Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Bergbaan vanb: eerste ideeen nieuwe baan (nieuw draadje)

Gestart door vanb dinsdag 16 augustus 2011, 22:33:27

Re:Bergbaan vanb: Er kan gebouwd worden(geen bezetmelding)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo Maikel,

Koploper registreert alleen bezetmeldingen uit het CS1 na wijzigingen. Dus je moet bewust terwijl het testprogramma aanstaat een bezetmelding simulteren.

Bij sommige virusscanners wil nog wel eens de binnenkomende poort geblokkeerd worden, zo had ik bij de Gdata virusscanner die bij mijn computer geleverd werd geen terugmeldingen omdat deze door de virusscanner geblokkeerd werd, terwijl er wel verbinding met de treinbaan was. Na uitschakeling van Gdata was het probleem verholpen.

zorg ook dat er een massakabeltje van de massabus van de S88 naar de bruine draad cq. massa van je treinbaan gaat. Dit is noodzakelijk bij de CS1 / Ecos gebruikers.

met vriendelijke groet,

Walter
Citaat van: Golfer op woensdag 07 december 2011, 22:20:10
Hoi Maikel,

Zie je ze wel in je CS1?

groet,
Michiel

Hoi Michiel,

jkAEHKSGH;RLETHJ;LEJL;AS :idea2: :idea2: :idea2: :idea2:

Moet ze natuurlijk wel aanmelden in mijn CS1 idd. Dom dom dom.
Na wat kleine aanpassingen(toch 2 bezetmelders aan verkeerde kant gesoldeerd) werkt het nu :P
Zo zie ja maar dat je toch scherp moet blijven :D :D

Bedankt dat je de bel hebt laten rinkelen hier.

Maikel

Blij dat ik met koploper rij....

Maikel, waar zouden we zijn zonder hulplijn :mrgreen: :mrgreen:
mooi dat het werkt :thumbup:

Gr, Jan
Citaat van: 44er op woensdag 07 december 2011, 23:49:52
Maikel, waar zouden we zijn zonder hulplijn :mrgreen: :mrgreen:
mooi dat het werkt :thumbup:

Gr, Jan

Dan had ik hier nu mijn houten treintje van vroeger liggen en handmatig de baan rond moeten duwen. :D :D

Het zijn van die kleine dingetjes die je over het hoofd ziet. Zal de leeftijd zijn >:-D

Maikel
Top dat het nu werkt  :thumbup:
Het weekend druk bezig geweest met koploper. De laatste aansluitfouten zijn er nu wel uit. Nu alle loks eens gaan ijken. En uitzoeken f het mogelijk is dat de korte loks automatisch het 1e spoor opgaan. Dit spoor bestaat namelijk uit 4 korte blokken met de bedoeling dat een korte trein niet een lang spoor bezet houden. Echter nu gaan de treinen er alleen op als de overige lange sporen bezet zijn. Dus nog even puzzelen.

Maikel

Citaat van: vanb op maandag 12 december 2011, 19:04:32
Het weekend druk bezig geweest met koploper. De laatste aansluitfouten zijn er nu wel uit. Nu alle loks eens gaan ijken. En uitzoeken f het mogelijk is dat de korte loks automatisch het 1e spoor opgaan. Dit spoor bestaat namelijk uit 4 korte blokken met de bedoeling dat een korte trein niet een lang spoor bezet houden. Echter nu gaan de treinen er alleen op als de overige lange sporen bezet zijn. Dus nog even puzzelen.
Maikel

Hoi Maikel,

Mooi dat het bijna goed is, is dat niet in te stellen in onderhouden treintypes/blokken? ik zeg maar wat misschien, maar
dacht ik zoiets gelezen te hebben om bepaalde treinen alleen in bepaalde blokken te laten stoppen, je weet , ik heb er net zoveel verstand van als van konijneneieren :D
Suk6, komt zeker een korrekt antwoordt 8o

Gr, Jan
Citaat van: 44er op maandag 12 december 2011, 19:17:01
Maikel

Hoi Maikel,

Mooi dat het bijna goed is, is dat niet in te stellen in onderhouden treintypes/blokken? ik zeg maar wat misschien, maar
dacht ik zoiets gelezen te hebben om bepaalde treinen alleen in bepaalde blokken te laten stoppen, je weet , ik heb er net zoveel verstand van als van konijneneieren :D
Suk6, komt zeker een korrekt antwoordt 8o

Gr, Jan

Ik kan het nergens vinden. Zou er wel overheen kijken. Heb niet voor niks zo'n ding op mijn kop.

Maikel
Re:Bergbaan vanb: Eerste treinen rijden via koploper
Hoi Michael

Heb je je locs en sleep apart opgemeten en je bloklengtes ook en dat allemaal in koploper ingevoerd?

Harald & Alex
En uitzoeken f het mogelijk is dat de korte loks automatisch het 1e spoor opgaan. Dit spoor bestaat namelijk uit 4 korte blokken met de bedoeling dat een korte trein niet een lang spoor bezet houden.
Maikel

Hoi Maikel,

Je kunt ze natuurlijk blokken laten kiezen op basis van kans maar ook op basis van optimale lengte. Voor dat laatste die je de lengte van de blokken te hebben ingevoerd via "Onderhouden", "Baandefinities" en "Aanvulling blokgegevens" . Bij "treinlengte maximaal" vul je de fysieke lengte van je blok in minus de lengte van je stopsectie (laatste) + 4cm   :D  (want dat rijdt ie toch altijd wel door)  . Uiteraard moet ook de lengte van je trein ingevuld zijn bij "Onderhouden" "Locomotieven"  en in de het rijwindow van iedere loc de lengte van de gekoppelde wagons zodat ie dit mooi kan optellen tot de treinlengte.
Werkt nu super bij mij.
Hoi Maikel,

met blok- en treintype kun je ook al een heel eind komen.

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op dinsdag 13 december 2011, 15:24:46
Hoi Maikel,

met blok- en treintype kun je ook al een heel eind komen.

Groetjes, John

Hoi John,

Ik kwam bij instellingen per database-Algemeen1 deze tegen. Blokkeuze eerst op juiste lengte. Heb deze aangevinkt en t lijkt te werken.  :P
Nu nog een volgend probleem. Dat is dat mijn eerste sectiein de blokken lang zijn. De stopsecties zijn ong 2x 24188.
Als het vervolg blok bezet i, rijdt de trein tergend langzaam naar de stopsectie. Nou heb ik gelezen over dat je met de maximale tijd met minimale snelheid dit kan aanpassen. Ik heb deze op 4sec gezet en de minimale tijd op 3sec. De lok blijft echter op het zelfde punt al afremmen en vervolgens veel langer op de minimale snelheid naar de stopsectie rijden.
Hoe heb jij dit opgelost? Of moet ik langer geduld hebben?

Maikel
Re:Bergbaan vanb: Eerste treinen rijden via koploper(maar erg langzaam)

Hallo Maikel,

reed jij voor de verhuizing niet met een andere centrale, het kan zijn dat locs nu op 28 stappen rijden, terwijl jij met de vorige op 14 stappen geijkt hebt. Het ijken zal je dan opnieuw moeten doen. Dat je baan iets groter is dan de vorige zou het langzaam rijden niet moeten verklaren, want locs moeten opnieuw leren remmen,

met vriendelijke groet,

Walter
Als het vervolgblok bezet is gaat de trein in het blok langzamer rijden totdat het volgende blok weer vrij is.Dit is bij ons ook zo.Als daar iets aan te in te stellen is dat het wat vlotter verloopt zouden we dat ook graag weten.Maar het is dan wel zo als de eerste trein niet uit het volgende blok is je achter opkomende trein dan toch op de stopmelder blijft staan.

Harald & Alex
Citaat van: vanb op dinsdag 13 december 2011, 17:19:32

Maikel,

hier heb ik mij nog niet echt mee bezig gehouden, dit wordt pas interessant zodra het om zichtbare gedeeltes gaat.

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op dinsdag 13 december 2011, 20:25:17
Citaat van: vanb op dinsdag 13 december 2011, 17:19:32

Maikel,

hier heb ik mij nog niet echt mee bezig gehouden, dit wordt pas interessant zodra het om zichtbare gedeeltes gaat.

Groetjes, John

Hoi John,

Dat is ook zo. Zo ver ben ik voorlopig ook niet. Heb nog een schaduwstation te gaan en een spiraal(eerst inlezen op jouw draadje)

Maikel
Citaat van: wissels op dinsdag 13 december 2011, 18:46:50
Hallo Maikel,

reed jij voor de verhuizing niet met een andere centrale, het kan zijn dat locs nu op 28 stappen rijden, terwijl jij met de vorige op 14 stappen geijkt hebt. Het ijken zal je dan opnieuw moeten doen. Dat je baan iets groter is dan de vorige zou het langzaam rijden niet moeten verklaren, want locs moeten opnieuw leren remmen,

met vriendelijke groet,

Walter

Hoi Walter,

Ik ben daar met  een 6021 begonnen. Op het einde had ik mijn CS1 al. Ik heb alleen mijn v160 geijkt tot nu toe. De eerste keer deed hij dit maar tot 14stappen. Heb nu de meting tot ...km per uur verhoogd en kom op veel meer stappen uit nu. Tot 24 stappen. Maar dan rijdt hij bijna 300km per uur :D :D
Welke maximale waarde km/h kan je het beste invullen? En de laatste stappen heb ik nu niet gebruikt want dan gaat de lok door de geluidsbarriĆØre.  >:-D >:-D

Maikel

Hallo Maikel,

300 km/uur is erg hard voor een standaard Marklin loc, kloppen je gegevens, lengte ijktraject en schaal die je ingevuld hebt voordat jij de loc ging ijken? Dit zou de lage snelheid tijdens het rijden op je baan verklaren.

Als de snelheid erg hoog is, verlaag ik meestal met een CV waarde de topsnelheid van de loc tot een acceptabele locsnelheid.

ik ijk meestal de locs tot topsnelheid in de hoogste stap,

met vriendelijke groet,

Walter

Hoi Maikel,
Mijn leermeester vertelde om bij 14 stappen te beginnen, ijking gaat dan van max naar min, en in vakje naast de stappen en km de min snelheid aan geven bv 30km en dan de overige stappen die overblijven met de hand invullen,
:?
Gr, Jan
Citaat van: 44er op dinsdag 13 december 2011, 22:17:54
Hoi Maikel,
Mijn leermeester vertelde om bij 14 stappen te beginnen, ijking gaat dan van max naar min, en in vakje naast de stappen en km de min snelheid aan geven bv 30km en dan de overige stappen die overblijven met de hand invullen,
:?
Gr, Jan

Hoi Jan,

Ik heb de maximale snelheid van de lok verlaagd via mijn CS. Max is  260km/h nu is ook stap 28nu.
Hij is nu aan het ijken.  Krijg nu alle stappen vol. Snelheid loopt per stap nu minder op wat straks weer mooiere optrek en rembewegingne gaat geven lijkt mij.
Ga je zaterdag nog naar Houten?

Maikel

Maikel,

Vergat even dat je idd 28 stappen rijd, maar zoals je zegt komt het dus goed,
Ja, zaterdag naar Houten,

Gr, Jan

Koploper doet het bij mij :P
Hoi Maikel,

260 km/h is nog steeds een zeer hoge snelheid.  :D
Citaat van: harald en alex op dinsdag 13 december 2011, 19:56:54
Als het vervolgblok bezet is gaat de trein in het blok langzamer rijden totdat het volgende blok weer vrij is.Dit is bij ons ook zo.Als daar iets aan te in te stellen is dat het wat vlotter verloopt zouden we dat ook graag weten.Maar het is dan wel zo als de eerste trein niet uit het volgende blok is je achter opkomende trein dan toch op de stopmelder blijft staan.

Harald & Alex

Hoi Harald en Alex,

Ik heb de maximale tijd dat de lok met minimale snelheid mag rijden op 6sec staan en de minimale op 5seconde. Verder heb ik de gemiddelde snelheid wat verhoogd naar 80km per uur van de lok bij gegevens-treintype. De lok rijdt nu wel met gemiddelde snelheid tot kort voor de stopsectie. Dan remt hij keurig af tot aan de stopsectie. Straks reed hij het hele stuk in zijn minimale snelheid :help: :help: :help: :help: terwijl hij dat maar 4seconde mocht.
Lok is ook opnieuw geijkt. Heb nu alle 28 stappen in gebruik.
Al met al hebben de veranderingen wel geholpen maar snap ik nog steeds niet waarom het een paar uur geleden niet werkte.

Maikel
Citaat van: Golfer op dinsdag 13 december 2011, 23:01:36
Hoi Maikel,

260 km/h is nog steeds een zeer hoge snelheid.  :D

Klopt vandaar mijn vraag wat voor maximale snelheid aan te houden. Maar de lok rijd nu al 100x beter door de kleinere verschillen in de stappen. Trouwens mag de lok nergens in een blok zo hard rijden.

Maikel
Je kan gewoon de maximale blok snelheid aanhouden.
Harder zullen je locs (automatisch) toch nooit rijden.

Robin
Maikel, het is een schaduwstation. Gewoon in aanvullende blokgegevens netjes remmen uitzetten.
Citaat van: vanb op dinsdag 13 december 2011, 23:08:44
Trouwens mag de lok nergens in een blok zo hard rijden.

Daar zit het 'm   :D Dus dat zou een max kunnen zijn zoals ook Robin zegt. Toch vind ik het handig vaak om even snel de trein te verplaatsen. Snel naar beneden te rijden (met de hand dus) of zo. En dan moet het wel opschieten  :D Veel heb ik geijkt op 180 kmh, Goederentreinen op 100, de Motorpost net op 144. Mijn snelste bloksnelheid staat op 170
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Hier rijden mijn loc's maximaal 120 km. dan begin ik het ijken op stap 28 en laat hem ijken tot 5 km.

Ook ijk ik in een richting, op deze manier is de loc na een ijking lekker snel terug en blijft de motor lekker warm  :)

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Citaat van: degeluidsman op woensdag 14 december 2011, 19:27:33
Hier rijden mijn loc's maximaal 120 km. dan begin ik het ijken op stap 28 en laat hem ijken tot 5 km.

Hoi Peter,

Wordt tijd voor een grote baan  :D  Is toch niets, zo'n Thalys op 120 km/h.

groet,
Michiel
Wij stellen ook eerst de maximale snelheid in voor dat je gaat ijken.Rond de 120 km is hard genoeg en die 28 stappen krijg je dan ook wel als je dan gaat ijken tot 5 km per uur.

Harald & Alex
Citaat van: degeluidsman op woensdag 14 december 2011, 19:27:33

Ook ijk ik in een richting, op deze manier is de loc na een ijking lekker snel terug en blijft de motor lekker warm  :)

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Daarom ontspoord je Thaly. Die wil veel harder :D :D :D :D

Maikel
Citaat van: harald en alex op woensdag 14 december 2011, 20:17:36
Wij stellen ook eerst de maximale snelheid in voor dat je gaat ijken.Rond de 120 km is hard genoeg en die 28 stappen krijg je dan ook wel als je dan gaat ijken tot 5 km per uur.

Harald & Alex

Hoi Harald en Alex,

Doe ik nu ook. Wel iets harder alleen. Werkt nu goed aleen mijn Br111 niet. Daar krijg ik de max. snelheid niet naar beneden. Er zit een lokpilot 3 in. Krijg hem alleen nog niet uitgelzen.

Maikel
Zojuist met 6 loks tegelijk rondgereden. Ging op een paar kleine dingetjes na probleemloos.
Loks schieten nog wat ver door waardoor de vervolgblokken bezet zijn. Maar dat moet zichzelf oplossen als het goed is.
Heb nog 2 probleem loks. Bij de 111  krijg ik de max. snelheid niet naar beneden. Er zit een lokpilot in. En de br44 heeft een remweg van zo'n 2km. Krijg ik er ook niet uit. Moet ik dus ook nog mee stoeien.

Maikel

Hallo Maikel,

bij de Br111 ijken en een maximum snelheid instellen in onderhouden locomotieven is de simpelste oplossing.

De Br44 lijkt te weinig remvertraging te hebben ,de BR44 de afremtijd met behulp van je CS1 terugzetten tot pakweg 3 seconden zou moeten helpen. Immers de loc moet sneller kunnen afremmen dan dat koploper dat doet.

met vriendelijke groet,

Walter
Even een kleine update. Een kleine week terug is Jan(44er) hier geweest met zijn programmer.
We hebben de probleemloks hier nu keurig mee afgesteld. Enige probleem bleef de E44. We kregen hem niet open.
Wat doe je dan. Effe hier op t forum vragen. En ja hoor binnen 5 minuten antwoord. Zitten er diep achter de assen 2 kleine schroefjes verstopt die los moeten.  Losgedraaid lok afgesteld en ook klaar. :P

Inmiddels ben ik verder met de spiraal gegaan. Zag er een beetje tegenop aangezien ik nog nooit Zoiets gedaan heb.
Maar gewoon aan de gang gegaan na het 1 en ander hier gelezen te hebben. Vooral t draadje van Tilly heb ik veel aan gehad. Inmiddels ben ik ruim over de helft. Met dit als resultaat.

Ik moet nu nog anderhalve wenteling.

De klimsporen stijgen met een kleine 3% en de dalende zakken met ruim 3%. Hiermee overwin ik per ronde zo'n 11,5cm.

Hierdoor kunnen de loks met de pantograaf omhoog door de spiraal.

al met al ben iki best tevreden over zo'n eerste keer.

Maikel
Goed werk Maikel. :thumbup:

Ik moet echt m'n best gaan doen om je in te halen. :)

Gr, Ben.
Citaat van: Spoorman op donderdag 05 januari 2012, 15:46:12
Goed werk Maikel. :thumbup:

Ik moet echt m'n best gaan doen om je in te halen. :)

Gr, Ben.

Dat doe ik om Roland in te halen :D :D

Maar ondervloer is op. Werk ligt dus even stil. Dus sla je slag :D

Maikel
Citaat van: vanb op donderdag 05 januari 2012, 15:48:14

Maar ondervloer is op. Werk ligt dus even stil.

Heb nog een hele rol hier, kopen? :D
Citaat van: vanb op donderdag 05 januari 2012, 15:44:19
De klimsporen stijgen met een kleine 3% en de dalende zakken met ruim 3%. Hiermee overwin ik per ronde zo'n 11,5cm.
...

Hoi Maikel,

Hier blijkt uit dat je goed bezig bent. Ook al heb je het nooit gedaan (wie wel?) , het kan best meteen goed  :thumbup:

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Bergbaan vanb: eerste meters overwonnen(bouw spiraal)
Hoi Maikel,

ziet er goed uit :thumbup:

De vangrails mag je rustig een stukje lager maken, dit komt de bereikbaarheid alleen maar te goede.

Groetjes, John
Citaat van: Tilly op donderdag 05 januari 2012, 15:50:03
Hoi Maikel,

ziet er goed uit :thumbup:

De vangrails mag je rustig een stukje lager maken, dit komt de bereikbaarheid alleen maar te goede.

Groetjes, John

Hoi John,
ok .Dat zou beter zijn.
Ik heb nu stroken van 5cm gemaakt. Ze komen dus zo'n kleine 4cm boven de rand uit. Wat houd jij aan?

Citaat van: Golfer op donderdag 05 januari 2012, 15:49:39
Citaat van: vanb op donderdag 05 januari 2012, 15:44:19
...

Hoi Maikel,

Hier blijkt uit dat je goed bezig bent. Ook al heb je het nooit gedaan (wie wel?) , het kan best meteen goed  :thumbup:

vriendelijke groet,
Michiel

Hoi Michiel,

Ik probeer niet weer( dezelfde) fouten te maken door te snel te gaan. Overdenk wel eerst alles. En zo zie je maar weer aldoende leert men :D

Maikel
Maikel,

bij mij zijn ze 32mm breed.

Groetjes, John

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Heel netjes gemaakt Maikel, ik kan het niet zien, dat dit pas je eerste is ;), vr gr Arie

Hoi Maikel,

Je hebt toch aardig de gang er in zitten met je bouwen van je baan.Laatste wat ik gezien had was de bodem met een beginnetje van de spiraal.
Het ziet er prachtig uit , zit zelf net met tekenen en meten van mijn spiraal, ben er nog niet uit,
beetje inschikken en compromissen maken,
Kan je eindelijk bijna rond rijden en je loks proberen of de snelheid naar je zin is, zoniet
dan klop ik wel aan je deur voor een volgende ronde afstellen, geen probleem.
Succes met de verdere voortgang,

Gr, Jan

Citaat van: 44er op donderdag 05 januari 2012, 18:22:24
Hoi Maikel,

Je hebt toch aardig de gang er in zitten met je bouwen van je baan.Laatste wat ik gezien had was de bodem met een beginnetje van de spiraal.
Het ziet er prachtig uit , zit zelf net met tekenen en meten van mijn spiraal, ben er nog niet uit,
beetje inschikken en compromissen maken,
Kan je eindelijk bijna rond rijden en je loks proberen of de snelheid naar je zin is, zoniet
dan klop ik wel aan je deur voor een volgende ronde afstellen, geen probleem.
Succes met de verdere voortgang,

Gr, Jan

Hoi Jan,

Als ik boven ben moet ik een tijdelijke keerlus aan mijn spiraal zien te krijgen. Dan kunnen we weer rond.
Dan kunnen we de laatste loks ook goed afstellen.
Neem de tijd voor t ontwerp. Ik heb m wel 100x aangepast voordat ik tevree was.
Gewoon effe op je draadje plaatsen. Krijg je tips zat.

Maikel
Forum Moderator

A member of the Duurstede GroupĀ®

Hoi Maikel,

Dat ziet er toch goed uit hoor, zeker voor de eerste keer ik moet het nog maar na zien te maken tzt  :D.

Leuk dat Jan, jou loc's heeft ingesteld, zo,n ding is bijna onmisbaar.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Bergbaan vanb: kuch kuch wat n stof
Wat en stof hier op mijn baan :D.

Maanden niet op zolder geweest wegens andere bezigheden. Deze week tussen het werken door weer ens tijd gehad.
Heb mijn cursus inmiddels afgerond. Dus weer wat tijd voor de hobby.
Spiraal is inmiddels boven. Moet nog deels vangrails langsop en nog een bezetmelder gemaakt worden. Dan kan er eindelijk rondgereden worden en alles goed in koploper geprogrmeerd worden.
Volgende update laat minder lang op zich wachten hoop ik.

Maikel
Speciale Gast

Hoi Maikel.
Eindelijk weer eens op zolder geweest, dat was dan eerst wel even stoffen en spinnewebben opruimen zeker? :D
Nou ja, fijn om te horen dat de cursus afgerond is en de locs weer wat meters kunnen gaan maken.

Veel succes en plezier met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Kuch,kuch  :D Hoi Maikel,
Stof is ook hier zich aan het nestelen :(
Mooi dat je de cursus positief afgesloten hebt, :thumbup:
Zo nu de zolder op en aan de gang, deze hobby maar even volhouden en je "andere" hobby even laten rusten,  >:-D,
Ik hoor evenetueel wel van je als je tijdelijk rond kan rijden voor de laatste fijn afstellingen van enkele lok's.
Zelf ben ook druk met andere zaken maar gaat binnenkort ook beeindigen zodat er voor de hobby weer meer over blijft.
Binnenkort maar weer eens wat afspreken,

Gr, Jan
Citaat van: 44er op maandag 21 mei 2012, 09:45:47
Kuch,kuch  :D Hoi Maikel,
Stof is ook hier zich aan het nestelen :(
Mooi dat je de cursus positief afgesloten hebt, :thumbup:
Zo nu de zolder op en aan de gang, deze hobby maar even volhouden en je "andere" hobby even laten rusten,  >:-D,
Ik hoor evenetueel wel van je als je tijdelijk rond kan rijden voor de laatste fijn afstellingen van enkele lok's.
Zelf ben ook druk met andere zaken maar gaat binnenkort ook beeindigen zodat er voor de hobby weer meer over blijft.
Binnenkort maar weer eens wat afspreken,

Gr, Jan

Nou laat die andere hobby zeker niet rusten :P :P
Vandaag vrije dag. Dus maar eens wat doen. Inderdaad snel weer eens afspreken

Maikel