Gebeurt er nog wel wat?
Jahoor!
Locs worden van magneten voorzien en uiteraard wordt er uitgebreid getest, het moet vlekkeloos werken voordat ik de zaak wegstop onder het bovenblad!
Het materieel doet het allemaal prima. Ik heb zelfs de 3003 (BR24) van een magneet weten te voorzien, al heeft dat wel heel wat hoofdbrekens gekost. Na veel puzzelen en proberen is hij uiteindelijk onder de tender terecht gekomen, op een bruggetje van plastic. Nadeeltje is dat dat er wel uit moet als de tender ooit open moet (de decoder zit erin) maar dat moet vrij makkelijk gaan.
Tijdens het testen blijkt dat ook alle locs met oudere decoders tijdens het stationnement netjes onthouden wat ze aan het doen waren, dankzij de lekstroomweerstandjes op de prints. Alle locs, op één na: m'n 515 vertrok doodleuk de verkeerde kant op na nog geen minuut stil gestaan te hebben :o
Geen idee waarom alleen deze daar last van heeft, moet ik nog eens naar kijken. Voorlopig heb ik het probleem even "opgelost" door hem om te draaien
Het schaduwstation in bedrijf: de 1600 komt binnen en heeft net het spoor van de Class 66 veilig gezet. Die laatste komt mooi soepeltjes in beweging, maar je moet wel het geluid uitzetten. Als dat aan staat, neemt de loc namelijk uitgebreid de tijd om voor te gloeien, de dieselmotor te starten en toeren te maken, om pas na een seconde of 20 of zo in beweging te komen
Zo'n ochendritueel is leuk, maar tijdens na een tijdje testen met een kort rondje (dus vaak vertrekken) is op een gegeven moment de lol er wel af
Omdat alle locs/voertuigen die van magneten voorzien worden getest moeten worden, is het een drukte van belang op de baan. Het Analoge Speeltuintje is qua besturing bij de digitale baan gevoegd en doet dienst als depot.
De TEE was daar al heen verhuisd toen het Grote Testen begon. Volle bak dus, de lege plek op spoor 1 (rechts) zou spoedig ook ingenomen worden, en wel door de Class 66, die nog nooit op dit emplacementje was geweest. Ook in de keerlus staat materieel opgesteld.
Oh, en over TEE gesproken: die heeft ook nog meegereden! Ik heb de motorwagen van een tijdelijk magneetje voorzien (moet nog bedenken hoe ik dat permanent ga doen, eerst moet-ie digitaal worden) en op pad gestuurd
Via omslachtige rangeerbewegingen en tactisch wisselen tussen analoog en digitaal is-ie naar het schaduwstation gemanouvreerd. Ik maak er een sport van om materieel niet op te pakken maar te
rijden naar waar ik het nodig heb. Met het stampvolle speeltuintje is dat een hele uitdaging!
Rangeren = fun
Anyway, de TEE heeft zonder problemen enkele ronden meegedraaid in het circus. Dat ging wel
plankgas, hij is immers nog analoog. Echter, de hele schakeling is dat ook, dus hoewel ik de snelheid niet kon regelen werkte het allemaal wel
Ik test op deze manier zowel de schakeling als al het materieel dat van magneten voorzien is. Wat de schakeling betreft zijn wat kleine, oplosbare problemen gerezen, waarover in eerdere posts meer te lezen is:
- treinen die een leeg spoor veilig zetten wat niet gereset wordt (zie onderin deze post)
- reedcontacten die het tegelijkertijd omzetten van twee wissels niet aankunnen (zie hier)
- treinen die tot stilstand komen met de magneet boven het vertrekcontact (zie hier)
Het eerste probleem is opgelost en zo ook het laatste. Het tweede probleem (plakkende reedcontacten)
dacht ik opgelost te hebben, maar bij een duurtest bleek na anderhalf uur of zo dat ook de zwaardere Märklin-reedcontacten (7555) na verloop van tijd soms blijven plakken
Daar moet ik nog een oplossing voor bedenken, waarschijnlijk wordt dat een klein schakelingetje of hulprelaisje wat ertussen komt.
En verder...
...ben ik begonnen met de "plank" voor de andere helft van het schaduwstation. Op de foto's zit de hoofdprint plus
voeding omvormer er al op. De plank krijgt, door de plek waar-ie komt onder de tafel, een iets andere vorm. Dat betekende dat de layout opnieuw bepaald moest worden:
Daarna: draadstripjes vastzetten (met dubbelzijdig kleefspul) en kroonsteentjes vastzetten (met schroefjes). De zes bezetmeldingsprintjes, voor twee secties per spoor, moeten elk zes draadjes aangesloldeerd krijgen en daarna is het een kwestie van lijntjes trekken...
En da's best leuk om te doen
De laatste foto toont de toestand waarin het op dit moment op de tafel ligt: twee van de bezetmeldprintjes zijn kaar. Jullie zijn dus weer helemaal bij... voor even
Edit: heb in de tussentijd nummer drie ook maar even gedaan
Martijn