@Edwin,
Ik heb ook de data van de CS1R overgezet op de ECoS2. Gevolg: ook de ECoS2 vergat de M4/Mfx locs. Kennelijk was de bug die in het bestand van de CS1R zat, mee overgenomen naar de ECoS2.
Kortom, dit weekend de volgende "reparatie" uitgevoerd:
1. ECoS2 van de baan losgemaakt; lijst gemaakt met niet-mfx locs
2. Backup gemaakt van alles (voor de zekerheid).
3. Alle locs gewist.
4. Zowel op de ECoS2 als CS1R de laatste update gezet (thans 3.4.2.)
5. Backup gemaakt van nu nog alleen magneetartikelen, wisselstraten en locplaatjes.
6. Factoryreset uitgevoerd.
7. Backup van 5 (magneetartikelen, etc.) teruggezet.
8. Alle niet-Mfx locs opnieuw handmatig ingevoerd.
9. ECoS2 weer op de baan aangesloten.
10. Alle Mfx-locs een voor een opnieuw geladen.
Stap 4 (update) had ook op een ander punt uitgevoerd kunnen worden, maar ik was toch bezig...
Inmiddels lijkt het, dat de ECoS2 geen locs meer verliest. 't Kost even een dag, maar dan heb je ook wat

Ik heb daarna een backup gemaakt van de huidige situatie en vervolgens op mijn CS1R ook een systeemreset uitgevoerd en deze backup daarop gezet. (ECoS weer los en CS1R aan de baan.) De Mfx locs echter
niet geladen, want dan verstoort hij de instellingen van de ECoS (las ik in de handleiding van de ECoS). Ik overweeg om de mfx-locs ook nog handmatig aan te maken als gewone (niet-mfx)loc, want de CS1R gaat voorlopig aan de snifferingang (geen terugkoppeling dus). Totdat ESU met een update komt om ze beide volledig functioneel te gebruiken.
Ik denk dat de conclusie getrokken kan worden dat bij de niet-mfx-locs ergens iets fout zat in het bestand. Wellicht een tip voor anderen om alle locs te wissen, eerst de niet-mfx-locs opnieuw in te voeren en daarna de mfx-locs te laden.
Bij mij heeft dat dus uiteindelijk geholpen (zo lijkt het voorlopig

)
Groet, Paul
Naschrift 30/04/2012: inmiddels is het slop er weer in gekomen en moet ik regelmatig de locs weer "bijladen", sommige onthoudt hij wel en sommige niet. Ik laat het voorlopig maar zo en wacht tot volgend jaar de update komt waarmee uitwisseling tussen ECoS2 en CS1R mogelijk is (wordt verwacht voor 2013 werd mij op ONTRAX verteld). Als het daarna dan nog steeds hommeles is, dan gaat het hele ECoS systeem eruit en stap ik over op M* CS2, 3, 4 of 5.
Naschrift 29/05/2012: Update 3.5.x lijkt de problemen weer opgelost te hebben. Laatste tijd geen uitvalsels meer gehad. Voorlopig weer even vrolijk...