Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin 37515 sound decoder

Gestart door stormbreaker donderdag 22 mei 2025, 17:32:01

Marklin 37515 sound decoder
Ik heb mijn baan uitgebreid is echt groter geworden. Helaas doet mijn Marklin 37515 sindsdien raar. Ineens viel de loc stil, maakte wat rare geluiden, hakkelde en sindsdien doet de sound het niet meer.
Nu vraag ik mij af of de sounddecoder is overleden door sluiting o.i.d. Om daar achter te komen ga ik morgen eerst maar naar de winkel terug. De andere locs doen het probleemloos. De baanspanning is 18,3 V. Nu vraag ik mij ook af of ik niet vanwege de baangrootte meerdere aansluitpunten moet aanleggen. Maar hier kan dit toch niet mee te maken hebben dat de sound wegvalt?

Ik werk met Marklin C-rails en een Mobile Station 2. De wissels, verlichting etc. zijn op aparte trafo's maar nu nog niet aangesloten. Ik wil nl. eerst testen of de baan zelf goed werkt. Alleen de MS2 is toch juist beveiligd tegen sluiting? Snap er echt weinig van. Morgen eerst kijken of ie in de testbaan van de winkel wel werk qua sound...
Re: Marklin 37515 sound decoder

doe maar een treintje

@citaat volgens mij geef je zelf het antwoord want als de andere loks wel rijden moet de 37515 het ook moeten doen, behoudens slechte stroomafname van de sleper of vuile wielen

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Stormbreaker,

Het is sowieso verstandig m meerdere aansluitpunten te maken.
Je geeft aan dat je baan echt groter is geworden dus de stroom moet via meerdere rails zijn weg vinden.
Nu is C-rails wel beter en betrouwbaarder maar je hebt ook nog zoiets als spanningsverlies.

Ik heb ooit een forumlid geholpen die echt geen grote baan had maar aande ene kant de centrale en aan de andere kant een wissel.
De wissel deed het niet.
Vervolgens de voeding van de wissel op een trafo aangesloten en de wissel kon probleemloos geschakeld worden.

Ik heb een digitale baan en die is opgedeeld in blokken.
Een blok is ene stuk rails tussen twee wissels.
Ik onder de baan een ringleiding gemaakt en vandaar gaat er naar elk blok twee aansluitingen naar de rails.
De ringleiding maak ik van electradraad, blauw voor de plus en bruin voor de min.
Daarnaast heb ik een ringleiding voor mijn (wissel)decoders; groen/geel voor de plus en bruin voor de min.

KLIK: plaatjes van de ringleiding

Vervolgens een stukje draad blank maken en draadjes naar de rails.

Henk

Dank voor de tips. Ik ga morgen terug. Ga sowieso kijken voor meerdere aansluitpunten. Maar ik geloof niet dat spanningsverlies of vuile wielen/stukje rails dat niet goed geleid er voor kunnen zorgen dat ineens van allerlei functies niet meer werken.

@citaat

Als er even geen contactis, om welke reden dan ook, valt geluid weg.
Ik spreek uit ervaring.

Henk
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: stormbreaker op donderdag 22 mei 2025, 17:32:01Nu vraag ik mij af of de sounddecoder is overleden door sluiting o.i.d.
Sluiting waar? Op de baan? Daar kan de decoder niet kapot van gaan, want kortsluitstroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand en als dat op de baan is loopt er geen stroom meer door de decoder.
Probeer eens een reset van de decoder.
Is de sleper niet vuil of vet, spoel deze eens af in wasbenzine of met isopropanol.
Zijn de wielloopvlakken nog schoon?
De laatste twee zouden ook moeten resulteren in slechte rijeigenschappen.
Maar blijvend weg? Want het komt nergens op de baan meer terug. Ik heb al een reset uitgevoerd. Werkt ook niet... Of bedoel je niet de reset via loc resetten van de MS2 maar via CV 8?

@citaat

Inderdaad, met CV8 de lok resetten.
Forum Moderator

Citaat van: stormbreaker op donderdag 22 mei 2025, 20:51:59Maar blijvend weg? Want het komt nergens op de baan meer terug.
Bedoel je sluiting? Ik betwijfel of je wel sluiting op je baan hebt (gehad) als andere locs wel gewoon werken. Die zouden dan ook moeten weigeren, omdat ze geen voeding meer krijgen.
Het kan best zijn dat door de grootte van baan, je spanningsverliezen hebt en sommige decoders zijn daar gevoeliger voor.
Heb je de loc al op een apart stukje rail getest?
Ik ga morgen even in de winkel laten testen, anders ga ik thuis verder. Kan dat er spanningsverliezen zijn. Maar wil wel even zeker weten dat de sound decoder niet overleden is.

[edit] denk idd dat er sprake is van spanningsverlies, ChatGPT zegt dat Marklin ook de soundsfuncties zelf gewoon eruit gooit als er te weinig spannig is. Ik meet met de MS2 18,3 V maar je schijnt dat beter met een multimeter lokaal te kunnen doen.
Winkel gaat morgen testen. Loc is ws. sound kwijt, moet misschien naar Marklin (2-3 maanden kwijt). Ligt volgens de winkel in Zevenhuizen niet aan spanningsverlies o.i.d. Komt vaker voor.
Loc is weer terug uit reparatie. Heeft bijna 3 maanden geduurd. Het werkt weer, de luidspreker was kapot en is vervangen. Is bij De Kleine Benelux B.V. gebeurd, dus de importeur/officiële reparateur van Marklin. Alles zat weer netjes en compleet in de verpakking, dat is altijd fijn. Het heeft wel erg lang geduurd, dus dat is wel een nadeel.
Forum Moderator

Wel apart dat een kapotte speaker invloed heeft op de rijeigenschappen, althans zo omschreef je het toch.
In ieder geval weer veel plezier met je loc, nu deze een tijd is weggeweest is het nu dus extra genieten. :)
De rijeigenschappen zijn ook goed nu, en ook de verlichting werkt goed. Ik vind het ook een bijzonder verhaal hoor, maar zo lang het werkt is het prima.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.