Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen en meet & greets op beurzen : 3railforum shop

De baan van een geluidsman - gaat het dan toch gebeuren.

Gestart door Degeluidsman zondag 16 augustus 2009, 16:30:48

RoytjeP en 1 gast bekijken dit board.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Hoi Peter,

Ik vind persoonlijk de donkere C-rails kleur ballast niet echt mooi.
Zelf heb ik een aantal kleuren gemixt en dat vind ik veel mooier:





Gr.
René
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Is wel mooier maar ik ben niet zo goed om de bielzen en al te doen daarmee dacht ik aan dat ballast.


groeten minitreintje/Dylan
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Dat is in iedergaval veel mooier dan mijn ballast.

Maar ik vind de manier waarop Erik het doet echt geweldig.

Nu nog uitzoeken met welke materialen en de manier waarop hij het aanbrengt vragen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Ha die Peter!
Mooi om gelijk in de tunnel te gaan ballasten.
Volgens mij leer jij op het ogenblik bijna iedere dag wel weer wat nieuws, je bent met het ene nog niet klaar of het volgende project staat alweer op stapel! :lol:
Voor een eerste poging zeker niet slecht maar het kan ongetwijfeld beter, makkelijker en mooier.
En dat gaat je ook zeker lukken! (zoals alles wat je tot dusverre met of zonder Saskia hebt gemaakt)
Misschien kun je beter eerst wat opvul materiaal naast de rails gebruiken, je hebt dan ook niet zoveel ballast nodig.

Veel succes en gewoon nog meer proberen. :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Ik heb grint gebruikt, heel bewerkelijk maar dan is het natuur ook echt steen :D

Gr Eddie
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Dit bedoel ik.




Hier wordt ik echt blij van  :D

Sorry Erik, even je foto geleend.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
netjes netjes erg mooi die ballast

mvg
Reinder
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Hoi Peter,

Die ballastkleur van Erik is inderdaad mooier. Ik denk dat je hem gewoon even een berichtje moet sturen welk merk en kleur hij gebruikt.

Sommige gebruiken soms ook een mengsel van kleuren, het beste is vaak om wel wat roestbruin te gebruiken.

Groet

Ronald
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Citaat van: AlbertJan op woensdag 18 augustus 2010, 20:05:21
Ha die Peter!
Mooi om gelijk in de tunnel te gaan ballasten.
Volgens mij leer jij op het ogenblik bijna iedere dag wel weer wat nieuws, je bent met het ene nog niet klaar of het volgende project staat alweer op stapel! :lol:
Voor een eerste poging zeker niet slecht maar het kan ongetwijfeld beter, makkelijker en mooier.
En dat gaat je ook zeker lukken! (zoals alles wat je tot dusverre met of zonder Saskia hebt gemaakt)
Misschien kun je beter eerst wat opvul materiaal naast de rails gebruiken, je hebt dan ook niet zoveel ballast nodig.

Veel succes en gewoon nog meer proberen. :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hallo AlbertJan,

Ik kan gewoon niet stilzitten denk ik  :lol:.

Om de vaart er een beetje in te houden loop het ene project in het andere over.

Mailkel ( Vanb ) is vanavond langs geweest en hebben we de baan eens flink laten rijden.

Het ging niet erg goed vandaag??? geen idee waar het door kwam maar ik had soms een spookmelding en zo.

Misschien stoort de berg een beetje  :P


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Citaat van: degeluidsman op woensdag 18 augustus 2010, 20:04:38
Dat is in iedergaval veel mooier dan mijn ballast.
Maar ik vind de manier waarop Erik het doet echt geweldig.
Nu nog uitzoeken met welke materialen en de manier waarop hij het aanbrengt vragen.
Mvg,
Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Hierbij zal ik je het antwoord geven welk materiaal ik gebruik als railballast.
Ik gebruik 3 soorten railballast van het merk Faller, alles in 1 doos gedaan en flink husselen, tevens gewoon fijn zand uit de zandbak, dit doe ik niet door de ballast maar wel als ik de railballast heb aangebracht strooi ik het gewone zand heel licht er over, nu zie je dus absoluut geen witte houtlijm meer en geeft net een ander beeld, iets realistischer in mijn beleving, is natuurlijk aan jezelf om dat wel of niet te doen. Na 10 minuten de stofzuiger erover, met een oude panty over het mondstuk zodat niet alles in de stofzuigerzak verdwijnt, recyclen dus als het ware. :lol: Stofzuiger uit zetten, panty eruit halen en weer legen in de railballastdoos.

Hieronder de nummers van Faller en een foto.

170751 Strooimateriaal, 700 g, railsteenslag, stofvrij, korrelig granulaat in realistischeeen granulatie kleur



171697 PREMIUM railsteenslag, 650 g, Natuurlijk materiaal, beigebruin, korrelgrootte: 0,2 à 0,6 mm



171695 PREMIUM railsteenslag, 650 g, Natuurlijk materiaal, donkergrijs. Granulatie: 0,5?1 mm. Speciaal voor het instrooien van het Märklin C-spoor ­geschikt.



Gewoon zand uit de zandbak is beige van kleur en een fijne korrel, geen foto van helaas.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt, dit zijn de materialen waar ik mee werk, ik ben er zeer content mee. Vergeet niet dat ik nog met de airbrush aan de slag moet, ik spuit er dus nog een matte roest kleur later op. Bij mijn station is dit wel al gedaan.



Veel suc6.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Citaat van: M.user op woensdag 18 augustus 2010, 21:38:53
Hoi Peter,

Die ballastkleur van Erik is inderdaad mooier. Ik denk dat je hem gewoon even een berichtje moet sturen welk merk en kleur hij gebruikt.

Sommige gebruiken soms ook een mengsel van kleuren, het beste is vaak om wel wat roestbruin te gebruiken.

Groet

Ronald

Hoi Ronald,

Ik had in zijn eigen draadje al gereageerd met wat vragen, hier heb ik nog geen antwoord op gehad.

Even wachten nog  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Haha toen ik dit schreef was Erik net bovenstaand bericht aan het schrijven  :wink: :wink:
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Hallo Erik,

Bedankt voor je uitleg, ik ga deze nummers opschrijven voor mijn verlanglijst die ik mee neem naar de beurs.

De ballast is me redelijk duidelijk maar jij hebt er ook onkruid en dergelijke tussen zitten.

Ik vraag me af hoe je zoiets nu maakt, kan ik niet een dagje op cursus komen  :o :o :shock: :shock:.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Hoi Peter,

Ik ga morgen een stukje met ballast maken en zal er een bouwverslag met foto`s van maken en op mijn draadje zetten, zal stap voor stap laten zien en uitleggen hoe ik het doe, ik hoop dat dit voor nu goed is voor je  :lol:
Ook het plaatsen van wat gras e.d. zal ik in woord en beeld brengen.

Volgende week zaterdag naar Houten, volgens mij wordt het druk met de 3-rail gasten....... 8)

Greetzzz
Erik
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Citaat van: EKdesign op woensdag 18 augustus 2010, 23:00:18
Hoi Peter,

Ik ga morgen een stukje met ballast maken en zal er een bouwverslag met foto`s van maken en op mijn draadje zetten, zal stap voor stap laten zien en uitleggen hoe ik het doe, ik hoop dat dit voor nu goed is voor je  :lol:
Ook het plaatsen van wat gras e.d. zal ik in woord en beeld brengen.

Volgende week zaterdag naar Houten, volgens mij wordt het druk met de 3-rail gasten....... 8)

Greetzzz
Erik

Dag Erik,

Ik ga dat zeker goed bestuderen  :D :D.

Ik denk dat er velen benieuwd zijn hoe je dit precies tot stand brengt, het is echt super mooi.

Op Houten is het altijd druk, zeker in de linkerhoek van het restaurant rond 12.30 uur??

Ik ben weer van de partij.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Hoi Peter,

Het ballast voorbeeld gaat vandaag niet lukken, morgen staat het op mijn draadje na het avondeten, even andere dingen te doen die net even belangrijker zijn dan de hobby. :?

Ik hou je op de hoogte.

Groeten,
Erik
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Peter,

Ik zie je baan steeds mooier worden. Nu ook met balast bezig.

Groet, Andre
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Hallo Peter,

Tja, de juiste ballast vinden is vaak niet zo eenvoudig. Ik gebruik ballast van Heki en Woodland. Wel de fijne gebruiken. Zeker als je C-rails gebruikt en bij je wissels is het zaak dat je fijne ballast gebruikt. Ik maak wel een mengsel van grijs fine (Woodland)en wat rood/bruin (Heki). Nadat het droog is behandel ik het na met de airbrush.

Ander moet je nog maar eens kijken op een oud draadje van mij (de baan van RonaldV). Anders wil ik je ook wel in een PB een aantal foto's sturen, hoe ik het gedaan heb.

groeten Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Citaat van: EKdesign op donderdag 19 augustus 2010, 18:32:20
Hoi Peter,

Het ballast voorbeeld gaat vandaag niet lukken, morgen staat het op mijn draadje na het avondeten, even andere dingen te doen die net even belangrijker zijn dan de hobby. :?

Ik hou je op de hoogte.

Groeten,
Erik

Dag Erik,

Het komt niet op een dag hoor  :D :D.

Ik hou jou draadje in de gaten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Citaat van: Varekamp op donderdag 19 augustus 2010, 21:53:02
Hallo Peter,

Tja, de juiste ballast vinden is vaak niet zo eenvoudig. Ik gebruik ballast van Heki en Woodland. Wel de fijne gebruiken. Zeker als je C-rails gebruikt en bij je wissels is het zaak dat je fijne ballast gebruikt. Ik maak wel een mengsel van grijs fine (Woodland)en wat rood/bruin (Heki). Nadat het droog is behandel ik het na met de airbrush.

Ander moet je nog maar eens kijken op een oud draadje van mij (de baan van RonaldV). Anders wil ik je ook wel in een PB een aantal foto's sturen, hoe ik het gedaan heb.

groeten Ronald  :D

Hallo Ronald,

Van foto,s krijg ik nooit genoeg  :D mag je ook hier plaatsen hoor dan kan iedereen ervan genieten en leren.

De ballast zoals Erik het heeft vind ik echt grote klasse maar niet op elk stukje baan toepasbaar, dus jou tips zijn meer dan welkom.

Niet te veel over airbrush praten, anders wil Saskia die ook gelijk hebben  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Hallo Peter en Saskia,

Je weet ik heb een archief. Je vraagt en wij draaien  :lol:
Ik heb een aantal foto's voor je:









Rails afgeplakt om met de air...oeps ehhh met de penseel en verdunde verf (poeder) op te brengen.  :D

Nou hopelijk kan je hiermee weer even uit de voeten.

Groeten Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Ja Ronald,

zo moet het :D Succes Peter :mrgreen:

Groetjes, John
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
D'r komen hier soms foto's voorbij waarvan ik denk:
Wow, dat wil ik ook kunnen!
Heren (Ronald & Erik), mijn complimenten

Groeten Dennis
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Ronald spu verf je dan niet de middengeleider mee?

Gr Eddie
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
die ballast ziet er goed uit, wel een monikken werk tussen die puko's maar het resultaat is er wel naar.

Groeten JW
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Hoi Peter,

Nou je krijg ideen zat zo.
Vond het gezellig van de week.
Altijd leuk even bij elkaar in de keuken kijken en over de hobby praten.
Was even een goede afleiding voor me. Kon ik wel even gebruiken.

gr Maikel
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Beste Peter en anderen,

Als je S88 aarddetectie terugmelders hebt d.m.v. een geïsoleerde railstaaf, let dan op met het inlijmen van de ballast, er moet geen verdunde houtlijm tegen die railstaaf aankomen, geeft een continue melding.

Groet, Anne W
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Citaat van: BMW-Fan op vrijdag 20 augustus 2010, 00:54:44
Ronald spu verf je dan niet de middengeleider mee?

Gr Eddie

Eddie, Anne

Na het spui.. haal je het plakband eraf (direct) anders blijven er teveel lijmresten achter. Ik doe dan nog even met een doekje met wasbenzine over de railstaven. De puko's doe ik met de railgum na. Ik heb geen storingen ondervonden met bezetmelding of haperingen van de loc. Daarom moet je ook ballast gebruiken van N. Je bielzen blijven dan boven je ballast uitsteken en dus ook onder de railstaaf. En je moet een enorme pak geduld hebben en stukje voor stukje de rails bewerken.

Groeten Ronald  :D
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Citaat van: Varekamp op donderdag 19 augustus 2010, 22:56:27
Hallo Peter en Saskia,

Je weet ik heb een archief. Je vraagt en wij draaien  :lol:
Ik heb een aantal foto's voor je:

Rails afgeplakt om met de air...oeps ehhh met de penseel en verdunde verf (poeder) op te brengen.  :D

Nou hopelijk kan je hiermee weer even uit de voeten.

Groeten Ronald  :D

Hallo Ronald,

Daar kan ik zeker mee uit de voeten, het druppelen van houtlijm had ik gelukkig al toegepast.

Het zal me toch niet gebeuren dat ik zo,n blaas apparaat moet gaan kopen, mijn lijstje is al zo lang  :D :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Citaat van: vanb op vrijdag 20 augustus 2010, 21:10:16
Hoi Peter,

Nou je krijg ideen zat zo.
Vond het gezellig van de week.
Altijd leuk even bij elkaar in de keuken kijken en over de hobby praten.
Was even een goede afleiding voor me. Kon ik wel even gebruiken.

gr Maikel

Hoi Maikel,

Goed om te lezen dat je het leuk vond hier  :D.

De avond was zo voorbij  :D ideeen heb ik genoeg voor de komende maand  :mrgreen: :mrgreen:.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Citaat van: Anne W op vrijdag 20 augustus 2010, 22:40:54
Beste Peter en anderen,

Als je S88 aarddetectie terugmelders hebt d.m.v. een geïsoleerde railstaaf, let dan op met het inlijmen van de ballast, er moet geen verdunde houtlijm tegen die railstaaf aankomen, geeft een continue melding.

Groet, Anne W

Daar sta je niet zo 1 2 3 bij stil, maar je hebt gelijk.

Blijft de lijm altijd geleiden of alleen als hij nog nat is, ik zal de multi-meter er eens opzetten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Beste Peter,

Of het ook blijft geleiden als het droog is, is van te voren niet te zeggen, ik heb het "hard" geleerd, na een maand en met de föhn erop was er nog steeds een electische "bypass".

Het hoeft ook geen echte kortsluiting te zijn, de spanning die van de S88 komt is 5 volt, ergens tussen de 2 en 3 volt zit het "schakel" punt.

Groet, Anne W
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Last van ballast
Citaat van: Anne W op zaterdag 21 augustus 2010, 09:55:53
Beste Peter,

Of het ook blijft geleiden als het droog is, is van te voren niet te zeggen, ik heb het "hard" geleerd, na een maand en met de föhn erop was er nog steeds een electische "bypass".

Het hoeft ook geen echte kortsluiting te zijn, de spanning die van de S88 komt is 5 volt, ergens tussen de 2 en 3 volt zit het "schakel" punt.

Groet, Anne W

Ik ga er in iedergeval op letten dat ik bij de plaatsen waar ik de isolators heb zitten extra aandacht besteed.

Bedankt voor de info.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Wisselweigeringen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wisselweigeringen
Na een lange tijd geen problemen met wissels gehad te hebben gaat het helaas de laatste tijd mis op een wissel.

Dit is een bochtwissel met ingebouwde decoder.

De rest van mijn wissels worden geschakeld door de AJ-K83 decoders en doen het allemaal goed.

De reden dat juist deze wissel een eigen decoder heeft is simpel, deze wissel ligt achterop de baan en niet in de buurt van een AJ decoder.

Ook had ik twee inbouwdecoders van Marklin liggen, 1 + 1 = 2  :D.

De betreffende wissels schakeld zo af en toe niet waardoor er onwenselijke dingen gebeuren.

Omdat ik met volledige spookdetectie werk stopt koploper gelijk de hele baan waardoor een botsing voorkomen wordt.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat zou er aan gedaan kunnen worden.


Mvg,

peter / degeluidsman.

Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Hallo Peter,

Heb je de eindafschakeling van de wissel al overbrugt?

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Citaat van: bolkoppie op zondag 22 augustus 2010, 13:27:51
Je geeft zelf al aan waar het probleem te vinden is: inbouwdecoder gevoed op baanspanning.

Gr, Ben.

Al mijn decoders worden door de baanspanning gevoed.

Aan de linlerkant van de wissel zit een voedingspunt op een afstand van 30cm.

Ik ga er vanuit dat het iets anders moet zijn Ben, spanning zit dus in de buurt.


Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Citaat van: Jos op zondag 22 augustus 2010, 13:43:22
Hallo Peter,

Heb je de eindafschakeling van de wissel al overbrugt?

Met vriendelijke groet,

Jos

Hallo Jos,

Sterker nog alle schakelaars zijn eruit gesoldeerd en hierna overbrugt.

Dus het enige verschil tussen de wissels is de decoder volgens mij.


Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Dan zou ik toch proberen om dat wissel op een AJ decoder aan te sluiten. Doet ie het dan wel, dan zit het probleem in decoder.
Vermoed alleen, dat je daarvoor het wissel uit moet bouwen?

gr.  Charlie
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Citaat van: Charlie op zondag 22 augustus 2010, 14:01:56
Dan zou ik toch proberen om dat wissel op een AJ decoder aan te sluiten. Doet ie het dan wel, dan zit het probleem in decoder.
Vermoed alleen, dat je daarvoor het wissel uit moet bouwen?

gr.  Charlie

Dag Charlie,

Dat klopt, de wissel zit in een vervelend stukje van de baan.

Als ik hem op de AJ decoder moet aansluiten moeten er lange kabels getrokken worden maar op de beurs heeft AJ een aantal nieuwe printen voor mij bij zich dan kan ik deze ook monteren en er maar een wissel op aansluiten.

Deze wisseltruck zal ik zeker uit proberen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen / vraagje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen / vraagje
Vraagje,

Mijn wissels stuur ik via koploper / ECoS aan met een schakeltijd van 75ms.

Zou het kunnen zijn dat de ene decoder een langere tijd nodig heeft dan de andere??.

Ze staan misschien te kort ingesteld, ik ben bang dat ze anders verbranden.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Hoi Peter,

Ik evt nog een wisseldecoder liggen.

Mvg Aart
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Peter,

Het probleem is niet 75 ms, zelfs niet 750 ms (3/4 seconde) maar dat de spanning gewoon aan blijft staan.

Relax..........

Vergelijk het eens met die beroemde drukknopjes, die kon je toch ook geen 75 ms indrukken ?

Maar als de elektronica vervelend doet, tja dan ben je de sigaar  :D
Ook daar weer weten we wel iets op.

grv Huub
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Hoi Peter.
Wat vervelend dat nu uitgerekend die wissel op de lastigste plek deze problemen heeft!
Het zou natuurlijk aan de ingebouwde decoder kunnen liggen maar het kan ook aan de ingestelde bekrachtigingstijd liggen.
Zelf heb ik mijn Koploper baantje al jaren in gebruik met allemaal ingebouwde decoders, maar dan wel met de (default) bekrachtigingstijd van 250 ms.
Nog nooit een weigering gehad en deze hebben toch echt wel duizenden keren geschakeld! (en ook nooit één verbrand! :wink:)

Je kunt best een langere bekrachtingstijd instellen om dit uit te proberen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Citaat van: aart op maandag 23 augustus 2010, 18:07:19
Hoi Peter,

Ik evt nog een wisseldecoder liggen.

Mvg Aart

Hallo Aart,

Bij de vorige ronde van AlbertJan had ik nog het een en ander in bestelling staan waaronder de wissel decoder.

Hij neemt de bestelde spullen zaterdag mee naar de beurs.

In iedergeval bedankt voor je reactie.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Citaat van: huub op maandag 23 augustus 2010, 18:14:05
Peter,

Het probleem is niet 75 ms, zelfs niet 750 ms (3/4 seconde) maar dat de spanning gewoon aan blijft staan.

Relax..........

Vergelijk het eens met die beroemde drukknopjes, die kon je toch ook geen 75 ms indrukken ?

Maar als de elektronica vervelend doet, tja dan ben je de sigaar  :D
Ook daar weer weten we wel iets op.

grv Huub

Toen ik de beroemde drukknopjes gebruikte was ik een jaar of 6  :mrgreen: :mrgreen: en had ik M rail wissels.

In mijn huidige wissels heb ik de schakelaars uit de aandrijving gesoldeerd en die zitten er niet voor niets in.

Misschien zijn deze aandrijvingen van een mindere kwaliteit???


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Citaat van: AlbertJan op maandag 23 augustus 2010, 19:20:49
Hoi Peter.
Wat vervelend dat nu uitgerekend die wissel op de lastigste plek deze problemen heeft!
Het zou natuurlijk aan de ingebouwde decoder kunnen liggen maar het kan ook aan de ingestelde bekrachtigingstijd liggen.
Zelf heb ik mijn Koploper baantje al jaren in gebruik met allemaal ingebouwde decoders, maar dan wel met de (default) bekrachtigingstijd van 250 ms.
Nog nooit een weigering gehad en deze hebben toch echt wel duizenden keren geschakeld! (en ook nooit één verbrand! :wink:)

Je kunt best een langere bekrachtingstijd instellen om dit uit te proberen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Dag AlbertJan,

Dat ga ik proberen, de rest van de wissels laat ik op de oude stand staan en deze zal ik op 250ms. zetten.

Dit ga ik zo uitproberen, weet niet of ik gelijk kan zeggen dat het de oplossing is want het probleem doet zich af en toe voor.

Ik ga er mee aan de slag  :D :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
hallo peter/degeluidsman,

wat erg te lezen, dat je ene wissels het niet goed doet.hopelijk vind je vlug een oplossing,jou kenende zal het wel vlug in orde komen.alvast veel succes en hopelijk, tot een fijne update van jou baan.


groeten peter(ke33)
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Citaat van: degeluidsman op maandag 23 augustus 2010, 19:40:26
Citaat van: huub op maandag 23 augustus 2010, 18:14:05
Peter,

Het probleem is niet 75 ms, zelfs niet 750 ms (3/4 seconde) maar dat de spanning gewoon aan blijft staan.

Relax..........

Vergelijk het eens met die beroemde drukknopjes, die kon je toch ook geen 75 ms indrukken ?

Maar als de elektronica vervelend doet, tja dan ben je de sigaar  :D
Ook daar weer weten we wel iets op.

grv Huub

Toen ik de beroemde drukknopjes gebruikte was ik een jaar of 6  :mrgreen: :mrgreen: en had ik M rail wissels.

In mijn huidige wissels heb ik de schakelaars uit de aandrijving gesoldeerd en die zitten er niet voor niets in.

Misschien zijn deze aandrijvingen van een mindere kwaliteit???


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Tja Peter, wie weet ?
Maar in principe zijn het dezelfde dingen - in een of andere vorm - zeker nu de schakelaartjes er uit gehaald zijn.
Dat laatste geeft wel weer de betrouwbaarheid van M-rails-wissels.

En als je het wil beveiligen kan dat !

Een weerstand in serie met de gele draad - de plus - en een elco tussen de gele draad en massa.
Op deze manier kan de spoel helemaal niet meer verbranden.

grv Huub
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Citaat van: peterke33 op maandag 23 augustus 2010, 19:47:24
hallo peter/degeluidsman,

wat erg te lezen, dat je ene wissels het niet goed doet.

groeten peter(ke33)

Er zijn ergere dingen in het leven dan een niet werkende wissel Peter  :D :D

Net ruim een uur gereden en er zijn geen problemen met de wissel geweest, dit kan nog komen want het gebeurde zo af en toe.

Wel een afgelopen antislipbandje van mijn BR03, morgen met de breil op eens kijken of ik hem er weer om kan leggen ( nog nooit gedaan  :( :( ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Hallo Peter,

Bij mijn Krok liep er een bandje af, gewoon even met een kleine schroevedraaier er omheen leggen  :shock:  gaat wel lastig, maar is wel gelukt  8)

Gr Einte
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van een geluidsman / Wissel-weigeringen
Citaat van: huub op maandag 23 augustus 2010, 20:51:38
Citaat van: degeluidsman op maandag 23 augustus 2010, 19:40:26
Citaat van: huub op maandag 23 augustus 2010, 18:14:05
Peter,

Het probleem is niet 75 ms, zelfs niet 750 ms (3/4 seconde) maar dat de spanning gewoon aan blijft staan.

Relax..........

Vergelijk het eens met die beroemde drukknopjes, die kon je toch ook geen 75 ms indrukken ?

Maar als de elektronica vervelend doet, tja dan ben je de sigaar  :D
Ook daar weer weten we wel iets op.

grv Huub

Toen ik de beroemde drukknopjes gebruikte was ik een jaar of 6  :mrgreen: :mrgreen: en had ik M rail wissels.

In mijn huidige wissels heb ik de schakelaars uit de aandrijving gesoldeerd en die zitten er niet voor niets in.

Misschien zijn deze aandrijvingen van een mindere kwaliteit???


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Tja Peter, wie weet ?
Maar in principe zijn het dezelfde dingen - in een of andere vorm - zeker nu de schakelaartjes er uit gehaald zijn.
Dat laatste geeft wel weer de betrouwbaarheid van M-rails-wissels.

En als je het wil beveiligen kan dat !

Een weerstand in serie met de gele draad - de plus - en een elco tussen de gele draad en massa.
Op deze manier kan de spoel helemaal niet meer verbranden.

grv Huub


Hallo Huub,

Ik had de tijd op 250ms. gezet maar na het schakelen van de wissel kwam er een raar geluid uit de wissel.

Uiteindelijk heb ik nu een tijd van 100ms. ingesteld en het rare geluid is niet meer te horen en de wissel schakeld goed om.

Na ruim een uur rijden nog geen fout kunnen ontdekken in deze wissel.

Ik zal deze wissel een tijdje in de gaten houden en kijken of dit de oplossing is.

Iedereen bedankt voor het meedenken  :D :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.