Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bespreking Rivarossi IRM

Gestart door Chris dinsdag 22 september 2009, 10:15:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
De mijne heeft zojuist de eerste stukjes over de rails gelopen, over de wissels ging het al redelijk maar op de spoorwegovergang loopt hij toch vast. Dus de sleper maar aanpassen.

Ander probleem wat ik heb is dat de verlichting van de stuurstand soms niet mee wil schakelen als ik van rijrichting verander. Vaak werkt het weer wel als ik de trein van de rails afhaal en terugplaats, maar ik heb ook al de loc al uit mijn CS1R moeten wissen in opnieuw toevoegen om het op te lossen (tijdelijk)

Als ik trouwens het adres wil veranderen moet ik dat dan een voor een doen of kan ik de motor en stuurstand wagen samen op het programeerspoor zetten en zo veranderen (heb het nog niet geprobeerd dus dat is niet de oorzaak van bovenstand).
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Hey Peter,

Nog gefeliciteerd met je nieuwe aawinst en natuurlijk heel veel plezier er mee gewenst, had wel verwacht dat je de IRM wel even bij Aart wel even achter zal laten want ja je testbaan is nog in de opbouw fase en op de prachtige modelbaan van Aart kan hij ook zijn rondtje maken kan die gelijk even goed in gereden worden. :) :)

Groet Wim.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Heren,

Ik heb genoegen gehad om gisteren de IRM van Boskabouter met 3 extra rijtuigen
te laten rondkarren op mijn baantje.

Ik ben blij dat ik dit onding niet heb besteld.

Een uitgebreid verslag van dit gebeuren is paul nu aan het maken.
Ik heb eerder de neiging de wisselstroom mensen hier
veel steun te wensen bij dit nieuwe model.

Wordt vervolgd.

Groet,
Jan


Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Ben benieuwd naar dit verslag want ik heb ook interesse in een IRM maar wegens al die 'mindere' meldingen wacht ik maar effe af.

grv Huub
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Ik wacht het verslag ook af, zal denk ik erop neer komen waarom ik hem van mijn dealer al niet mee kreeg.

Mvg. Falco
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Ben daar ook wel benieuwd naar,

mijn irm geeft na de kleine aanpassing die mte heeft uitgevoerd voor verzending totaal geen problemen!

rijd prima over alle wissels, hellingen en ook spoorweg overgang geeft geen enkel probleem?
(c-rails)

groeten barry
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Let wel dat het ding niet gebouwd is voor 6 rijtuigen, dus....
Het is immers geen V-IRM.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
@Chris, maar het moet toch wel gewoon met 6 rijtuigen kunnen rijden?
Niets ten nadele van Rivarossi, eerder een vraag hoe Boskabouter en Jan1212 hem getest hebben... Maar dat zal ik wel zien in dat verslag...
Ik hoop de mijne snel binnen te hebben, als ik de verslagen op internet zie, het ding zie rijden bij een vriend van me (4 delig) dan ben ik blij dat ik hem besteld heb.

Willem
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Enfin, hier dan een kort verslag;

Eerst alles uitgepakt en de set bewonderd, EINDELIJK! :-)

We hebben om te beginnen een "3tje" als uitgangspunt genomen om, na diverse signalen over ontsporen en dergelijke, mee te beginnen.
Op C rails gestart, ratel de ratel van de sleper, maar goed, even afstellen en het was 90 % minder.
De eerste wissel was gelijk raak, motorwagen wordt opgetild, en al zoemend staat de handel stil.

De aanwezige sleper verwijderd, daaronder een zwart passtukje verwijderd en weer rijden.
Nu ging de motorwagen er wel overheen altoch nog steeds schokkend en met niet al te veel plezier.

Een lange fluistersleper van Roco eronder gezet, ( inderdaad fluister.... wat een stilte :-) deze maakte op de wissel geen verschil helaas.

Toen heeft Jan 1212 van de standaard sleper het pertinax ( meen dat het plaatje daarvan gemaakt is ) verwijderd, eronder geschroefd, en VOILA! Kruipend over de wissels :-)

Vervolgens maar is een rondje rijden...
1e bocht ( let wel een R1 van C-rails )  hupsakee, middenbak eruit.

Jan 1212 de flensen nagekeken van de wieltjes, ietwat bedenkelijk kijkend......hmmmm deze zijn toch wat aan de kleine kant.
Piko's eronder, en nogmaals, en ja hoor! Daar ging alles soepel door de bochten ( TOP Jan! )

Gelijk doorgetuft naar de K-Rails wissels, een linker en rechter aan elkaar gekoppeld, en nu maar is kijken wat er gebeurd.

Dankzij de Piko wielen geen problemen, lekker soepel er door heen, steeds meer de snelheid opvoeren, en het blijft er goed doorheengaan, tot zover een meevaller vonden wij.

Wat wij wel een aandachtspuntje vinden, is dat alle rails, C of K gewoon strak en echt recht tegen elkaar moeten liggen ( ja ja, ik weet t, logisch)

Wij hadden de K wissels nét niet helemaal tegen elkaar aan liggen, waardoor het de eerste keer niet helemaal lekker ging, maar goed, aandachtspuntje :-)

Als "langrijders" wilden we de andere 3 bakken er ook bij hebben natuurlijk!
En inderdaad het is geen VIRM ( Chris :-), maar toch, wij vinden het toch wel erg mooi.

Zo gezegd, deze erbij gezet, met de Piko wielen uiteraard, tot zover op het rechte eind, in duwtoestand, alles oké.

Totdat we bij een R1 bocht uitkwamen......
De koppeling van de motorloze kopbak bleef in de uiterste stand geblokkeerd staan, vast!
Hierdoor liep de achterop volgende bak logischerwijs uit de C rails.

Haal je de bak van de baan en beweeg je de koppeling met de hand werkt alles 100%
Ook als je met een lage snelheid door de bocht gaat, gebeurd er niets en gaat alles goed.
Als je met een wat hogere snelheid erdoor gaat, gaat het mis.
Jan 1212 de rails vervangen, schoongemaakt, gericht, maar nee hoor, niets hielp.

Het was inmiddels 17:00 uur die middag, dus tot hier zijn wij gekomen.
We hebben ons best gedaan dacht ik zo :-)

Hopelijk hebben jullie hier positieve kritiek op, danwel hints en tips, want deze zijn zeker welkom.

Mvg
Jan 1212 en Boskabouter
Re:Bespreking Rivarossi IRM
@Willem. Misschien wel, maar om een test te houden met een model wat zo niet moet rijden en daar je oordeel op te vellen is dan toch vreemd (mijn mening)

In de winkel raden wij sowieso al Piko wielen aan, en we bouwen alle slepers zelf al om, voordat ze de winkel verlaten.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Beste Jan en Boskabouter,

Als je het pertinax plaatje verwijderd hoe bevestig je dan de sleper?

En als tweede: wat is het bestelnummer van de Piko wielen?

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Piko wielen : 56061 (per set van 2)
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Chris, is dat wel juist? De huidige wielen hebben een diameter van 10,3 mm, de 56061 hebben dat ook maar de 56060 hebben 11,3 mm, is dat niet beter?

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Bespreking Rivarossi IRM
diameter, dus de wielen zijn groter.
diameter ZONDER de flens meten, dan is het door mij genoemde nummer juist.
Anders staat de middenbak hogen op de poten dan de rest van de trein.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Bedankt voor het verslag, ben weer een stuk wijzer geworden :wink:

Zoals al eerder vermeld heeft de dealer hem niet eens meegegeven ik hoop dat hij een oplossing voor me heeft bedacht.

Mvg. Falco
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Bedankt Chris, het tussen rijtuig is nu voorzien van de Piko wielen en het loopt nu zonder ontsporingen.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Eventjes serieus,

Het is toch complete waanzin dat je wielen en de sleper moet verwisselen :?

Model hoort toch vanaf de fabriek in orde te zijn, uitpakken eventuele details aanzetten en rijden maar....je betaalt daar toch voor :idea:
Re:Bespreking Rivarossi IRM
AnalogDriver
gast

Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: Chris op dinsdag 29 september 2009, 13:59:40
@Willem. Misschien wel, maar om een test te houden met een model wat zo niet moet rijden en daar je oordeel op te vellen is dan toch vreemd (mijn mening)

In de winkel raden wij sowieso al Piko wielen aan, en we bouwen alle slepers zelf al om, voordat ze de winkel verlaten.

Wat is nu de uitkomst qua sleper: wat is die ombouw? Roco?

En alleen de tussenbak van andere wielen voorzien?

Ik verwacht mijn bestelde IRM zaterdag te kunnen ophalen


Hajo

Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: Chris op dinsdag 29 september 2009, 13:59:40
@Willem. Misschien wel, maar om een test te houden met een model wat zo niet moet rijden en daar je oordeel op te vellen is dan toch vreemd (mijn mening)

In de winkel raden wij sowieso al Piko wielen aan, en we bouwen alle slepers zelf al om, voordat ze de winkel verlaten.

goede zaak dat je er al Piko wielen onderzet, scheelt een hoop ergenis.
Je hebt t ook over een sleper die omgebouwd wordt, nu ben ik nieuwschierig hoe jullie dat doen, misschien voor de mede 3-railers wel zo intressant.

Groet Paul
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: Jos op dinsdag 29 september 2009, 14:13:38
Beste Jan en Boskabouter,

Als je het pertinax plaatje verwijderd hoe bevestig je dan de sleper?

En als tweede: wat is het bestelnummer van de Piko wielen?

Met vriendelijke groet,

Jos

Even nog op deze reageren, ik kom net thuis...

De sleper aan de niet motorzijde is nog fabrieks, echter daar heb ik het platic verhogingplaatje verwijderd.
De sleper van het motorstel heb ik orgineel gehouden alleen ik heb het pertinax plaatje verzonken, zodat de verzonken schroef lager en vlak komt te liggen.

De wielen zijn  inderdaad Piko 65061 10,3 mm ( conrad 211877)

Het probleem van het eruit drukken gebeurt bij meer als  twee tussenrijtuigen.
Dit alleen in radius 1 360mm bochten.
De steiging is bij mijn baan max 2 % , daar heeft de moter geen probleem mee met 6 bakken..
Naar mijn mening zit het probleen in de koppelingsschacht , deze is niet goed geconstrueerd.

dat is mijn mening.
Ik ben nog nooit 4 ,5 uur met een trein bezig geweest, die zo uit de doos kwam voor wisselstroom.

groet, jan
.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Volgens mij is zo'n treinstel (ook al is het 1:100...) ook niet gemaakt om door R1 bochten te rijden.
Samenvattend: Niettemin hoor je er niet zo lang mee bezig te zijn voor dat hij onderhand goed kan rijden, alhoewel jullie problemen (sleper + wielen) bij de winkels al bekend is, en er zelfs winkels zijn die dit standaard al aanpassen.

.....ben toch blij dat ik gelijkstroom rij 8)

Gr, Willem
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Willem, 2 railer..

Volgens mij weet je niet dat bij C rails Van Marklin de R1 (24230) een normale Circel is.

Het is geen industrie circel, maar een normale boog, waar alle andere Marklin , Roco
Electrotren, Fleischmahn ,Gutgold , Artitec (rijtuigen) die ik heb, in wisselstroom uitvoering
gewoon zonder problemen door heen kunnen Rijden.

Dus deze Rivarossi moet dat ook kunnen.....

Maar helaas.
Ik geef mijn eigen mening, en het ook is eigenlijk bedoeld,
te kennisneming voor anderen, die mogelijk ook problemen ondervinden met dit treinstel.

Er zal best een oplossing komen, voor deze kinderziektes.

groet,
Jan
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: Jan 1212 op dinsdag 29 september 2009, 17:44:18
Volgens mij weet je niet dat bij C rails Van Marklin de R1 (24230) een normale Circel is.

Jan, r-railer,

volgens mij weet jij het ook niet, R1 is marklin nummer 24130, R2 is 24230.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: Jan 1212 op dinsdag 29 september 2009, 17:44:18
Willem, 2 railer..

Volgens mij weet je niet dat bij C rails Van Marklin de R1 (24230) een normale Circel is.

Het is geen industrie circel, maar een normale boog, waar alle andere Marklin , Roco
Electrotren, Fleischmahn ,Gutgold , Artitec (rijtuigen) die ik heb, in wisselstroom uitvoering
gewoon zonder problemen door heen kunnen Rijden.

Dus deze Rivarossi moet dat ook kunnen.....

Maar helaas.
Ik geef mijn eigen mening, en het ook is eigenlijk bedoeld,
te kennisneming voor anderen, die mogelijk ook problemen ondervinden met dit treinstel.

Er zal best een oplossing komen, voor deze kinderziektes.

groet,
Jan


Jan, ik weet heel goed wat een 24130 is. Heb zelf namelijk ook Marklin gereden.
Ik bedoel ook niet industrieboog. Ik heb hier zelf een testbaan en daar ligt Radius 3 van Roco op! Radius 1 word dan ook afgeraden, ook door de fabrikanten zelf. Het is geen persoonlijke aanval hoor, ik waardeer het dat je je informatie hier deelt, ik probeer alleen maar aan te geven dat Radius 1 vaak word afgeraden door fabrikanten...

Gr, Willem
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
@ Maurice

Ik ben het daarover helemaal met jou eens, en dat was mijn dealer waarschijnlijk dus ook!

Mvg. Falco
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: redskin op dinsdag 29 september 2009, 17:56:01
Citaat van: Jan 1212 op dinsdag 29 september 2009, 17:44:18
Volgens mij weet je niet dat bij C rails Van Marklin de R1 (24230) een normale Circel is.

Jan, r-railer,

volgens mij weet jij het ook niet, R1 is marklin nummer 24130, R2 is 24230.

Klopt,
Was een tikfoutje,... 24130 is een normale bocht.
Te druk met werk geweest vandaag. :mrgreen:

Maar ik voel me niet aangevallen hoor 8)


Re:Bespreking Rivarossi IRM
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: Wim N op maandag 28 september 2009, 22:12:39
Hey Peter,

Nog gefeliciteerd met je nieuwe aawinst en natuurlijk heel veel plezier er mee gewenst, had wel verwacht dat je de IRM wel even bij Aart wel even achter zal laten want ja je testbaan is nog in de opbouw fase en op de prachtige modelbaan van Aart kan hij ook zijn rondtje maken kan die gelijk even goed in gereden worden. :) :)

Groet Wim.

Sorry Wim,

Hij zat ineens in mijn tas, hij heeft goed gereden ook over wissels, het enige minpuntje tot nu toe is dat er geen antislipbandjes onder zitten.

Met het klimmen van 3% heeft hij wel moeite.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2018

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Wat ik me dan afvraag, als een "oplossing" het vervangen van de wielen door Pikowielen is word dit dan kosteloos door de dealer gedaan?
Of zijn dit "bijkomende kosten"..  :?
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: Onyx op dinsdag 29 september 2009, 20:15:57Of zijn dit "bijkomende kosten"..  :?

Dit zijn dan bijkomende kosten!
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Hallo,

Het probleem wat ik leek te hebben met de verlichting van mijn IRM is opgelost, althans het ligt niet aan de IRM. Op een of andere manier komt het signaal van de CS1 niet aan bij de stuurstand loc als ik gebruik maar van de ringleiding die er ligt. Maar goed, dit is niet de plek om hier verder op in te gaan, ik open hierover een topic in het digitale forum
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Ik ga nog maar even afwachten. Ik vond deze Rivarossi al aan de dure kant en voor deze prijs verwacht ik een trein zonder problemen.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
AnalogDriver
gast

Re:Bespreking Rivarossi IRM

Begrijpelijk. Ik vind dit soort dingen niet erg, zeker gezien de voorgeschiedenis van dit model en dat ik hem mooi vindt.  Beetje verbeteren, geen probleem. We mogen blij zijn dat ie er is denk ik.

Als ik het goed begrijp is het ontspoorprobleem er alleen met 6 bakken (3 extra tussenbakken), niet met een IRM4.

Bijft over: ruitenwissers zwart maken of vervangen en 1 sleper aanpassen of vervangen door Roco.
Of heb ik iets gemist?
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Zijn nog wel meer dingen hoor, zoals bovenin een interieurtje plaatsen, de frontseinen geel maken etc.

Deze rivarossi maakt de plek wel vrij om een Lima om te bouwen naar een 6je, zowiezo omdat de tussenrijtuigen netjes geprijst zijn...

GR, Willem
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: mDDM op dinsdag 29 september 2009, 20:37:50
Ik ga nog maar even afwachten. Ik vond deze Rivarossi al aan de dure kant en voor deze prijs verwacht ik een trein zonder problemen.

Ik wil ook best graag zo'n treinstel hebben,maar na wat ik nu gezien heb van dit stel
is dat ik nog even wacht.

Ik heb alleen de rijeigenschappen aangekaart, niet het uiterlijk.

Dit blijft een mooie verschijning, echter dat ik dwars door de bak heen kon kijken
vond ik dan weer een klein beetje jammer.

De twee railers hebben er een mooi treinstel bijgekregen.
Voor het Geld koop ik liever een Koploper.
Vierdelig met verlichting, sound en interieur.

Groet, jan

Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: Onyx op dinsdag 29 september 2009, 20:15:57
Wat ik me dan afvraag, als een "oplossing" het vervangen van de wielen door Pikowielen is word dit dan kosteloos door de dealer gedaan?
Of zijn dit "bijkomende kosten"..  :?

Nou, vanmiddag even aangegeven bij mijn dealer wat de oplossing was voor het ontsporen qua Piko wielen "hmm  hoogst merkwaardig, Overbeek had gezegd dat het in orde zou moeten zijn"
Dus tja.....  :shock: gevalletje bijkomend ben ik bang.....  :( misschien komt hij er nog mee... hopelijk  :)
Re:Bespreking Rivarossi IRM
@Teddyvallei

Nee die wielen wisselen is doodnormaal.
Dat moet je bij aankoop van Roco of Piko ook doen, echter die twee merken doen het gratis.

Rivarossi niet. (en ze maken geen speciale wisselstroom tussenbak)
Daarbij staat de meest simpele oplossing al lang op het forum (sleper) en dat werkt prima, want de door ons omgebouwde modellen vertonen geen klachten op C rails, en amper nog op K rails. (maar K rails blijft lastig, maar dat is de rails altijd al geweest)
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: Chris op dinsdag 29 september 2009, 22:47:06
@Teddyvallei

Nee die wielen wisselen is doodnormaal.
Dat moet je bij aankoop van Roco of Piko ook doen, echter die twee merken doen het gratis.

Rivarossi niet. (en ze maken geen speciale wisselstroom tussenbak)

Klopt ook,daar heb je gelijk in, maar als je nog vraagt of het oke is, en wordt bevestigd dat de flensen in orde zijn, en je koopt de extra bakken, en je komt er achter dat het niet zo is....

Nou daar wordt je gewoon op zijn minst niet vrolijk van.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Je dealer of Overbeek ?

Want wij wisten dat het geen speciale wisselstroom tussenbak zou worden.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Nee inderdaad.
Maar ik bedoel dat ik mijn dealer gevraagd heb of de tussenbakken met gelijkstroomwielen wel geschikt zijn voor de wisselstroombaan, en waar ik bij stond belde hij direct met Overbeek, deze bevestigde dat de gelijkstroombakken in orde waren en de flensen geschikt zijn voor de wisselstroombaan.

Groet Paul
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2006

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: WillemV op dinsdag 29 september 2009, 17:34:51
Volgens mij is zo'n treinstel (ook al is het 1:100...) ook niet gemaakt om door R1 bochten te rijden.
Samenvattend: Niettemin hoor je er niet zo lang mee bezig te zijn voor dat hij onderhand goed kan rijden, alhoewel jullie problemen (sleper + wielen) bij de winkels al bekend is, en er zelfs winkels zijn die dit standaard al aanpassen.
Als een fabrikant een wisselstroom-model uitbrengt, betekent dit dat je mag verwachten dat het model op normale wisselstroom rails goed rijd. De C-rail R1 is een normale cirkel.
Als dit niet kan, moet men mijns inziens geen wisselstroom model uitbrengen.

Als vitrinemodel heb je geen wisselstroom-model nodig; dan is een gelijkstroom-model (of motorloze) ook goed genoeg.

Ik vind het lovenswaardig dat winkeliers het probleem vooraf op proberen te lossen. Hulde voor deze winkeliers !
Maar het blijft een blamage voor de fabrikant !!!

groetjes
Henk
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Ha Paul, ja, dat is dan jammer.

Uit ervaring weten we dat gelijkstroom wielen 9 van de 10 keer niet gaan werken.
Vandaar dat we altijd gelijk kijken naar Piko of Roco wisselstroom wielen.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: Chris op dinsdag 29 september 2009, 23:44:05
Ha Paul, ja, dat is dan jammer.

Uit ervaring weten we dat gelijkstroom wielen 9 van de 10 keer niet gaan werken.
Vandaar dat we altijd gelijk kijken naar Piko of Roco wisselstroom wielen.

Onderaan de ladder..... toch weer de klant niet dan?
Maar MTE ( Wim & Kokkie en rest van het team) kennende, ben er wel is geweest  :lol:  dan laten ze niet klanten zomaar de deur uit lopen, ongeacht wat een leverancier ook zegt, dat is waar.
Toch ga ik ervan uit dat mijn leverancier zeer zeker het beste voorheeft met zijn klanten.   :wink:
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Tja, ik zou er heel graag eentje hebben, hij ziet er mooi uit, maar het ding heeft een vreemd bijsmaakje.....

Lijkt er op dat het gewoon een 2-rail trein is met vlug een (niet geschikte) sleper er onder geplakt.
De wielen moeten ook al gelijk vervangen worden door echte 3-rail-wielen (hoe moet dat met de aangedreven wielen ?)
R1 bochten zijn moeilijk, hellingen ook al, heb ik het zo compleet of is er nog meer ?

Voor dat alles moet je 340 Euro ophoesten (4-delig) plus een sleper plus een smak wielen.

Een M* koploper koop je al voor onder de 300 Euro, compleet met interieur en binnenverlichting plus sound.
Een probleemloos (en ook 4-delig) treinstel, dat hier op een vluchtig gelegde vloerbaan met R1 bochten, vreemde steigingen met bochten er in en wissels er achter geen enkele krimp geeft.

Als de IRM nou na een dag ombouwen  :shock: dan nog goed te krijgen is, wil ik er wel over denken, maar ik wil niet de zoveelste die de vitrine in moet. (die heb ik niet eens  :lol:)

Ik waardeer uiteraard wel de effort die fabriek en importeur er in gestoken hebben om ons een leuke trein te kunnen aanbieden.

Ik wacht nog maar eens even af.

Iedereen bedankt voor de bijdrage(n) om dit verhaal helder te maken !

grv Huub
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Citaat van: Henk op dinsdag 29 september 2009, 23:31:42

Als een fabrikant een wisselstroom-model uitbrengt, betekent dit dat je mag verwachten dat het model op normale wisselstroom rails goed rijd. De C-rail R1 is een normale cirkel.
Als dit niet kan, moet men mijns inziens geen wisselstroom model uitbrengen.


groetjes
Henk


Volgens mij staat in veel van de handleidingen van rijtuigen/treinstellen dat deze niet geschikt zijn voor R1.... Commentaar leveren mag, maar R1 is gewoon een hele krappe boog en word dan ook afgeraden door een fabrikant...

GR, Willem
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2007

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Dat komt voor bij bepaalde modellen, zelfs wel eens bij Märklin, maar staat dat dan in de handleiding van de Rivarossi IRM? Zo niet, dan mag je ervan uitgaan dat het stel door 360 mm bogen moet kunnen. Dat is de krapste gangbare boogstraal, ook in de programma's van tweerailfabrikanten.

Zelfs deze tweerailer vind het een bizarre vertoning. Een duur drierailmodel dat af fabriek niet uit de voeten kan op gangbare drierailrails en waarvoor de klant extra kosten moet maken aan slepers en wielstellen in de hoop dat het daarna wel goed gaat, alleen niet altijd op k-rails. Op zijn minst zou de fabrikant die kosten voor zijn rekening moeten nemen.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
De afstand tussen de wielen van het extra tussenrijtuig is 14,3 mm in plaats van 14,0 mm.
Ik had nog Piko gelijkstroomwielen die ik al eens op 14.0 mm had gezet en na montage van deze wielen geen last meer van ontsporing gehad.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2023

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Hallo

Ik zal het wel allemaal verkeerd zien, maar na aanpassen van BEIDE slepers, en een beetje vet aan de glijstukken van de koppelingen loopt het stel bij mij met originele wielen vlekkeloos door R1 bogen. Zowel heel langzaam, als met een behoorlijke snelheid....

Dit is dan met 1 extra tussenbak, waar overigens de GS wielen nog gewoon onder zitten.

Grt Peter
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Ik snap er nu niks meer van. Is het verstandig om hem te kopen of niet. Ik kan niet ombouwen of zo.
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Lid sinds: 2023

offline
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Als je verwacht een kant-en-klaar model te kunnen kopen waar je zelf niets aan hoeft te doen, zou ik hem niet kopen, maar dat lijkt me toch onderhand wel duidelijk geworden in dit topic... :wink:

Vindt je het niet erg om er iets aan te moeten wijzigen, is het zeker een aanrader. Op een paar kleine dingen na is het in mijn ogen een heel mooi model geworden. En die bovenverdieping boeit mij al helemaal niets.....

Peter
Re:Bespreking Rivarossi IRM
Zoals de sleper veranderen, ik kan dat niet :shock: