Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De baan van een geluidsman- Nieuwe wagon.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

0 leden en 7 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste mallen zijn leeg.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste mallen zijn leeg.
Citaat van: Varekamp op donderdag 02 september 2010, 21:40:41
Hallo Peter,

Zo, ik heb je kunsten weer eens bewonderd. Ik heb via een clublid ook mallen mogen lenen van Anita. Ze werken perfect, vindt je ook niet? Als je eenmaal de slag te pakken heb, ga je achter elkaar door. Ik heb onderhand een schoenendoos vol met muren.
Je kan ze prima bewerken en kleuren.

Zoals boven beschreven, met een rechte voorwerp de achterkant afstrijken. Voor een bochtje, kan je de mal aan 1 kant iets oplichten hierdoor krijg je na het drogen ook een krom muurtje.

Raar dat je met Koploper zo'n enorme aanrijding had en dat je sluiting had. Ben benieuwd wat de oorzaak nou is. Hoop het snel te lezen.

Groeten Ronald  :D

Hallo Ronald,

Die mallen zijn echt top, ik heb er nu een stuk of zes en mijn buurman denk er ook over om er een paar te kopen.

Dit zijn dan wel andere zodat we elkaar kunnen helpen hiermee  :D.

Het afstrijken is een goed idee, deze tip geef ik even door aan Saskia zij is tenslotte de gene die over gips afdeling gaat  :lol: :lol:.

Muurtjes krom maken hebben we al eens gedaan voor de een proef, in het midden legde we bv een potloot.


Wat er met koploper aan de hand was zal nooit bovenwater komen, maar zoals ik al schreef zaten we tegelijke tijd in het programma te stoeien en dat is waarschijnlijk de oorzaak.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste mallen zijn leeg.
Hoi Peter,

Ik zou voor het middelste of het rechts muurtje gaan. Vind persoonlijk dat het mooiste. Van die portalen / deuren wat er in zitten zou je grot / muur woningen kunnen maken. In het zuiden des lands zie je dit.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste mallen zijn leeg.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste mallen zijn leeg.
Citaat van: TimTie op donderdag 02 september 2010, 22:40:28
Hoi Peter,

Ik zou voor het middelste of het rechts muurtje gaan. Vind persoonlijk dat het mooiste. Van die portalen / deuren wat er in zitten zou je grot / muur woningen kunnen maken. In het zuiden des lands zie je dit.

Saskia is er nog een aantal aan het gieten om een beter idee te krijgen hoe het eruit zou kunnen gaan zien.

Die muurwoningen heb ik nog nooit gezien???


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste mallen zijn leeg.
Hoi Peter en Saskia.
Tjongejonge Peter, die Saskia van jou is toch echt wel een gouden greep geweest!
Nu ook al bezig met die gipsen muurtjes en gelijk al prachtig gelukt.
Bij de meesten gaan de eerste probeerselen vaak gelijk de prullenmand in maar deze zien er uitstekend uit.
Wat zal deze samenwerking straks een prachtige baan gaan opleveren! 8)

Citaat van: degeluidsman op donderdag 02 september 2010, 22:16:05
Wat er met koploper aan de hand was zal nooit bovenwater komen, maar zoals ik al schreef zaten we tegelijke tijd in het programma te stoeien en dat is waarschijnlijk de oorzaak.

Zelf zit ik ook weleens te stoeien in Koploper terwijl de baan in bedrijf is, maar dan met geluid of licht.
Ik kan mij voorstellen dat je met veranderingen in baan of rijden, tijdens het in bedrijf zijn van deze baan, er conflict situaties op kunnen treden, dus? :idea: :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Het weekend begint goed  :( :(

Ik wilde met de berg aan de slag maar er is schade ontstaan tijden het terug zetten van het geraamte.

Een binnenmuur is door midden gebroken  :( :(





Snel even twee stukjes hout op maat gemaakt die als spalk moeten dienen.
Dit staat nu te drogen en hierna kan het bovenstuk weer terug geplaats worden.





Ik hoop dat het bij deze schade blijft, ik baal er goed van  :? :?.

De rails heb ik afgeplakt met gaffa tape, Saskia wil het gips aanbrengen terwijl het geraamte op de baan staat voor de juiste maatvoering.





Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Hoi Peter,
Nu al gips-moeheid?
Dat is balen van die doormidden gebroken muur. Gelukkig is dat snel te repareren.

Groet, Andre
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Hoi Peter,

Da's balen zo'n breuk. Zou je bij het gieten niet een versteviging in de mal kunnen maken. Een strookje gaas of zo? :idea:
Maar als het eenmaal weer gelijmd is zie je waarschijnlijk toch niets meer van(hopelijk).

Groet en succes,
Hennie
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Citaat van: AndreS op vrijdag 03 september 2010, 19:53:00
Hoi Peter,
Nu al gips-moeheid?
Dat is balen van die doormidden gebroken muur. Gelukkig is dat snel te repareren.

Groet, Andre

De reparatie is in volle gang, ik hoop dat het voor elkaar komt  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Citaat van: Populier op vrijdag 03 september 2010, 19:56:28
Hoi Peter,

Da's balen zo'n breuk. Zou je bij het gieten niet een versteviging in de mal kunnen maken. Een strookje gaas of zo? :idea:
Maar als het eenmaal weer gelijmd is zie je waarschijnlijk toch niets meer van(hopelijk).

Groet en succes,
Hennie

Ik heb wel eens gelezen dat sommige zoiets doen, ik denk dat ik het frame erop heb laten rusten.

Wordt vervolgt  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Hoi peter gewoon lijmen met houtlijm. Geen punt

ps als gitarist kan ik je vertellen: nooit afplakken met gaffer (gaffa) tape! Dit laat ontzettend veel lijmsporen achter. Gewoon kranten erover en die met schilderstape vastplakken . Als je klaar bent echt goed je rails met wasbenzine sxhoonmaken

succes
roland
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Citeer
Saskia is er nog een aantal aan het gieten om een beter idee te krijgen hoe het eruit zou kunnen gaan zien.

Die muurwoningen heb ik nog nooit gezien???


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Als ik mijn niet vergis hebben we in Maastricht in de laatste grote stadsmuur een woning zitten.
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Hoi Peter,

In een kromming kun je eenvoudig met hetzelfde modelbouwgips werken. Alleen niet vloeibaar maken. Het moet wel snel verwerkt worden. Ondergrond insmeren met iets verdunde houtlijm en dan plamuren met dit gips, goed glad strijken en laten drogen. Vervolgens kun je perfect de voegen inkrassen.

Dit werkt beter dan met roodband gips.

Als voorbeeld kun je kijken op Erik EKDesign zijn topic of bij mij hoe ik mijn viaduct heb gemaakt.

Voor de bergen kun je beter Geelband gebruiken is ook een soort gips, verwerkt goed en is eventueel goed te verwijderen. Zie ook Erik zijn topic.

De tip over het gieten in de mallen was ook een goede. Altijd na het gieten goed afstrijken dan heb je allemaal mooie gladde achterkanten die je allemaal goed strak op een houten achtergrond kunt lijmen, omdat ze allemaal even dik zijn.

Succes

Groeten

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Citaat van: bluey op vrijdag 03 september 2010, 20:25:34
Hoi peter gewoon lijmen met houtlijm. Geen punt

ps als gitarist kan ik je vertellen: nooit afplakken met gaffer (gaffa) tape! Dit laat ontzettend veel lijmsporen achter. Gewoon kranten erover en die met schilderstape vastplakken . Als je klaar bent echt goed je rails met wasbenzine sxhoonmaken

succes
roland

Hallo Roland,

Hij staat in de houtlijm en het lijkt erop dat het goed gaat komen.

Ik heb nog nooit problemen gehad met deze tape ( gebruik ik al 30 jaar op het podium ) maar als straks de boel droog is haal ik het er gelijk vanaf.

Er staat nu iets in de houtlijm dus kan het geheel niet verplaatsen.

De rails zal ik extra aandacht geven.

Vanavond 20 kilo rotband gekocht, hier ga ik morgen ochtend mee aan de slag  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Citaat van: M.user op vrijdag 03 september 2010, 21:00:10
Hoi Peter,

In een kromming kun je eenvoudig met hetzelfde modelbouwgips werken. Alleen niet vloeibaar maken. Het moet wel snel verwerkt worden. Ondergrond insmeren met iets verdunde houtlijm en dan plamuren met dit gips, goed glad strijken en laten drogen. Vervolgens kun je perfect de voegen inkrassen.

Dit werkt beter dan met roodband gips.

Als voorbeeld kun je kijken op Erik EKDesign zijn topic of bij mij hoe ik mijn viaduct heb gemaakt.

Voor de bergen kun je beter Geelband gebruiken is ook een soort gips, verwerkt goed en is eventueel goed te verwijderen. Zie ook Erik zijn topic.

De tip over het gieten in de mallen was ook een goede. Altijd na het gieten goed afstrijken dan heb je allemaal mooie gladde achterkanten die je allemaal goed strak op een houten achtergrond kunt lijmen, omdat ze allemaal even dik zijn.

Succes

Groeten

Ronald

Hoi Ronald,

Ik wordt gek, de ene zegt bergen maken met rotband de andere modelgips en nu een variatie met geelband  :? :shock: :shock: :?

Nu kan ik straks niet meer slapen  :cry: :cry:

Het binnenmuurtje staat te drogen en iets op de berg, zal straks de foto's plaatsen.

Op dit moment ben ik bezig met een Roco loc te voorzien van een stroomvoerende koppeling, wel een gepriegel  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Hallo Peter,

Mijn bergen zijn van roodband, die is vrij grof, je hebt ook goudband die is fijner  :shock:

Het is maar wat je wilt, kom anders even zondag naar mijn baan en bergen kijken  :shock:

Gr Einte
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Hoi Peter,

De bergen van modelgips is niet zo'n goede oplossing, omdat dit te snel hard wordt.

Ik ben met geelband begonnen door Erik die had dit als tip gegeven en ik heb inmiddels ervaren dat het veel voordeel heeft t.o.v. rotband.

Erik heeft wat voorbeelden op zijn topic.

Kijk anders maar eens hier. Ik bewonder deze site al langere tijd ook tijdens de bouw van zijn vorige baan.

http://www.erik-krommenhoek.nl/

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Mag het iets minder zijn
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Mag het iets minder zijn
Citaat van: degeluidsman op woensdag 01 september 2010, 20:46:23
Citaat van: M.user op dinsdag 31 augustus 2010, 22:23:51

Blijft toch nog al eens een probleem geven dat koploper.



Groet

Ronald

Hoi Ronald,

Het valt wel mee hoor, we waren in het programma aan het werkt toen het gebeurde.

Waarschijnlijk is rijden en werken aan het programma niet de beste keus, maar daar hebben we ook weer van geleerd.

Gelukkig geen schade maar de botsing gebeurde op de meest lastige plaats van de baan  :( :(


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter, allen,

Voor essentiele wijzigingen in Koploper zoals onderhouden blokken, terugmelders en wisselstraten moet het rijden stopgezet worden. Dit zijn toch de dingen die botsingen voorkomen.  ja ik heb ook wel eens aanrijdingen gehad door niet schakelende wissels of  een staart van een trein die zich nog op de wisselstraat bevindt , maar heb nog nooit het programma de schuld kunnen geven.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Hallo Peter,

Jammer van de schade aan de muur :(
Gelukkig heb je het slim opgelost!

Alleen zie ik op de laatste foto misschien nog wel een schade gevalletje, of hoort dit zo?:o:


Ik hoop dat dit makkelijk te herstellen is? (ik denk het wel :wink:)

Veel succes verder!

Groetjes Daniël
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Citaat van: Einte op vrijdag 03 september 2010, 21:33:34
Hallo Peter,

Mijn bergen zijn van roodband, die is vrij grof, je hebt ook goudband die is fijner  :shock:

Het is maar wat je wilt, kom anders even zondag naar mijn baan en bergen kijken  :shock:

Gr Einte

Hallo einte,

Ik ga eerst maar voor rotband, dit heb ik immers vandaag gekocht.

Zondag gaat niet lukken, ik ga op bezoek bij ook een forumlid  :D :D maar ik kom zeker kijken.

Zo nog even een kleine update.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Citaat van: M.user op vrijdag 03 september 2010, 21:50:49
Hoi Peter,

De bergen van modelgips is niet zo'n goede oplossing, omdat dit te snel hard wordt.

Ik ben met geelband begonnen door Erik die had dit als tip gegeven en ik heb inmiddels ervaren dat het veel voordeel heeft t.o.v. rotband.

Erik heeft wat voorbeelden op zijn topic.

Kijk anders maar eens hier. Ik bewonder deze site al langere tijd ook tijdens de bouw van zijn vorige baan.

http://www.erik-krommenhoek.nl/

Groet

Ronald


Hoi Ronald,

Ik heb al eerder bij Erik gekeken, dit is een van mijn grote voorbeelden  :D

Morgen ga ik de rotband ruilen voor geelband  :).

Ik ben er klaar voor, ben zelf erg benieuwd naar de eerste resultaat.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Mag het iets minder zijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Mag het iets minder zijn
Citaat van: wissels op vrijdag 03 september 2010, 21:55:58
Citaat van: degeluidsman op woensdag 01 september 2010, 20:46:23
Citaat van: M.user op dinsdag 31 augustus 2010, 22:23:51

Blijft toch nog al eens een probleem geven dat koploper.



Groet

Ronald

Hoi Ronald,

Het valt wel mee hoor, we waren in het programma aan het werkt toen het gebeurde.

Waarschijnlijk is rijden en werken aan het programma niet de beste keus, maar daar hebben we ook weer van geleerd.

Gelukkig geen schade maar de botsing gebeurde op de meest lastige plaats van de baan  :( :(


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peter, allen,

Voor essentiele wijzigingen in Koploper zoals onderhouden blokken, terugmelders en wisselstraten moet het rijden stopgezet worden. Dit zijn toch de dingen die botsingen voorkomen.  ja ik heb ook wel eens aanrijdingen gehad door niet schakelende wissels of  een staart van een trein die zich nog op de wisselstraat bevindt , maar heb nog nooit het programma de schuld kunnen geven.

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter,

De schuld is niet zo belangrijk, ik stop voortaan met rijden als we even iets in het programma willen doen ( wat dan ook ).

Voor de rest gaat het de goede kant op met ( mijn ) koploper file  :D we komen steeds een stukje verder.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Citaat van: NS-Daniel op vrijdag 03 september 2010, 22:58:11
Hallo Peter,

Jammer van de schade aan de muur :(
Gelukkig heb je het slim opgelost!

Alleen zie ik op de laatste foto misschien nog wel een schade gevalletje, of hoort dit zo?:o:

Ik hoop dat dit makkelijk te herstellen is? (ik denk het wel :wink:)

Veel succes verder!

Groetjes Daniël

Man ik schrok me kapot, ben net gelijk naar de kamer gelopen maar gelukkig is er niets aan de hand.

Het zal de hoek zijn waaronder de foto gemaakt is.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Roco NS 1103 onderhanden genomen en meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco NS 1103 onderhanden genomen en meer
Na een vervelende start toch fijn geknutseld aan de berg en een loc met rijtuigen.

Eerst de berg, in de bovenhoek wilde we het gaas omhoog laten lopen.

We dachten erover om het gips op de baan aan te brengen maar dat kost je je rug.

We hebben besloten om met papier en houtlijm het gaas in de juiste hoek te lijmen.

Als dit uitgehard is gaat het frame naar de huiskamer voor de eerste gipslaag.

Hier het gedeelte waar het allemaal om draaid.








Omdat de berg staat te drogen ben ik begonnen aan het inbouwen van een stroom voerende koppeling.

De loc ( een Roco 1103 ) had een aantal rijtuigen achter zich aan waarvan de verlichting doormiddel van dezelfde koppelingen gevoed werd.

Helaas staat de loc nog wel eens stil op wissels en zo, daarom heb ik besloten om de loc ook van zo'n koppeling te voorzien.

De hele trein wordt straks dus gevoed door 2 slepers en 2 massa aansluitingen.





Deze Viesmann koppeling is gemonteerd.





De draden geef ik een druppeltje lijm zodat ze netjes op hun plaats blijven zitten.





Ook de rijtuigen heb ik gelijk even gelijmd, en getest op gelijke aansluiting zodat het niet uitmaakt welk rijtuig waar zit.








Alles zit weer in elkaar en morgen moet deze stam maar eens rond gaan rijden, ben benieuwd of hij nu probleemloos rijd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Roco NS 1103 onderhanden genomen en meer
Altijd vervelend als iets niet loopt zoals je wilt...beter een breuk bij je tunnel dan bij jezelf zeg ik altijd maar  :)

Er zijn ergere dingen in het leven hoor Peter.

Maar goed hersteld zie ik wel...komt allemaal goed ;)

Je gaat wel als een wervelwind zeg, vergeet niet te slapen  :lol:

SUCCES !! met alles !!

Groeten,

Hans.
Re:De baan van een geluidsman / Roco NS 1103 onderhanden genomen en meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Roco NS 1103 onderhanden genomen en meer
Citaat van: Hansje op zaterdag 04 september 2010, 08:59:56
Altijd vervelend als iets niet loopt zoals je wilt...beter een breuk bij je tunnel dan bij jezelf zeg ik altijd maar  :)

Er zijn ergere dingen in het leven hoor Peter.

Maar goed hersteld zie ik wel...komt allemaal goed ;)

Je gaat wel als een wervelwind zeg, vergeet niet te slapen  :lol:

SUCCES !! met alles !!

Groeten,

Hans.

Hoi Hans,

Ondanks alles heb ik super geslapen  :D :D

Ik kom net terug van de bouwmarkt en heb geelband gekocht, dus we gaan beginnen  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:De baan van een geluidsman / Schade
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 03 september 2010, 23:25:18
Citaat van: NS-Daniel op vrijdag 03 september 2010, 22:58:11
Hallo Peter,

Jammer van de schade aan de muur :(
Gelukkig heb je het slim opgelost!

Alleen zie ik op de laatste foto misschien nog wel een schade gevalletje, of hoort dit zo?:o:

Ik hoop dat dit makkelijk te herstellen is? (ik denk het wel :wink:)

Veel succes verder!

Groetjes Daniël

Man ik schrok me kapot, ben net gelijk naar de kamer gelopen maar gelukkig is er niets aan de hand.

Het zal de hoek zijn waaronder de foto gemaakt is.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Sorry :oops:

Gelukkig was er niks aan de hand :wink:

Groetjes Daniël
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Het kan snel gaan  :D :D.

Ik zat vanmorgen met Erik aan de telefoon te praten over seinen, decoders en het aanbrengen van gips op de berg.

Met de informatie ging ik naar beneden om dit te delen met Saskia, ik was te laat  :D.





Ze was al begonnen en gelukkig zoals Erik het uitgelegd had.

Boven de portalen gelijk wat rotsjes gelijmd.








Deze eerste laag is aangebracht op papier ( keukenrol ) en staat nu te drogen.
Straks komt hier een dikkere laag gips overheen en zullen we rotsen verwerken aan de boven zijde.

Nog een plaatje van de achterkant.





Het begin is er, ik hoop dat we vandaag de dikkere laag aan kunnen brengen.

De eerste laag is wat verdunt aangebracht zodat het papier en het gaas makelijk met elkaar te lijmen was.


Wat denken jullie ervan  :? :?.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
hallo peter&saskia,

das al een goed begin,ik heb geleerd van mijn vader.het beste is eerst het laken intesmeren met knauf(plamuur), en daarna aanbrengen op je model.zo heb je minder knauf nodig,roodband geelband zoals jullie zeggen.maar het gaat de goede kant uit heb ik de indruk.


groeten peter(ke33)
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Heey Peter,

Fraaie update en dat ziet er tof uit zeg! :D
Ben enorm benieuwd hoe het gaat worden en je krijgt echt een enorm leuke baan zo!! :D

Groetjes,

Antal
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: peterke33 op zaterdag 04 september 2010, 16:07:19
hallo peter&saskia,

das al een goed begin,ik heb geleerd van mijn vader.het beste is eerst het laken intesmeren met knauf(plamuur), en daarna aanbrengen op je model.zo heb je minder knauf nodig,roodband geelband zoals jullie zeggen.maar het gaat de goede kant uit heb ik de indruk.


groeten peter(ke33)

Hoi Peter,

De eerste laag begint langzaam droog te worden, dan is fijn want ik wil graag de eerste echte laag aan gaan brengen kompleet met rotsen  :D.

Ik kan niet wachten maar weet dat het niet te snel moet gaan.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: kippenlijntje op zaterdag 04 september 2010, 16:10:11
Heey Peter,

Fraaie update en dat ziet er tof uit zeg! :D
Ben enorm benieuwd hoe het gaat worden en je krijgt echt een enorm leuke baan zo!! :D

Groetjes,

Antal

Dag Antal,

Ook ik ben erg benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien, er moet ook nog een loop pad aangebracht worden en bij een van mijn mallen zitten trappetjes.

Net weer een kwart liter gips in de mallen gedaan, het lijkt hier wel een gips fabriek.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Heey Peter,

En krijg je ook al korting bij grote afname?  :lol: :lol:
EN gaan we die updates nog vandaag lezen ik ben enorm benieuwd. :) (ook al reageer ik niet erg vaak daarvoor excuus)
En daarnaast heb je ook foto's van je treinstammen zoals de benelux trein maar ook goederen en andere? :)

Groetjes,

Antal
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
peter/degeluidsman,

die mallen kan je die ook in een marklinstore kopen??,zo ja dan ga ik er ook en paar kopen.de frame is hier al afgebroken,straks het andere frame maken.het zal 3.10 op 1.85 worden,en baanplan heb ik helaas niet maar heb een fijn voorbeeld gevonden in een oud marklinboek.


succes peter&saskia met je berg;

peter(ke33)
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Hoi Peter,

Jullie zijn ook niet meer te stoppen zeg.
Je kunt knauf bellen en vragen of je ook losgestort gips kan krijgen.
Is goedkoper en jullie gebruiken toch genoeg. :lol: :lol:

Maikel
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: kippenlijntje op zaterdag 04 september 2010, 16:32:10
Heey Peter,

En krijg je ook al korting bij grote afname?  :lol: :lol:
EN gaan we die updates nog vandaag lezen ik ben enorm benieuwd. :) (ook al reageer ik niet erg vaak daarvoor excuus)
En daarnaast heb je ook foto's van je treinstammen zoals de benelux trein maar ook goederen en andere? :)

Groetjes,

Antal

Dag Antal,

Foto's van mijn treinstammen heb ik niet echt, als de berg weer terug op de baan is zal ik weer eens een filmpje maken waar het een en ander op te zien is.

Ik ga zeker nog een update maken vandaag ( denk ik )  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: peterke33 op zaterdag 04 september 2010, 16:53:03
peter/degeluidsman,

die mallen kan je die ook in een marklinstore kopen??,zo ja dan ga ik er ook en paar kopen.de frame is hier al afgebroken,straks het andere frame maken.het zal 3.10 op 1.85 worden,en baanplan heb ik helaas niet maar heb een fijn voorbeeld gevonden in een oud marklinboek.


succes peter&saskia met je berg;

peter(ke33)

Hallo Peter,

Ik denk niet dat je de mallen die ik gebruik in de Marklin store kan kopen.

De mallen koop ik bij Anita decor, ze staan altijd op de beurs in Houten maar hebben ook een website.

http://www.anitadecor.nl

Ik ga er van uit dat je ze zo kunt bestellen.

Jij had toch een super mooi baanplan gekregen in jou draadje  :( :(

Succes met bouwen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: vanb op zaterdag 04 september 2010, 17:20:39
Hoi Peter,

Jullie zijn ook niet meer te stoppen zeg.
Je kunt knauf bellen en vragen of je ook losgestort gips kan krijgen.
Is goedkoper en jullie gebruiken toch genoeg. :lol: :lol:

Maikel

Dag Maikel,

Als ik ergens mijn tanden in zit ( heb mijn eigen tanden nog  :mrgreen: :mrgreen: ) dan ga ik er ook 100% voor.

Maar het is ook verslavend, ik ben met meerdere dingen tegelijk bezig omdat het meeste moet drogen.

Zo staat nu de eerste onderlaag van de berg te drogen.
Een portaal staat in de steigers.
Het gips in de mallen staat..............

En ik ben nog een loc aan het ijken.

Best wel druk, maar erg leuk om te doen.

Ik hoop dat de eerste echte laag gips vanavond nog op de berg kan.

Wij krijgen al korting bij Knauf, we zijn aandeel houder  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 04 september 2010, 14:20:56
Het kan snel gaan  :D :D.



Het begin is er, ik hoop dat we vandaag de dikkere laag aan kunnen brengen.

De eerste laag is wat verdunt aangebracht zodat het papier en het gaas makelijk met elkaar te lijmen was.


Wat denken jullie ervan  :? :?.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peer,

Zal aan de bovenkant nog een dun latje als extra vesteviging plaatsen want als er nog een laagje Rotband over heen komt heb je kans dat het gaat doorbuigen en dan gaat het scheuren en zeker omdat je berg nog een paar keer wil verplaatsen.

Niet snel maar rustig aan doen dan komt het goed.

Groet Wim.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Peter,

Elke keer wanneer ik op je draadje kijk is er weer een voortgang te zien. Saskia en jij hebben er duidelijk zin in.
Het is telkens weer een verrassing waar jullie nu weer aan gewerkt hebben. Ik denk inderdaad dat het slim zo zijn om een latje tussen de schotten te zetten omdat anders mogelijk je gips gaat scheuren.

Groet, Andre
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Beste super-gips-combinatie,

Jullie gaan als een trein. Het wordt allemaal prachtig wat jullie fabriceren. Wel een goed duo zo hoor  :D

Groete,

Daan
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: Wim N op zaterdag 04 september 2010, 19:42:21
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 04 september 2010, 14:20:56
Het kan snel gaan  :D :D.



Het begin is er, ik hoop dat we vandaag de dikkere laag aan kunnen brengen.

De eerste laag is wat verdunt aangebracht zodat het papier en het gaas makelijk met elkaar te lijmen was.


Wat denken jullie ervan  :? :?.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hallo Peer,

Zal aan de bovenkant nog een dun latje als extra vesteviging plaatsen want als er nog een laagje Rotband over heen komt heb je kans dat het gaat doorbuigen en dan gaat het scheuren en zeker omdat je berg nog een paar keer wil verplaatsen.

Niet snel maar rustig aan doen dan komt het goed.

Groet Wim.

Hallo Wim,

De echte laag gips is net aangebracht en ik verplaats deze voorlopig niet meer todat het echt uitgehard is.

Ik zal dan eens kijken of ik nog steun latjes kan plaatsen.

Ik ga zo een grote hoeveelheid foto's plaatsen  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: ArjanM op zaterdag 04 september 2010, 19:43:02
Peter, Saskia,

jullie gaan echt als een speer!

Denk erom dat je alles wel goed laat drogen. Anders is het nog te zacht en gaat het geheid breken!

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Dag Arjan,

Ik laat het nu echt met rust, het zal me moeite kosten maar het is even niet anders  :D :D

Gelukkig kan ik gewoon rijden en er zijn altijd dingen te doen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: AndreS op zaterdag 04 september 2010, 20:18:42
Peter,

Elke keer wanneer ik op je draadje kijk is er weer een voortgang te zien. Saskia en jij hebben er duidelijk zin in.
Het is telkens weer een verrassing waar jullie nu weer aan gewerkt hebben. Ik denk inderdaad dat het slim zo zijn om een latje tussen de schotten te zetten omdat anders mogelijk je gips gaat scheuren.

Groet, Andre

Hey Andre,

We hebben er zeker zin in, dit is echt super leuk werk.

Ik ben meestal met meerdere dingen bezig, tja ik kan niet stil zitten  :D

Met de latjes ga ik zeker bekijken, maar pas als de boel droog is.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: daanknoben op zaterdag 04 september 2010, 20:23:32
Beste super-gips-combinatie,

Jullie gaan als een trein. Het wordt allemaal prachtig wat jullie fabriceren. Wel een goed duo zo hoor  :D

Groete,

Daan

Wij gaan door het leven als duo onbekend Daan  :lol: :lol: :lol:

Update komt eraan, ik ben foto's aan het uploaden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Hey Peter,

Was een leuk gesprek vanmorgen, je hebt me goed op weg geholpen. :lol:
Nadat we het telefoongesprek hadden beëindigd ben ik gaan douchen en direct erna naar de treinenzaak gereden hier in het dorp, het oude station, heb bij die winkel een goed gesprek gehad met de 3 eigenaren over de OM32, zelfs het 3-rail forum laten zien en de link naar die OM32 decoders moest ik zelfs bij hun favorieten zetten, ze waren ook daar zeer geïnteresseerd en gaan zelf dat bedrijf bellen, dus misschien kan ik hem binnenkort zelf hier vlak bij huis kopen. 8)

Voor de rest ben ik druk geweest met bovenleiding plaatsen bij de bruggen, straks komen er nog foto`s op mijn draadje.
Ik zie dat jij ook niet hebt stilgezeten, man wat ga jij ook hard, het is wel leuk dat ik niet de enige ben die met diverse projectjes tegelijk bezig is, drogen van dingen, uitharden van dingen, lol.

Wat je tot nu toe hebt gedaan ziet er goed uit, alle begin is lastig, jij met de bergen ik met de seinen, zo heeft een ieder wel wat.

Suc6 met je bergen en andere projecten, ik hou je in de gaten. 8)
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Hoi Peter,

Je gaat als een speer met die berg. Goed dat je op geelband overgestapt bent. Je zult zien dat het beter werkt.
Als het uitgehard is kun  je ook mooi stukken rots uithakken.

Zelf ben ik vanmiddag ook even met gipswerk bezig geweest, maar eigenlijk het grootste deel van de dag buiten gewerkt vanwege het lekkere weer.

Groeten

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Hoi peter

ziet er goed uit ! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschiltussen rood en geel . Voor zover ik weet is rotband goed genoeg maar wellicht kan het nog beter . Ik ben ook wel benieuwd waarom het keukenpapier nodig is . Ik smeer het er rechtstreeks op in 1 laag en dan gaat het echt in het gaas zitten waardoor het een soort gewapende constructie wordt. Maar ik doe dit ook nog niet zo lang dus hoor graag andere ideeen . Een verstevigingsbalkje aanbrengen na het drogen heeft denk ik niet zoveel zin tenzij je er weer gaas aan verbind en het doormiddel van gips met de al opgebrachte laag verbindt. Het moet 1 geheel worden

ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat van jouw berg

wat zijn dat trouwens voor stroomvoerende koppelingen? Ik ken alleen marklin. Zijn deze goedkpper of beter ? Ik moet er een heel stel gaan kopen en heb ze nog nooit gebruikt dus luister graag naar je advies !

CiteerIk heb nog nooit problemen gehad met deze tape ( gebruik ik al 30 jaar op het podium ) maar als straks de boel droog is haal ik het er gelijk vanaf.

ik ook. Plakte laatst een struikelige mic kabel vast en de geluidsman sloeg me bijna op mijn... Omdat anders zijn hele kabelkist aan elkaar zou plakken . Beetje overdreven natuurlijk, maar het laat idd behoorlijk wat lijm achter op je kabels

wat doe je trouwens op het podium ? Geluidsman? Hobby of werk? We zoeken nog een hobby geluidsman voor onze band ;-)
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: EKdesign op zaterdag 04 september 2010, 21:24:39
Hey Peter,

Was een leuk gesprek vanmorgen, je hebt me goed op weg geholpen. :lol:
Nadat we het telefoongesprek hadden beëindigd ben ik gaan douchen en direct erna naar de treinenzaak gereden hier in het dorp, het oude station, heb bij die winkel een goed gesprek gehad met de 3 eigenaren over de OM32, zelfs het 3-rail forum laten zien en de link naar die OM32 decoders moest ik zelfs bij hun favorieten zetten, ze waren ook daar zeer geïnteresseerd en gaan zelf dat bedrijf bellen, dus misschien kan ik hem binnenkort zelf hier vlak bij huis kopen. 8)

Voor de rest ben ik druk geweest met bovenleiding plaatsen bij de bruggen, straks komen er nog foto`s op mijn draadje.
Ik zie dat jij ook niet hebt stilgezeten, man wat ga jij ook hard, het is wel leuk dat ik niet de enige ben die met diverse projectjes tegelijk bezig is, drogen van dingen, uitharden van dingen, lol.

Wat je tot nu toe hebt gedaan ziet er goed uit, alle begin is lastig, jij met de bergen ik met de seinen, zo heeft een ieder wel wat.

Suc6 met je bergen en andere projecten, ik hou je in de gaten. 8)

Dag Erik,

Het was zeker leuk je even gesproken te hebben en tips uit te wisselen.

Nadat ik jou had gesproken over het gipsen van een berg was Saskia al druk bezig geweest, gelukkig zoals jij het uitlegde  :D

Ik kom zeker weer op je draadje kijken, ben benieuwd wat voor moois me nu weer te wachten staat.

Mijn update komt zo online.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: M.user op zaterdag 04 september 2010, 22:21:44
Hoi Peter,

Je gaat als een speer met die berg. Goed dat je op geelband overgestapt bent. Je zult zien dat het beter werkt.
Als het uitgehard is kun  je ook mooi stukken rots uithakken.

Zelf ben ik vanmiddag ook even met gipswerk bezig geweest, maar eigenlijk het grootste deel van de dag buiten gewerkt vanwege het lekkere weer.

Groeten

Ronald

Hallo Ronald,

Ik heb geen vergelijkings materiaal dus ik ga er vanuit dat jij weet waar je over praat.

De zaken worden wel steeds groter rotband was 20 kilo en geelband 25 kilo, de eerste paar kilo;s zitten erop en ik ben wel tevreden tot nu toe.


Hier heeft de deur ook de heledag opengestaan, maar er is aan de eet tafel  gewerkt  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / De eerste laag zit erop
Citaat van: bluey op zaterdag 04 september 2010, 22:55:00
Hoi peter

ziet er goed uit ! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschiltussen rood en geel . Voor zover ik weet is rotband goed genoeg maar wellicht kan het nog beter . Ik ben ook wel benieuwd waarom het keukenpapier nodig is . Ik smeer het er rechtstreeks op in 1 laag en dan gaat het echt in het gaas zitten waardoor het een soort gewapende constructie wordt. Maar ik doe dit ook nog niet zo lang dus hoor graag andere ideeen . Een verstevigingsbalkje aanbrengen na het drogen heeft denk ik niet zoveel zin tenzij je er weer gaas aan verbind en het doormiddel van gips met de al opgebrachte laag verbindt. Het moet 1 geheel worden

ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat van jouw berg

wat zijn dat trouwens voor stroomvoerende koppelingen? Ik ken alleen marklin. Zijn deze goedkpper of beter ? Ik moet er een heel stel gaan kopen en heb ze nog nooit gebruikt dus luister graag naar je advies !

CiteerIk heb nog nooit problemen gehad met deze tape ( gebruik ik al 30 jaar op het podium ) maar als straks de boel droog is haal ik het er gelijk vanaf.

ik ook. Plakte laatst een struikelige mic kabel vast en de geluidsman sloeg me bijna op mijn... Omdat anders zijn hele kabelkist aan elkaar zou plakken . Beetje overdreven natuurlijk, maar het laat idd behoorlijk wat lijm achter op je kabels

wat doe je trouwens op het podium ? Geluidsman? Hobby of werk? We zoeken nog een hobby geluidsman voor onze band ;-)


Het verschil tussen rotband en geelband weet ik niet, Ronald ( M user ) gaf mij de tip dat dit beter is.

Zelf heb ik er totaal geen ervaring mee.

Stroom voerende koppelingen zijn precies wat het woord zegt koppelingen die stroom en rijtuigen koppelen.

Er zijn meerdere merken die ze verkopen, ik gebruik ze van Viesmann.
Deze zijn er in 2 en 4 polige uitvoeringen.

Prijzen liggen volgens mij redelijk gelijk aan die van Marklin maar die zijn 1 polig.

Ik heb 30 jaar als werk in het geluid gezeten, met o.a. Shoking Blue / Intwine / Cor bakker / Diffussion / Annie Schilder  en nog veel meer.

Tegenwoordig werk ik als senior installatie technicus van AV systemen.

Soms wil ik nog wel eens achter de mengtafel kruipen, dus als hobby.


Mvg,

Peter / degeluidsman.