Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouwen 3346 Dubbele lotje

Gestart door Populier donderdag 17 september 2009, 14:12:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Loc ligt thans uit elkaar. 1 deel rijdt met een U75000 decoder rond en de tweede ligt in de bak. Wil nu alles weer aan elkaar bouwen. In de analoge situatie werden beide motoren gelijktijdig aangestuurd: alleen liepen ze niet synchroon. Bij het wegrijden ging eerst de ene motor starten en even later de tweede. Of dat schadelijk was weet ik niet. Om nu problemen in de toekomst te voorkomen een vraagje. Stel ik bouw een lokpilot in en sluit hierop beide motoren aan(zoals in de analoge situatie) krijg ik dan dezelfde problemen of lopen de motoren dan wel synchroon? Of kan ik beter in beide delen een decoder inbouwen en proberen ze via mehrfachtraktion synchroon te laten lopen. Moet de setjes nog bestellen en heb met mehrfachtraktion geen enkele ervaring vandaar deze vraag.
groet
hennie al
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Ik zou eerst twee motoren op één decoders aansluiten.
Als het niet lekker loopt, kun je altijd nog een tweede decoder in de andere lok inbouwen.
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Ad
zoals gewoonlijk heb je natuurlijk gelijk alleen heb ik geen permanent magneten voor dit model en aangezien ik voor een andere trommel toch moet bestellen dacht ik laat ik het eerst vragen om geen overbodige setjes te bestellen. ik heb dus wel een decoder maar geen magneet dus niet te testen dacht ik   :x
groet
hennie
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
neem wel een decoder met genoeg energie op de uitgang . Voor mijn DC loc , krijg ik een Tams met 3 A op de moterpoort ivm 2 onafhankelijke 3 polige moteren .
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
@MaK man
3 A lijkt mij wel erg veel. De lokpilot 3.0 geeft 1,1 A. Moet je er een leopard mee aansturen?? :) :)
gelet op de hoeveelheid önderhanden werk" is dit project even op de lange baan geschoven.
groet hennie
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Er is al een draadje over de 3346, zie HIER. Misschien heb je er wat aan.

Ik heb de mijne laten voorzien van een door een forumlid gemodificeerde decoder, maar het is alleen maar erger geworden. De twee locs lopen zó ongelijk dat ze momenteel onbruikbaar zijn en dus geen dienst doen.

Ik moet dat probleem nog een keer oppakken, dus als iemand een oplossing weet die de motoren wél even hard laat lopen hou ik me aanbevolen!
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Citaat van: Acido op woensdag 30 september 2009, 16:11:41
Ik heb de mijne laten voorzien van een door een forumlid gemodificeerde decoder, maar het is alleen maar erger geworden. De twee locs lopen zó ongelijk dat ze momenteel onbruikbaar zijn en dus geen dienst doen.
Citaat van: Populier op donderdag 17 september 2009, 14:12:03
In de analoge situatie werden beide motoren gelijktijdig aangestuurd: alleen liepen ze niet synchroon.

Volgens mij los je het probleem dus niet op als je met één decoder beide motoren wilt aansturen. Als ze al niet synchroon lopen, doen ze dat met (één) decoder ook niet. Die kan niet de ene wat meer spanning geven dan de andere. Dus moet je óf de motoren analoog al synchroon hebben lopen (kan best eens zijn dat het al heel erg verbetert als je er permanentmagneten in zet, omdat de veldspoelwikkelingen wel eens willen afwijken), óf je moet toch 2 decoders gebruiken met cruise control waardoor het grootste probleem is opgelost. Hoef je denk ik nog niet eens met dubbeltractie te rijden, als je beide decoders op hetzelfde adres zet.

Hoop dat het lukt, groetjes,
Kiezel :)
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Hallo Hennie,
dubbele aandrijving is vragen om problemen...
maak er een volledig digitaal en de andere een dummy,
word je echt gelukkig van...
groetjes
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Ik heb het niet nagekeken maar M heeft dit model toch ook gedigitaliseerd? of loopt daar soms ook een dummy mee. Als dat zo is dan begin ik er ook niet aan en wordt er één gecastreerd. Ben ik ook snel klaar; alleen een paar boutjes  vastzetten en gaan met die banaan. Had ik overigens al klaar maar had hem weer uit elkaar gehaald om te "renoveren". Al begrijp ik niet helemaal waarom ze dan die analoge versie wel dubbel hebben uitgevoerd.
groet hennie
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Bij de digitale versie loopt een dummy mee.
Je kunt ook in beide loks een motor en decoder bouwen en dan op de CS als dubbeltractie aansturen.
Dan moet je wel de loks op elkaar afregelen, maar omdat ze identiek zijn is dat niet veel werk.
Voordeel is dat je ze dan ook solo kan laten rijden.
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
Hallo,
ik heb zelf 3 digitale modellen met 2 motoren : 2 met AC-motoren (3662 en 3663) en een
3700 type(SBB Ae8/14). Bij allen heeft Marklin slechts een decoder ingebouwd; de tweede motor wordt aangstuurd door een extra "eindtrap" .  De stuursignalen voor deze eindtrap
worden afgetapt ergens midden uit de decoder.
Ongelijk lopen van de motoren komt hier ook voor. Bij de 3700 versie wordt de feedback voor de cruise control ook maar door een motor geleverd, de andere krijgt gewoon dezelfde aansturing. Ook daar is ongelijk lopen dus in principe mogelijk.
Met andere woorden : ook marklin heeft hier geen (simpele) oplossing voor!

m.vr.gr.

Roelof Salters; 65jr, waarvan 60 jr M-fan, Ibox, PC-aansturing,zolder vol Marklin...
Re:Ombouwen 3346 Dubbele lotje
@Roelof
Ik denk dat ik voor de oplossing van Ad(Kappa) ga: aparte decoders en motoren en dubbeltractie. Voordeel is inderdaad dat ze apart ingezet kunnen worden. Zoals gezegd even pauze met het ombouwen: eerst een klimspiraal maken. Bovendien heb ik een paar dagen geleden pas  onderdelen voor deze lok besteld (o.a. koppelingen ) dus daar is ook het wachten op.
groet hennie