, dat is niet mogelijk met een plaatje.  :-(

op zich een leuk baanplan. jammer dat het op zo'n ruimte moet, ik zit er zelf ook mee  :?. Toch iets gaan doen met veel rangeren of over 1 onderwerp zoals een heel groot station, locdepot of goederenoverslag. dan heb je ook veel plezier

Simon
Re:Baan met uitbereidingsets
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan met uitbereidingsets
Re:Baan met uitbereidingsets
Citaat van: Simon v.d. Tang op vrijdag 06 januari 2012, 14:11:13
volgens mij zit ie in deze bijlage, bedoel je dit :help:

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/602653Baanontwerpen_Marklin_C-rail.pdf
pagina 20
eerst via bijlage geprobeerd maar daar kan maar 350 kb, dat is niet mogelijk met een plaatje.  :-(

op zich een leuk baanplan. jammer dat het op zo'n ruimte moet, ik zit er zelf ook mee  :?. Toch iets gaan doen met veel rangeren of over 1 onderwerp zoals een heel groot station, locdepot of goederenoverslag. dan heb je ook veel plezier

Simon

Klopt Simon deze baan bedoel ik.
Pdf is ook beveiligd van daar dat het mij niet lukte,maar bedankt dat je deze link gepost hebt
Re:Baan met uitbereidingsets
Citaat van: huub op vrijdag 06 januari 2012, 16:13:35
Meerdere banenplannen zijn te vinden op:

http://www.schneiderx.de/wintrack/plaene/mae_h0c.html

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16935.msg274222#msg274222

Huub,
Met interesse deze baanplannen door gekeken maar  ik zie niet zo snel of ik met mijn huidige rails
een ander plan kan neerleggen.
Ik heb overigens gisteren de 22 stuks ontbrekende c rails gekocht.
Re:Baan met uitbereidingsets
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:Baan met uitbereidingsets
zijn op zich wel leuk, wel jammer dat de meeste zoveel rails hebben, ben bang dat dat niet echt ten goede komt voor t landschap.
Re: Baan met uitbereidingsets
Ok,
het is een tijdje stil geweest maar heb nu wat meer tijd en wil toch eerdaags beginnen met bouwen.
Daarvoor heb ik nog wat vragen waar jullie mischien mee kunnen helpen.
Nu moet ik eerst met de onderbouw/tafel gaan beginnen, maar wat kan ik het best gaan maken.
ik zie dat er open en gesloten constructies gebruikt worden.
wanner wordt de een of de ander toegepast.
Als leek denk ik een gesloten constructie(lees houten plaat) is het snelst klaar en kun je de baan direct opleggen.
ook zie ik in de div topics al dat er druk met bekabeling begonnen wordt hoe pak je dat dan aan mbt mijn baan plan.
In mijn set zitten 2 wissels die via het ms gestuurd kunnen worden de overige wissels dus met de hand.
Kan ik eerst de baan leggen en later de elektronica inbouwen.
jullie input is meer dan welkom.

Re: Baan met uitbereidingsets
Hoi,

Als je de hoogte ingaat is het ivm bereikbaarheid aan te raden een open constructie te maken.
Elektronica kan altijd later. Wisselaandrijvingen inbouwen betekend dat je wissel van tafel moet.
Ik heb al mijn bekabeling al voorbereid voordat de rails op de plaat ging. O.a. De ringleiding lag er al.
Voordeel was dat de plaat met de kant van de kabels omhoog lag. ( zie begin van mijn draadje onder de wereldbol links)
Ik zou wel gelijk voldoende aansluitpunten voor baanspanning maken. Anders blijf je bezig met de rails losmaken.

Wil je ook wat stopsecties dan zou ik gelijk wat stukken isoleren. Stukje krimpkous of die rode Marklin dingetjes ertussen. Draad eraan met een schakelaar en de trein stopt bij je perron.

Groeten Robin
Re: Baan met uitbereidingsets

aangezien dit mijn eerste baan zal worden zal ik denk ik niet in de hoogte gaan en lijkt mij een gesloten constructie beter.
Ik heb al gezien dat er een ringleiding onder veel tafels  wordt aangebracht dus dat zal ik meenemen .
dat van die stopsecties is ook een goeie tip ,zal me daar dan ook in moeten verdiepen,alsmede de electronica onder de tafel.
meer tips altijd goed.
Re: Baan met uitbereidingsets

Hallo forum leden,
Is er iemand die mij aan een 3d versie kan helpen van het railplan (blz20 marklin brochure) welk ik wil gaan maken.
Zou graag eens willen zien hoe de bocht rechts  onder loopt ,via een tunnel?
Ook vraag ik me af hoe de trein het station moet verlaten ,deze moet dus volgens dit plan eerst achteruit.
Ik zou graag er gewoon voorbij willen rijden zonder tegen het stootblok aan te komen.
Mischien wil/kan er iemand dit via een tekening dit railplan iets meer fun meegeven.
Kun je eigenlijk met dit plan 2 treinen te gelijk laten rijden?

mvg,

Michel
Re: Baan met uitbereidingsets
Citaat van: Mika op vrijdag 14 september 2012, 20:02:30
Mischien wil/kan er iemand dit via een tekening dit railplan iets meer fun meegeven.
Re: Baan met uitbereidingsets
Citaat van: hermanus op zaterdag 15 september 2012, 17:13:40
Citaat van: Mika op vrijdag 14 september 2012, 20:02:30
Mischien wil/kan er iemand dit via een tekening dit railplan iets meer fun meegeven.

He Hermanus ,
Bedank man dat je dit zo heb willen doen.
Ik ga hier even goed naar kijken.
Zit ook een stukje industie in zag ik .
wil zelf een kolencentrale e,d plaatsen.
Kom er later wat uitgebreider op terug
Re: Baan met uitbereidingsets
heb er niet veel aan gedaan , staat namelijk gewoon op de site van marklin.de