Twee motoren op één decoder gaat juist heel goed, twee decoders is echt niet nodig..
Voordat ik het inbouwde heb ik eerst uitgebreide testen gedaan.
De eerste lok voorzien van decoder. Afgeregeld zoals ik die wil hebben.
Daarna de motor uit de tweede lok gedemonteerd en die met twee draden van voldoende lengte paralel aangesloten op de motor van de eerste lok.
De lok op het spoor gezet en het losse motordraaistel op het spoortje er naast.
Wat gebeurde er?
Eén van de twee motoren stond bijna stil en de andere ging rijden. Hield ik de rijdende motor met de hand tegen die rijdt dan ging de andere motor harder draaien. Er blijkt een balanswerking in te zitten.
Daarna de losse motor voor (of achter) de lok gezet en rijden. Geen centje pijn, de combinatie reed in de goede richting
dwz de hardst draaiende motor achter op goed weg.
Nu komt het: hield ik de goed rijdende combinatie met de hand tegen dan gingen
beide motor draaistellen netjes slippen.
Conclusie als je twee motoren mechanisch koppeld en door één decoder aanstuurd worden de twee motoren in weze één motor voor de decoder. Tegenwerken van lastregeling is niet aan de orde. Dat gevaar is bij twee decoders altijd aanwezig!
Nog opgemerkt de twee HAG modellen zijn niet gelijk aan elkaar betreft een HAG BLS Re 465 met een HAG BLS Re 4/4. De motoren zijn wel gelijk maar de omtrek van de wielen niet. Ik heb de loks met de motordraaistellen met een permanente koppelstang
waar 5 draadjes door lopen aan elkaar gekoppeld. De Re 465 heeft de decoder Zimo MX64H aanboord. Door de koppelstang lopen motordraden en functiedraden naar de andere lok. De combinatie heeft er al vele rondjes er opzitten met een zware trein aan de haak in de vorm van 14 Märklin rola wagens.
Verder heb ik twee Märklin hobby loks door mijn voorzien van Maxon klokanker motoren in dubbeltractie rijden met één decoder. Dit zijn modellen met cardan aandrijving. Ook dit gaat prima. iK heb er zelfs een normale Zimo MX64 in zitten
en dus niet de zwaardere versie MX64H De loks zijn gekoppeld met Roco 4-polig stroomvoerende koppeling voor het doorgeven van de motorstroom en functie. Ook deze combinatie heeft al vele rondjes er opzitten zonder problemen.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar vaste koppel dubbeltractie aangestuurd door één decoder. Dit gaat in mijn ogen beter dan twee decoders
waar ik ook ruime ervaring mee heb.
Mijn eerst volgende project is mijn HAG BLS Ae 8/8 te voorzien van twee motoren. De Zimo MX64H ligt reeds geruime tijd op de plank.
@Ben
Zimo MX64H is inderdaad alleen DCC.
Even nagekeken Zimo MX64D
met 21 polige stekker is multiprotocol. Deze mag een motorstoom van 1 amp hebben en daar kun je rustig twee normale gelijkstoom motoren op laten werken.
De sound decoder MX640 is ook multieprotocol
voor als je geluid bij de modellen wilt hebben Als laatste nog opgemerkt, de Zimo MX64H is voor de twee HAG motoren achteraf geen noodzaak. Met de ECoS heb je een vermogen indicatie. Met alleen die trein op de baan komt het amperage niet verder dan 600 mA helling op met zware trein. Een normale MX64 zou dat ook aan moeten kunnen. Een MX64D mag ook geen probleem zijn.
Ik heb hier al diverse H'tjes liggen dus die zijn voor dubbeltractie paatjes bestemd
Advies voor inbouwen eerst de motorstroom belast meten! Dan weet je of het kan of niet
heb ik trouwens ook voor de inbouw gedaan en zag toen al dat een gewone MX64 het ook zou moeten kunnenMvg, Johan