Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De Vitrinebaan van Sebas - De kriebels!!!

Gestart door Sebas donderdag 08 september 2011, 17:19:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:De Testbaan van Sebas - Een rijdende vitrine?? Kan dat??
Hoi Ronald,

Dank voor de link! Het heeft me wel ideeën gegeven. En wat een klimspiraal heeft Edward gemaakt zeg! Echt enorm. Zo groot was ik het niet van plan voorlopig. ;) Themasporen lijken mij wel echt heel leuk om te gaan maken.

Ik merk trouwens al wel dat ik het baanplan wat ik hierboven gemaakt heb weg kan gooien want dat is praktisch niet uitvoerbaar... Helaas. Het grote probleem waar ik mee zit is de maximale stijging van 3% Ik heb net een klein gedeelte 4% neergelegd want dat zou mijn ruimteprobleem aanzienlijk verkleinen. Maar dat gaat niet werken. De eerste locs waren net al aan het slippen. Dus 3% wordt echt het maximum. Maar dan kan ik het baanontwerp wat ik nu heb weggooien want daar zitten gedeeltes waar veel te weinig ruimte tussen de rails zit.

Wordt vervolgd dus voorlopig. Het kwartje moet nog gaan vallen voor dit ontwerp bij mij. Hoeveel ruimte heb ik minimaal nodig? Dat is de belangrijkste vraag nu denk ik. Want ik wil het zo compact mogelijk proberen te houden. Terug naar de tekentafel maar weer.

Ondertussen gaat het spelen met koploper door. Ik heb met mijn ovaaltje nu wel alles gedaan wat ik kan denk ik. Omkeren en vaste routes en variabele. Wel automatisch rijden, of juist naar opstelsporen. Het wordt tijd om wisselaandrijving te gaan kopen. ;)

Dank voor de tip nog ronald!

Groet sebas
Re:De Testbaan van Sebas - Een rijdende vitrine?? Kan dat??
Goedemiddag,

@lukas dankje!

Na gister het baanplan overboord gegooid te hebben heb ik vannacht.. Ja een vervelende repeterende droom.. Een baanplan bedacht. Was het toch ergens goed voor. haha. Daarnet heb ik hem even uitgewerkt en dit ziet er beter uit. Ik heb er 50 cm bijgedaan in de breedte daardoor kan je net wat meer ervan maken. En wordt het denk ik een imposant geheel. In een mooie kast moet dit er mooi uit gaan zien. Dus een kast van 3 meter breed en 1 meter diep.


Ik ga nog steeds uit van een dubbelsporig vitrinespoor. Met dit ontwerp is het mogelijk om meerdere vitrine sporen boven elkaar te maken. En daarbij andere thema's te maken. Verschillende tijdperken. Wie weet wel verschillende landen. Ik heb hier nu maar nog een vitrinespoor in gemaakt. Maar door met de klimspiraal kun je zo verder naar andere vitrines. In de tussenruimte kan je een aardig schaduwstation aanleggen.

Het wordt wel een kopschaduwstation dus ik heb een keerspoor aan moeten leggen. Zodat je daarop de trein naar achter rijdend op kan stellen in het schaduwstation. Het keerspoor stijgt 1% zodat achteruitrijden gemakkelijker wordt. En vervolgens daal je daarna verder naar het schaduwstation en stel je daar de treinen op. Zodanig dat je weer naar voren weg kan rijden en weer naar de vitrinesporen kan.

Rood is een daalspoor
Oranje is het keerspoor
Groen is een stijgspoor
Blauw is het schaduwstation

De rijrichting kan op het vitrinespoor eigenlijk beide richtingen op zijn. Zodanig dat je een echte stationssituatie kan nabootsen. Achter de schermen wordt de trein daarna weer richting het schaduwstation geleid. En weer achterstevoren opgesteld. Zodat het meteen weer naar voren kan rijden.

De langste trein kan maximaal uit 6x 21488 bestaan. Maar dat is lang zat voor een mooi treinstel. Of als ik het keerspoor net wat anders zal leggen kan het ook maximaal 8x 21488 worden. Ook losse locs kunnen gewoon langs schuiven. En daar is ook ruimte zat voor om ze op te stellen. Ik denk dat dit ontwerp het wel gaat worden. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Allereerst het vitrinespoor: Links is de klimspiraal


Hier de klimspiraal en rechts het keerspoor. Treinen rijden tot aan het stootblok en stoppen daar. dan rijden ze achteruit terug naar beneden. En parkeren zich dus achteruitrijdend.


Hier het schaduwstation. Zodra er een trein weer vertrekt gaat deze via het groene spoor weer naar boven.  De treinen komen via het rode spoor weer naar dit schaduwstation.


Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Goedemiddag,

Ik heb besloten dat de vitrine baan er echt gaat komen. Ik heb het baanplan weten te verkleinen tot minimaal twee meter. Het verhoogt wel het stijgingspercentage tot 3,5 % maar ik heb het net getest op een hightec manier(na tien jaar weer eens met lego gerommeld :D ) En ik ben voor een maximaal stijgingspercentage van 4% gegaan en zelfs een klein stukje 5%. Puur om te testen. De enige loc die vastliep was op het moment dat er ergens een stijgingsknik ontstond en het antislipwiel in de lucht hing. Maar eenmaal verholpen waren er geen problemen meer. Ik ga het proberen zo te maken. Natuurlijk niet met lego haha.



Daarna alles weer opgeruimd en even naar de karwei gefietst.


En aan het tekenen geslagen.


Meten en controleren. Of ik wel het juiste heb getekend. Nu dan eerst een degelijk afteken hout maken. Zodat het trekken van de cirkels beter en strakker gaat.  


Ik ga nu aan de gang met 8mm mdf. Kijken of over een paar uur het eerste deel van de klimspiraal gereed is.

Groet sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Sebas,

Dan gaan we het in de gate houden of de spiraal nog gereed komt vandaag  :D :D

Ziet er verder al goed uit hoor  :thumbup:
Ga zo door zou ik zeggen  :P

Groet Niels
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Citaat van: neesse op donderdag 29 september 2011, 13:42:15
Sebas,

Dan gaan we het in de gate houden of de spiraal nog gereed komt vandaag  :D :D

Ziet er verder al goed uit hoor  :thumbup:
Ga zo door zou ik zeggen  :P

Groet Niels
Ik ben het helemaal met Niels eens!
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Mooi spul, lego  :D
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Nou ik heb mijn best gedaan. En het is gelukt hoor. De eerste rijtest is ook succesvol.

Het verslag volgt later. ;)



Groet sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Hoi Sebas,

Klimmen doe je het beste in de buitenboog. Je hebt dan de grootste diameter en dus het laagste stijgings percentage.

Gr, Ben.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Ziet er erg goed uit.
Wat is het hoogteverschil en wat is je stijgingspercentage hier?
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Citaat van: Imtar op donderdag 29 september 2011, 16:59:14
Mooi spul, lego  :D

Zeker! Heel handig af en toe. ;)

Citaat van: Spoorman op donderdag 29 september 2011, 17:20:54
Hoi Sebas,

Klimmen doe je het beste in de buitenboog. Je hebt dan de grootste diameter en dus het laagste stijgings percentage.

Gr, Ben.

Dat is een wijze tip. Even rood en groen omdraaien in het baanplan. Maar praktisch wordt het wel wat lastiger. Voorlopig hebben al mijn locs geen last van dit percentage. Ik ga wel proberen het om te zetten.

Citaat van: lukas op donderdag 29 september 2011, 17:30:30
Ziet er erg goed uit.
Wat is het hoogteverschil en wat is je stijgingspercentage hier?

Het hoogteverschil is precies 9cm. Het stijgingspercentage is tegen de 4%. Ik ga niet met lange combinaties rijden dus ik verwacht geen problemen.

Dan hier een verslag van de bouw van deze spiraal. Er moest wel het een en ander goed overdacht worden. Maar het is gelukt.

Allereerst een meetlat, aftekenlat gemaakt. Deze is gemaakt voor de boogstralen r1 en r2.


Vervolgens het hout gepakt en een klein gaatje geboord zodat de aftekenlat gemakkelijk vast zat.


En dan aftekenen maar.


Even zagen:


Gelukkig klopt wat ik bedacht had ook nog! haha ;) maar toch even met rails erop controleren.


Dan bepalen waar ik de m10 draad ga plaatsen. De tafel is nu een mal geworden.


Vervolgens overal m10 geplaatst en dan wordt het meten. Een handig tooltje van wintrack is dat je de stijgingspercentages zo kan aflezen. Dus het was een kwestie van meten en draaien.


En dan de rijtest. Op R1 met 4% heeft de omgebouwde br216 geen problemen. Wat loopt dat mooi naar boven. Ook al mijn andere locs doen het er prima op. Lastregeling is nu wel een must voor al mijn andere locs. Die deltalocs suizen echt naar beneden nu! En omhoog protesteren ze door niet weg te komen. Meer ombouwwerk voor de boeg dus. Er staat nog wat lego tussen de rails. Dit is omdat er nog geen U-profielen aan de randen zitten. Daardoor liggen de platen nog niet zo mooi tegen elkaar aan. De lego corrigeert dat een beetje.


Binnenkort ga ik een ontwerp voor een vitrine/kast bedenken. En met het basishoutwerk beginnen. De mooie afwerkplaten gaan er dan later tegen aan. Ook een schema hoe en waar bedrading gaat lopen wordt belangrijk.

Het fenomeen marktplaats heb ik ook ontdekt. Het is niet bij te houden wat er allemaal op een dag langskomt daar aan alleen marklin al. Wat gaat dat hard zeg. Maar dat bied ook weer opties haha. Voorlopig eerst maar eens die vitrine werkend krijgen. En naar c-rails speuren. Wat een heerlijke hobby is dit toch!

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Bedankt voor je informatie.
Wat ziet dit er goed uit!
Ik wens je nog veel plezier en succes met het verder bouwen en ombouwen.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Hoi Sebas,

de spiraal ziet er al goed uit maar let er wel op dat hoe breder je het traject maakt hoe meer spanning erop komt. Schuur de randjes ook lekker glad anders blijven er straks houtsplintertjes afspringen die de rails weer kunnen vervuilen.

Groetjes, John
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Citaat van: lukas op vrijdag 30 september 2011, 08:03:23
Bedankt voor je informatie.
Wat ziet dit er goed uit!
Ik wens je nog veel plezier en succes met het verder bouwen en ombouwen.

Dankje!

Citaat van: Tilly op vrijdag 30 september 2011, 16:40:34
Hoi Sebas,

de spiraal ziet er al goed uit maar let er wel op dat hoe breder je het traject maakt hoe meer spanning erop komt. Schuur de randjes ook lekker glad anders blijven er straks houtsplintertjes afspringen die de rails weer kunnen vervuilen.

Groetjes, John

Een goede tip waar ik nog niet aan had gedacht. En ik ga het zeker gladschuren. Wel ga ik denk ik over op 8mm mdf want dat triplex splintert als een gek. Ik heb wel al een mal gemaakt om makkelijk de m10 plekken te kunnen boren.

De volgende stap in mijn project wordt het fysiek bouwen van een grote klimspiraal voorlopig een cm of 75 hoog en kast constructie waarin de baan gaat komen. En natuurlijk de klimspiraal daarin hangen.

En ik heb nog wat nieuw "oud" materieel gekregen. Weliswaar 2-rail en in oude staat. Veelal hobbyspul. De stoomlocs ga ik niet meer gangbaar maken, het is allemaal plastic. Deze krijgen een decorfunctie. Maar het nstreinstel en een br216 wel puur omdat er voor mezelf nogal wat waarde aan zit. Als kind heb ik er heeel veel mee gespeeld.

Hier wat foto's het is allemaal lima.

De twee stoomlocs



Vooraan de lima br216 achteraan mijn marklin br216 wat een verschil...



En nog een ns treinstel. Geen idee welke. Het is niet helemaal 1:87...



En een ns dubbeldekker. Ook niet 1:87 en niet gemotoriseerd. Wel zit er verlichting in. Die kan wel ergens achter een locje hangen. Vooraan een roco dubbeldekker. Ook hier is verschil duidelijk zichtbaar in kwaliteit.


Ach het is alsnog leuk om dat oude spul weer eens in mijn handen te hebben. Voorlopig ligt mijn voorkeur om eerst een baan in orde te maken en dan later de treinen gangbaar te maken :)


Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Hoi Sebas,

Dat is inderdaad oud "spul". Toch blijft het leuk om het oudere spul weer eens te zien.
Het verschil in kwaliteit is op de foto al duidelijk zichtbaar dan wil ik het in het "echt" niet eens zien  >:-D >:-D.

Succes met je vitrine het eerste deel van je spiraal ziet er al goed uit  :thumbup: :thumbup:

Groet Niels
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Hoi Sebas,

Wat grappig omdat weer eens terug te zien!
De oude NS dubbeldekker heeft ook nog eens een andere vorm en wat een kleurverschil!
Maar dat maakt niet uit, het is leuk om het nog een keertje terug te zien.
Dat kan ik ook zometeen ook!
1 ding is zeker: de kwaliteit is erop vooruitgegaan.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Die oude dubbeldekker is natuurlijk feitelijk helemaal geen NS dubbeldekker. Het is eigenlijk een dubbeldekker van de vroegere DR (DDR) die in het verleden (volgens mij) door Piko in NS kleuren is geleverd in speelgoedachtige startsets. Overigens had dat type DR dubbeldekker ook nooit een eigen aandrijving. Het waren feitelijk motorloze treinstellen (tweetjes en viertjes) die door loks (zelfs stoomloks) werden getrokken of geduwd. In NS kleuren is het dus puur een fantasiemodel. Hetzelfde geldt voor het gele treinstel. Ook dit is een model van een DR dieseltreinstel dat in NS kleuren gespoten is. Ik kan me wel voorstellen dat je eraan gehecht bent als het iets uit je prille jeugd is.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Citaat van: mozzi54 op vrijdag 30 september 2011, 18:01:41
Die oude dubbeldekker is natuurlijk feitelijk helemaal geen NS dubbeldekker. Het is eigenlijk een dubbeldekker van de vroegere DR (DDR) die in het verleden (volgens mij) door Piko in NS kleuren is geleverd in speelgoedachtige startsets. Overigens had dat type DR dubbeldekker ook nooit een eigen aandrijving. Het waren feitelijk motorloze treinstellen (tweetjes en viertjes) die door loks (zelfs stoomloks) werden getrokken of geduwd. In NS kleuren is het dus puur een fantasiemodel. Hetzelfde geldt voor het gele treinstel. Ook dit is een model van een DR dieseltreinstel dat in NS kleuren gespoten is. Ik kan me wel voorstellen dat je eraan gehecht bent als het iets uit je prille jeugd is.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Leuk weer wat nieuws geleerd!
Thnx!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Citaat van: neesse op vrijdag 30 september 2011, 17:24:43
Het verschil in kwaliteit is op de foto al duidelijk zichtbaar dan wil ik het in het "echt" niet eens zien  >:-D >:-D.
Houden zo haha. ;)

Citaat van: lukas op vrijdag 30 september 2011, 17:29:38
1 ding is zeker: de kwaliteit is erop vooruitgegaan.
Absoluut, en niet zon klein beetje ook. ;)

Citaat van: mozzi54 op vrijdag 30 september 2011, 18:01:41
Die oude dubbeldekker is natuurlijk feitelijk helemaal geen NS dubbeldekker. Het is eigenlijk een dubbeldekker van de vroegere DR (DDR) die in het verleden (volgens mij) door Piko in NS kleuren is geleverd in speelgoedachtige startsets. Overigens had dat type DR dubbeldekker ook nooit een eigen aandrijving. Het waren feitelijk motorloze treinstellen (tweetjes en viertjes) die door loks (zelfs stoomloks) werden getrokken of geduwd. In NS kleuren is het dus puur een fantasiemodel. Hetzelfde geldt voor het gele treinstel. Ook dit is een model van een DR dieseltreinstel dat in NS kleuren gespoten is. Ik kan me wel voorstellen dat je eraan gehecht bent als het iets uit je prille jeugd is.

Met vriendelijke groet,

Aldert

Ik had al het vermoeden dat dit zo was. Dankje voor de bevestiging! Die dubbeldekker tja, wie weet in de verre toekomst komt ie ineens in oude kleuren terug. Als spuitobject. Goed om te oefenen. ;) En dat treinstel, ach dat wordt gewoon een nostalgisch project. Die decoder die erin komt is wel drie keer meer waard dan dat ding nu is haha. maar voor mijn opa is het leuk als hij weer rijdt ;)  Dank voor de info!

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Goedemiddag,

Vanmiddag even naar een marklinstore geweest. Pfff wat een mooi spul.. Echt te erg. Die e-locs. Die diesellocs. En natuurlijk de thalys en de koploper krokodil. Genieten!

Maar ook meteen even weer bijgekomen van de prijzen. Zodra er sound op staat betaal je meteen 100 euro meer. Laat die sound dan maar zitten. Toch heb ik wel nog even een wisselaandrijving gekocht. Dit om weer met koploper de boel iets gecompliceerder te maken. Echter brak bij het vastschroeven van de aandrijving al het plastic in de wissel af... Het is dan wel een paar jaar oud.. maar zo oud ook weer niet. Compleet uitgedroogd in ieder geval. Dan maar met een lijmpistool vastzetten.

En ik ben er ook achter dat die esudecoders echt beter zijn dan die van marklin. Kortom die gaan er bij mijn locs inkomen. Nu maar weer even verder met die wissel. :) Ik denk dat ik de komende jaren marktplaats/ebay maar eens heel goed in de gaten ga houden.

Groet Sebas

Groet sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Ojeeee. Daarnet bij een andere wissel geprobeerd de wisselaandrijving in te bouwen. En ook daar ging het plastic.. Ik heb even een foto gemaakt. Is dit nou het gevolg van ouderdom (+-10 jaar) of slecht plastic. Waar ik op het forum het een en ander over gelezen heb. Ik heb de wisselaandrijving nu met een paar drupjes hete lijm vastgezet.



Daarna koploper bijgwerkt en mijn zelfbouwwisseldecoder aangesloten. Even programmeren en daarna ging het al bijna vanzelf. Nou ja nadat ik koploper weer twee keer doorgespit heb naar de reden waarom mijn treinen als ze moesten keren elke keer van automatisch rijden afsprongen. Vinkje bij trekduwcombinatie deed wonderen. Dus daarna werkte het uitstekend. Wonderlijk hoor dat automatisch schakelen van die wissel.

Groet sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Kapot plastic en een wisselaandrijving.
lijkt meer op een niet helemaal goed geplaatste aandrijving en dan (te) vastgeschroefd
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Kapot plastic en een wisselaandrijving.
Citaat van: Wasmi op zondag 02 oktober 2011, 21:24:01
lijkt meer op een niet helemaal goed geplaatste aandrijving en dan (te) vastgeschroefd

Het maakt me ook niet veel uit hoor maar niet goed geplaatst of te vastgeschroefd? Nee dat dan weer niet. Het brak al terwijl de schroef er op de helft inzat. Het zal wel ouderdom geweest zijn. ;) Het functioneert gelukkig prima :)
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Kapot plastic en een wisselaandrijving.
Walter en Sebas,

De eerste serie c-rails  is gemaakt van slecht plastic. Volgens mij de jaren 1996 tm 2000 ongeveer? Deze knappen zomaar af, vooral op de plek waar de wisselaandrijving zit.

Mijn advies, kijk na hoeveel je van die oude rails hebt. Het rondje op de rails met het getal erin is het productiejaar.
Heb je er zeer weinig van? Vervang het. Ooit had marklin hier een omruilactie voor, alleen geld deze neit meer.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Kapot plastic en een wisselaandrijving.
Wijbe, Sebas,

je hebt gelijk, en op de foto is te zien dat de wissel uit 1999 stamt.... sorry ...

Walter
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Kapot plastic en een wisselaandrijving.
Geeft niet, ik had zelf niet eens door dat dat rondje op de foto stond ;) Maar dat is dus duidelijk waarom het zo snel afbreekt. Ik vond her en der ook al stukjes van het klikmechanisme van de rails op mijn baan. Deze breken ook zo af.

Maar veel rails zal het niet zijn. En zolang het nog werkt laat ik het op mijn baan zitten. Maar als het problemen op gaat leveren dan is het er zo weer af. ;) Dank voor de info wijbe!

Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Na het kapotte plastic ben ik verder gegaan met de bouw van mijn vitrine. Morgen ga ik de structuur van de kast in elkaar zetten. Dat wil zeggen, de basisbalken. Daarin ga ik dan de klim/daalspiraal hangen! (ja ik begin bovenaan ;) )

De plaat die je boven ziet komt dus bovenin te hangen. Met de spiraal naar beneden. Het zal een maximale klimspiraal van twee meter(!!) kunnen worden. Maar om te beginnen zal ik niet verder gaan dan 75 cm. Ik heb de helft van de spiraal nu gebouwd omdat hij anders niet meer uit mijn kamer kan haha. Het wordt dus een kubus van 1 bij 1 bij 1.

Hier een idee hoe de spiraal eruit gaat zien. Morgen hoop ik hem te hebben hangen. :)


(de dunne bovenste plank is een mal voor de te boren gaten trouwens die komt niet in de echte spiraal!)


Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Hoi Sebas,

Je bent meteen al flink bezig zie ik zo.
Respect, man.   Dat wordt een hele klus en je zal hier heel veel lol aan beleven eens alles afgewekt is en rijdt.

Wat dat plastic in de wissels betreft (het afbreken wanneer je je wisselbediening vastmaakt) daar heb ik dezelfde slechte ervaring mee.  Ik heb het net als jij opgelost door de wisselbediening te monteren en dan een dotje "hete lijm" der tussen.  Hopelijk houdt dit.  

EN ik heb meteen ook al een vraagje voor jou.  Ik zie op één van de foto's op de eerste pagina van deze topic dat jij een testbaantje makte met zowel C spoor als ander  (M rail dacht ik ?).  Heb je hiervoor de in de handel verkrijgbare  overgangsstukken gebruikt of heb je zelf iets in elkaar geknutseld ?  Dat intrigeert me nu wel.  

Groetjes
Dani


PS/ ik heb het over dit onderdeeltje hier :  Klikkerdeklik

Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Ziet er al goed uit Sebas.
Het ziet er ook lekker stevig uit!
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
@ dani:

Het gaat om deze overgangsrail die ertussen zit zodat je beide rails kan gebruiken. Klik

In mijn baan komt later overigens alleen maar c-rail. Omdat ik de M-rail toch te vaak vind ontsporen. Dit komt ook omdat ik er heel veel mee gespeeld heb.

@lukas, Dankje! Het voelt ook heel stevig aan gelukkig ;)

Re:De Vitrinebaan van Sebas - De bouw is begonnen! Klimspiraal
Citaat van: Sebas op zondag 02 oktober 2011, 21:12:14
Ojeeee. Daarnet bij een andere wissel geprobeerd de wisselaandrijving in te bouwen. En ook daar ging het plastic.. Ik heb even een foto gemaakt. Is dit nou het gevolg van ouderdom (+-10 jaar) of slecht plastic. Waar ik op het forum het een en ander over gelezen heb. Ik heb de wisselaandrijving nu met een paar drupjes hete lijm vastgezet.


daarna koploper bijgwerkt en mijn zelfbouwwisseldecoder aangesloten. Even programmeren en daarna ging het al bijna vanzelf. Nou ja nadat ik koploper weer twee keer doorgespit heb naar de reden waarom mijn treinen als ze moesten keren elke keer van automatisch rijden afsprongen. Vinkje bij trekduwcombinatie deed wonderen. Dus daarna werkte het uitstekend. Wonderlijk hoor dat automatisch schakelen van die wissel.

Groet sebas

Als je een klein drupje olie in het schroefdraad doet alvorens het schroefje er in te frotselen, heb je hier geen last van.

Mvg Gert

Edit Walter foto uit quote verwijderd.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Daar ga ik in het vervolg rekening mee houden. Dank voor de tip!
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Gaat een indrukwekkend stukje bouwsel worden volgens mij.
Goed dat je het "verhuisproof" maakt.

PS: Ik haal veel uit de Maliebaan Course van het Koploper forum (wel account voor nodig).

Ken je het?
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Inderdaad Sebas, die overgangsrail bedoelde ik, maar de link kwam bij mij niet goed door (via Conrad).

Bedankt , en ik ga deze baan op de voet volgen, ik heb het gevoel dat ik hier nog veel kan van opsteken.

Blijf posten !!!
Dani
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Hoi Sebas,

Ik kan de tip van Peter (Linuxer) beamen.
Zelf heb ik dit baantje nu liggen en ben hevig aan het experimenteren.
Mooi om te zien hoe Koploper alles regelt. Als alle loks zijn geijkt en hebben leren remmen zou je zo weg kunnen lopen en Koploper regelt de rest  :D :D

Zelf blijf ik er wel bij omdat het veel te leuk is om te zien  :thumbup: :thumbup:

Succes met bouwen morgen.

Groet Niels
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Citaat van: linuxer op maandag 03 oktober 2011, 22:13:57
Gaat een indrukwekkend stukje bouwsel worden volgens mij.
Goed dat je het "verhuisproof" maakt.

PS: Ik haal veel uit de Maliebaan Course van het Koploper forum (wel account voor nodig).

Ken je het?

Ja ik ken hem, ik heb er ook veel uitgehaald. Ook de aelderbaan in de beginnershandleiding van koploper heeft mee meermalen door problemen geholpen. Ik heb alleen te weinig rails op het moment. Maar de maand november gaat daar verandering in brengen. Nieuw budget ;) Tenzij ik morgen de loterij win. Maar die droom heeft iedereen haha ;)

ik ben ook heel benieuwd hoever ik morgen ga komen. ;) minder dan ik denk want er moet ook nog gewerkt worden natuurlijk. Maar gelukkig hoef ik geen hout te kopen want er is sloophout genoeg hier in huis. Alleen 8mm mdf helaas niet voor mijn spiraal. Dus binnekort nog maar even langs de karwei.

Citaat van: dani op maandag 03 oktober 2011, 22:36:23
Inderdaad Sebas, die overgangsrail bedoelde ik, maar de link kwam bij mij niet goed door (via Conrad).

Bedankt , en ik ga deze baan op de voet volgen, ik heb het gevoel dat ik hier nog veel kan van opsteken.

Blijf posten !!!
Dani

Ik hoop dat ik je met het een en ander kan helpen ;) ik zal zeker blijven posten want het is veel te leuk!

Citaat van: neesse op maandag 03 oktober 2011, 22:40:13
Hoi Sebas,

Ik kan de tip van Peter (Linuxer) beamen.
Zelf heb ik dit baantje nu liggen en ben hevig aan het experimenteren.
Mooi om te zien hoe Koploper alles regelt. Als alle loks zijn geijkt en hebben leren remmen zou je zo weg kunnen lopen en Koploper regelt de rest  :D :D

Zelf blijf ik er wel bij omdat het veel te leuk is om te zien  :thumbup: :thumbup:

Succes met bouwen morgen.

Groet Niels

Ja het is prachtig! Ik heb net even weer een simpel ovaaltje met een aangestuurde wissel aangelegd met twee stationssporen, opnieuw de baan in koploper getekend, de snelheid van de locs wat opgevoerd, Optrekvertraging verwijderd, remvertraging ook. Hele korte stoptijden op het stationsblok ingevoerd. En los! Er scheuren (wel leuk, niet mooi) drie locs af en aan nu over de baan. En het werkt uitstekend en daar ging het me om! Lekker experimenteren want dan leer je koploper het beste kennen. Ik heb even lekker zitten genieten net! :) En hier een filmpje van hoe het  er net aan toeging. Wild ;)



Groet sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
HaHa  :D Dat is wel een toonvoorbeeld van computerbesturing, kleine baantje, korte intervallen en snel optrekken maar allees gaat uitstekend. Erg geinig om het zo te zien.

groet,
Michiel
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
man, man, man....  ik was vol bewondering !  Het is misschien een "quickie" maar toch een knap staaltje.

Zo'n filmpjes wil ik ook ooit kunnen maken van mijn baan.   Ik ga dringend moeten gaan studeren om Koploper onder de knie te krijgen en ga meteen een van mijn 2 Delta stuurdozen moeten ombouwen  als booster.


Ik kreeg net de opmerking van een collega dat ik met open mond naar m'n scherm zat te staren, en dat gebeurt maar zelden !
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Citaat van: dani op dinsdag 04 oktober 2011, 09:22:53
..... ga meteen een van mijn 2 Delta stuurdozen moeten ombouwen  als booster.....

Ik kan het je aanraden, ben er ook mee bezig en is erg leuk!
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Citaat van: Golfer op dinsdag 04 oktober 2011, 09:03:00
HaHa  :D Dat is wel een toonvoorbeeld van computerbesturing, kleine baantje, korte intervallen en snel optrekken maar allees gaat uitstekend. Erg geinig om het zo te zien.

groet,
Michiel
Tja het is niet mooi, maar het werkt prima gelukkig! Als straks mijn baan er ligt dan zal het er een stuk rustiger aan toe gaan hoor! Liefst zo langzaam mogelijk.

Citaat van: dani op dinsdag 04 oktober 2011, 09:22:53
man, man, man....  ik was vol bewondering !  Het is misschien een "quickie" maar toch een knap staaltje.

Zo'n filmpjes wil ik ook ooit kunnen maken van mijn baan.   Ik ga dringend moeten gaan studeren om Koploper onder de knie te krijgen en ga meteen een van mijn 2 Delta stuurdozen moeten ombouwen  als booster.


Ik kreeg net de opmerking van een collega dat ik met open mond naar m'n scherm zat te staren, en dat gebeurt maar zelden !
Het is wel even wat werk om het goed uit te zoeken. Maar de voldoening is achteraf enorm! ;)

Vandaag gaat er weinig gebeuren aan mijn baan. Van het weekend pas weer denk ik.

Groet Sebas

Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Citaat van: Sebas op dinsdag 04 oktober 2011, 11:58:25
Vandaag gaat er weinig gebeuren aan mijn baan. Van het weekend pas weer denk ik.

Zolang wachten?! 8o ;)
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Ja helaas, er moet natuurlijk ook gewerkt worden :) gelukkig vind ik werken net zo leuk!
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Citaat van: Sebas op dinsdag 04 oktober 2011, 23:15:43
Ja helaas, er moet natuurlijk ook gewerkt worden :) gelukkig vind ik werken net zo leuk!

Niet werken = geen modelbaan... (lijkt mij...)
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Dat klopt! :)

Ik ben even na het zien van wat vitrines hier op het forum gaan denken hoe ik zoveel locs onder de 14 cm kan opslaan.

Gelukkig heb je daar wintrack voor. Het is wel een extreem kopstation geworden. Maar zo kan je op 1 bij 1 meter heel wat locs kwijt. 35 :) Ik ben heel benieuwd of me dit ooit gaat lukken :) Maar dromen is leuk :)




Als dit ooit gaat werken  8o

Groet sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Hoi Sebas,

Uit je plan begrijp ik dat je alleen gaat rijden met loks  :help:
Op het moment dat je wagens achter je loks gaat hangen heb je wel erg weinig ruimte (worden dus kleine treintjes).
Misschien een optie op langere opstelsporen te maken op verschillende hoogtes in je kast  :help:

Succes met uitdenken.

Groet Niels
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Deels wel en deels niet, Ik denk dat ik snel meer locs heb in de toekomst dan wagons. Ik vind het knutselen daaraan ook erg leuk :) Maar natuurlijk zal het in de tussentijd ook tot treinstellen komen. En zal ik natuurlijk ook gewoon met wagens achter de locs gaan rijden. Je hebt me wel aan het denken gezet ;)

Daarom heb ik even snel een ander kopstation gebouwd wat voor langere treinstellen kan dienen. Natuurlijk kan ik ook een combinatie van deze twee schaduwstations maken. Die zowel locs als treinstellen op een niveau kan herbergen. Maar mijn baan/kast wordt zo dat je meerdere schaduwstations boven elkaar kan herbergen. Dus die combinatie is niet eens zo gek nog niet. :)

Er kan dan een treinstel van max 1,2 meter opgesteld worden.

Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Hoi Sebas,

Persoonlijk vind ik deze laatste optie een stuk beter  :thumbup: :thumbup:

Groet Niels
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Hoi

Zo, Bij gebrek aan gereedschap een paar dagen gemarktplaatst. En ik ben erg blij! :) zelfs netjes beroeste rails erbij!



Genoeg rails voor mijn spiraal. (bijna genoeg voor mijn startbaan!! :) En vanavond is het gereedschap terug. Dus dat betekend hout slopen en daarna een kast bouwen. En morgenochtend ook nog vrij! Heeeerlijk om even wat anders doen dan 13 uur per dag werken (niet erg hoor) :) :)

Gr sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
hoi allemaal.

De eerste deceptie is zojuist een feit. Ik ben niet tevreden over de testbaan. De bouw van een goede klimspiraal is toch moeilijker dan ik dacht. Hoewel hij goed is voor mijn testbaan ga ik het niet op deze manier in mijn vitrine bouwen. Overigens ga ik mijn vitrine toch eerst op zolder bouwen. Anders staat er een lelijk houten geval ergens in het huis. Dus ik moet mijn plannen even terugschroeven en ga voorlopig goed nadenken en zoeken naar een manier om een degelijk en stevig geheel te bouwen. Want over wat ik nu heb ben ik niet tevreden. Daar ga ik straks maar eens aan beginnen.





Eerst nog maar eens wat ideeen opdoen over de stevige bouw van die kast. En hoe het geheel goed bereikbaar blijft..

Zo. Eerst maar eens een lekker kopje koffie pakken. :) En maar wat treinen laten rijden. Dat doet altijd goed. haha.

Groet sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
Citaat van: Sebas op zaterdag 15 oktober 2011, 13:27:42
Zo. Eerst maar eens een lekker kopje koffie pakken. :) En maar wat treinen laten rijden.

De koffie zal toch wel op zijn en de treinen "droog" gereden :)
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw klim/daalspiraal + kast.
hahaha :) Klopt, Ik heb gelukkig weer de inspiratie terug. En ben mijn testbaantje aan het afmaken. Dit zal dan een klein voorbeeld van het "grote" werk worden. Ook heb ik in mijn hoofd de bouw van de grote vitrine zitten nu. Dus dat is weer een pluspunt. Echter het gereedschap hier thuis is uitgeleend dus dat moet even wachten. Of ik moet gewoon zelf een schroefmachine gaan kopen! :) Ik gebruik hem nu zoveel.

Het ziet er nu zo uit.


Er komt een keerspoor. onder de bovenplaat. Zodat hier de treinen tenminste rondom kunnen rijden. Dit is nog steeds een testbaan en dat zal het denk ik altijd blijven. Op zolder ga ik langzamerhand een complete vitrinekast bouwen. En zodanig dat hij in kleine stukken erweer af kan. En zodra hij dan klaar is kan hem bekleden met mooi materiaal en dan mag ie naar de woonkamer. (ik wil zelf niet de hele tijd tegen een houten constructie aankijken in de woonkamer. ;) )

Eens kijken of ik vandaag het onderste keerspoor af krijg.