Hallo Allemaal
We gaan de treinbank opbouwen!
Omdat ik geen geschikte wand beschikbaar heb om 'm tegenaan te bouwen en omdat het handig kan zijn als hij verplaatstbaar blijft, heb ik een plaat 15mm MDF gehaald om als achterwand te dienen. De bank hoort ook aan de rechterzijde aan een wand bevestigd te worden, maar dat gaan we op een andere manier oplossen. Voor nu is er even een tijdelijk pootje bevestigd om het frame overeind te houden. Hier staat verder alles nog los; de plaat leunt tegen de trapleuning.
Hij staat op twee blokjes omdat de standaardbreedte voor MDF 122 cm is. De breedte van de plaat moet 139 cm worden, dus moet hij op zijn kant. Daarmee wordt de hoogte dus 122 cm en dat is nét niet hoog genoeg... vandaar de blokjes
Alle originele schroeven en boutjes zitten er nog bij en daarvan wil ik uiteraard zoveel mogelijk hergebruiken. Alles was los gestort in het prullenbakje, dus eerst de boel maar even gesorteerd.
Stap 1: het vastzetten van de zwaarste bevestigingssteun, die in het midden. Daar kon ik geen passende bouten voor vinden, dus zijn er nieuwe in gegaan.
De achterzijde.
Daarna de linkerkant, de gangpadzijde van de bank. Ook hier moest ik even in mijn eigen verzameling boutjes duiken, maar gelukkig vond ik twee passende die ook nog in stijl zijn. De onderste is een lastige vanwege de stang die in de weg zit...
Aan de achterkant is dan ook te zien dat de onderste bout een beetje scheef zit
In het midden, onder de hoofdbevestiging, zit nog een tweede punt waar het frame aan de achterwand bevestigd kan worden. Dit zijn de originele schroeven.
Nu zit het frame stevig vast aan de achterplaat, op drie punten. De volgende stap is de houten lat. De plank met de rode bekleding is er hier even los op gezet om er zeker van te zijn dat de houten lat op de juiste plek komt. Waterpas, uiteraard. De lat hangt nu aan twee schroeven die door de bevestigingsogen van de rode plank zijn gestoken. De plank rust op de rode middenconsole van het frame.
De lat is gefixeerd met lijmtangen zodat hij vastgezet kan worden met de bijbehorende schroeven. Rechts is één van de twee schroeven te zien waarmee de positie van de lat ten opzichte van de rode plank is bepaald.
De lat zit op zijn plek, vastgeschroefd. De rode plank komt hier op te rusten. Zowel de middenconsole als de twee rugleuningen hebben metalen beugels die tussen de lat en de plank komen te zitten - daar dient die lat voor
Zonder die onooglijke lat krijg je de bank dus niet opgebouwd!
Bevestiging van de zijplaat aan de gangpadkant aan het frame, met vier originele schroeven.
Als je dan even de rode plank erbij haalt zie je dat het precies uitkomt allemaal
Bovendien weet je zo zeker dat hij rechtop staat, voordat de schroeven erin gaan ter hoogte van de hoofdsteun.
(leuk detail: dit is foto 1765
Dat is het nummer dat het treinstel waar de bank uit komt in 1977 kreeg)
Even een overzichtsplaatje. We zijn er nog niet maar het begint al vorm te krijgen! De rode plank is inmiddels ook vastgezet.
Het monteren van de rechter zijplaat (aan de raamzijde) is wat lastiger, omdat deze niet aan het frame bevestigd wordt, maar alleen aan de achterwand. Om de juiste positie en hoogte te bepalen heb ik hier tijdelijk even een rugkussen erin gezet, wat op zijn plek gehouden wordt door een houtje.
Ook de rechter zijplaat zit op zijn plek, op drie plaatsen aan de achterwand geschoefd maar verder helemaal zwevend.
De volgende stap is het plaatsen van het hoofdkussen. Dat wordt er van bovenaf in geschoven en zit dan met een paar tikken erop klemvast. Aan de onderkant (op deze foto niet zichtbaar) zitten twee beugeltjes die achter de rode plank komen te vallen.
Aan de bovenkant wordt het hoofdkussen vastgezet met negen originele schroeven.
De armleuning aan de gangpadzijde wordt bevestigd met drie schroeven in het hout en één bout in het frame.
Okee, dit is dus een probleem. Bij gebrek aan zijwand zweeft dit uiteinde van het frame en in tegenstelling tot de gangpadzijde is er ook geen verbinding met de achterwand.
Om dat op te lossen gaan heb ik er een stukje frame bij gemaakt. Van hout, maar geschilderd met de grijze verf die ik nog van de trap over had.
De frame-uitbreiding zit met vijf schroeven aan het frame van de bank vast en met een stevige hoekijzer aan de achterwand.
Nou, dan zijn we een heel eind: de rugkussens kunnen erin. De metalen beugels komen tussen de houten lat en de rode plank te zitten. Aan de bovenzijde worden ze verder niet vastgezet.
De vorige keer dat ik de bank opbouwde bleek dit het lastigste punt te zijn: de bevestiging van de onderkant van de rugkussens. Links moet een schroef komen in het houten balkje dat aan de zijplaat vast zit. Rechts moet een boutje door het metalen frame komen. Net als vorige keer kwam dit niet goed uit. Ik heb toen één van de bouten achterwege gelaten, maar nu heb ik een nieuw gat geboord in het frame om 'm toch vast te kunnen zetten.
Ik heb het vermoeden dat één van de rugkussens oorspronkelijk uit een ander treinstel is gekomen. Op de achterzijde staat namelijk niet het nummer 765 maar 711. Alle andere onderdelen zijn gelabeld met treinstelnummer 765.
Anyway, het is gelukt, ze zitten allebei vast
Bevestiging van het rugkussen aan de gangpadzijde.
Een ander 'probleem' waren deze rubberen steunen waarmee de bank op de vloer rust. Daar zit een vrij ruim gat in en het is de bedoeling dat een lange schroef met een zeskantige kop door het frame én het rubberen blok heen de vloer in gaat. Dat komt de verplaatsbaarheid echter niet ten goede, dus ik heb de blokken iets verplaatst en vastgezet met een schroef die wel in het rubber gaat, maar niet in de vloer.
De uitbouw van het frame heeft een poot gekregen zodat het geheel nu mooi stabiel staat. Onder de achterplaat zijn twee blokjes bevestigd bij wijze van pootjes. Overal, ook onder de rubber blokken, heb ik vilt geplakt zodat de bank nog een beetje te verschuiven valt. Hij is verder zwaar genoeg om niet te verschuiven als je erop gaat zitten. Ook heeft-ie niet de neiging om om te kiepen, da's fijn
Als laatste gaat de zitting erop en die ligt gewoon los. Dit is de onderkant ervan. Deze vorm van interieurbouw is dusdanig maatwerk dat niet alleen het treinstelnummer erop staat maar ook een indicatie van de bank. Als je dat spul door elkaar gaat husselen, past er helemaal niets meer
Tadaah!
Hij staat nu op de plek waar hij uiteindelijk moet komen. De hoofdsporen zullen achter de bank langs gaan lopen
Als dat eenmaal aangelegd is, kunnen we dit hoekje wat verder gaan decoreren met tafeltje, prullenbak, verlichting etc. Wellicht maak ik dan ook nog iets om de (losse) rechter armleuing te bevestigen, maar het kan ook zijn dat ik die kant van de bank open laat.
Het duurde niet lang voordat poes Lucifer de bank ontdekt had
Die ligt nu regelmatig gezellig op zolder te knorren. Wel op een handdoekje, anders zit mijn museumstuk al snel onder de haren
Tot zover!
Ondertussen heb ik de ruimte ingemeten (op 75 cm hoogte) en dit overgezet in PC-Rail. Het uitdenken van een railplan kan beginnen, maar daarover later meer...
Martijn