Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Speaker BR18.4 stuk

Gestart door TheGhost zaterdag 17 december 2011, 17:54:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Speaker BR18.4 stuk
TheGhost
gast

Speaker BR18.4 stuk
Ik heb een probleem met de BR18.4 uit de (al oude) startset 29855, de speaker is stuk  :(
Grootste probleem is dat het ding natuurlijk allang uit de garantie is. Het juiste speakertje vinden om de defecte te vervangen blijkt ook nog een behoorlijke uitdaging, een onderdeelnummer is niet te vinden in de handleiding maar welke speaker kan als alternatief dienen?

Ik heb al flink zitten zoeken en hier op 't forum lees ik al wel dat 't een bekend probleem is/was met deze lok. De lok zelf rijd nog goed al branden de lampjes wat minder fel...

Heeft iemand tips over wat het juiste speakertje moet zijn (onderdeelnr?)
Re:Speaker BR18.4 stuk
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Speaker BR18.4 stuk
Nou, ik weet niet zoveel van speakers, maar kun je niet gewoon een andere speaker kopen, die ongeveer even groot is? Of, moet het echt het juist type zijn?
Re:Speaker BR18.4 stuk
TheGhost
gast

Re:Speaker BR18.4 stuk
Das dus ook een beetje mijn punt, ik weet niet of dat zomaar kan...
een speakertje van dergelijk formaat (de meetlat meet 2cm doorsnee) kost weinig, maar ik weet niet precies aan welke eisen het moet voldoen, ben niet genoeg thuis in electronica om dat goed te kunnen inschatten.
Re:Speaker BR18.4 stuk
Een speaker heeft een bepaalde diameter en een aantal Ohm.
Je moet de Ohm waarde kennen om eentje te kopen. Een ESU heeft er van 100 Ohm en sommige dacht ik de nieuwe Marklin decoders die 8 Ohm en ESU nu ook met zijn nieuwe Loksound V4 (dacht ik toch??).

groeten Dylan
Re:Speaker BR18.4 stuk
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Speaker BR18.4 stuk
Je hebt een speaker van 8 ohm en minimaal 0.1 watt nodig.
De diameter zal bekend zijn.
Re:Speaker BR18.4 stuk
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Speaker BR18.4 stuk
Misschien bij Conrad ?
Vast wel  ;)
Re:Speaker BR18.4 stuk
Citaat van: Kappa op zaterdag 17 december 2011, 18:17:46
Je hebt een speaker van 8 ohm en minimaal 0.1 watt nodig.
De diameter zal bekend zijn.

Hij weet hoeveel... Ik heb namelijk wel soundlocs maar verder weet ik er weinig van  :wink:


groeten Dylan
Re:Speaker BR18.4 stuk
Citaat van: TheGhost op zaterdag 17 december 2011, 17:54:37
Heeft iemand tips over wat het juiste speakertje moet zijn (onderdeelnr?)
ESU 50442

Mvg,
Peter
Re:Speaker BR18.4 stuk
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Speaker BR18.4 stuk
Hallo Ghost.
Deze BR18 was één van de eerste modellen waarbij veelvuldig het geluid plotsklaps er mee ophield!
Na allerlei discussies (ook op ons forum) bleek vrijwel altijd het speakertje kapot te zijn, maar de daadwerkelijke oorzaak (en oplossing) is dat het geluid op 100% gewoon teveel is voor deze speakertjes en, na verloop van tijd, gaan deze gewoon kapot.
Het vervangen is een "fluitje van een cent" maar je moet ook het geluid een stuk minder hard zetten (70-80%)
In Houten kun je deze te kust en te keur kopen voor ongeveer 6-9 Euro.

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Speaker BR18.4 stuk
Aliebengalie
gast

Re:Speaker BR18.4 stuk
Als het nummer klopt wat er Peter op gaf is het speakertje wel 100 ohm.
Als je het speakertje verwijderd , en het daarna omkeert zie je op het metaal in het midden de gegevens staan.(dus wel eerst ev het kunstof huisje voorzichtig loshalen).

Als voorbeeld voor de prijs bv hier:
http://www.marnan-modelspoorbouw.nl/besturing/esu-50442-luidspreker-23mm-rond-100-ohm.html

Bijna elke treinen zaak heeft deze wel op voorraad hoor.
Maar zijn uiteraard ook op interpret te koop,en het kan zo in een envelop,dus porto is niet veel.

Mvg: Alex
Re:Speaker BR18.4 stuk
TheGhost
gast

Re:Speaker BR18.4 stuk
er staat 8 Ohm 0,1Watt op 't speakertje dus 100Ohm lijkt me wat veel...
Re:Speaker BR18.4 stuk
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Speaker BR18.4 stuk
Was 8 ohm,
nu 100,
dus gaat niet meer zo gauw kapot  B)
Re:Speaker BR18.4 stuk
Aliebengalie
gast

Re:Speaker BR18.4 stuk
Citaat van: TheGhost op zondag 18 december 2011, 19:37:44
er staat 8 Ohm 0,1Watt op 't speakertje dus 100Ohm lijkt me wat veel...

Dus hopa naar de winkel om een nieuwe te halen.
Let dus wel op dat je er een koop van 8 Ohm en dus geen van 100 Ohm.
Doe je dat wel,dan is het de volgende x voor een nieuwe decoder en speaker.
Het is allemaal op elkaar afgestemd,zomaar wissellen veroorzaakt zeker schade.

Maar kijk daar na wel of je het geluid wat kan dimmen...want dat schijnt dus de oorzaak te zijn.

Veel suc6.
Mvg: Alex
Re:Speaker BR18.4 stuk
De speaker kan vrij snel kapot gaan omdat normaal de geluidssterkte op maximum staat. Terug brengen naar een geluidssterkte van ong. 70% van het maximum is aan te raden. Bij speakers met een lage impedantie is het verstandig om er meteen een weerstand van 4,7 tot 6,8 Ohm/0,5W mee in serie te plaatsen.


Mvg,
Peter
Re:Speaker BR18.4 stuk
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Speaker BR18.4 stuk
Ik heb hetzelfde probleem en een nieuwe speaker aangeschaft, maar ja geen resultaat. Ben op internet gaan spitten en het euvel ligt meest niet aan de speaker maar dat de geluidsdecoder in deze lok van een slechte kwaliteit is en die begeeft het vaak.

Als je de lok openmaakt zul je zien dat de decoder in de lok zit en een aparte geluidsdecoder met speaker in de tender.

De losse speaker kun je eventueel van Esu in Houten kopen. Ik heb zelf de speaker met de specificaties zoals Alex beschrijft daar gekocht. Helaas was dit dus voor niks door de defecte decoder.

Groet, Ronald

Re:Speaker BR18.4 stuk
mathijs-spoor3
gast

Re:Speaker BR18.4 stuk
mijn broertje had ook een 18 met een kapotte speaker, een nieuw speakertje bij conrad gekocht (3 euro?) erin gezet en hij deed het weer, inmiddels is de lok verkocht.

gr