Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Goschenen SBB

Gestart door marc-lin donderdag 21 juli 2011, 23:30:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Mooi filmpje! Overigens voor de pietlut niet helemaal correct, want deze re4/4 1 van de tweede serie kon geen trek/duwtreinen rijden. Dat geldt ook voor het leichtstahlrijtuig met een deur: die zijn er ook niet voor geschikt. Maar ach, het is een model en 100% werkelijkheidis vrijwel altijd een utopie. Je hebt een mooie collectie rijden!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Dennis,

Bedankt voor je reactie.

Ja je hebt helemaal gelijk en met der tijd zal dat opgelost worden. De directie materieel van de Goschenen SBB Bahn werkt aan de acquisitie van de juiste loc. Liefst groen.  ;)

Groeten, Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Marc

Kijk dit lijkt er meer op  :thumbup: Je hebt mooi materieel rijden.Je hebt ons in ieder geval nieuwsgierig gemaakt naar een stuurstandrijtuig.Voordat we die aan gaan schaffen ook maar eens kijken of dat bij ons lukt om zoveel rijtuigen te duwen zonder dat de boel uit de rails loopt  :?

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re: Goschenen SBB
Goed op eBay kijken  (nog 20 minuten)...

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Helaas helaas Dennis, zie net je berichtje en kijk meteen maar....'beendet'...helaas.  :( De Directie Materieel kijkt verder... ;)
Re: Goschenen SBB
Dennis1984
gast

Re: Goschenen SBB
Das inderdaad zuur Marc, zeker gezien hij voor een erg goede prijs verkocht is (voor veel goedkoper dan dit vind je ze niet)! Nouja, volgende keer beter. Ik zou wel even een 'gespeicherte suchanfrag' aanmaken :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Dennis - De zoekaanvraag zit in eBay...afwachten.  :thumbup:
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
In Houten liggen ze (nieuw!) ook rond die prijs, misschien twee tientjes meer.
Heb hem hier al rondrijden  :D
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt voor de tip. Wanneer is de volgende Houten beurs?

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Goschenen SBB
4 mei a.s.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Dank je!

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
R.C.Grootveld
gast

Re: Goschenen SBB
Marc,

deze had ik nog in m'n archief, het is niet veel, maar misschien heb je er nog wat aan.

Rob
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Bedankt Rob, hele mooie foto's en ik heb er altijd wat aan! Bedankt voor het plaatsten!  :thumbup:
Re: Goschenen SBB
R.C.Grootveld
gast

Re: Goschenen SBB
Graag gedaan, mocht je de originelen (2000x3000) willen hebben dan hoor ik het wel.

Rob
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: R.C.Grootveld op dinsdag 09 april 2013, 23:34:14
Marc,

deze had ik nog in m'n archief, het is niet veel, maar misschien heb je er nog wat aan.

Rob
geweldig mooie foto's.
krijg hier echt de Zwitserse sfeer te pakken en heb zin in het mooie alpen weer.

gr john
Re: Goschenen SBB
R.C.Grootveld
gast

Re: Goschenen SBB
Citaat van: jptrain op woensdag 10 april 2013, 11:12:22geweldig mooie foto's.
krijg hier echt de Zwitserse sfeer te pakken en heb zin in het mooie alpen weer.

gr john
Graag gedaan en hier zit er nog een. Ik kom ook graag (en daarmee ook regelmatig) in dat land, en niet alleen vanwege het machtig interessante spoorbedrijf daar.
Foto's zijn gemaakt in 2005 tijdens een wandelvakantie. Die dag zijn we van Andermatt naar Goschenen gelopen via de Schollenen Schlucht en met de FO/MGB terug.
Aan het eind heb je een fraai uitzicht op het station van G.

Kan jullie geen eigen baan tonen, simpelweg omdat die er nog niet is. Heb wel modules, maar die staan in de opslag.
Maar, het moment komt in zicht, dat ik een vaste baan kan gaan bouwen ....
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Die eerste foto dat geeft wel een dusdanig mooi overzicht dat je prompt naar boven wil lopen en een stuk slopen en dit er voor in de plaats wil zetten  B) B) B) B)

Realiteit zal zijn dat de zolder te klein gaat zijn  :(

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Erg mooie foto's. Het is jammer dat het  loc spoortje tussen de twee tunnels weg is gehaald. Hier kan de modelspoorder mooi nog effe zijn nieuwe aan winst laten pronken. Op een van de foto's is ook mooi de verlading te zien tussen de SBB en SchollenenBahn
(zo heet hij eigenlijk). Ook heb ik nog een leuk idee voor de stoom rijders.
In de tunnel net voor hij eindigt een flinke rook generator in bouwen. Op het moment dat de lok bijna buiten is met een kort laten draaien van een ventilatortje kan je de rookkolom die voor de lok wordt uitgeduwt simuleren. Zeker bij een Gotthard baan is dat leuk want die stomer rijd alleen de eerst zondag van de maand in de modeldienstregeling en dus is het voor de toeschouwer een bijzonderheid die nog bijzonderder wordt.
Let OP!!! Dit is een hersenspinsel en er kan niet gegarandeerd worden dat het ook het gewenste effect heeft.
Re: Goschenen SBB
R.C.Grootveld
gast

Re: Goschenen SBB
Citaat van: harald en alex op woensdag 10 april 2013, 21:11:26Die eerste foto dat geeft wel een dusdanig mooi overzicht dat je prompt naar boven wil lopen en een stuk slopen en dit er voor in de plaats wil zetten
Tja, lopend zie je nog eens wat .... en het mooiste is, dat mijn vrouw ook zo van wandelen houdt, zeker in de bergen......
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Rob - Heb je het Gotthard Erlebnispfad al eens gelopen? 4 uurtjes lopen van Goschenen naar Erstfeld.
Re: Goschenen SBB
R.C.Grootveld
gast

Re: Goschenen SBB
Nee, maar bedankt voor de tip!!!!
4 uur draaien wij ons hand niet voor om.

Wel: Lotschberg Süd-Rampe (Oh moeder, wat was het heet)
       Albula Strecke, Bahnlehrpfad van de RhB
Re: Goschenen SBB
keeszondag
gast

Re: Goschenen SBB
4 uur is inderdaad een eitje. Wandelen in Zwitserland is een super belevenis, alles tot in de puntjes verzorgd, goede bewegwijzering, mooie paden en voldoende retour transport. Dat hebben we elders wel eens anders meegemaakt!
Re: Goschenen SBB
R.C.Grootveld
gast

Re: Goschenen SBB
Citaat van: keeszondag op woensdag 10 april 2013, 23:28:59
Wandelen in Zwitserland is een super belevenis, alles tot in de puntjes verzorgd, goede bewegwijzering, mooie paden en voldoende retour transport.
Een belevenis was het zeker, maar om nu te zeggen dat "alles" tot in de puntjes verzorgd" is konden we bij de 2e foto niet zeggen.
Je ziet het, ook Zwitserland heeft zijn grenzen. Maar het was een fantastische wandeling.
Re: Goschenen SBB
keeszondag
gast

Re: Goschenen SBB
Rob, weet je zeker dat foto 2 niet in Nepal is genomen?
Re: Goschenen SBB
R.C.Grootveld
gast

Re: Goschenen SBB
Hoewel ik me voor kan stellen, dat je me antwoord in twijfel trekt, maar: Ja, ik weet het zeker .....
Bij Klosters naar boven met de gondel, vervolgens de wandelroute naar de Strelapass en dan loop je via deze "Route touristique et acrobatique". Vanaf de Strelapass naar beneden naar Davos en vandaar met de RhB terug naar Klosters.
Het was de bedoeling om vanaf de Strelapas af te dalen naar Arosa, maar het weer was van dien aard dat we dat niet aandurfden.
Re: Goschenen SBB
zwitserland
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,
Ik volg jou draadje regelmatig omdat ik ook iets wil gaan doen met de gotthard baan en station goschenen.
Nu vond ik laatst iets op het onderstaande forum, misschien heb je er iets aan.
http://www.neobrothers.de/forum/viewtopic.php?f=7&t=1379&start=40

Mvg,
Jan.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Jan,

Deze kende ik inderdaad nog niet. Heel erg informatief en een hoop bruikbare informatie! Bedankt voor het plaatsten, meteen bij mijn favorieten opgeslagen!

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo - Vandaag wat aan de herbouw (ruwbouw) van het deel waar Goschenen zal herrijzen kunnen doen. Allemaal een heel stuk steviger dan de oude situatie en bovendien zo'n 20 cm breder/dieper. (was 60 nu 80 diep). Morgen weer verder.

Een paar foto's van de vandaag verrichte werkzaamheden.

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Marc

Het ziet er stevig uit.Kan je straks nog bij de achterste sporen van je schaduwstation?

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Harald & Alex,

Ja daar kan ik net bij. Moet ik wel de treinen die er voor staan even wegrijden als er op/met de laatste twee sporen iets mis is. Maar bij mij ontsporen er natuurlijk nooit treinen.... ;)

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op zondag 21 april 2013, 09:25:03

Maar bij mij ontsporen er natuurlijk nooit treinen.... ;)


Bij ons ook niet.Rijdt als een ........  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Goschenen SBB
Goh toch .... is bij mij ook nooit
Groeten Jeroen
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Goschenen SBB
Sorry,
Ineens zie ik die foto2 van Rob Grootveld (omgeving Klosters) en moet meteen denken aan een soortgelijke plek bij het Val de Dixence. Daar ben ik jaren niet meer geweest. Ruig. Slecht toegankelijk met openbaar vervoer. Wezenloos mooi. Ik kwam er lopend, en kamperend, vanaf de andere kant van de bergen.
Ik was jong, en dan doe je soms dingen, waarvan je later denkt: in je eentje, zonder uitrusting?

Bedankt voor deze foto, en de herinneringen die hij opriep.
Re: Goschenen SBB
Alves
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,

Wat een geweldig materiaal staat er in jou schaduwstation! Van welk merk is die ICN? Zou je ook wat meer fotos van je ICN kunnen plaatsen?

Groeten Dewey
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: Alves op maandag 22 april 2013, 14:00:56
Hallo Marc,

Wat een geweldig materiaal staat er in jou schaduwstation! Van welk merk is die ICN? Zou je ook wat meer fotos van je ICN kunnen plaatsen?

Groeten Dewey

Hallo Dewey

ICN is van ROCO: de enige die dit treinstel produceert. Bezit zelf ook zo'n 7-delig exemplaar met Sound. Ben er meer dan tevreden over, ook vanwege rij-eigenschappen.

Ze is nog in productie (5-delig) http://www.roco.cc/de/product/45106-0-0-2-1-0-0-001002/products.html alsmede aanvullingsgarnituur http://www.roco.cc/de/product/80816-0-0-1-1-0-0-001003/products.html

Ik heb dit treinstel verder uitgerust met HUFING-warmwit ledverlichting. Aangezien treinstel er al op voorbereid is, makkelijk te installeren en digitaal schakelbaar.

Groeten,
Henk
Re: Goschenen SBB
Alves
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Henk,

Bedankt ik dacht in eerste instantie aan HAG, maar komt me wel bekend voor dat Roco deze maakte. Alleen jammer van de prijs al krijg je daar natuurlijk wel wat voor terug!

Groeten Dewey
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo Dewey,

Je krijgt idd waar voor je geld. Alleen is de 69151 niet meer leverbaar: 69154 echter wel. Aanvullingsset 69155 is ook nog te koop maar dat wordt beetje shoppen.

Er zijn exemplaren te koop beneden de ROCO adviesprijs. Ik stuur je een PB'tje

Groeten,

Henk
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo Dewey,

Bedankt voor je leuke bericht. De ICN is inderdaad van Roco (die van mij is ook met geluid). Zoals Henk zegt inderdaad een geweldig treinstel. Ziet er geweldig uit, rijdt fantastisch, mooi geluid.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op maandag 22 april 2013, 18:31:44
Hallo Dewey,

Bedankt voor je leuke bericht. De ICN is inderdaad van Roco (die van mij is ook met geluid). Zoals Henk zegt inderdaad een geweldig treinstel. Ziet er geweldig uit, rijdt fantastisch, mooi geluid.

Groeten,
Marc

Dag Marc,

Ik volg je al een paar dagen op de draadje. Je hebt een mooi baai ontwerp! Ook mooi materieel. Hoeveel rijtuigen (ROCO??) hangen er achter jouw loks?

En heb jij je ICN voorzien van verlichting?

Groeten,

Henk
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Dewey,

Mijn maximale lengte voor personen treinen is 10 rijtuigen van 303mm (30,3cm) en twee locomotieven (Re 460, Re 4/4-II). Dit ivm de perronlengte te Goschenen. Goederentreinen zijn iets langer. Mijn  ICN heeft (nog) geen binnen verlichting.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
Hey Marc,

Het was Henk die dit keer de post plaatste bij jou!! :D

10 rijtuigen van 303 mm is een forse maar mooie lengte: net als in het echie. Mooi man!
Bij mij zullen de treinlengtes rijden tussen de 6 en 7 x 303 mm + 1 lok. Zeg maar de bedrijfslengte van de ICN of 8-delige ICE-3 van tante M. Dat is echt het maximum.

Jij hebt behoorlijk de lengte zo te zien: geweldig!

Groeten,
Henk

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Sorry Henk...bedankt voor je reactie. Ik schaam me diep...dat krijg je er van als je twee dingen tegelijk doet...mannen kunnen dat niet.

(Alhoewel ik prima TV kan kijken EN bier kan drinken...)
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Goschenen SBB
 :-) Ja Marc, dat is nu waarschijnlijk dat ene biertje wat je nu de das omdoet  :warning:

Maar het is je vergeven hoor: multitasking laten we verder maar aan de vrouwen over  ;)

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Was even aan het surfen hedenavond en kwam deze foto van de Re 420 LION tegen voor een IR trein op de Gotthard route. Dat is goed nieuws voor allen die een re 4/4 LION hebben besteld (zoals ik... :D)

Bron: www.bahnbilder.de
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Marc

Dat ziet er wel mooi uit.Welke firma maakt ze in deze kleurstelling?

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Harald & Alex,

Ik heb hem van onze 'hofleverancier' Marklin besteld (wordt medio November geleverd). HAG maakt de Re 4/4 ook in deze uitvoering.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB - herbouw Goschenen Bf
De herbouw van Goschenen vordert gestaag. De onderbouw is klaar en ben begonnen met het leggen van de rails voor het station. Omdat ik de bocht voor de ingang van de dubbele portaal van de Gotthard tunnel wat verlegd heb (en wat minder scherp ga aanleggen) worden de sporen 2 & 3 (perron) en 4 & 5 (lange opstelsporen voor wachtende goederen treinen of passerende sneltreinen) zelfs nog iets langer en kunnen mijn goederentreinen ook nog iets langer worden.

Bijgaand een paar foto's van de voortgang.

De eerste foto geeft een goed overzicht van de gehele vernieuwende constructie.
Re: Goschenen SBB
Alves
gast

Re: Goschenen SBB
Ziet er goed uit! Ik heb wel een vraag. Waar heb jij de onderbouw van gemaakt? De houtsoort en dikte bedoel ik dan. Ik hoop zelf ook binnenkort te beginnen, maar zit nog veelal met dit soort vragen.

Groeten Dewey
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Dewey,

Ik heb 9 [mm] dik triplex als bases gebruikt. De triplex platen (voor de stations heb ik geen open frame gebruikt, op andere delen van mijn baan wel) rusten op een constructie van balken (50x50 [mm]), daarover heen panlatten. Aan de muur heb ik richels van hout gemaakt (panlatten) als onderdeel van het balkenframe, de panlatten rusten op de richels en de 50X50 balken in de dwarsrichting. De ruimten tussen de dwarsgeplaatste panlatten heb ik ook met op maat gezaagde panlatten opgevuld. De platen van triplex zijn daar weer op vastgeschroefd. Zo is het geheel bijzonder stijf geworden.

In de oude situatie was de constructie niet stijf genoeg en begon hier en daar door te buigen. Ik begon me daar steeds meer aan te ergeren en heb dus een aantal weken geleden besloten alles opnieuw te bouwen (althans het stations gedeelte). Ben er nu zeer tevreden over.

Als je wat verder terugkijkt in mijn draadje zie jet de wat twijfelachtige oude constructie.

Mijn advies is maak een stevige, stijve en starre onderbouw. Kost meer tijd, materiaal en geld mar daar staat tegenover dat je er heel veel plezier aan hebt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Alves
gast

Re: Goschenen SBB
Bedankt! Ik had zelf 9mm berken multiplex in gedachten en dat lijkt me een goed idee. Bedankt voor de andere tips en hopelijk zie je snel wat van je tips terug in mijn modelbaan.  :D

Groeten Dewey