Citaat van: harald en alex op dinsdag 14 februari 2017, 20:23:28
Het is een beslissing waar ik ook niet vrolijk van wordt
De beslissing om steeds langere treinen samen te stellen hangt daarmee natuurlijk samen, en daarvan worden we wel vrolijk. Ik herken dat en ben ook liever tijdig gewaarschuwd. Want mijn treinen worden (nog liggend op de plank) ook steeds langer, dus mijn toekomstige blokken ook, en dus zullen mijn radiussen ook groter moeten gaan worden.
Ben (Spoorman) liet een tijdje terug een filmpje zien waaruit bleek dat een loc moeiteloos 10 wagonnen een helling op trok, in een helix, maar wel met minimaal R3 (piko 55213, R=483,75 mm), en R3 van Piko is groter dan de 2231 (R=424,6 mm), en kleiner dan 2241 (R=533,9 mm) van K-rails (het is in k-rails de missende radius). En wat is dan wijsheid? Minimaal 2231 of minimaal 55213?
Op m'n vorige baan werden Liliput RIC rijtuigen (303 cm zeg maar) niet uit de rails getrokken bij radius R2 bogen (424,6 mm) maar bij R2-wissels wel (althans: steevast het laatste rijtuig wat ik aanvankelijk aan dat ene rijtuig weet tot ik de onderlinge volgorde veranderde).
In C-rail geldt ongetwijfeld ook zoiets: In C-rail zou R2 veilig moeten kunnen (want > 424,6 mm).
24230 (R2=437,5 mm)
24330 (R3=515 mm)
24430 (R4=579,3 mm)
Jullie hebben er ervaring mee: hoe gedraagt een lange trein zich in R2 C-rails op de helix?