Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

tip om splijten van hout tegen te gaan

Gestart door nkeer3 maandag 03 mei 2010, 22:14:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
tip om splijten van hout tegen te gaan
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
tip om splijten van hout tegen te gaan
ik zag dat bij veel mensen het hout vaak splijt aan de uiteinden waar de schroeven komen.
Dat voorkom je als je er ff de kop van de schroef of de kop van een spijker er op zijn kant op legt en dan met de hamer een tik er op geeft.
dan krijg je een afdruk van de zij kant van de kop in het houd daar dan de schroef er in drukken en aan draaien of de spijker er daar in slaan, en je zult zien het hout splijt niet meer Rolling Eyes

Groetjes Ruud
Re:tip om splijten van hout tegen te gaan
Gaatje voorboren wil ook wel helpen. :wink:

Gr, Ben.
Re:tip om splijten van hout tegen te gaan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:tip om splijten van hout tegen te gaan
Citaat van: nkeer3 op maandag 03 mei 2010, 22:14:25
ik zag dat bij veel mensen het hout vaak splijt aan de uiteinden waar de schroeven komen.
Dat voorkom je als je er ff de kop van de schroef of de kop van een spijker er op zijn kant op legt en dan met de hamer een tik er op geeft.
dan krijg je een afdruk van de zij kant van de kop in het houd daar dan de schroef er in drukken en aan draaien of de spijker er daar in slaan, en je zult zien het hout splijt niet meer Rolling Eyes

Groetjes Ruud

Dit deed mijn vader 40 jaar gelden ook al, ik denk er nooit aan om het zo te doen.
Gewoon een dun gaatje boren.

Gr Einte
Re:tip om splijten van hout tegen te gaan
Gaatje voorboren is beter, omdat je daarmee ook het bevestigingspunt in de onderliggende laag kunt markeren en voorboren.
Re:tip om splijten van hout tegen te gaan
Volgens mij werkt deze oude wijsheid alleen bij spijkers. Je zet de spijker met z'n kop op de plaats waar hij moet komen. Slaat vervolgens met de hamer op de punt van de spijker.
Ons werd vroeger het fabeltje verteld dat op die manier het hout meende een hele dikke spijker te kunnen verwachten en zette zich vervolgens schrap. En dan kwam er maar een dunne, dus niet splijten. :lol: :lol:
De echte verklaring is dat je de spijkerpunt bot slaat waardoor je het hout vooruit duwt en niet splijt als met een wig.

Overigens zijn er tegenwoordig houtschroeven die zijn voorzien van een soort boorkopje aan het begin van de schroefdraad. Hiermee voorkom je ook het splijten van het hout.
Re:tip om splijten van hout tegen te gaan
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re:tip om splijten van hout tegen te gaan
Je kunt een schroef er achteruit indraaien en net voor je erdoor heen gaat weer vooruit zetten en erin draaien. Dit kost iets meer kracht en je schroefmachine moet iets meer toeren draaien, maar het werkt perfect.
Re:tip om splijten van hout tegen te gaan
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:tip om splijten van hout tegen te gaan
Dat zijn weer leuke tips bedankt allemaal.



                                                                Arie