Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje

Gestart door 44er zondag 03 april 2011, 21:58:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje !!
Jan ik heb allebei de instellingen geprobeerd,maar met de onderste Re 460 heb ik een prima

resultaat met me 1631 NS lok. Dit opent zeker perspectieven voor de toekomst.

Zeker op heel lage snelheid rijd ie echt toppie kruipent langszaam zonder veel kabaal.

Op volle snelheid (en das niet zo erg hard) maakt de motor aardig laawai,maar denk dat het

eerder ligt aan het aantal kilometers dat ie achter de rug heeft.

Ben in iedergeval hier erg blij mee. En doet zeker niet meer onder voor een V3.

Dus nogmaal  :thumbup: thanks,hoop dat ze straks (heb er denk ik nu 5 met V4 en 5*) en dan

heb ik er nog enkele V4 in de verpakking , net zo goed gaat komen als met deze.

Mvg: Alex (weer een beetje blijerderder... :D)
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Is het dan toch een instelkwestie?
Feit blijft dat de lopi4 lastiger is instellen dan de lopi3.
Groet,
Erwin 
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Hallo Jan,

Dat ziet er prima uit  :thumbup: :thumbup:

Ook ik heb de cv waardes even opgeslagen en als ik weer moed verzameld heb ga ik met mijn 1600 serie eens aan de slag.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Alex,

Mooi man dat je wat aan mijn instelling hebt, have fun.

Erwin,

Tja , gewoon instellen, ik heb steeds 1 van de CV's  genomen en  daar mee gespeeld omhoog en omlaag en met de opmerking dat je eigenlijk 53 en 55 de belangrijkste zijn in mijn beleving , andere zijn natuurlijk ook belangrijk.

Probeer eens de CV waardes van blz 35 als leidraad te nemen en van hieruit proberen, het is mij uiteindelijk gelukt.

CV 54 op 0 is gel.., werkt niet , niet doen.

Beide suk6 ermee,

Ben benieuwd wie er ook resultaat heeft met deze info.

Gr, Jan

Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Peter,

niet wachten , doen :D :D :D

Rustig aan , ik zie het te gemoed  als het je gelukt is.

Gr, Jan
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Citaat van: Re460 op dinsdag 26 april 2011, 20:23:33

Is het dan toch een instelkwestie?
Feit blijft dat de lopi4 lastiger is instellen dan de lopi3.


Klopt. Maar daar krijg je een beter rijdende lok voor terug. Je hebt gewoon meer mogelijkheden om te tunen, m.n. op de lage snelheden.

Ik ben was Zimo fan maar de V4.0 wint het ruim.

Gr, Ben.
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Ik heb net een VT 62 van Trix omgebouwd met een Maxxon motor (met dank aan Rowi voor de benodigde frees) en er maar gelijk een Lopi 4 in gebouwd (de functie uitgangen van de Lenz Gold die erin zat helaas opgeblazen.... stomstomstom  :oops: :oops: :oops:).
Zelfs zonder de motor regelwaarden aan te passen zoals in de handleiding staat beschreven liep het ding al wonderschoon. Geen hikje, huppeltje, hortje of stootje. Heeeeel lamgzaam en zeer goed regelbaar. Ik ben er dik tevreden over, zeker na al die horror verhalen hier. Het is natuurlijk wel een heel ander motortype,  maar ik heb er nog een paar liggen, en die gaan wel in een 5* lok van M. Zeker met de hulp van alle info in dit draadje moet dat ook echt gaan lukken :-)
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Hoi Walter,

Mooi dat je het in 1 keer is gelukt om de V4 lokpilot icm een Maxon motor goed afgesteld te krijgen, daar was ik ook al achter gekomen met een Faulhaber motor, vele malen makkelijker als met een 5* van M*. Ik ben nu ook tevereden met de afstelling die ik uiteindelijk goed heb gekregen. Veel plezier ermee en met de volgende ombouw projekten suk6.
De V4 lokpilot reageert beter op dit soort motoren , Maxon en Faulhabe maar ook andere merken volgens mij .
Gr, Jan
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Hallo,

Ik ben net weer een uur of twee bezig geweest om mijn NS 1631 beter te laten rijden met de V4.

Hij rijd nu een stuk beter maar 100% tevreden ben ik niet.

Hij wordt nu geijkt en daarna gaat hij meerijden, ik ben benieuwd hou dat gaat.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Ik ben zeer tevreden Peter met het resultaat.

Jammer dat het bij jou nog niet helemaal lekker loopt.

Heb helaas weinig tijd voor de volgende ombouw,maar binnenkort 2 weekjes vrij,dus heerlijk

sleutellen.

Hoop toch dat het bij jou straks ook gaat lukken.

Mvg: Alex
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Citaat van: Aliebengalie op zondag 01 mei 2011, 16:39:23
Ik ben zeer tevreden Peter met het resultaat.

Jammer dat het bij jou nog niet helemaal lekker loopt.

Heb helaas weinig tijd voor de volgende ombouw,maar binnenkort 2 weekjes vrij,dus heerlijk

sleutellen.

Hoop toch dat het bij jou straks ook gaat lukken.

Mvg: Alex

Ik vind de eigenschappen met een Marklin motor niet om over naar huis te schrijven.

Gisteren avond heb ik kontakt gehad met een decoder leveransier en die wist mij te melden dat ze nu een nieuwe uitvoering V4 hebben ( dan is er bij esu toch duidelijk wel iets aan de hand lijkt mij ).

Sander en ik hebben besloten om 4 maxon motors te bestellen, deze schijnen erg goed te zijn in combinatie met de V4.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Citeerauthor=degeluidsman link=topic=29265.msg518500#msg518500
Ik vind de eigenschappen met een Marklin motor niet om over naar huis te schrijven.
't Is nu wel duidelijk dat ESU in onmin leeft met Märklin... :)



Edit Nobody: Quote gerepareerd.
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Citaat van: Nobody op maandag 02 mei 2011, 17:44:56
Citaat van: degeluidsman link=topic=29265.msg518500#msg518500
Ik vind de eigenschappen met een Marklin motor niet om over naar huis te schrijven.
't Is nu wel duidelijk dat ESU in onmin leeft met Märklin... :)

Het gaat esu toch ook om zoveel mogelijk decoders en dergelijke te verkopen, ik heb hier redelijk wat esu materiaal staan en ik kan me niet voorstellen dat ze de klanten van Marklin en hun eigen producten in de kou laten staan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Citaat van: degeluidsman op maandag 02 mei 2011, 17:47:54
Citaat van: Nobody op maandag 02 mei 2011, 17:44:56
Citaat van: degeluidsman link=topic=29265.msg518500#msg518500
Ik vind de eigenschappen met een Marklin motor niet om over naar huis te schrijven.
/quote]
't Is nu wel duidelijk dat ESU in onmin leeft met Märklin... :)
Het gaat esu toch ook om zoveel mogelijk decoders en dergelijke te verkopen, ik heb hier redelijk wat esu materiaal staan en ik kan me niet voorstellen dat ze de klanten van Marklin en hun eigen producten in de kou laten staan.
Mvg,
Peter / degeluidsman.


Lotgenoten en andere belangstellende,

Peter,

Je zou toch zeggen dat een M* motor ook goed moet kunnen werken met een lopi4 , maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik nu met ervaring spreek M* versus Faulhaber en Maxon motoren ook mijn voorkeur uitgaat naar laatste motoren. Heb nu een Br44 rijden en een V3.5 geluidsdecoder rijdt perfect. Ook Br41 met FH  motor en LopiV4 doet het prima zonder moeilijke afstel problemen.

Gisteren ging mn Ae6/6 die prima heeft gereden met een lopiV4 , (zie filmpje) weer kuren  krijgen als voorheen met horten en stoten, ik dacht potverdorie nogantoe, maar dan ietsje krachtiger :D.
Wat blijkt, ik heb de lok eens van de rail gehaald en de sleper aandachtig bekeken, er zaten 2 brandpitten in  :help:
Heb de sleper er af gehaald en ook de aansluiting op het zwarte plaatje wat eronder zit met contacten die naar de motor gaan goed schoongemaakt, geschuurd met 1500 korreltje en sleper idem, en nu? Als een zonnetje,  gaat weer als een trein, heeft vandaag een 2 uurtjes gereden met stoppen en optrekken , ook op een helling. Eiwandfrei, Misschien een overbodig advies, maak alles goed schoon voor het afstellen, geeft minder ergenis.
Overigens gaat de Re460 als een speer . Geen moment een hapering bij deze lok

Suk6 allemaal,

Gr. Jan
Er staat op blz 10 vd handleiding hoofdst 6.1 iets over geschreven , dus weer iets ontdekt wat (ver)storing kan geven .
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Citaat van: 44er op maandag 02 mei 2011, 18:18:56
Wat blijkt, ik heb de lok eens van de rail gehaald en de sleper aandachtig bekeken, er zaten 2 brandpitten in  :help:
Heb de sleper er af gehaald en ook de aansluiting op het zwarte plaatje wat eronder zit met contacten die naar de motor gaan goed schoongemaakt, geschuurd met 1500 korreltje en sleper idem, en nu? Als een zonnetje,  gaat weer als een trein, heeft vandaag een 2 uurtjes gereden met stoppen en optrekken , ook op een helling. Eiwandfrei, Misschien een overbodig advies, maak alles goed schoon voor het afstellen, geeft minder ergenis.
Overigens gaat de Re460 als een speer . Geen moment een hapering bij deze lok

Beste Jan

Dus, eind goed, al goed.
Overigens heb ik bij verschillende slepers, aan de sleper een draadje gesoldeerd naar het zwarte plaatje.
het bleek dat de sleper niet altijd geod contact maakte met de "veren" van de sleper.

groeten van teunis.

PS de combinatie is dus marklin 5 ***** motor en ESU lopi versie 4
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Beste Teunis,

Dank voor de tip , staat nu op de "nog te doen" lijst voor nabije toekomst ,

eerst nog even 2  stuks 5 asser's  br85 en br 50 kompleteren en kwartieren :(

Gr, Jan
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Hierbij nog even dit draadje opduikelen. In post 126 heb ik de instellingen aangegeven voor de Re 4/4 II met 5-polige motor en kogellagers. Vanavond weer een beetje zitten spelen met dit model. Onderstaand de resultaten;

CV2 = 4
CV3 = 64
CV4 = 55
CV5 = 42
CV6 = 25
CV52 = 20
CV 53 = 62
CV54 = 22
CV55 = 100

Met deze waarden rijdt de loc voortreffelijk. Doe er u voordeel mee zou ik zeggen.
Groet,
Erwin
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Hoi Erwin,

Dat je dit draadje nog kon vinden? :D :D
Mooi dat de lok goed rijdt
Heb nog even gekeken , #121 en #146 geven cv waardes aan die voor zelfde loks en als ook die van jou verschillen toch steeds van elkaar. Ik denk als je er nog 5 doet 5 verschillende waardes ziet. Waar het in zit is mij niet duidelijk.
Belangrijkste is dat men met deze waardes dit type loks goed kan afstellen en een basis heeft om verder te kunnen programeren.
Erwin bedankt voor de info,

Gr, Jan
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
En als extra toevoeging net een Re 460 (5 polig met kogellagers) geoptimaliseerd.
Bijna exact dezelfde waardes als bij de Re 4/4 II toegepast, onderstaande CV zijn iets anders geworden;

CV 2 = 3
CV 5 = 51
CV 6 = 27
CV 52 = 22

Ben nu zeer tevreden met de rijeigenschappen.  :)
Bij beide locomotieven is een update doorgevoerd van de firmware. Dit gaat automatisch bij de lokprogrammer.
Heb een beetje gespeeld met de CV 55. Merk zeer weinig verschil in het bereik tussen de 60 en 175. Kom je onder de 60 dat doet de loc raar. Zet je CV 52 te hoog op b.v. 50 dan begint de loc te stotteren.
Morgen ga ik een poging doen om een HAG Re 460 met een lopi4 te optimaliseren.
Groet,
Erwin
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Zojuist de HAG Re 460 aan de Lokprogrammer gehangen.
Heeft even geduurd maar onderstaand mijn optimale instellingen;

CV2 = 2
CV3 = 64
CV4 = 62
CV5 = 56
CV6 = 30
CV52 = 20
CV53 = 74
CV54 = 14
CV55 = 136
Met deze instellingen loopt de lok heel mooi. Blijft wat lastig om de decoder goed in te stellen. Zonder Lokprogrammer wordt het erg lastig.
Groet,
Erwin
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Hoi Erwin,

Das mooi dat je weer een goed rijdende lok bezit, :thumbup:
Ik verbaas mij over CV 55 , als ik bij andere lijstjes kijkt gaat ie heerlijk op en neer :D
Het is idd zo dat zonder programmer kan je het vergeten om fijn af te regelen,

Gr, Jan
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
hoi Jan,

Ja die CV 55 is een apart verhaal. Hij is afhankelijk van de traagheid van de motor. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat HAG en Marklin-motoren niet echt een traagheid hebben ingebouwd en dat de CV 55 dus laag moet zijn. Zelf geeft ESU voor de HAG motor een waarde op van 175. Zoals eerder gezegd  komt de CV 55 onder de 60 dan gaat de loc minder goed rijden. Tussen de 60 en 175 zie ik heel weinig verschil in de rijeigenschappen. Zo rond de 136 loopt het geheel gewoon mooi. Vraag me dan ook echt af of de waardes die ESU als standaard opgeeft wel echt kloppen.
Groet,
Erwin
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Beste allen,

We zijn nu bijna een jaar verder...vele lokpilots en loksouds decoders zijn over de toonbank gegaan, ook hier is dat het geval. Heb met veel interesse jullie verhalen gelezen. Inmiddels zoals gezegd een jaar verder. De frimware is geupdate,de lokprogrammer ook en waarschijnlijk heeft dus ESU niet stilgezeten. De 5 zal wel gauw komen, een mix van de 3 en 4e generatie misschien met alle mogelijkheden ( en mogelijkheden  :D)

Dit draadje is in november 2011 gestopt? is dat op een andere plek doorgegaan? ben erg benieuwd naar nieuwe zaken/ontwikkelingen rond deze 4* door gebruikers zoals jullie waar ik ook weer van leer.

Ik rij nu nog met een 6021CU maar dat bevalt erg goed. Stap straks wel over een Ecos waarschijnlijk, meer vanwege de funktie mogelijkheden dan de rijstappen. Met de juiste motorinstellingen moet ik zeggen dat de loks die ik ombouw en inregel zich erg mooi gedragen. Goed, het kan altijd beter maar is dat niet altijd zo  ;)

Greetz Seb
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
seb,

Inmiddels heeft ESU sinds vorig jaar Mei de lopi4 voorzien van betere software (vanaf produktie week 11).
Er zijn vervolgens geen bizarre meldingen meer geweest, ikzelf heb daar ook geen problemen meer mee ondervonden .
Moet er wel bij zeggen dat de firmware en programmer up to date zijn.
Hopelijk blijft het zo en zal het ombouwen/programeren geen problemen meer geven.
kanttekening hierbij is dat de lok/motor ook een belangrijke rol speelt in de kwaliteit en afstellen.
Een goede motor helpt enorm, ikzelf gebruik nie meer de esu magneten, ga voor M* en bevalt uitstekend.
Gr, jan
Re:Hulp gevraagd bij Lopi V4 treurnis? / Update 260411/ Klein hoeratje! Filmpje
Dag Jan,

Ja, sindsdien veel verandert, klopt helemaal. Ook ik werk met de laatste updates in de LP en steek veel tijd in het motormanagement samen met een collega. Vooral de mechaniche gedeelten van een lok zijn inderdaad onderhevig aan hoe een lok zich digitaal gedraagt ( zal gedragen)...feiloos analoge toestand is belangrijk.......het is een totale kwestie, daar ben ook ik door schade en schande wijs door geworden maar vooral mbv een gewaardeerde collega.

Wat je zegt over die magneten is helemaal waar. Ook wij experimenteren met verschillende ankers en magneten en de verschillen zijn aanmerkelijk, het hangt ook helemaal van de lok af zie ik vaak. Een 5 polige hoeft niet per defenitie betere resultaten te geven. Dat is toch ook het leuke van zelf inbouwen.......ervaring telt zwaar mee. Ff een deocder inbouwen is er nog steeds niet bij. Maar zoals gezegd...ontzettend interessant en ben zeker zelf erg te spreken over ESU/pilots 3 en 4 en de loksounds !!!!!!!!!!!!! Maar ook de marklin motoren zijn echt goed. Heb veel loks met de 6090 decoders en hamo magneten en werkelijk.....de originele loks van Marklins rijden schitterend...zoals een aantal in dit topic ook al vermelden.

Het lijkt dus erop dat dit draadje doodgebloeid is met  de verbeteringen bij ESU.
Maar ik vond het zeker zeer interesant om strubbelingen te lezen, temeer omdat ik natuurlijk veel zaken herken in het middengebied. Veel achter de LP zitten en veel onderzoek zal leiden tot bijna perfect rijgedrag !!!

Greetz Seb