Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mobile Station aansluiten op CS1

Gestart door King zondag 28 februari 2010, 21:27:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mobile Station aansluiten op CS1
Hallo,

Heb net een CS1 gekocht, deze heb ik met aansluitsetje 74040 (rode en bruine draad) aangesloten op de rails.
Volgens de handleiding kan in ieder geval 1 Mobile Station direct op het CS aangesloten worden met een adapterkabel (610479).

Zo heb ik het in mijn situatie ook aangesloten, echter geen werkend MS.
1. Kan het zijn dat dit alleen werkt indien het CS is aangesloten via de 10 polige kabel op een railaansluitbox 24088?
2. Zo ja, welke kabel is hiervoor geschikt? artnr. 60123. Verder zie ik niks wat er op lijkt.

Alvast bedankt.
Groetjes,
King
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Zoals je hem nu hebt aangesloten zou het moeten werken, controleer de pinnetjes van de stekker eens. Kan zijn dat er een is verbogen of afgebroken.
Bij mij werkt de MS nl wel en is op dezelfde manier aangesloten
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Hoi King,

Werkt je CS zonder de MS wel naar behoren? Dan kan het ook aan de MS liggen of aan de kabel van de MS.
Als je de MS hebt aangesloten aan de CS kun je dit dan in je SetUp scherm zien?

Bij de CS2 zie je onderaan in het scherm dan MS staan en die kun je ook inzien in de CS2

Groet

Ronald
Re:Mobile Station aansluiten op CS1

Ja, voor de rest werkt mijn CS prima.
Ik zie NIET in een setup screen op de CS dat er een MS aangesloten is
Ik heb 3 MS's en alle 3 reageren niet.
Op het CS heb ik ook alle 3 mogelijke aansluitingen geprobeerd, maar ook niks.
Voor de zekerheid heb ik ze nog een keer op de aansluitboxrail getest en daar doen ze het wel.
Dus aan de MS's ligt het niet.

Jullie hebben het CS ook gewoon met de rood/bruine draden aangesloten?
Je hoeft ook niet en of andere instelling hiervoor te wijzigen op het CS?
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Citaat van: King op zondag 28 februari 2010, 23:04:12
Jullie hebben het CS ook gewoon met de rood/bruine draden aangesloten?
Je hoeft ook niet en of andere instelling hiervoor te wijzigen op het CS?
Nee, is geen andere instelling voor, of via de meegeleverde stekker of via een rood/bruine draad. MS via een adapter kabel aanstuiten op de CS en alles zou moeten werken. 
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Ja, idd. zou moeten werken.
Ik heb het ook bij Keuterman importeur nagevraagd en die bevestigt ook dat het zou moeten werken.

1. Het moet toch aan het CS liggen.
Zou een update/herinstallatie van de firmware mogelijk uitkomst bieden?

2. Wie weet welke (10 polige) kabel er nu gebruikt moet worden om het CS aan te sluiten op de aansluitbox 24088? Artikelnummer?
Dit ipv de rood/bruine draad aansluiting

Alvast bedankt weer.
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Als je een MS op de CS1 aansluit moet je in de CS1 aangeven welke locs je met de MS wilt bedienen. Via het menu van de CS1 krijg je toegang tot de aangesloten MS. Zonder extra aansluit box kan je (wel met een verloop kabeltje) 2 MS-en aansluiten op de CS1.

Succes,
Henk
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Allen,

Bedankt voor jullie reactie tot nu toe.

Even voor de duidelijkheid:
Een aangesloten MS op het CS laat bij mij op dit moment geen actieve display zien op het MS.
Ofwel het schermpje blijft geheel zwart.
Het moet ém dus echt in het CS zitten.

Heeft er iemand z'n CS via de aansluitboxrail 24088 aangesloten?
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Ik heb een kabel bij m'n CS om het via de aansluitbox aan te sluiten maar doe het ook weleens met het groene stekkertje, net wat het handigst is...

Koen
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Hallo Koen,

Weet jij ook welk Marklin artnr. die kabel heeft.
Wil graag ook zo een kabel kopen, maar kom deze niet direct tegen in het Marklin overzicht.

Voordeel (voor mij dan) is dat indien je de aansluitboxrail gebruikt je direct ook nog een 2e Mobile station hierop kan aansluiten. (naast de 1x directe aansluiting van een MS op het CS)
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Hmm, nee, ik heb begrepen dat als je CS1 los kocht dat er dan niet zo'n kabel bij zat, kocht je er een die uit een startset gehaald was dan zat die kabel er wel bij.
Ik heb er dus een uit en startset...

Ik heb even in de handleiding van het CS1 gekeken maar ook daar staat het nummer van de kabel niet in.

Koen
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Ik heb wel begrepen dat deze kabel los erg moeilijk verkrijgbaar is.
Ik heb toen ik mijn CS kocht er met de verkoper over gehad, omdat bij hem een CS zonder trafo en een trafo los iets goedkoper was als een CS met trafo. Dat kwam dus doordat bij de CS met trafo deze kabel zat en bij het CS zonder trafo zat de kabel niet. Toen vertelde hij dus dat dit los een relatief dure en moeilijk verkrijgbare kabel is.

Koen
Re:Mobile Station aansluiten op CS1
Wil nog ff laten weten dat het probleem toch in het CS moet liggen.
In de treinenzaak alles getest.
Kan blijkbaar dus helaas voorkomen bij een nieuw CS.

Check de aansluitfunctie dus gelijk even van een MS op een nieuw CS.

De 10 polige kabel heb ik inmiddels besteld.
Voor degene die op zoek is naar het bijbehorende
Märklin artikelnummer: 60123