Hallo allemaal,
Ik heb een gedetailleerd verslag van mijn laatste projectje beloofd en met 29 foto's gaat het dat ook zeker worden! We maken er dit keer bijna een fotostripverhaal van...

Kortom: tijd voor
De VeldwegOm te beginnen, het projectje heet zo omdat de aanleiding de Busch
Feldweg is (7084). Er is namelijk helemaal geen sprake van een veld want het speelt zich af op het randje van de tafel, bij de "Analoge Speeltuin"

Dit is ongeveer de bedoeling:

Zoals je ziet kom ik hier en daar wat hout tekort om de veldweg fatsoenlijk kwijt te kunnen. Stap één was dan ook het opvullen van de ontbrekende hoekjes. Ze zitten aan de onderzijde met ijzerwerk vast; de houtlijm is alleen om het kiertje een beetje te dichten zodat er geen verf of strooiselsap in loopt...

Op het breedste stuk, bij het handwissel komt een golfplaten hutje. Zoals het treinpersoneel een hutje heeft aan het eind van het perronnetje, zo krijgt het rangeerpersoneel een eigen "kot" aan de rand van het emplacement

Het hutje is afkomstig uit hetzelfde Faller pakketje als waar het hutje op het perron vandaan komt: 120133.

Het roest-effect was een experiment. In een bakje heb ik een beetje Revell 91 (de zilverkleur) en een beetje Revell Aqua 38 (Roest) gedaan. Door dat te mengen, maar niet helemaal, krijg je een mooi streperig effect. Met een beetje extra roestkleurige verf kun je mooie accentjes maken. Ondanks dat de metaalkleur op terpentinebasis is en de roestkleur op acrylbasis, ging dit perfect en is het resultaat verrassend realistisch: echt roestende golfplaten!

Omdat ook hier een lampje in komt, wordt het hutje van binnen bekleed met aluminiumfolie, net als de kiosk en het seinhuis. De naden zijn behandeld met mat zwarte verf.

Voor het hutje heb ik een verhoginkje gemaakt van twee lagen roerhoutjes, die je wellicht nog kent van het trottoir bij de bushalte. Het lampje staat er al op, met ingekorte pootjes omdat het hutje vrij laag is.
Het bruine spul is kneedbaar hout, wat ik eerder heb gebruikt voor de losweg, maar dit keer met een kleurtje. Ik heb het gebruikt om een taludje te maken van de hoggelegen rails naar de laaggelegen veldweg. De rails ligt namelijk ook nog op kurk, wat ik ter plaatse van de veldweg heb weggesneden om direct op het hout te kunnen werken.

De knoedeltjes kneedprut die her en der op de plank gesmeerd zijn, dienen om hobbels in de veldweg te krijgen. Het was me opgevallen dat je oneffenheden goed ziet door de plakbestrating heen. Bij de losweg was ik daar niet blij mee, maar hier heb ik er juist gebruik van gemaakt. En de veldweg is inderdaad mooi hobbelig geworden

Toen het spul eenmaal droog was ging er een laag bruine verf overheen, waarbij ik meteen de tafelrand heb meegenomen. Staat wel zo netjes... De verf is overigens Histor muurverf

Daarna kon de veldweg van Busch erop. Dat moet wel met beleid: het spul plakt enorm. Trek dus niet enthousiast de hele strip van de achterkant af, want dan heb je een probleem... Haal een klein stukje los (5 cm) en plak dit op zijn plek. Van daaruit werk je verder, steeds een stukje beschermstrip lostrekkend. Op deze manier kun je ook prima bochten maken.
Tip voor het maken van bochten: druk eerst de rand die aan de buitenkant van de bocht zit vast terwijl je de bocht vorm geeft. Rek daarbij de buitenkant een beetje op. De binnenkant zal gaan golven, maar het spul is zo flexibel dat je dat, als de buitenbocht eenmaal vast zit, zo plat kunt drukken.

Hutje op zijn plek voor een kleine impressie

Next: balast op het taludje om een mooi verloop tussen ballast en groen te krijgen.
Ik gebruik daarvoor een Preiser doosje waar ik het strooisel in voormeng. Beetje van elke kleur (v.l.n.r. Heki 3154, 3308 en 3155) erin in de verhouding waarvan je denkt dat het goed is, dekseltje erop, even schudden en klaar...

... om aangebracht te worden

Ook hier: lijm aanbrengen, strooisel erop en hier en daar nog een extra druppel lijm erin laten vloeien, als de strooisellaag wat dikker is.

En zo is de hele rand van ballast voorzien:

Volgorde van werken blijkt belangrijk in een project als dit. De volgende stap was het aftekenen van de paaltjes voor het hek. Precies vijftig paaltjes in totaal!

Daarna: 50 keer een gaatje tikken met een spijker. Dit om te voorkomen dat op de schuin gelegen delen de boor aan de wandel gaat bij het maken van de gaatjes voor de paaltjes.

Vervolgens vijftig gaatjes van 1.5 mm boren...

...en evenzovele paatjes schilderen, betongrijs (Tamiya XF-54), net als op de losweg, waar ik dit hek (Faller 180518) ook heb gebruikt.

En daarna vijftig paaltjes poten

Daar is wel wat kracht én beleid voor nodig, want ze passen maar net in de 1.5mm gaatjes. Het staat daarna echter wel als een huis!

Even een overzichtsfoto met de stand van zaken; alle 50 paaltjes zitten erin

Ook is te zien dat ik een deel van de ondergrond groen heb geschilderd. Dit naar aanleiding van een
bericht in het Boerderijtopic van Rolf, waarin stond dat de bruine verf in het gras zou trekken, waarna het vaal zou worden. Dat moeten we niet hebben natuurlijk, en ik was nog nét niet begonnen met.....
GRAS !Nog nooit mee gewerkt, dus eerst weer een paar proefstukjes.
Een laagje Busch 7593 (speciale strooisel- en grasvezellijm) op het hout en dan Heki 3365 grasvezels (middelgroen) eroverheen strooien, lekker ruim

Na het drogen blaas of stofzuig je de overtollige vezels weg. Ongeveer de helft blijft zitten, maar dat zit dan wel écht vast en ziet eruit als echt gras. Cool!

Testje gedaan op blank hout, bruin geverfd hout en een stukje veldweg.

Toen ik er eenmaal vertrouwen in had dat het goed ging komen ben ik er toch maar aan begonnen...

Door op de groene delen van de veldweg een spoortje lijm te trekken en
snel grasvezels erop te strooien (voordat de lijm in de weg trekt!) wordt de weg minder plat en gaat er een stuk realistischer uit zien

Na de eerste behandeling en het wegblazen/zuigen van het overtollige gras, is dit het resultaat:

Na de basislaag gras heb ik Heki wildgras 1576 gebruikt om woekerend onkruid te maken rondom de paaltjes. Het spul komt als een soort mat uit de verpakking, maar zonder echte onderlaag. Je kunt het knippen of scheuren.
Flink lijm erop (er zit namelijk al gras, waar de lijm een beetje in wegzakt) en dan een reepje wildgras over de paaltjes prikken. Terwijl je dat doet kun je een klein gaatje maken in het wildgras om daar het paaltje doorheen te steken, zoals bij de rechter paaltjes op de foto al gedaan is.

De dikke laag lijm droogt transparant op, daar zie je later niks meer van, terwijl het lange gras dan echt goed vast zit

Pas als al het wildgras erop zit komen de draden van het hekje aan de beurt. Dat is gewoon een kwestie van rijgen... De onderste draad heb ik letterlijk door het lange gras heen moeten prikken, maar dat was ook de bedoeling: alleen zo krijg je het gras goed rondom de draad heen zodat het hekje erdoor overwoekerd lijkt.

De lijm is nog niet eens helemaal droog, kon niet wachten...

De bochten in het hek zorgden wel voor veel weerstand. Gelukkig zit er bij het hutje een opening, zodat het hek in twee delen "geregen" kon worden. Als het in één stuk (bijna 90 cm) had gemoeten, had ik de draden er waarschijnlijk niet doorheen gekregen...

Het hutje is voorzien van twee vergeten oliedrums, geschilderd met dezelfde techniek als het hutje zelf, maar dan met geel + roest. Ook is er met strooisel een paadje gemaakt. Dit strooisel was over van de ballast. Ik heb het door een theezeefje gehaald om het wat fijner te maken.
Tot slot: een beetje roestverf op de draden en dan is dit het resultaat: een overwoekerd hek

In het stukje onkruid hieronder liggen drie (eveneens vergeten) dwarsliggers verscholen, die je alleen kunt zien als je goed kijkt. Het zijn overigens
echte Märklin dwarsliggers, afkomstig van K flexrails van het schaduwstation...

Het hutje is van licht voorzien met een stevige weerstand ertussen. Er brandt daardoor een fraai zwak lichtje, alsof ze een olielamp aan hebben binnen

Als
finishing touch heb ik een spotter toegevoegd, die op zijn fietsje de veldweg op is gereden...

...om op de foto te zetten wat er voor de loods staat

Tot zover deze update... de directie van dit theater hoopt dat U zich wederom vermaakt heeft

Martijn