Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  Permanent magneet 39103
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Permanent magneet 39103  (gelezen 282 keer)

GTIBert

• Vaste Gast
  • **
  • Ecos-2
Permanent magneet 39103
« Gepost op: zondag 09 mei 2021, 12:49:05 »

Heren.

Ik had gaarne mijn defecte BR 01.10  39103 voorzien van een permanent magneet + Motorschild.
Nu kan ik niet vinden welke erin past, het is nu een c-sinus motor.

Wie heeft dit al eens eerder gedaan.? en welke set past er in?

Ik hoor het graag.

Mvg Bert
« Laatst bewerkt op: zondag 09 mei 2021, 13:52:51 door GTIBert »

Gepensioneerd Ecos-2 kleur, C-rails, AJ S88 K83, 6021, Koploper. Lokprogrammer 53900 ESU. Marklin 60971 Decoder-Programmer.

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Permanent magneet 39103
« Reactie #1 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 13:53:27 »

Een C-sinus motor is een "draaistroom" motor en die is tegengesteld aan een gelijkstroom motor, die heeft magneten aan de buitenkant, de draaistroommotor heeft ze in het anker.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Wim

• Stamgast
  • samen staan we sterker
« Reactie #2 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 15:12:13 »

@Bert,
dit gaat niet zomaar...
de gaatjes van de print van de fietsbel in het frame,
komen niet overeen met de gaatjes van een motoschild.

Dit is meer een klusje voor de prof's onder ons...
Met vriendelijke groeten van
Wim

ACTS.zuid

• Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 18:34:36 »

Bajn-AG

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #4 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 20:24:40 »

Hallo

In principe past de 60941, maar je zult de schroefdraadgaten voor het motorschild moeten verplaatsen, of alles lijmen.

Bart

GTIBert

• Vaste Gast
  • **
  • Ecos-2
« Reactie #5 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 20:54:39 »

Heren.

Bestaat er geen ombouwset voor de BR 01.10?
Of iets dat bijna past, maar de gaatjes moeten iets groter gemaakt worden.

Gepensioneerd Ecos-2 kleur, C-rails, AJ S88 K83, 6021, Koploper. Lokprogrammer 53900 ESU. Marklin 60971 Decoder-Programmer.

Bajn-AG

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #6 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 21:07:43 »

C-sinus gaat nooit stuk >:-D, dus er is geen alternatief setje.

Bart

hvanschaik

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #7 Gepost op: zondag 09 mei 2021, 23:33:13 »

Bert, op vraag 1 kan ik eenvoudig antwoord geven: IK.
Vraag 2 is ook niet moeilijk: GEEN.
Maar dan de typische treinenkronkel waar wij allemaal aan lijden: zou het toch niet op een of andere manier kunnen? Ja, het kan. Ik heb ooit een DCM omgebouwd naar c-sinus en diezelfde lok later weer terug naar DCM. Dat laatste is natuurlijk een eitje, maar de eerste ombouw as pittiger. Het moeilijkste onderdeel van het ombouwen is het correct plaatsen van de ankeras. Volgens mij heb ik eerst een lagerbusje in het motorhuis gemonteerd, zodat het asje van de c-sinus gelagerd werd tov. het tweede tandwiel. Daarna moesten de gaatjes in de montageplaat van de c-sinus worden aangepast om de zaak vast te kunnen schroeven. Nadat die eerste montage gelukt was kon het lagerbusje worden verwijderd en liep de zaak op rolletjes. Een DCM inbouwen waar een c-sinus heeft gezeten begint weer met hetzelfde probleem: hoe centreer ik het anker correct tov. het tweede tandwiel. Ik omwikkel daarvoor het anker buitenom met een paar lagen plakband, totdat een "zuigende" passing ontstaat binnen de magneet. Die "vaste" combinatie kan dan geplaatst worden en ook dat doe je weer mbv. een lager in het motorhuis. Goede kans dat het huis van de c-sinus daar geen lager heeft zitten, maar als er een 4mm gaatje zit dan pers je er zo een oud plastic lagertje in. Als e.e.a. eenmaal op z'n plek zit dan rest nog het aftekenen van de nieuwe gaatjes, boren en tappen (M2) en monteren. De paspennetjes van de magneetlamellen kunnen ook nog voor problemen zorgen, maar die kun je in beginsel wegdremelen.
Bert, dit is een algemeen verhaal; ik ken jouw lok niet en ik weet dus niet precies of er makkelijk een lager in het motorhuis kan worden bevestigd of dat er andere obstakels zijn, daarom mijn goed gemeende waarschuwing: "weet waar je aan begint!"

PS: niet vergeten het plakband van het anker af te halen :D.
Hans.
Pagina's: [1]   Omhoog