Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling

Gestart door leendert maandag 10 augustus 2009, 16:08:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Inleiding
De baan die aan het bouwen ben, begint al aardige vormen aan te nemen en zo komt de tijd om een zgn. dag en nacht schakeling te realiseren. Graag wil ik vast wat gedachten hierover delen op dit forum.

Wat doet de beoogde schakeling wel en niet
De gedachte om de schakeling te realiseren is om dit als volgt te doen: via Koploper (de klokfunctie) wordt er een dag/nacht signaal via een uitgang gegeven waar de beoogde schakeling op gaat reageren.
Als gevolg deze switch gaat de dagverlichting langzaam uit en komt de nachtverlichting langzaam op. Het geheel bestaat dus steeds uit een vaste cyclus: dag, zonsondergang, nacht, zonsopgang. Het geheel herhaalt zich zo om de 14 minuten, in een verdeling van 5 minuten dag, 2 minuten zonsondergang, 5 minuten nacht en 2 minuten zonsopgang. Andere waardes kunnen ook, maar dit lijkt me een prettige cyclus.

Hoe ziet de ´dag´ er in de cyclus uit
Dat is gewoon wit licht. Niet te veel, maar genoeg om de treinen te zien rijden en de huizen overdag te zien oplichten. De verlichting in de huizen is dan uit, alleen de noodzakelijke verlichting (tunnels) is aan. De schemering zet in door het verminderen van het daglicht.

Hoe ziet de 'nacht' eruit
De nacht wordt met donderblauwe verlichting ingezet. Dat geeft het beeld net als bij volle maan. Omdat blauw veel minder licht geeft is er meer vermogen nodig dan een vergelijkbare lichtopbrengst bij wit daglicht. De verlichting in de huizen is dan aan. Ik ga er vanuit dat de mensen nachts niet slapen..

en de 'Zonsondergang'
Tijdens de schemerfase wordt het blauwe licht geleidelijk bijgemengd bij het witte daglicht. In deze periode neemt het daglicht af en gaat de straatverlichting aan, de verlichting in de huizen gaat aan, maar niet gelijktijdig in alle huizen. Dit gaat min of meer willekeurig en met wat tijd ertussen, maar wel allemaal in de schemertijd.

en 'Zonsopgang'
Het daglicht zwelt langzaam op, terwijl het blauw nachtlicht dooft. Dan gaat de verlichting weer willekeurig (dus ook een andere volgorde dan dat het aanging) uit in de huizen en ook de straatverlichting schakelt uit.

Hoe een en ander te realiseren

Een project op zich, maar stapje bij beetje is het best goed te doen. Hier even stuk voor stuk de grote brokken.

Het willekeurig aan/uitschakelen van de verlichting in de huizen
Ik vind het zelf heel lelijk als alle verlichting in een keer aan zou gaan. Dat wil ik dus graag anders. Hiervoor bouw ik een mogelijkheid om 32 kringen die willekeurig aan of uit gaan en met een willekeurige tijd. Echter wel zo dat alles binnen 2 minuten gebeurt.
Het realiseren van dit gebeurt met een klein printje aan de printerpoort (op vrijwel iedere PC nog beschikbaar) die op zijn beurt aan 5 ingangen van een S88 hangt.
Een speciaal hiervoor ontwikkeld programmaatje draait mee onder windows en geeft de stand door aan de printerpoort. Iedere cyclus wordt een nieuw patroon gegenereerd en tussen iedere actie een willekeurige tijd. Dat geeft een heel natuurlijk effect.
De aansturing via de printerpoort had ook via een iets geavanceerder stukje elektronica kunnen gebeuren. Maar het bouwen van zoiets incl. een randomfunctie is voor mij net een stap te hoog gegrepen. Vandaar gewoon beproefde techniek. Veiligheidshalve zijn de uitgangen van de printerpoort met een opto coupler aan de S88 verbonden.

Het sturen van de lampengroepen
Ik maak gebruik van 2 lampengroepen: blauw en wit. Dat zijn goed verkrijgbare schijnwerper lampen. De blauwe zijn 60 watt uitvoeringen, de witte 40 watt. Deze beide groepen worden gedimd door middel van een elektronische dimmer. Die is opgebouwd met een ? in deze techniek ? zeer gebruikelijk IC de U2008B. Deze is nog wel redelijk verkrijgbaar en laat zich eenvoudig aansturen. De scheiding naar de overige elektronica is door middel van een opto coupler, zo de kans dat de treinbaan zich omvormt tot een spontane kernreactor is nihil. Veiligheid staat voorop!

Sturing van de dimmer
Het aansturen van de dimmer gebeurt door meer of minder (LED)licht door de opto coupler te laten gaan. Dat is zeer eenvoudig te realiseren door het opladen van een condensator als schemertijd te gebruiken en aan te bieden aan de opto coupler. Ik heb 2 circuits: 1 voor de nacht, 1 voor de dag. Door iets andere waardes te kiezen voor de condensator ontstaat een ´natuurlijk´ verloop van het uitdoven van de dagverlichting en het tegelijkertijd op laten komen van de nachtverlichting.

Aansturing vanuit Koploper
In koploper wordt alles bediend. Maar dat is niet eens zo heel veel. Via 'speciale acties', wordt via de tijdfunctie een schakelaar gemaakt die ´dag´ en ´nacht´ aangeeft. Een schakelaar is genoeg, want als het nacht is, kan het geen dag zijn en andersom..

De verlichting in de huizen wordt ook aangestuurd via een schakelaar. Ik gebruik zelf de led verlichting die ik aan een OM32 heb hangen. Ook die laten zich eenvoudig bedienen als schakelaar binnen koploper. En uiteraard kan een K84 (compatible) net zo goed.

Via de S88 krijg ik 5 waardes binnen. Die worden stuk voor stuk opgepakt (00001, 00010, 00011 etc) en zo kan ik dan 32 logische acties maken, die op hun beurt (1 van de) verlichtingsgroepen aan of uitzet.

Een oplettende lezer zal vaststellen dat je Koploper hier niet echt voor nodig hebt, dat je dit met nog wat electronica ook prima ´stand alone´ kan laten doen. Helemaal waar, maar ik heb KL toch draaien, dus waarom niet.

Huidige stand van zaken
Al met al een leuk project, waar het ontwerp van klaar is, maar waar nog niet alles van gerealiseerd is. In mijn hoofd werkt het en de schema´s zijn klaar. Het wachten is nog op de onderdelen en het in elkaar zetten van het geheel en het verder configureren van Koploper.

Het programma om 32 willekeurige waardes te genereren is en op de printerpoort te zetten gereed. Ook de benodigde driver voor het onder XP aansturen van de printerport is beschikbaar. Deze was met weinig zoekwerk gewoon op Internet te vinden.

Hoe nu verder
Ik zal jullie op de hoogte houden en mocht er interesse zijn, dan wil ik de (print)ontwerpen en source code (een paar regels C code) of de exe van het programma wel beschikbaar stellen. Daar zal dan geen fraai installatiescript bij zitten, maar wel een korte uitleg wat te doen.

Groet,
Leendert
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Interessant!

Maar waarom heb je niet nog een 5e fase in je cyclus: Diepe nacht.
Dan is dus nog wel het omgevings-nachtlicht (blauw) aan, maar zijn de meeste huisjes, straatlantaarns (vooral die op het platte land e.d.) e.d. niet meer verlicht.
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Citaat van: EgMaf op maandag 10 augustus 2009, 18:43:22
Interessant!

Maar waarom heb je niet nog een 5e fase in je cyclus: Diepe nacht.
Dan is dus nog wel het omgevings-nachtlicht (blauw) aan, maar zijn de meeste huisjes, straatlantaarns (vooral die op het platte land e.d.) e.d. niet meer verlicht.

Hi Guido,
hm... denk ik over na. Maar dan klopt mijn 2 standen (dag = NIET nacht) niet meer. Maar misschien heb ik nog een ander idee.

groet,
Leendert
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Ik ben met iets gelijkaardigs bezig.

Ik heb niet alleen dag/nacht, maar inderdaad ook "diepe nacht", en "avond", en "ochtendgloren" enzo :-)

Bijna alles handel ik af met koploper, geen extra hardware nodig voor de verlichting in de huisjes enzo ,gewone decodertjes doen het werk hier,
met speciale acties.

Voor m'n plafond heb ik 15 RGB spotjes gekocht, die met één afstandsbediening te bedienen zijn.
Je kan er meerdere voorkeurs-belichtingsprofielen in steken, en dan door gewoon een druk op een knop, overschakelen naar een ander belichtingsprofiel,
tevens kan je instellen hoe het verloop moet zijn van het ene naar het andere belichtingsprofiel (overgang van 2 minuten van nacht naar dag enz ... is dus perfect mogelijk).

Kostprijs:
- De lampen kosten 119 euro per 5, inclusief controller en afstandsbediening
- na 10 lampen heb je een repeater nodig, aan 10 euro.

Bij mij kost de verlichting dus 367 euro, inclusief alle electronica, bedrading enz. De RGB lampen zijn inbouwspots, dus die komen gewoon in een verlaagd plafond :-)

Verder neem ik een decoder met relais uitgangen, deze uitgangen soldeer ik aan de knoppen van zo'n afstandsbediening.
Ik laat koploper dus het schakelen tussen de verlichtingsprofielen verzorgen.

En aangezien je een afstandsbediening per 5 lampen krijgt, heb je er nog ééntje reserve, en ééntje die je kan gebruiken voor "manual override"

succes nog,
Kris
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Zoals gezegd. Interessant.
Misschien in de avond nog wat rood bijmengen. Juist rood geeft het avondlicht een bijzondere glans (het gouden licht/uur in fotografie termen)
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Hallo Leendert,

Wil bij mij het zelfde gaan doen, en heb de Light@night van LDT gekocht om dit te proberen te realiseren.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Moet wel eerst nog gaan solderen (is een bouwpakket).

Groeten Piwie.
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Leendert,

interressant draadje. Sluit ook mooi aan bij dit topic. Zal jouw ontwikkelingen met grote interesse volgen.

Groetjes, John
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Hallo John,

Had toen ook al jouw topic over het dimmen van verlichting gevolgd, hoe gaat het verder met je verlichting werkt alles nog naar behoren?

Zelf wil ik de Marmitek modules gaan aansturen via de Light@Night module van LDT, zodat ook de verlichting op de baan en in de huizen hier op reageren.

Groeten Piwie.
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Hey allen,

Kijk, da's nou het leuke van dingen delen: ze worden er alleen maar beter van! Dat idee van diepe nacht, dat ga ik ook doen. Het bijmengen van 'avondgoud', wel mooi, maar dan moet ik nog een derde circuit met bijbehorende lampen, dat vind ik even iets te veel van het goede.

Hierbij het ontwerp van het printje dat aan de printerpoort komt.
Om ruimte technische reden maak ik gebruik van 6 poorten, die via een opto coupler aan de S88 komen. Rechts komen de bussen, waar een normaal stekkertje in kan. Op de print was nog een klein beetje ruimte over, daar zit op poort 6 een (low current) ledje, om voor ´debug´ doeleinden te ziet wat deze doet.



Groet,
leendert
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Citaat van: Piwie op zaterdag 15 augustus 2009, 10:03:57
Hallo John,

Had toen ook al jouw topic over het dimmen van verlichting gevolgd, hoe gaat het verder met je verlichting werkt alles nog naar behoren?

Zelf wil ik de Marmitek modules gaan aansturen via de Light@Night module van LDT, zodat ook de verlichting op de baan en in de huizen hier op reageren.

Groeten Piwie.

Piwie,

De aandacht ligt momenteel bij de bouw van het ondergronds gedeelte. Het ?spelen? met de verlichting ligt nu stop maar zoals ik al eerder aangaf ben ik niet tevreden over de kleur van de GU10 (inbouw) spots. Het blijft wachten op een dimbare led uitvoering. Je zou kunnen kiezen voor normale gekleurde 100W lampen, wegens de grootte van de ruimte was dit voor mij echter niet mogelijk. Essent zou dan een nieuwe kabel naar mijn huis moeten trekken :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

De Light@Night module van LDT lijkt mij een goede maar dure keuze. Eerst eens kijken wat Leendert allemaal in elkaar knutselt :D

Groetjes, John
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
John,

De zelfbouw module van LDT kost 88 euro, zelf gebruik ik led lampen conrad nr 574812, die ik in oude discolamphouders doe.

De bouw van je ondergronds gedeelte ben ik ook aan het volgen dat wordt een waar hoezaren stukje :lol:.

Groeten Piwie
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Dank jullie wel voor de reacties. En weer doe ik een beroep op jullie ´brainware'. Ik zit namelijk even met een dilemma.

Mijn eerste gedachte was om deze schakeling met een OM32 uit te voeren, die dan op willekeurige momenten de verlichting inschakelt als het dag wordt, en andersom, als het nacht wordt, de verlichting weer uitschakelt. Maar met wat experimenteren, loop ik eigenlijk tegen wat praktische punten aan. Op zich op te lossen, maar misschien zie ik iets over mijn kalende hoofd.

Het meest praktische punt: Vrijwel alle huisjes hebben een aantal ledlampjes, een beetje gepositioneerd voor een raam, die dus apart te schakelen (moeten) zijn. Want in welk huis gaat nu alle verlichting in 1 keer aan of uit. Maar meestal praat je dan over 4 of 5 ´groepen´ van verlichting. Nou betekent dat 2 dingen: een behoorlijke bos kabels (5 of 6, want er is ook een massa nodig) en een behoorlijke aanslag op een OM32, maar dat is niet het belangrijkste. Bij een dorp met bv. 4 verlichtingsgroepen per huisje kan je dan 8 huizen schakelen, maar huisje 9 schakelt dan op hetzelfde moment als 1 van de anderen. Dat vind ik niet fraai.

Nou heb ik een iets andere oplossing bedacht. Met de meest eenvoudige PIC en een paar eenvoudige componenten heb ik een miniprintje met 5 uitgangen en 1 ingang. De P in PIC staat voor programmeerbaar en in dat ding draait nu een klein C programmaatje dat bij een HOOG op de ingang in ongeveer 1 minuut 5 willekeurig aan achakelt. En bij een LAAG datzelde doet maar dan alles uitzet. Aan onderdelen zit je ongeveer aan 5 euro.
Met 1 uitgang van een OM32 of een K84 wordt dan alles ´in de nacht´ of ´in de dag´ gezet. Groot voordeel is dat er per huisje nu maar 3 draden nodig zijn (Plus, Min en de dag/nacht lijn. Een ander voordeel is omdat ieder huisje zijn eigen printje heeft en dus ook een eigen willekeurige waarde heeft voor het aan en uitzetten van de verlichting.

En mijn vraag nu is eigenlijk: is dit een ´te mooie´ oplossing en is het ´verantwoord´ om naast de leds die het toch al vergt (maar die komen uit een sterk afgeprijsde kerstverlichting)  5 euro per huisje uit te geven. Natuurlijk weet ik wel dat ik baas over eigen portomonee ben, maar los daarvan is het gevoel een beetje van ´je gaat toch ook geen hoogvermogensetje aanschaffen om een 3000´tje op te waarderen.

En ziet iemand nog obstakels in mijn redenering? Het eerste printje werkt trouwens goed hoor. Met een 12C629 is het prima te doen. Er zijn even geen technische issues, het gaat even om de geheel redenering.

Groet,
leendert
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
1e reactie: Gewoon doen!
2e reactie: Kun je die kosten niet wat drukken, dus printjes met meer uitgangen te gebruiken? Bijvoorbeeld 2 of 5 huisjes (dus 10, of 25 lampjes per print). Kijk eens waar de "sweet spot" ligt.

Per uitgang schakel je toch randum, en alle printjes worden tegelijk aangestuurd. Dus....?!
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Hé gaaf idee! ben zeer geïnteresseerd naar het resultaat!

Lol@
'De verlichting in de huizen is dan aan. Ik ga er vanuit dat de mensen nachts niet slapen..'
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Interessant topic.

Ik heb dit gisteren gezien in "Nienoord" bij leek. Dit is wel is waar een Fleischmann baan, maar ook hier hebben ze een lichtdonker schakeling. Het blijft een kwartier licht, dan 5 minuten donker.. Het geheel werkte met 4 dagindelingen. Ze hadden hier geen "diepe" nacht. Ook nog een leuke bijkomstigheid was het onweer dat ze in hadden gevoegd.

Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Ach wat is geld, als je maar lol hebt...

Het tegelijk aan en uitschakelen kun je misschien wat meer spreiden, zodat niet in twee huizen naast elkaar de verlichting tegelijk aan gaat. Als de tweede om de hoek staat valt het minder op.

Maar, een eigen printje, ja da's veel mooier natuurlijk. Helpt je gelijk mooi de winter door, als je eindelijk klaar bent met de productie van de wijnstokken kun je printjes gaan produceren.
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Hallo Leendert

is het dynamo lichtorgel niets voor je kun je hem zelf programeren
heeft iemand daar ervaring mee?
ze gebruiken hem bij railz ook (dacht ik)

grtz Wilfred

Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Citaat van: wilwol op zondag 30 augustus 2009, 22:56:38
Hallo Leendert

is het dynamo lichtorgel niets voor je kun je hem zelf programeren
heeft iemand daar ervaring mee?
ze gebruiken hem bij railz ook (dacht ik)

grtz Wilfred



Beste Wilfred,

Die heb ik, en gebruik ik ook. Zeer leuk ding, maar als ik daarmee de verlichting van de huizen doen, krijg ik toch weer de eerder genoemde bos kabels erheen. En prijstechnisch valt dat ook nog niet zo goed uit, want het lichtorgel is ongeveer 2 euro per uitgang. De prijs van de oplossing die ik nu heb is ongeveer 2 euro voor 5 poorten, met de voordelen dat ik maar 3 draden per huisje heb (Plus, min, en de DAG/NACHT indicatie).

Groet,
leendert
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
ga ik verder blijven volgen ......

ik bouw alvast in mijn plafond de nodige inbouwspots in en ga zodra de prijs aantrekkelijk is ... over op gekleurde en LED lampjes ....

heb ergens al de diverse gekleurde led spots gezien ..., alleen vergeten waar ...

Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Even een update met waar ik sta..

Ten opzichte van mijn eerdere punten heb ik wel wat voortgang geboekt. De oplossing met de PIC, een klein programmeerbaar IC´te met daarop de sturing voor (max) 5 lichtgroepen per huisje bevalt me eigenlijk wel goed. Ieder huisje opwaarderen is wel een behoorlijke klus, maar ja, dan krijg je ook wel wat. Elk huisje heeft dan slechts 3 draden: de Plus, de Min en een ´dag/nacht´ indicatie. De schakeling schakelt in 1 minuut alle verlichting willekeurig aan, of uit. De tijd ertussen is willekeurig, de volgorde ook. Ik was even bang dat alle schakelingen toch tegelijkertijd zouden schakelen, want de zgn. random functie is een semi willekeurige functie. Maar de (ingebouwde) techniek van de PIC schiet me te hulp: de oscillator wordt daar met een RC combinatie gedaan, die zoveel verloop kent, dat de spreiding bij 2 exact gelijke schakelingen al voldoende is voor een willekeurig effect. Voor de lezer klinkt de schakeling vast complex, maar het is dus 1 8 polig IC, 5 transistoren, een spanningsregelaar en een paar condensatoren en een paar weerstanden. De PIC zelf blijkt met wat zoeken voor 1,25 euro te vinden te zijn, dus de totale bouwkosten per huisje zijn dan minder dan 5 euro (excl. de LED´s of lampjes (want dat werkt ook). Ik heb ook ingebouwd dat tijdens het aanschakelen van het geheel alle lampgroepen een keer aangestuurd worden (beetje als een looplicht) om zo te zien of alle lampgroepen goed werken en ook goed aangesloten zijn. Ik denk trouwens dat ik dat in de code maar zo laat zitten, want

Ook een stap verder gezet met de (automatische) dimmers. Weliswaar in een experimenteeropstelling, maar toch. Ook hier is het idee om een dag en nacht stand te hebben, die beide via een sweep (zons ondergang en ochtendgloren) in elkaar overgaan. Voor de aansturing van de lampen blijf ik uitgaan van de U2008B, een eenvoudig chipje zeer goed voor dit doel geschikt. De aansturing gebeurt via een opto coupler die afhankelijk van hoeveelheid licht die LED afgeeft, is de hoeveelheid licht die door de dimmers in wit (daglicht) of blauw (avond/nacht) afgegeven wordt. Voor deze ´sweep´ had ik eerst iets in elkaar met transistoren voor het aan en uit schakelen en condensatoren om het geheel langzaam te laten verlopen, maar dat verloopt niet erg vloeiend. Rommel dus.
Dus ook hier maar een oplossing met de dezelfde soort PIC gemaakt. Op 1 ingang wordt een nacht/dag indicatie gegeven en op 2 uitgangen, 1 voor dag, 1 voor nacht, wordt de bijbehorende ´sweep´ voor schemer of ochtendgloren aangestuurd. Die zijn niet helemaal gelijk, want wit geeft nou eenmaal (veel) meer licht dan blauw. Maar met schakeling, beter gezegd: de software in de PIC, is dat nu goed in te stellen.

Omdat ik toch uitgangen overheb, is er nog 1 uitgang die 30 sec. na de inkomende nachtpuls hoog wordt en later 30 seconde nadat de dag komt, weer laag. Deze gebruik ik om de diepnacht verlichting te schakelen.
Ik vind het voor nu net effe te mooi, maar voorzie er wel in, de andere uitgang stuurt tijdens de avondschemering ook nog een poosje rood licht mee tijdens de schemering.

Het dimmen van LEDs, de kenners zullen het wel weten, is niet zo simpel, daarom heb ik hier een zogeheten pulscode modulatie toegepast. Dat wil zeggen dat in 1 tijdseenheid, de led 80% van de tijd aan is, en 20% uit of 10% aan is en 90% uit. Omdat dit schakelen heel snel gaat, is het net of het gewoon keurig lineair dimt. Dat werkt gewoon erg goed. Dat is ook de truc om met name de witte lampen groep niet te veel licht te laten geven: op 10% hun licht komt overeen met 50% van de blauwe evenknie.

Het geheel aansturen in koploper of met een ´gewone´ schakelaar, is nu een fluitje van een cent geworden. Bij het aanschakelen van de elektronica wordt alles ´in de dag´ gezet, dus alle verlichting in huizen is na de eerder genoemde lamp check, gewoon uit en de witte verlichting boven de baan brandt.

Dat betekent ook dat deze schakeling overal werkt en of met de hand van dag naar nacht of andersom gebruikt kan worden. Keuze te over.

Nog even de werking
Diepnacht, dan slapen de bewoners en is alleen de noodzakelijke (straat) verlichting aan. Schemer schakelt de verlichting willekeurig in of uit. Dit is noodzakelijk om ´s morgens als de bewoners wakker worden het licht weer even aan te doen en als het licht wordt, het licht ook weer uit te doen.
Zodra de schakelaar in ´nacht´ gaat, wordt deze doorgegeven aan de dimmergroep. Een halve minuut later komt de ´harde nachtverlichting´ puls en wordt deze aangeschakeld . De dimmergroep start direct (maar doet daar 1,5 minuut over) het afbouwen op wit, en opbouwen op blauw. Na 30 sec schakelt de nachtverlichting (dat wat de hele nacht aanblijft) aan en komt de schakelaar ´schemer´ tot leven en de schakeling in de huizen zorgt dat alle verlichting in 1 minuut aan is.
Na verloop van tijd (het wordt dan bedtijd) schakelt de schemerschakelaar weer terug en gaat de verlichting overal uit. Dan is het een poosje nacht. Vervolgens komt 1 minuut voor de dat het dag gaat worden (en dus het ochtendgloren van start gaat, de schemerschakelaar tot leven en is alles weer aan. Dan start de ´dag´ en gaat schemer weer uit, zodat ook de verlichting weer afgebouwd wordt. 30 sec. na start schakelt ook de ´permanente nachtverlichting´ uit, dus aan einde van de schemerzone´.

Onderstaand nog even uitgeschreven met S1 als schakelaar I, U1 is daglicht, U2 avondrood, U3 nachtblauw, U4 is permanente nachtverliching en U5 is verlichting in huizen.

Hier de volgorde, die zich, na opstarten, steeds herhaalt:
Opstarten:

  • S1 input van Koploper of schakelaar: I input is AAN
    Basistand bij opstart: U1 Wit, is aan.
BEGIN:

  • S1 H ? L: Avondrood komt in 1 minuut. U2 Rood
    Na 1 minuut: schemering zet in (30 Sec) U3: Blauw
    15 sec later: nachtverlichting gaat aan U4: melding S88
    15 Sec later: huisverlichting gaat aan: U5 Melding S88
    1 minuut later: huisverlichting gaat uit
    x minuut S1 laag (zolang als de nacht moet duren)
    S1: L ? H: Huisverlichting gaat aan
    S1 + 30 Sec: zonsopgang zet in (30sec): U1 gaat aan.
    S1 + 45 Sec: huisverlichting gaat uit, nachtverlichting gaat uit
    X minuut S1 hoog (zolang als de dag moet duren)
    Daarna: terug naar BEGIN:

Tot slot
Ik zal in de electro rubriek een topic openen met de verdere bouw van de electronica, anders gaat het wat off topic.

Wordt daar vervolgd dus!

Groet,
leendert
Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
Hallo Leendert,


erg interesant allemaal zeg.
en ja ,met die PIC's kan je veel heb ik ooit eens gelezen
als je een beetje handig bent kan je een leuk programmatje erin krijgen

wou ik ooit eens doen voor me kermisverlichting
maar ben er nog niet aan toegekomen
misschien houd me dat ook wel tegen hoor , dat programeren van een PIC


mar wat jij ervan maakt
top werk hoor

een erg mooi verslag, wat ook te begrijpen is.

succes met de verdere bouw
ik lees wel verder in je topic hoor
top


gr Frans

Re:Gedachten en uitvoering aan een geautomatiseerde dag / nachtschakeling
ja , interessant ....

ik heb me er een tijdje mee bezig gehouden omdat ik mijn zelf fabrikaat decoders heb gemaakt.
nu geen tijd meer voor helaas ....

iemand interesse in een Pic programmer ?

aan te sluiten op de pc en met de bijbehorende software kun je heel veel verschillende pics zelf programmeren ...