Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Dank dank dank allemaal weer voor de hartverwarmende reacties :D

Dat moedigt absoluut aan, kan ik je zeggen!

Citeerwat zijn dit toch simpele oplossingen die je geeft, geeft de minder ervaren modelbouwer weer moed
Ik ben echt geen ervaren modelbouwer als het om scenery gaat. Sterker nog: dit is de eerste keer dat ik me er echt serieus mee bezig houd. En ik vind het leuk! :mrgreen:

Veel dingen zijn dus ook voor mij nieuw en echt niet alles gaat meteen zoals ik wil. Vergeet niet dat de laatste update een samenvatting is van een week of drie, vier. Het is echt niet zo dat ik in een weekendje even een losweg aanleg hoor :-P

Denken is ook absoluut belangrijk. Kost tijd ook. Maar zo af en toe moet je gewoon eens op een stoeltje gaan zitten en een half uurtje naar je werk kijken. Dan kom je vanzelf tot een ruwe voorstelling van de indeling. Daar ga je mee aan de gang en al prutsend groeit het vanzelf :-P

Tip: begin met een klein hoekje! Het perron was wat dat betreft een prachtig afgebakend gebiedje. De Losweg is al wat minder begrensd, omdat ik van daaruit makkelijk over kan stappen op andere projectjes. Ballasten bijvoorbeeld, of een paadje en een hekje richting de loods. Dat bewaar ik echter nog even... ik wil niet door de sceneryklusjes heen raken voordat de hoofdbaan wat verder gevorderd is ;-)

En er valt nog een hoop te doen!  :shock: :D :?

Om e.e.a. weer even in perspectief te plaatsen: dáár is de Losweg:



Kortom: we ain't done yet ;-)


CiteerGoed geslapen? :lol:
Prima, dank je ;-)
Alleen te kort want het was vandaag weer vroeg op :?

CiteerINSPIRATIE INPISRATIE INSPIRATIE (het lijkt zo makkelijk.......... :? )
Heel goed! En: het is allemaal niet zo moeilijk!! :) Dat probeer ik met mijn verslagjes duidelijk te maken... het is leuk om te doen bovendien (als het een beetje lukken wil natuurlijk...)

CiteerIk kan het niet nalaten te vragen: wat wordt het volgende project?
Zoals het er nu naar uit ziet wordt dat weer een electronicaproject, namelijk het completeren, onder de tafel monteren en aansluiten van de printplaten voor het schaduwstation.


CiteerVoor stoeptegels moet je eens bij Auhagen gaan kijken. Zij maken het als muurtegels, maar ze zijn zeer geschikt als stoeptegels, met stoeprand zelfs. Omgerekend naar schaal 1:1 komen de tegels uit op een afmeting van 30 x 30 cm.
Hé, dat klinkt goed... Muurtegels zeg je? Van die schuin geplaatste tegels die je bv. in België wel eens ziet op de zijgevels van huizen?
Misschien is dat wat voor de perrons van het hoofdstation. Straks.... ;-)


CiteerPrachtig omschreven...ennuh...die van jou is vast minder high maintenance ;-)
Drupje olie erin and she's purrin' like a kitten :-P

Citeerik ga bijna zagen
Laten we per PB eens kijken of we tot een zinnige samenwerking kunnen komen op dit gebied.

Citeer
CiteerOp de voorgrond een leuk en makkelijk aan te leggen hek van Faller.
Die hekjes had ik ook al eens langs zien komen. Nu ik lees dat het zo gemakkelijk werkt is dit een absolute must geworden. Zier er heel erg fraai uit en is inderdaad op allerlei plaatsen in te zetten.
Aanrader! Je hebt er niet eens lijm voor nodig :mrgreen:

CiteerHet is houtlijm...en houtlijm is gewoon HEILIG ;-)
Oh ja, jij bent erg gehecht (haha) aan houtlijm :-P

CiteerHeeft 'ie toevallig weer een 1:87 bouwpakketje liggen met een stukkie rails erin.
Ik had ook een stukje oude 2-rail rails kunnen pakken maar dit had ik inderdaad nog liggen en de hoofdreden om dit te pakken was dat plastic railstaafjes lekker makkelijk door te zagen zijn!
Overigens heb ik ook een groefje gevijld in de bovenkant om de as op zijn plaats te houden terwijl de lijm droogte.

De bijbehorende BR38, bouwpakket dus uit mijn jonge jaren (lol) bestaat trouwens ook nog:



Citeer
CiteerOm al dat "geel" te kunnen schakelen heb ik uit een stukje bouwplastic The Yellow Panel gemaakt:

Dit paneeltje is dus alleen voor dit gedeelte van de modelbaan ? Volgens mij ben je nu slechts met een heel klein stukje van het totaal bezig toch ? Dalijk dus zo'n 500 schakelaartjes op de volledige baan ?
Dat is alleen voor de Analoge Speeltuin inderdaad. Hoe ik dat bij de hoofdbaan ga doen weet ik nog niet... Met meer schakelaartjes denk ik! ;-)


CiteerEen werkelijk prachtig stukje gelezen wat zo in een modelbouwblad gestaan zou hebben.
Dat vind ik een mooi compliment, Antal! :oops:


CiteerGa vooral zo door opdat ook ik de nodige kennis ga opdoen 
Hahahaha :lol:
Ik wacht met spanning op het eerste verslagje van mensen die hier opgedane ideeën toepassen! ;-) :-P


CiteerIk hoop dat je er iets aan hebt, in ieder geval nog bedankt voor het werkelijk geweldige verslag!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Die smalle strip op de achtergrond ziet er wel bruikbaar uit moet ik zeggen. Daar waar een bedieningspaneel komt en daar waar de printplaten komen moet ik een hele batterij van die lipjes in de tafel schroeven (30 aansluitingen per print, remember ;-)). Overigens heb ik daarvoor inmiddels kroonsteenstrips in huis gehaald.
Waar heb je deze strips vandaan?

Groets,

Martijn :-)

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
CiteerCitaat
Voor stoeptegels moet je eens bij Auhagen gaan kijken. Zij maken het als muurtegels, maar ze zijn zeer geschikt als stoeptegels, met stoeprand zelfs. Omgerekend naar schaal 1:1 komen de tegels uit op een afmeting van 30 x 30 cm.
CiteerHé, dat klinkt goed... Muurtegels zeg je? Van die schuin geplaatste tegels die je bv. in België wel eens ziet op de zijgevels van huizen?
Misschien is dat wat voor de perrons van het hoofdstation. Straks....
Martijn, ze zijn recht gelegd zoals je ze in elk normale Nederlandse stoep tegenkomt (ik geloof dat ze dat "halfverbands" noemen in het vakjargon). Het zijn platen van 20 x 10 cm, grijs gekleurd.
Kijk eens bij Conrad en vul daar bij zoeken '214755-89' in en je ziet wat ik bedoel. En dan nog wat: bij afname van 10 of meer kosten ze daar ? 0,95 per plaat, Kuijpers in Utrecht vraagt er ? 2,00 per plaat voor, ongeacht het aantal. Tel uit je winst :wink:. De huidige prijzen bij Wentink ken ik niet, maar een paar jaar geleden was dat nog ? 1,35 per plaat.
Btw: ik weet wat je bedoelt met je vraag over Belgische huizen, die hangen met de punten naar boven, beneden, links en rechts. Zo zijn ze hier (Auhagen) dus niet gelegd.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Gerard,

Dat ziet er inderdaad goed uit. Wel jammer dat het platen zijn, die plakbestrating werkt erg prettig en geeft een mooi effect. Maar: voor op perrons is het misschien wel wat. Ik ga 'm zeker onthouden en bij de volgende Conrad bestelling laat ik er denk ik wel eentje meekomen om eens mee te experimenteren. Dank voor de tip! :-)

Martijn




Dat was ik trouwens nog vergeten te vermelden: behalve denken is ook testen erg belangrijk! Maak proefstukjes om te kijken hoe bepaalde materialen zich gedragen en boor proefgaatjes om te zien wat de beste maat is voor lichtmasten of de paaltjes van een hek.

Tip: En als je die lantaarnpaal dan toch op je proefplankje hebt staan, kun je hem mooi in één keer schilderen zonder dat je 'm moeilijk vast hoeft te houden :-)

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Martijn.
De strips met soldeer oogjes heb ik in Duitsland bij de koop (via Ebay) bij een baan mee gekregen.
Het lijkt mij dat deze door electronica zaken per lengte verkocht worden, beide strips zijn aan beide zijden afgezaagd en zouden dus nog (veel) langer kunnen zijn.
Er stond een barcode onder maar helaas was een gedeelte er afgezaagd.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Citaat van: Acido op maandag 04 juni 2007, 23:32:05
Waar heb je deze strips vandaan?

Deze strips zijn via Conrad gewoon te bestellen.
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Het brengt me op ideen  dat hele verslag hoe ik ook een weg/overweg kan maken enz.  Het speeltuintje is ondertussen wel n erg groot project t worden   hahaha 8) :lol:
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Aloha 8)

Het IS even geleden, maar ik ben druk geweest met andere dingen, zoals dit en dit en dit en dit... :-P

Maar: ik heb het werk aan de modelbaan zelf weer opgepakt. Het wachten was trouwens ook op nog wat electronica onderdeeltjes. Op het menu staat namelijk het aansluiten en testen van de aansturing van het Schaduwstation!

Maar eerst nog even wat plaatjes uit de Speeltuin... :D


Zo is de Losweg inmiddels in gebruik genomen...


...en ook de busmaatschappij heeft nu reizigers. Wachtende meisjes kunnen de verleiding niet weerstaan... ;-)


Deze dame echter heeft geen zin in ijs en vraagt zich af waar die pokkebus blijft :-P

's-Avonds, een bijzondere gebeurtenis: "hoog" bezoek in de Speeltuin!
Tijdens proefritten maakt de TEE even een uitstapje naar het kleine stationnetje aan het eind van de zijlijn:


"Da's een mooie trein zeg, die zien we hier normaal niet! Wel raar dat de ramen niet open kunnen..."


Nadat het personeel even een bakkie had gehaald bij de kiosk, vertrok het treinstel weer richting hoofdbaan.




Genoeg gespeeld, aan het werk! :mrgreen:

Om te beginnen heb ik een brug gebouwd:



Om de schakeling fatsoenlijk te kunnen testen, is het namelijk wel erg handig als je ook rond kunt rijden. Net als bij het tijdelijke baantje eerder heb ik via een provisorische verbinding de sporen die eigenlijk omhoog moeten gaan lopen aan elkaar geknoopt. Althans, één ervan. Omdat de verbinding dit keer met K rails is gelegd (ipv C) kon ik mijn oude brugdelen gebruiken om het een beetje mee op te leuken ;-)

Afgelopen week is er weer een soldeeravondje gehouden en daar zijn veertien van de onderstaande schakelingetjes uitgekomen:



Dit is een universeel schakelingetje, wat gevoed kan worden met de standaard prik uit een Märklin-trafo (geel en bruin, U weet wel). Vriend Electronicaheld ;-) had nog een heel stel van die kleine groene relaisjes liggen. Ze zijn echter 5V= dus kregen ze allemaal wat voorschakelcomponentjes.

Het wilde namelijk niet lukken om kleine, goedkope relaisjes te vinden (monostabiel, 2x ompool) die zonder gezeur die 16V wisselspanning zouden eten. En aangezien die ITT relaisjes toch maar lagen te verstoffen...

De schakelingetjes zijn overigens voor de bezetmeldingsecties. Omdat de hele schaduwstation-printplaat op 12V= draait, kan ik de massa van de rails niet rechtstreeks gebruiken om relais mee aan te sturen. Vandaar dat dit relaisje ertussen komt, één zo'n printje per bezetmeldsectie.

Next: reedcontactjes!



De K-rails waarmee het schaduwstation is gelegd, leent zich uitstekend voor het gebruik van reedcontactjes. Bovendien zijn ze kilometers goedkoper dan Märklin schakelrails :-P

Dus: reedcontactjes op de plekken waar schakelrails moeten komen, vijf stuks per rijrichting: eentje bij binnenkomst om de wissels mee goed te zetten, eentje per spoor (3x) om een andere trein te laten vertrekken, en eentje bij het uitrijden om het zojuist verlaten spoor weer stroomloos te zetten.

Nou wil ik dat dit geheel ab-so-luut 100% bedrijfszeker functioneert. Ik moet géén crashes hebben onder mijn tafel door een contactje wat niet naar behoren werkt! :o

Om die reden, en om een backup te hebben mocht er onverhoopt eentje overlijden, plaats ik ze gewoon per twee (heb er toch zat):



Wel voorzichtig zijn met die dingen, trouwens. Ze zijn zo sterk als het glazen buisje sterk is, en dat gaat makkelijk stuk. Geen kracht op zetten dus, altijd de pootjes buigen door 'm met een puntbektangetje vast te pakken. Dan heb je meteen een mooie constante maat.

Stom toevallig kwam het, als ik ze zo omboog, precies zo uit dat de pootjes alledrie netjes tussen de dwarsliggers uitkwamen. Een beetje mazzel is soms ook niet weg, ik had er niks aan opgemeten! :D

Nou is er nog één probleem: die middengeleider. Dat betekent dat je loc z'n magneetje niet (altijd) in het midden kan dragen en dat het reedcontactje ook niet in het midden van het spoor zit. Om die reden heb ik setjes aan beide zijden van het spoor geplaatst:



Zo maakt het niet uit of een loc zijn magneet links of rechts "draagt" ;-)

Tot slot heb ik ze een beetje laten verspringen, zodat ik zoveel mogelijk verzekerd ben (...hoop te zijn) van een voldoende langdurig contact (4 pulsen eigenlijk, als een loc beide kanten bekrachtigt) om bijvoorbeeld wissels mee om te leggen. Desnoods hang ik een tweede magneet onder m'n locs - better safe than sorry ! :mrgreen:

Oh ja, alle contactjes in een groep van vier staan vanzelfsprekend parallel. Als ééntje het doet is dat dus voldoende. Ik heb er ook eentje in de proefstand (zie laatste foto hier) gehangen om te kijken of ze de schakelstroom van de relais op de hoofdprintplaat overleven, maar dat bleek geen probleem.

Kortom: Wordt vervolgd! :D


Acido 8)


Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hey Martijn,

Je presenteert het weer zo gaaf, handig en duidelijk allemaal. De voorstelling blijft boeien 8) Heel erg leuk ook hoe je je 'verplaatst' in de Preisertjes op de baan, I try to do the same.

Voor wat betreft de electronica, snap het voor de helft :) Vind het erg knap wat je doet, lijkt perfect uitgedacht. Maar ben wel blij dat ik dit niet allemaal hoef te doen, hahaha...pfew...hoop werk en ingewikkeld !

Nogmaals m'n complimenten, vin' je echt über-cool...*schraapt keel* ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
voor mij ook zeer ingewikkeld
(wikkelen van rollade's bevalt me beter   :D)
maar echt mooi en handig dat je al die dingen zelf doet en kunt
als je tijd over hebt ......???
hoe de rest natuurlijk weer scherp in de gaten erg leuk en leerzaam verslag
groet robert
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
CiteerVoor wat betreft de electronica, snap het voor de helft
:lol: welke helft snap je niet?

Toch is dit geen hogere electronicakunde hoor ;-)

Het kleine printje doet ongeveer hetzelfde als een Märklin 7245, met dat verschil dat-ie monostabiel is, dwz terugvalt naar de ruststand als je 'm zonder spanning zet. (De 7245 is bistabiel, en heeft dus twee ruststanden, net als een wisselaandrijving).

De reedcontactjes doen precies hetzelfde als een Märklin schakelrail, behalve dan dat een reedcontactje geen onderscheid maakt in de rijrichting en een magneetje nodig heeft ipv een sleper.

Samen vormen zij (resp. voor bezetmelden en schakelen) de input voor de schaduwstationschakeling.

Martijn

Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Citaat van: Acido op dinsdag 03 juli 2007, 09:28:24
Toch is dit geen hogere electronicakunde hoor ;-)

Maak er geen geheim van dat ik ook de lagere electronicakunde niet helemaal snap, haha...;) Wat je met de Reed-contacts doet snap ik wel, het printje niet helemaal. Voor de goede orde: aan mij hoef je dit niet uit te leggen, haha...ik reserveer m'n brain-space voor stuff die ik zelf nodig heb want anders wor' ik gek :oops: ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hey Acido,

wat een prachtig verslag maak je er weer van.
De electronica die je toe past vind ik goed gevonden, ben benieuwd hij dit bij de C-rails gaat doen, ik zelf doe de spoorstaven van elkaar scheiden en gebruik een staf als bezetmelder.

Vol spanning wacht ik weer op het volgende verslag met de mooie foto's.

Groeten Piwie
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hallo Piwie,

Ik gebruik ook een geïsoleerde railstaaf als bezetmelding. Daarmee maak ik dus contact met de massa van de baan. Probleem is, dat het relais wat ik ermee wil schakelen, gevoed wordt met gelijkstroom. Als ik de andere kant van het relais niet aan de bijbehorende min knoop, maar aan de massa van de baan, gaat het relais staan klapperen :?

Ik heb dus iets nodig wat op het moment dat een loc over de schakelrail rijdt, contact maakt met die min van de relaisvoeding, ipv de massa van de baan. En dat is de taak van het groene hulprelais.

Omdat dat hulprelais aan de massa van de baan zit moet het dus gaan werken op de wisselstroom die uit de Märklintrafo komt. Om dat mogelijk te maken met de groene relais die we nog hadden, moest die spanning gelijkgericht worden, vandaar de extra componentjes op de printjes.

(Rolf, was dat te volgen? ;-))

Voor het C-rail gedeelte staan eigenlijk geen bezetmeldsecties op de planning. Voor de werking van het schaduwstation zijn ze echter essentieel. Bovengronds komt voornamelijk station te liggen, dus ruimte voor een volwaardig bloksysteem heb ik niet echt. In feite vervult het schaduwstation die rol.

Martijn
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Acido rij jij volledig pc gestuurd ???

of met de hand en het schaduwstation pc gestuurd ??

mvg mark

(edit ben er al achter je doet het volautomatisch met die mooie printplaatjes)
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Beste Acido,

Nu is het me helemaal duidelijk.

Succes met het vervolg van je bouw.


Groeten Piwie
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
zelfs die uitleg was niet duidelijk genoeg voor mij
ben niet echt daarvoor weggelegd vroeger al niet
maarja ieder zijn ding
en ik vind het knap echt complimenten als je dit kunt
succes en wacht met smart op het vervolg op je verslag
groet robert
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Hoi Martijn,

dat ziet er weer indrukwekkend uit. De detaillering is ook zeer fraai.
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Martijn heb niet veel woorden nodig...Geweldig :D
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Dat wordt egt n hele vette baan  :D
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Dank, dank :D

Ben nu bezig alle electronica-zut voor één helft van het schaduwstation (dwz één rijrichting) op een plaatje hout te monteren. Dat plankje krijgt niet minder dan 37 draadverbindingen met de baan en het tableau... :?  Is dus een hele klus... Misschien dat ik vanavond even een paar fotootjes plaats :-)

Martijn
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citaat van: Acido
Misschien dat ik vanavond even een paar fotootjes plaats :-)

Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Nou vooruit, even de stand van zaken dan :-P

De reedcontactjes zijn onder de baan aangesloten met de welbekende soldeeroogjes:



De kleine printjes met de hulprelais waren eigenlijk bedoeld om vlak bij de bezetmeldsectie te monteren. Vandaar dat ze eigen gelijkrichtertjes etc hebben gekregen en in een soort serieproductie zijn gemaakt ;-)

Toen ik het eens ging uittekenen bleek echter dat ik dan per hulpprintje vier draden naar de hoofdprint moet trekken, nog afgezien van de bedrading voor de voeding van het printje zelf.

Maar: als ik nou de kleine printjes vlak bij de grote plaats, hoef ik nog maar één draad (de schakeldraad) te trekken naar de bezetmeldsectie op de baan :-)

Vandaar dat ik besloten heb het hele zaakje gezellig bij elkaar op één plaatje hout te monteren. Het was wel even schuifpuzzelen voor de layout:



Na een avondje prutsen is dit dan vervolgens de stand van zaken...



De onderste drie kleine printjes zijn aangesloten, die andere drie moeten nog.
De ruimte op de plaat gebruik ik o.a. om de niet-logische pinvolgorde op de connectoren van de hoofdprintplaat om te zetten naar een logische volgorde op de bovenste rij kroonstenen.

By the way: de kleuren links van de (op de  foto) verticale rij kroonstenen hebben geen betekenis. Ze zijn 1 op 1 op de connectoren aangesloten, zonder de pinvolgorde te wijzigen. En aan die connectoren zaten nou eenmaal draden in leuke regenboogkleurtjes, dus het had geen zin te proberen daar een betekenis aan te knopen :-P

De kleuren van de draden aan de rechterzijde hebben wel een betekenis. De voedingsaansluiting zit links bovenin: bruin/ rood / geel voor naar de Märklin trafo. Rood gaat uiteraard gevoed worden door de 6021. Voor bruin en geel ga ik een dedicated 6611 lichttrafo gebruiken, die ook het andere board (ja ik moet er nog eentje maken...) gaat voeden.

Wordt vervolgd!

Maar eerst een weekendje weg, naar een jazzfestival op een hoogoventerrein(!): Traumzeit :-)

Met o.a. de geniale stemkunstenaar Bobby McFerrin, maar ook dit:

Acoustic Art Studio
Ear to the track

Eight beats arrival, accelerando for locomotive solo and then the waggons? tutti. Sounds of modern ICE railcars, Russian diesel-powered locomotives and historic steam engines were developed in the studio into different sounds and contrasted with instrumental tones... Sounds of an arriving historic steam engine will be integrated into the noise expedition of both electronic musicians C-Schultz and F.X.Randomiz.

Sunday, July 8, 10:00 pm - Rail Tracks in front of the Kraftzentrale



Werkelijk, ik ben heeeel benieuwd! :D


Martijn 8)
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Prachtige verslagen, ga vooral zo door..!
Je brengt mij in elk geval ook op super ideeen.. :D
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
veel plezier fijn weekend
en ik wacht weer op het vervolg
groet robert
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Hallo Martijn.
Weer een mooi stukje Hogere Magie van de electronica.
Prachtig dat jij dit soort dingen zelf kunt bedenken en ook maken en dat het dan nog werkt ook! 8)
Nu viel mij het vogende stukje op :

Citaat van: Acido op zaterdag 07 juli 2007, 00:59:21
. Voor bruin en geel ga ik een dedicated 6611 lichttrafo gebruiken, die ook het andere board (ja ik moet er nog eentje maken...) gaat voeden.

Wat is er voor iets bijzonders aan deze 40 VA lichttrafo 6611 dat je deze speciaal hiervoor gaat gebruiken, het is een vrij dure trafo en wat biedt deze dan extra t.o.v. de 'normale' treintrafo's?

En ook nog een fijn (en droog) weekend toegewenst en spectaculaire geluidseffecten! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Hoi AlbertJan,

CiteerWat is er voor iets bijzonders aan deze 40 VA lichttrafo 6611 dat je deze speciaal hiervoor gaat gebruiken
Helemaal niks, behalve dat-ie voor dit soort werk gemaakt is ;-) En met dedicated bedoel ik dat deze trafo alléén de schaduwstationschakeling en alle bijbehorende signalering/relais/wissels gaat voeden. Hij gaat zich dus niet bezighouden met sceneryverlichting en zo. Misschien dat ik daarvoor nog een tweede 6611 regel... of anders een 6002.

Citeerhet is een vrij dure trafo
Neehoor, hij was 15 Euro op Marktplaats :mrgreen:

Citeeren wat biedt deze dan extra t.o.v. de 'normale' treintrafo's?
Ook helemaal niks, sterker nog, hij biedt minder omdat-ie alleen een vaste 16V~ geeft ;-)

Maar het werkt net zo goed als en 6002, voor dus slechts 15 Euro, en ik vind het wel een stoer apparaat :-P

CiteerEn ook nog een fijn (en droog) weekend toegewenst en spectaculaire geluidseffecten!
We vertrekken over een uurtje... en ik ben heel benieuwd, ook naar de locatie!

Martijn :-)
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Ziet er erg netjes uit zo die schakelingetjes.

Ga zo door :D
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Hoi Martijn,

Citaat van: Acido op zaterdag 07 juli 2007, 09:18:05
We vertrekken over een uurtje... en ik ben heel benieuwd, ook naar de locatie!

Martijn :-)


Heel veel plezier! Sound-experiment klinkt spannend; Bobby McFerrin wordt supergaaf! Ik heb nu twee keer met hem gewerkt bij orkesten waar ik werkte en hij is fenomenaal! En een verschrikkelijk aardige man. Geniet er van!

Groeten,



Shark.

ps: en o ja: wouw, wat blijven je verslagen inspirerend (en verschrikkelijk moeilijk met al die electronica :lol:)
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
CiteerBobby McFerrin wordt supergaaf! Ik heb nu twee keer met hem gewerkt bij orkesten waar ik werkte en hij is fenomenaal! En een verschrikkelijk aardige man. Geniet er van!

:D

Ik heb ook al een aantal keren live gezien, solo, met band, met orkest etc :-)

Op Traumzeit treedt Bobby op samen met Voicestra... Die combi heb ik ooit gezien op North Sea Jazz, in de prachtige PWA-zaal, waar je een speld kon horen vallen en veel mensen met de ogen dicht zaten te genieten, net als de vocalisten in een soort trance gebracht, een heel bijzonder optreden!


Bobby McFerrin & Voicestra

Zie (of liever: hoor) ook het album Circlesongs :-)

Na een sabbatical van een jaar is hij weer aan het touren (zie HIER), ook door Europa. Helaas niet in Nederland deze zomer, maar wel in Duitsland en Duisburg is net over de grens (en voor mij dichter bij dan bv. Maastricht). Dat hij optreedt in de Kraftzentrale van een hoogovenscomplex gaf de doorslag om naar het optreden in Duisburg te gaan!


Martijn

P.S.
Citeerverschrikkelijk moeilijk met al die electronica
Dat gaat wel weer over, even doorbijten! Als dit erin zit gaan we weer aan de houtbouw ;-)
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citaat van: Acido op zaterdag 07 juli 2007, 00:59:21
Na een avondje prutsen is dit dan vervolgens de stand van zaken...




:shock:
Verbazend knap! Ik ben al blij dat ik bij wijze van spreke + en - van elkaar kan onderscheiden........
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Martijn,

dat ziet er weer geweldig uit, heb weer geweldige ideeen opgedaan.

Ga zodoor ik wacht op het volgende verslag.


Groeten Piwie
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Acido,

Ik heb het topic nou al voor de 98324290348329 keer door gelezen, de verslagen van de modellen zijn gewoon geweldig om te lezen en inspiratie op te doen.

Nu heb ik echter een vraagje. ;)


Heb je hier nou een soort van terug melding te gemaakt om te zien of er een trein aanwezig is in de loods? (Aan de rechter kant lijken namelijk wat ledjes en kabels te zitten..  ;) )

Michel
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Ja inderdaad, nu zie ik het ook :) Ha'k gemist...maar ja...niet iedereen leest een topic 98324290348329 keer door...zelfs niet een topic van Martijn...hahaha...;)
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citaat van: ^Rook op zondag 08 juli 2007, 01:47:34
Ja inderdaad, nu zie ik het ook :) Ha'k gemist...maar ja...niet iedereen leest een topic 98324290348329 keer door...zelfs niet een topic van Martijn...hahaha...;)
Doet niet iedereen dat?! En ik maar denken.. ;)

Is er een reden dat je topic twee keer schuingedrukt hebt neer gezet?

Michel
Re: Baanontwerp op 310 bij 220 cm (Acido's bouwverslag)
Citaat van: Acido op dinsdag 03 juli 2007, 00:34:58

Zo is de Losweg inmiddels in gebruik genomen...
Martijn,

Ik ben zeer onder de indruk van je baan en ook zeker vn je los weg :!:. Het ziet er allemaal echt FANTASTISCH UIT :!::!:.
Het is allemaal erg duidelijk en goed volgbaar beschreven, heel goed gedaan. We wachten weer op het volgende project(je)  van je ;).

Groetjes,
Marcel
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Hallo allemaal,

Ben heel even in het land tussen Traumzeit en alweer een werkbezoek aan Cergy (Frankrijk). Geen modelbouw-activiteit dus even, maar: volgende week ben ik vrij en gaan we weer verder!

Desondanks toch een update:

Het Traumzeit Musikfestival was absoluut geslaagd te noemen!

Bobby McFerrin & Voicestra waren ge-wel-dig, ze deden o.a. een speciaal nummer wat alleen afgelopen zaterdag uitgevoerd kon worden: "(today it's) seven-seven-seven", refererend aan de datum! :-P Ook de andere optredens waren de moeite zeker waard.

De omgeving waarin dit (jaarlijke) festival gehouden wordt is heel bijzonder te noemen... van het hoogovenscomplex is een park gemaakt wat gewoon vrij toegankelijk is. Daarbij is zoveel mogelijk in de originele toestand gelaten. Zie de site van Landschaftspark Duisburg-Nord. Een aanrader, het is maar een uurtje rijden bij Arnhem vandaan! Het mooie is: het is vrij toegankelijk :-)

Je kunt zelfs één van de hoogoveninstallaties beklimmen tot 70 (!) meter hoogte! Het is een wondere wereld van roest en groen, dikke pijpleidingen en overal trappetjes, hekjes en looppaden, overwoekerde rails, vergeten seinen en geheimzinnige installaties... Desola ten top, heerlijk :-P Ben daar dol op, zie ook mijn Canfranc foto's...



Ik heb me er dan ook helemaal scheel gefotografeerd... :-P ik zal er wel een mooi verslag van maken op mijn eigen site, volgende week of zo.

Het Ohr am Gleis project was eveneens zeer bijzonder. Het werd geregistreerd door WDR3 en was een één uur durende collage van treingeluiden, aangevuld met live geluiden van een wel heel bijzondere artiest als Special Guest!! :) :D :mrgreen:



Dit was echt een totale verrassing, we kwamen de Kraftzentrale uit na een optreden van het Willem Breuker Kollektief en toen stond-ie er ineens... :shock: :shock:

Tijdens het "optreden", 's-avonds na zonsondergang, werd er gesist, gefloten en met af en toe met flinke exhaustslagen heen en weer gereden als aanvulling op de collage van de Sound Art geluidenkunstenaars. Gaaaaf... :-P

Het publiek vond het prachtig en de 41 360 kreeg dan ook een staande ovatie - dit tot vermaak van het personeel ;-)

Klik hier voor een kleine impressie... gefilmd met m'n telefoon, dus de kwaliteit is beroerd... maar het geeft een idee! Let op: Je hebt QuickTime nodig om het af te kunnen spelen.

Het resultaat wordt aanstaande zaterdag (14/7) in Dolby Digital 5.1 Surround uitgezonden door WDR3, zie hier. Al weet ik niet hoe ze dat technisch gezien gaan doen...

Tel daarbij dat het prachtig weer was en we ook nog even een paar uurtjes op Duisburg Hbf vertoefd hebben, en je snapt dat ik een uitstekend weekend gehad heb! :D



We hebben één hoosbui gehad: vlak nadat we de Gießhalle (giethal) waren binnengestapt voor een optreden, begon het ook daadwerkelijk te gieten... ;-)

Ik weet het, het heeft niks met de bouw van mijn baan te maken, maar ik moest dit toch ff kwijt :mrgreen:


Back on topic nog even:

CiteerHeb je hier nou een soort van terug melding te gemaakt om te zien of er een trein aanwezig is in de loods? (Aan de rechter kant lijken namelijk wat ledjes en kabels te zitten..
Dat seintje blijft de aandacht trekken, grappig is dat. Het is een oude loods van Lima, dus 2-rail gelijkstroom, die ik jaaaaren geleden van een middengeleider (van koperdraad) heb voorzien. Er is inderdaad ook een soort seintje ingeprutst. De bovenste LED is rood en brandt als er iets in de loods staat. Hij werkt eenvoudig op massacontact tussen de originele railstaven van de loods, die dus electrisch van elkaar gescheiden zijn.
De andere twee LEDs zijn rood (midden) en groen (onder), en vormen een eenvoudig seintje wat ik met een nog eenvoudiger schakelaartje op rood of groen kon zetten. Er zit dus geen slimme schakeling achter en op dit moment zijn ze niet eens aangesloten. Wellicht dat dat nog komt als ik die hoek van de "Speeltuin" ga afwerken... ;-)

Martijn 8)

Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
gaaf hoor allemaaal
groet robert
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Bedankt voor je reactie Martijn.. :)
Ga ik misschien ook maar is wat mee doen.. ;)


Michel
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Het begon allemaal met een zoektocht naar een schakelschema voor een volautomatisch driesporig schaduwstation...

Het was deze zoektocht die mij bij dit forum heeft gebracht! Ergens diep in de nog net niet gearchiveerde topics vond ik wat ik zocht, echter de bijbehorende afbeeldingen bleken niet meer online te zijn :?

Vaste Gast Marcos heeft mij toen uit de brand geholpen en mijn schaduwstationschakeling (mooi Scrabble-woord) is dan ook gebaseerd op de ontwerpjes die ik van hem gekregen heb.

Er moest het e.e.a. vertimmerd worden aan het ontwerp, maar het basismechanisme is in stand gebleven. Met hulp van vriend Wijnand (de electronicaheld) is de voeding ontworpen en ingepast.

Om een beetje beeld te hebben van het aantal verbindingen dat gemaakt moest worden, ben ik het ontwerp in Ultiboard gaan zetten. Terwijl ik daarmee bezig was bleek ten eerste dat het wel érg veel verbindingen werden om allemaal zelf te solderen :?
Ten tweede bleek dat ik zo netjes in Ultiboard bezig was dat het zowaar op een "echte" printplaat begon te lijken. Besloten is die lijn door te zetten en de prints te laten maken ipv ze zelf helemaal te solderen.

Vele uren achter de PC en veel denkwerk zijn erin gaan zitten, maar het resultaat mocht er zijn:



Dit ontwerp is naar Olimex in Bulgarije gemaild om het in tweevoud te verwezenlijken. Door een probleempje bij het afleveren, waarna de prints doodleuk werden teruggestuurd naar Bulgarije, duurde het bijna twee maanden voordat ik de printplaten in huis had...

Daarna volgde een soldeeravond waarbij Wijnand en ik de beide prints van componenten voorzien hebben en per print 170 pinnetjes gesoldeerd hebben. Net na middernacht konden we, met behulp van een geimproviseerde testbank, tevreden concluderen dat beide prints helemaal naar behoren functioneerden :D



Tijdens een tweede soldeeravond zijn er hulpprintjes gefabriceerd om het 12V= net van de prints gescheiden te houden van de stroomkringen op de baan, op de plekken waar bezetmelding dmv massacontact via de rails benodigd is.

De baan zelf is ondertussen voorzien van stopsecties en reedcontactjes bij wijze van schakelrails en alle benodigde isolaties en aansluitingen voor bezetmelding.

De volgende stap was het maken van de koppeling tussen baan en electronica. Het hele zwikkie (voor drie sporen) is op een plank geschroefd zodat met kroonsteentjes de juiste aansluitpunten voor de baan gemaakt konden worden.

Dat is waar ik gebleven was in mijn verslag... en dit is daarvan het resultaat :mrgreen:



De kleuren boven de horizontale rij kroonsteentjes hebben geen betekenis, die daaronder wel. De standaard Märklin kleurcodering is aangehouden, uitgebreid met een paar zaken:
grijs = schakeldraden voor bezetmelding, komend van de rails
wit + zwart = schakeldradenpaar voor reedcontacten
groen + oranje = signalering van de seinen, bestemd voor het bedieningstableau

Op de verticale rij kroonsteentjes is de hele zaak netjes op volgorde gezet.

Na de plaat onder de tafel gemonteerd te hebben, kon het dradentrekken beginnen tussen de kroonsteentjes op de plaat en de soldeerlipjes (U weet wel) her en der onder de tafel... Afgezien van de soms onmogelijke houding was dit leuk om te doen. Zoals eerder en elders gemeld werken de draadklemstripjes erg prettig. De bedrading is daarmee zeer overzichtelijk aan te leggen.



Vanuit de print vertrekken twee draadbomen. Hieronder het (gedeeltelijke) einde van de draadboom waarin de stopsecties zitten en de reedcontacten voor het laten vertrekken van treinen, alsmede drie van de bezetmeldsecties (elk spoor heeft er twee).



De tweede draadboom, hieronder op de voorgrond, bevat de aansturing van de wissels voor binnenkomst, het reedcontact wat het omzetten van de wissels verzorgt, plus de inrijstopsectie.

Op de achterzijde van de plaat is een 6611 lichttafo gemonteerd (?15,= op Marktplaats :D) die uiteindelijk beide prints en alles wat eraan hangt (wissels, signaleringen op het tableau) zal voeden. Dat zal ook z'n enige taak zijn.



Nadat alles is aangesloten wil je natuurlijk ook weten of het werkt :-P

Daartoe had ik al een brug gebouwd aan de achterzijde van de baan om de beide kanten van het schaduwstation (althans, één helft ervan, dus één rijrichting; drie sporen) met elkaar te verbinden zodat ik rondjes kan rijden.

Ook moesten er locs van voertuigmagneetjes voorzien worden. Tot die tijd had ik een motorloze 3029 met een magneetje eronder als testlokkie gebruikt, maar voor een volledige test heb ik drie rijdende treinen nodig die zijn uitgerust met magneten.

De eerste bestaat uit een 3003 die de motorloze 3029 in opzending heeft. Het is nog niet gelukt om de magneten onder de 3003 te monteren op een manier dat ze ook werken.... Daar moet ik dus nog even induiken :?

De andere twee (3075 en 3168) heb ik als volgt van magneetjes voorzien. Ze zijn vastgelijmd met Bison Constructielijm. Ik moest ze tijdens het drogen op hun plek houden met isolatietape omdat ze alle kanten op wilden... maar nu zit het zo vast als een huis :-)



De eerste tests met het testlokkie van de afzonderlijke functies (schakelen, bezetmelden etc) verliep zeer voorspoedig. Technisch bleek alles zowaar in één keer te werken! :D

Echter, aan het eind van de test dook een functioneel probleem op.... de wissels schakelden niet in het juiste patroon! Nou had ik dat wel verwacht en ik dacht dat op te kunnen lossen door de aansluitingen op de kroonsteentjes net zo lang te wijzigen tot het wel goed werkte.

Tot mijn schrik echter, bleek er geen enkele configuratie te zijn waarin de wissels in alle situaties naar een LEEG spoor leidden :shock:

OMG... had ik dan tóch een denkfout in de hoofdprint gemaakt?? :?

Na er eens een nachtje over geslapen te hebben bedacht ik me het volgende... het oorspronkelijke schakelschema en dus ook de printplaat is gabaseerd op de onderstaande layout van het schaduwstation:



Alleen... mijn schaduwstation ziet er zó uit:



...waarmee het dus eigenlijk ondersteboven ligt :shock:

Daarmee werd meteen ook de oplossing duidelijk: spoor 1 en 3 omwisselen! :-P

Ik heb toen bij de kroonsteentjes alle draadjes die naar spoor 1 gingen omgewisseld met die naar spoor 3. Dus bezetmelding, stopsectie en vertrek-reedcontact. De spoornummering is nu niet wat ik in gedachten had want de andere drie sporen komen "erboven" te liggen in dit tekeningetje :?
Ik denk dat dit uiteindelijk, op het tableau de sporen 4, 5 en 6 worden, zodat ik toch een aaneengesloten nummering heb.

Anyway, na dit gefixed te hebben deden de wissels weer wat ze moeten doen :-) en kon het echte testrijden beginnen! :D



Het is wat lastig met foto's weer te geven en ik heb geen apparaat waar fatsoenlijke filmjes uit komen, dus je moet het maar even van me aannemen: HET WERKT!! :D :mrgreen:

Mijn drie treintjes hebben geruime tijd probleemloos in estafette rondgereden, ik heb het gewoon voor elkaar: een werkend volautomatisch schaduwstation! :D

Natuurlijk is niet alles perfect.... :? Dat bleek toen ik wat ging experimenteren en probeerde twee treinen van spoor te laten wisselen door ze tegelijkertijd buiten het station te hebben, zodat er twee sporen leeg waren ipv één.

Resultaat was dat er een trein binnenkwam die een spoor veilig zette waar op dat moment geen trein op stond. Dat spoor bleef veilig staan omdat er geen vertrekkende trein was om 'm weer te resetten (stroomloos zetten). Vervolgens kwam de tweede trein binnen, op dat lege spoor. Deze liet trein nummer drie, die al die tijd had staan wachten, netjes vertrekken. So far so good, maar het sein van het spoor waarop trein twee aan het binnenkomen was stond ook nog veilig dus die reed gewoon dóór!  :shock: :o

Ik was gelukkig in de buurt van de controls want met een snelle druk op de stopknop heb ik kunnen voorkomen wat ze de laatste tijd bij NS nog wel eens willen doen.... een zijdelingse aanrijding bij het uitrijden van een station!

Dit is een dusdanig groot risico dat ik daar echt iets aan moet doen... ik denk dat de oplossing is het resetten van alle uitrijsporen vlak voordat een trein een spoor veilig zet. Op die manier kunnen er nooit meer dan één spoor tegelijk veilig staan. Dat resetten kan ik doen door een extra reedcontact in de sporen aan te brengen en die te koppelen met het uitrij-sporenreset-reedcontact.

Behalve dat lijkt het allemaal dus goed te werken, de electronica wordt ook niet te heet of zo.

Kortom: Een mooie mijlpaal en tevredenheid alom! :mrgreen:




Was getekend,

Martijn 8)


Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
JEMIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :shock: Dit is wat ik ook in mijn hoofd heb, alleen dan zonder al die details :?..... Want dat gaat me nooit van mijn leven lukken  :o. Maar wat ontzettend gaaf en wat een fraai verslag. Volgens mij moest er maar eens een forumbijeenkomst annex workshop/lezing/.... worden georganiseerd bij jou  :D Ik zit graag op de eerste rij  :lol:

Heel veel succes en plezier verder. Wouw, very impressed  :shock:

Shark.
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Heel indrukwekkend.  8) 8)
Ik ben wel benieuwd naar het schema van deze schakeling.
Verder is dit hele verslag heel leerzaam en leuk om te volgen.

Gr.
René
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Schrijf mij ook in voor de eerste rij.

Jonge jonge wat een geweldig verslag, het programma voor de printjes te tekenen waar kun je dit krijgen ik zou dit ook wel willen doen.

Ben benieuwd naar het volgende verslag.


Groeten Piwie
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Hahaha :lol:

Ik weet niet of ik aan workshops ga beginnen, hoor! :-P

Maar: voor de liefhebbers heb ik het basisschema waar het hele circus op gebaseerd is ingescand, gefatsoeneerd en van een toelichting voorzien. Dat is eigenlijk het enige wat aan dit verslag ontbreekt.

De zip file bevat een Word document met een toelichting en twee GIF bestanden van de ingescande schema's.

Klik hier om te downloaden (5MB)

Ik heb niet de moeite genomen de schema's helemaal te hertekenen... het zijn uitdraaien van wat ik van Marcos heb gekregen, voorzien van krabbels en wat kleurtjes :-P en daarna digitaal een beetje bijgewerkt.

De rest van de informatie is in de diverse updates in dit topic te vinden.

Voor vragen sta ik natuurlijk open, maar lees alsjeblieft éérst topic en toelichting grondig door, dank U :mrgreen:

Martijn 8)


EDIT: Klein foutje ontdekt in de tekening (niet problematisch). Erratum toegevoegd aan de zip file.
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Hoi Martijn


Ik heb net met plezier je verslag zitten lezen.
Erg netjes gedaan hoor allemaal.
En als alles nog eens werkt ook, tja dat is helemaal oké dan
Het kan wel eens tegen zitten namelijk, weet ik alles van  :?

En dat met het resetten is een goed idee lijkt me.
We horen het wel of het inderdaad werkt dan

Ga zo door


mvg Frans
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Martijn bedankt voor het schema van het schaduw station ga hier zeker mee aan de slag.

Succes verder met bouwen en ik blijf je zeker volgen.

Groet Frans
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Het ziet er weer geweldig uit hoor..!  :lol:

Michel
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
 :shock:
Echt helemaal top!! Mooi verslag en duidelijk uitgelegd!

En wat betreft het electronica gedeelte:
                               

Citaat van: Acido op zaterdag 21 juli 2007, 20:07:50
Ik weet niet of ik aan workshops ga beginnen, hoor! :-P

Waar en wanneer beginnen de inschrijvingen!! ;)
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Citaat van: frankvandevelde op zaterdag 21 juli 2007, 22:41:07
:shock:
Echt helemaal top!! Mooi verslag en duidelijk uitgelegd!

En wat betreft het electronica gedeelte:
                               

Hahaha :lol: Dank U, dank U, tis voor mij ook voor het eerst hoor! :oops:

Alles bij elkaar zijn er best wel een paar dingen die ik achteraf gezien anders zou doen of die ik in een laat stadium nog moest oplossen.

Citaat van: some oneEn dat met het resetten is een goed idee lijkt me.
We horen het wel of het inderdaad werkt dan

Zo heb ik vandaag extra reedcontactjes in de sporen gezet om er zeker van te zijn dat alle uitrijseinen rood zijn vóórdat er eentje op groen wordt gezet. Testrondje gereden en het werkt, geen (bijna-)brokken meer :-)

Citaat van: snarrufMartijn bedankt voor het schema van het schaduw station ga hier zeker mee aan de slag.

Als er updates komen op de inhoud van die zipfile, post ik dat wel in dit topic. Ik wil aan de toelichting nog een 'sequence of events' toevoegen en iets over een mogelijkheid tot handbediening zoals ik die van plan te gaan maken. Ook wil ik het foutje in het schema van de uitrijschakeling nog even rechtzetten.
Verder: succes! :D

Citaat van: Piwiehet programma voor de printjes te tekenen waar kun je dit krijgen ik zou dit ook wel willen doen
Zie hier...


Martijn ;-)



Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Martijn,

Wat een geweldig verslag heb je weer gemaakt.

En bedankt voor de link, ga de demo versie downloaden. :D :D
                               

Wacht met spanning af op de rest van jouw verslagen. :lol: :lol:



Groeten Piwie
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's bouwverslag (Baanontwerp op 310 bij 220 cm)
Hmmmzz... :?

Er is toch een probleempje gerezen tijdens het testen: het blijkt dat de reedcontacten die de wissels goedleggen de stroom niet aankunnen die de wisselaandrijvingen trekken als allebei de wissels tegelijk omgelegd moeten worden. Na verloop van tijd komt het reedcontact vast te zitten in gesloten stand, en maakt dan dus continu contact.

Nou kunnen de wisselaandrijvingen daar wel tegen, ze hebben immers eindafschakeling. Dat betekent overigens ook dat als de wissels eenmaal omgelegd zijn, er geen stroom meer loopt en het reedcontactje niet verder vastgebakken wordt.

Er gebeurt echter nog iets anders... op het moment dat de trein de bezetmeldingssectie van zijn binnenkomstspoor binnenrijdt, verandert de spoorbezetting en dus ook de vereiste stand van de wissels.

Omdat het reedcontactje nog altijd contact maakt, maar nu ineens is verbonden met de andere spoel van de wisselaandrijving, gaat het wissel om als dat gebeurt. En dat is zo ongeveer op het moment dat de tweede wagen van de trein zich bovenop het wissel bevindt...  :shock:

Het resultaat laat zich raden: een fraaie ontsporing :?

Ik had al eerder een paar stuiptrekkingen in die hoek gezien, maar ik kon toen niks vinden. Ik denk dat in die gevallen het contactje na een tijdje weer losgekomen is.

Dat worden dus zwaardere reedcontacten of een schakelingetje erachter zetten wat de puls van het reedcontact vertaalt naar een puls naar de wisselaandrijvingen. Ik heb getest of ik daar één van de hulprelaisprintplaatjes voor zou kunnen gebruiken, maar die blijken net zo veel of nog meer stroom te trekken dan de wisselaandrijvingen.... na 10 keer schakelen zat het reedcontactje al vastgeplakt :|

Waarmee het nut van testen twee keer op één dag bewezen is... :-P

Kortom: We ain't done yet!

Martijn