Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma

Gestart door robinpk donderdag 15 september 2011, 21:25:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Geachte modelbouwers,

"Bijna" vers van de pers is dit nieuw ontwerp programma dat zich SCARM laat heten: Simple Computer Aided Railway Modeller.
Dit programma is behalve "freeware", gratis, ook nog eens in het Nederlands vertaald.
Het is vrij gemakkelijk te bedienen dank zij de videos, die op de pagina´s staan.
Het prgrammatje "weegt" slechts 3,5 Mb en ook wordt het constant vernieuwd.
Het enige, tot nu toe gevonden minpunt is,  dat de oude M-rails nog niet in de bibliotheek staan. (er is een bericht verstuurd, met dit verzoek aan de auteurs)
http://www.scarm.info/index_en.html

Robin
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Vannacht gedld en het werkt zo op het eerste oog prima! Wel nog eens zoeken of er ook een automatisch aanvullen functie op zit... Goeie tip! Overigens, volgens mij heb ik wel M in de bibliotheek staan, maar ik heb nog niet gekeken of dit ook werkt.
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
 :)

Robin,
Bedankt voor je linkje. :thumbup:
Ik heb even gekeken en het ziet er goed uit.. B)
we gaan er eens mee klooien.. :o)

groet,
Jan
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Heren,

Sinds gisteren is nu ook de M-rails er aan toe gevoegd.
Er wordt nog gewerkt aan de eerste M-rails versie, de draaischijf(en) en de overgang. Nog een klein beetje geduld.
Het programma kan verversd worden onder Help.
Robin
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Even wat gespeeld voor de wisselstraat van mijn toekomstig station: jemig, wat werkt dit gemakkelijk zeg!

Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik heb het ook even gedownload en moet zeggen dat ik het beter vind dat Wintrack, dus nu Wintrack eraf en Scarm erop.  :D
Komt volgens mij ook voor een groot gedeelte dat het Nederlands is.


Groet, Lesley
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Er bestaat toch ook wintrack in het Nederlands
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Johnny,

Die is alleen niet legaal gratis, voor velen een bezwaar. Als jeugdig modelspoorder ga je niet ?100,- betalen voor wintrack. Met die demo's kan je ook niet altijd alles, dus dit lijtk me een goed alternatief. Zelf hou ik het alleen bij wintrack ;)
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Programma ziet er op het eerste gezicht goed verzorgd uit.

Filmpje laat relatief eenvoudige werking zien.

Leuke tip deze site zeker omdat alternatieven vaak redelijk wat kosten en je er meest niet veel mee werkt.
Als je een baan ontworpen hebt maak je daarna meest lange tijd geen gebruik meer van zo'n soort programma.

Ben benieuwd of er al iemand is die zijn gehele baan ermee ontworpen heeft inclusief helling berekeningen etc.

Groet, Ronald
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hallo,

Kom wel op de site van SCARM, maar programma downloaden lukt niet.
Hoe kan ik deze wel downloaden?

Kodros
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Citaat van: kodros op woensdag 28 september 2011, 12:19:57
Hoe kan ik deze wel downloaden?

Als de LINK niet werkt, komt dat door persoonlijke instellingen of een restrictie bij de internetaanbieder. Het bestand is gewoon beschikbaar (zojuist voor de zekerheid even getest).
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Het zou nog leuker worden indien de diverse leveranciers een gemeenschappelijk uitwisselformaat zouden vaststellen, zodat je een ontwerp vanuit het ene programma kunt inlezen in een ander programma. Een keuze van het programma hangt af van wat jou aanspreekt als gebruiker, wel zou je met meerdere mensen (bijvoorbeeld op dit forum) een database van baanontwerpen kunnen opbouwen die door iedereen te gebruiken zou zijn.

Het programma zelf heb ik nog niet getest. Ik ben tevreden over Wintrack (ik heb zelfs nog versie 7, legaal) maar ben altijd bereid mijn grenzen te verleggen.

Groet,
Ronald
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hallo, ja het werkt.
Verkeerde instelling gehad.

groeten
Kodros
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hallo,

Wat een goed alternatief voor Wintrack. Ik snap sommige dingen nog niet, maar het ziet er goed uit.
Wintrack kan ik onder tussen ook mee overweg, dus ik twijfel nog even (vooral vanwege de uitwisseling met mede-forummers) welk programma ik ga gebruiken. Ik ga ook eerst eens kijken hoe de afdrukken uit de printer komen!

Bedankt voor de link! Prima om zo een nieuw gratis prgramma te promoten.

Groeten,

Tim
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Jullie maken mij nu toch echt nieuwsgierig. Weet er iemand of je de rails ook kunt inkleuren ? Dat is altijd handig om direct te zien waar er zich aansluitrails of schakelrails bevinden.

Is er al een nederlandstalige handleiding (of eventueel duits ?)

Guy
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hallo

Weet ook iemand hoe de de hoogte wordt ingesteld? Kom er nog niet achter. Verder werkt het programma prima.

Groeten
Kodros
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Selecteer de rails die moet stijgen en scroll met je muis wieltje .....

To change the height (or the slope) of given track (or track section), first of all the track (or section) must be selected and then you will be able to select desired height with left mouse button. You cannot directly select and change heights of tracks, which are not selected.


Use the mouse wheel or '<' and '>' keys to set the selected height. Hold Shift for bigger changing step. Setting of height will form the slope of selected track or section automatically. Gradient will be shown in percents with colour, depending on length and angle: up to 2.5% - green; up to 4% - yellow; over 4% - red. Positive values are representing climb to selected height, while negative values are for descend.
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hallo Linuxer

Bedankt voor uw antwoordt, het werkt.
Heb nog een vraagje: klimspiraal, 3 cirkels hoog, krijg je dan alle 3 te zien, of alleen de bovenste?

m.vr.gr.
Kodros
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Sorry, zo ver heb ik het niet getest.
Ik gebruik zelf WinTrack en heb SCARM even bekeken.
Dat zal de expert je moeten vertellen.

Logisch gezien zal je in de ontwerp modus (2D) maar één cirkel zien en in de 3D view de volledige spiraal.

Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Mijn vraag ivm kleur en handleiding staat nog altijd open.

Guy
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Aanpassen van kleur kan alleen met scenery volgens mij.
Maar vragen staat vrij:

I can't find the answer of my question? - Contact the author at scarm(at)scarm.info

Ook voor wat betreft de handleiding anders dan in de engelse taal heeft men een oplossing:

If you wish to translate also documentation for SCARM in your language, contact the author at scarm(at)scarm.info to receive text file and instructions for translation
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik zal de vraag voorstellen aan de heren.
Ook heb ik de vraag gesteld om -/+ 3% te kunnen buigen.
Even geduld aub

Robin
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ziet er goed uit!

Nu alleen nog even mijn computer vertellen dat deze file gedwonload kan worden... Ik realiseer me dat het een vraag is voor een ander forum, maar iemand een quick-fix daarvoor?

Groeten,
Tim
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Gelukt om te downloaden; heel enthousiast over, bij de eerste klikken werkt het al prettiger dan wintrack.

Bedankt voor de tip!
Tim
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Sinds 2 october is er een nieuwe update geplaatst met de 7186 draaischijf en kleine modificaties.

Nog steeds geen antwoord op kleuren en buigen.....

Robin
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Forumleden,

Heeft iemand al geprobeerd om twee soorten rails in een ontwerp te gebruiken?

Ik wil namelijk voor mijn schaduwstations C-rails gebruiken, want die heb ik nog in ruime mate liggen en voor mijn zichtbare gedeeltes K-rails.

Hoor graag,

Henk
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 28 oktober 2011, 18:10:01

Heeft iemand al geprobeerd om twee soorten rails in een ontwerp te gebruiken?


Ja, je kunt onbeperkt combineren.

Gr, Ben.
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Spoorman,

Helemaal geweldig!

Ik heb de vertaling naar het Nederland gecompleteerd en naar SCARM gemaild.

Ik kan het hier helaas niet bijsluiten.

groeten,

Henk Iking

Update 2-11-11:

Inmiddels de bevestging gekregen dat de update met de volledige NL-vertaling geplaatst is.
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ik vind dit wel een mooi alternatief voor wintrack en voor de portomonnee!
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Dit programma vind ik heel gemakkelijk werken :thumbup:

En is een mooi alternatief :thumbup: :thumbup:

Heb er al veel schik mee,en dat zal alleen maar erger worden hoop ik :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ziet er inderdaad goed uit  :)
gedownload en binnenkort is uitgebreid proberen  B)

Dank voor de tip.

Groetjes Fulco
Scarm ontwerpprogramma
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Scarm ontwerpprogramma
Forumleden,

Op www.scarm.info staat een freeware programma SCARM. Dit is ook al eerder op dit forum besproken en men was er lovend over. Bij het downloaden en installeren, dit programma doet overigens niets in het windows-register, bleek dat de vertaling in het Nederlands nog niet compleet was. Daar heb ik nu voor gezorgd zodat deze niet wel 100% Nederlands is.

Wellicht is dit voor julle een aardig alternatief om eens naar te kijken.
Mocht het niet werken dan verwijder je het weer en het kost je verder geen geld.

groeten,

Trainhenk 
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Sinds 3 november staat er een update klaar op : http://www.scarm.info/index_en.html#download .
Aantal bug fixes en railkleuren te gebruiken nu .

Mvg. Leo
Scarm ontwerpprogramma
Lid sinds: 2008

offline
Scarm ontwerpprogramma
Kan je dan ook nog de taalfouten er uit halen ?
Scarm ontwerpprogramma
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Scarm ontwerpprogramma
Huub,

Ik weet niet of dit in dit topic thuisoohrt en wellicht moet er een nieuwe topic gestart worden.
Ik wil jou en de anderen adviseren om je op- en aanmerkingen te melden op de website van SCARM. Met een beetke geluk krijg ik de meldingen door met een bestandje om een en ander aan te passen.

Overigens was er al een gedeelte vertaald, dat heb ik niet volledig op taalfouten en schrijfstijl gecontroleerd. Alleen als ik vond dat het de plank volledig mis sloeg heb ik het aangepast.

Trainhenk
Re:Scarm ontwerpprogramma
Lid sinds: 2006

offline
Re:Scarm ontwerpprogramma
Ik heb het programma eens geinstalleerd en gebruikt. Werkt op zich leuk, al vind ik de functionaliteit niet overal even handig. Een foto maken van het 3D aanzicht wilde niet lukken. Er werd telkens een blanco foto opgeslagen.

Maar verder is het een erg leuk programma dat in combinatie met D-rail (tegenwoordig Anyrail en niet meer gratis) voldoende middelen bied om met gratis software een leuke baan te ontwerpen.
Re:Scarm ontwerpprogramma
heb het programma ook gedownload en ben aan de slag gegaan met een leuk ontwerp welke ik hier op het forum tegen kwam en in  no time was ik klaar met uittekenen. het programma is heel handig in gebruik alleen jammer dat je geen scenery als huizen erin kan zetten.
Re:Scarm ontwerpprogramma
Hier was dus al een topic over , zie hier : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31773.msg589043;topicseen#msg589043



Mvg. Leo
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Hallo,

beide topics samengevoegd,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Citaat van: Chimeara op vrijdag 11 november 2011, 21:12:44
Ik heb het programma eens geinstalleerd en gebruikt. Werkt op zich leuk, al vind ik de functionaliteit niet overal even handig. Een foto maken van het 3D aanzicht wilde niet lukken. Er werd telkens een blanco foto opgeslagen.

Maar verder is het een erg leuk programma dat in combinatie met D-rail (tegenwoordig Anyrail en niet meer gratis) voldoende middelen bied om met gratis software een leuke baan te ontwerpen.

Even print screen en dan plakken in paint, opslaan als jpg...
Bij mij werkt dit wel, maar zijn veel mogelijkheden tot kopieeren van beeldmatriaal.

Baanplan zelf als plaatje wegschrijven:
Exploteren: plaatje -> jpg bestand

Wil je je baan verlagen:
Word er als advies gegeven: verhoog de baan met 100mm en begin met dalen van je helling waar nodig.
Tip haal 1 railstuk uit je baan door hem te selecteren rechter muisknop, verplaatsen. Ergens plaatsen. Railstukje op hoogte brengen. Rest selecteren, verplaatsen en aansluiten.   De rest neemt de hoogte aan van het railstukje.

Mvg
Mark
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
ik ben er tevreden over! ;)
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ook ik heb SCARM gedownload... Maar na het zoeken in de rails vind ik geen C-rail enkel M-rail?
Iemand die dit weet?


groeten Dylan
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
We gaan eens op zoek en proberen.

Groet Kees
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Minitreintje ,

Alle soorten M* rails staan er in , dus ook C-rails .
Zelfs combinaties van C- , M- en K-rails zijn mogelijk.

Mvg. Leo
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ja dat weet ik... Maar het probleem is dat ik ik ze niet kan terugvinden in de lijst.


groeten Dylan
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Gevonden! Er zit een klein bug in het progje. Als je met je muis naar beneden gaat lukt het niet maar met de pijltjes toetsen wel! Thanks !


groeten Dylan
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ow op die fiets , je kunt wel Märklin(5)  terug vinden in de lijst toch ? daar op gaan staan met je pointer en dan moet er een nieuw rol menuutje komen waar dan de rail types staan.

Moet mezelf direct even verbeteren , want ik heb K-rails er niet in staan .

Mvg. Leo

Edit we waren bijna gelijk :P .
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
K-rail staat er wel in  :D Maar onder een rare naam bij mij...

Ik draai dit op Ubuntu (Linux), de Windows brol buiten gegooid. Mara omdat dat niet draait op Ubuntu gebruik ik Wine (Een Win XP versie op Linux)


groeten Dylan
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Heb K-rails nu ook gevonden onder E-rails ?
Dat zal dus nog veranderd moeten worden in een up-date denk ik .


Mvg. Leo
Re:SCARM - Nieuw gratis 3D ontwerp programma
Ja dat is het...


groeten Dylan