Hallo allemaal,
Er is weer een stukje geknutseld, dus tijd voor een kleine update

Dit weekend heb ik het voorlopig laatste houtwerk gedaan door de bovenplaat af te ronden. Daar was wel een wat merkwaardig gevormd stuk plaat voor nodig

Dit hieronder is het allerlaatste stukje hout (voorlopig dus hè), bestemd voor de zijnlijn annex uithaalspoor:

Het mangat heb ik iets groter gemaakt dan oorspronkelijk gepland, omdat het wel erg krap zou worden. Er moet ook nog een bedieningspaneeltje in komen en ik wil me wel een beetje kunnen bewegen daar

Ik zeg
voorlopig het laatste houtwerk, omdat er nog e.e.a. aan komt als de plannen voor de zijnlijn gerealiseerd worden. Deze zal dan naar een nog te bouwen derde niveau gaan lopen (zie plan), waarbij met een brug de opstel- en hoofdsporen overgestoken worden.
Dat gaat er ongeveer zo uit zien:

...en dát is dus waar de old skool M-bruggen in beeld komen!

Da's wat ik in de tekening bedoelde met een pilaar en een brughoofd; die komen dus op de plaats van de houten blokjes op de foto.

Het is echter allemaal nog even toekomstmuziek, omdat dat emplacementje voor een deur komt te liggen en die deur wil ik bereikbaar houden. Het moet dus iets uitneembaars worden en daar moet ik eerst eens rustig over na gaan denken

Bovendien... ik heb nog een station te bouwen!

De zijlijn eindigt dus voorlopig achterin de hoek...

...alwaar een tijdelijke halte is aangelegd die als eindpunt kan dienen.

Doordat de opstelsporen 7, 8 en 9 nu ook zijn aangelegd, hoef ik de zijnlijn niet meer als opstelspoor te gebruiken (omdat ik nergens anders een stam rijtuigen kwijt kon

) en kan er dus gereden worden door de accuwagen. Bovendien kan het spoor nu als uithaalspoor gebruikt worden, hetgeen weer nodig is omdat de opstelsporen er nu liggen

Daarnaast heb ik (en oplettende lezers hadden dat al gezien in het verslag van het bezoek van de Blauwe Briesser) een heus camerasysteem geïnstalleerd om te kunnen zien wat zich in het schaduwstation afspeelt

Twee camera's,...

...voor elke rijrichting één...

...zijn aangesloten op een monitor...

...zodat ik nu prima kan zien welke trein op welk spoor staat, en - belangrijk bij het opstarten - welke kant deze op denkt te gaan rijden

Kortom: een leuke maar ook zeer nuttige gadget

Het had heel wat voeten in de aarde (had eigenlijk TFT moeten worden, met andere camera's, en het heeft bijna twee maanden geduurd allemaal) maar dat verhaal zal ik jullie besparen

Belangrijk is wel dat de cameraatjes infrarood-LEDs hebben, waardoor je ook nog goed beeld hebt als het donker is. Voor de foto heb ik de schaduwstationverlichting even aan gedaan omdat je dan wat meer contrast in het TV-beeld hebt, maar normaal gesproken is die uit. Het heet niet voor niets een schaduwstation...

Afijn, alle rails ligt er nu :-D
Aankomende werkzaamheden:
- kurk onder de rails
- wisselaandrijvingen plaatsen en aansluiten
- perrons maken (toch nog houtwerk haha)
- bedieningspaneel schaduwstation afmaken (a.s. zondag soldeermiddagje)
- werkplaatsterrein verder inrichten
- bedieningstafel uitdenken en bouwen
...en nog veeeeel meer, en er moet natuurlijk óók nog gereden worden! :-D
Tot zover weer,
Martijn