Hallo allen,
Ik neus al een tijdje op dit prachtige forum rond en heb ook al diverse berichtjes geplaatst, maar ik had mezelf nog niet officieel voorgesteld.
Omdat ik nu een eigen draadje open voor toekomstige projectjes en hopelijk in de ?nabije? toekomst mijn eigen baan stel ik me alsnog even voor..
Mijn naam is Feike, 27 jaar en ben geboren en opgegroeid in het mooie plaatsje Ugchelen? (bij Apeldoorn)
Vanwege mijn werk bij Siemens in Hengelo en m?n prachtige vrouw uit Almelo ben ik 2 jaar geleden naar Almelo verhuisd.
Ik woon nu direct aan het spoor maar helaas zie ik alleen maar stroomafnemers langs komen omdat het spoor in een verdiepte bak ligt.
Graag zou ik julle al mijn modelbaan willen tonen, maar helaas gaat dat nog niet omdat ik er nog geen heb.
Ik heb al wel een mooie verzameling rails, rollend materiaal en scenery, maar "nog" geen ruimte in ons huidige huis.
Maar het huis staat te koop en wanneer wij in deze moeilijke economische tijden ons huis eindelijk weten te verkopen dan komt er een huis waar zeker ruimte zal zijn voor een prachtige baan. Ik heb in elk geval plannen genoeg!
Maar dat betekent niet dat ik alvast diverse projectjes kan uitvoeren wat ik later op mijn baan zou willen zien...
Het eerste project is een voetgangersbrug met 2 werkende armseinen...
Als voetgangersbrug gebruik ik Faller nr 131279
Ik heb diverse geweldig omgebouwde uitvoeringen van deze brug op dit forum gezien maar voor mij is de standaarduitvoering voldoende. Wel maak ik de perrons aan de spoorzijde smaller zodat er iets meer ruimte tussen ontstaat voor het spoor.
Van het samenbouwen van de brug heb ik geen foto's gemaakt.
Interessanter leek mij de samenbouw van het ongekoppelde armsein van viessmann gekocht als bouwpakket op conrad.
Dit was voor mij de eerste grote uitdaging want het sein is een verzameling van hele kleine deeltjes en dit was mijn eerste kennismaking met SMD leds.
Ik had er al veel over gehoord of gelezen maar ik kon toch niet geloven dat ze zo klein zijn
En hier moest ik 2 draadjes aan solderen...........
Vraag niet hoe, maar het is gelukt!
Beide SMD leds zijn gesoldeerd en de draadjes zijn door de mast gewurmd en ze werken ook nog.
Vervolgens moesten de LED's in kleine plastic behuizingen geplaatst worden en aan de mast bevestigd worden.
Dit werkje was nog priegeliger dan het solderen van de LED's.
Hier zitten de seinarmen er al op en het mechanisme aan de achterzijde werd er simpel ingeschoven.
Op het verenstaal voor de aandrijving na is het sein klaar en werkt perfect.
Het was wel een priegelklusje, maar ik zie er niet tegenop om het tweede sein voor de brug te maken en ik overweeg zelfs om in de toekomst alle seinen zo zelf te gaan maken.
Zo moet het sein ongeveer aan de brug komen.
Bij het bouwpakket van de brug zat maar ondersteuning voor 1 sein en omdat ik er 2 naast elkaar wil maken heb ik besloten om beide ondersteuningen zelf te maken zodat er minder verschil is.
Hiervoor gebruikt ik styreenplaat van 1 mm met dezelfde afmetingen als het meegeleverde voetje.
De houders voor de seinen zijn nu ook geplaatst.
Hier is de mast van het sein al ingekort en in de houder vastgezet met secondelijm. Ook is het eerste gedeelte van de aandrijving al zichtbaar.
Ik heb gepoogd een rondje uit het styreen plaat te snijden en deze heb ik op een messing asje van 1.5 mm geschoven.
Omdat ik niet wegkwam met de trekstangen moest ik de houder wat bijsnijden, omdat het sein al vastgelijmd was, was het moeilijk om te snijden dus heb ik dit met een verwarmd mesje gedaan. Dat is gelukt maar moet nog wel wat bijgewerkt worden
Op de foto staat het sein ook wat scheef... dit is ondertussen hersteld.
Het volgende stukje mechaniek is geplaatst in het trappenhuis. Als het dak er op zit zie je er niets van. Vanuit hier gaan de stangen naar beneden waar ze op een servo aangesloten zullen worden.
Dit lijkt nog niet veel maar er zit veel werk in met het op maat maken van de stangetjes om ze vervolgens er tussen te priegelen.
Voordat ik de servo onder het geheel monteer moesten eerst de "versmalde" perrons er onder gemaakt worden waaronder ik weer een stuk multiplex van 12mm heb gelijmd.
Zoals je op de foto ziet zit daar de servo er ook al onder inclusief trekstang... hieronder een closeup van de servo..
En hieronder een filmpje van het resultaat tot nog toe.. de decoder word in de programmeerstand gezet waardoor de servo constant heen en weer blijft bewegen.
De uitslag van de arm zou net iets verder mogen maar dit is me niet gelukt... en eerlijk gezegd ben ik tevreden met het resultaat.
Door mijn moeilijke keuze voor 2 ongekoppelde armseinen heb ik in totaal 4 servo's nodig en ook 4 "trekstang-mechaniekjes" maar het begin is er. Het aansluiten van de bovenste arm zal een stuk sneller gaan omdat ik nu weet hoe het moet en de asjes zitten al op hun plaats.
Vanavond gaan we eerst lekker aan de oliebollen en kijken naar het vuurwerk en in het nieuwe jaar komt er weer een update.
Een fijne jaarwisseling en een voorspoedig 2012!!
Grtz
Feike (Trainz4Fun)