Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Verhogen adhesiegewicht
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Verhogen adhesiegewicht  (gelezen 1038 keer)

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Verhogen adhesiegewicht
« Gepost op: woensdag 30 november 2011, 23:26:28 »

De locomotieven die geen draaistel hebben kunnen wel eens last hebben van doorslippende wielen, vanzelfsprekend afhankelijk van de netheid van je baan in de klimmende gedeeltes en het gewicht van de sleep

Je kunt het gewicht wat op de wielen rust verhogen door lood toe te voegen, ga naar een loodgieter of een kleine aannemer en vraag of hij een klein stukje oud lood heeft liggen wat hij overgehouden kan hebben na het vernieuwen van loodslabs op daken en schoorstenen, meestal is dat 1-2 mm dik.

Zoek een plaats waar je het kwijt kunt in de lok, meet die ruimte en maak een pakketje van het oude lood door het op maat te zagen en steeds om te vouwen tot je de goede 3e maat hebt.

Stop het lood dan op de plaats die je uitgezocht hebt en fixeer het loodpakketje als dat nodig is.

Hierbij een aantal foto's van mijn V36 Doppellok

Tussen het rode stuk links, het motorhuis, de magneet en de kap zit een ruimte waar een blok goed tussen past, let wel op het tandwiel

Ook daaronder zit nog een loze ruimte.

Groet, Anne W
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 december 2011, 23:42:30 door Anne W »
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

avaroma

• Toffe Gast
  • Naarden
Re:Verhogen adhesiegewicht
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 01 december 2011, 01:20:24 »

Anne,

niet alleen loks zonder draaistellen kunnen last hebben van slippen.Dat kan met allemaal gebeuren.
En gewicht verhogen help bij allemaal.Maar pas op dat je niet overdrijft. De assen zijn niet gelagerd  maar draaien gewoon staal op staal, hoog uit met wat olie er tussen. En het motortje kan ook niet tot in het oneindige belast worden.

Gr. Aad
Beter een nacht slapen over wat je gaat doen dan 's nachts wakker liggen over wat je hebt gedaan

Dennis

• Forumvrijwilliger
  • Stamgast
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 01 december 2011, 06:22:58 »

Anne,

Wat ook kan is plaklood gebruiken wat autobedrijven gebruiken voor het uitbalanceren van lichtmetalen wielen. Dat weet je ook hoeveel lood erin gaat. En het is makkelijk te plaatsen.

Groetjes Dennis.

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 01 december 2011, 22:52:46 »

Beste Aad,

Dank je wel voor je advies, ik zal het in de gaten houden, alhoewel ik denk dat er elektrisch geen problemen zullen zijn, de decoder beveiligt tegen een te hoge stroom

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Wijbe

• Vaste Inboedel
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 01 december 2011, 23:09:39 »

Recent me v100 ook volgepropt. 86 gram op het aangedreven draaistel en 46 gram op het niet aangedreven draaistel. Wat je wel merkt, als je slechts 1 kant verzwaart dat de massa slechter wordt.
Pagina's: [1]   Omhoog