Eén van de aktiviteiten waarmee het
Nationaal Bus Museum (NBM) in Driehoven zich bezig houdt is het restaureren en weer in rijdende staat brengen van oude bussen die in het openbaar vervoer van Nederland hebben gereden.
Momenteel is het NBM bezig met de restauratie van een DAF MB200, een type streekbus die vroeger ook wel bekend stond als
?Gele Rijder?. Voor diegenen onder ons die dat allemaal niks zegt (met dank aan
OViB):
<een 1:1 voorbeeld van de voormalige Zuid Ooster op het busstation Neckerspoel in Eindhoven><de achterzijde van zo?n bus van de voormalige CN>Maar in dit forum hebben we het over het algemeen over 1:87-modellen en om dit model gaat het:
Dit moet een bus voorstellen die door het NBM gerestaureerd wordt. Ik wil dit model gedeeltelijk in elkaar zetten, waarbij de nadruk komt te liggen op het tijdstip dat delen van de bus bijna klaar zijn om opnieuw gespoten te worden. Die betreffende plaatdelen zijn al geschuurd, geplamuurd en in de grondverf (primer?) gezet.
Mijn vragen zijn: met welke verfkleuren kan ik plamuur en grondverf het beste / mooiste nabootsen? Zelf dacht ik aan creme voor plamuur en lichtgrijs voor de grondverf (deze kleur werd ook gebruikt toen mijn 1e Kever opnieuw gespoten werd). Komen deze kleuren overeen met de werkelijkheid?
Ik hoor het graag van jullie.
In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen van de ?restauratie? van deze bus.
- o - o - o - o -
Ik heb intussen al 3 bussen van dit type gerestaureerd naar ?rijdende? exemplaren:
Deze gaan in Driehoven e.o. gewoon dienst doen als (v.l.n.r.): een bus voor vervangend NS-vervoer, een schoolbus en een gereserveerde bus. Deze 3 bussen hebben een chauffeur en 2 bussen hebben bovendien passagiers aan boord:
<de bus voor vervangend NS-vervoer>
<de gereserveerde bus>