Hallo allemaal,
Een tijdje geleden liet ik mijn baanplan zien en daarop kreeg ik meerdere reacties, een daarvan was van Ben ( spoorman ) waarom ik in mijn station geen hosenträger bouwde om hiermee A en B sporen te creëren.
Tja daar vraag je me wat, het kost wel een paar centen ( 4 slanke wissels, kruising, aandrijvingen en een hoop bloed zweet en.......).
Na een tijdje wikken en wegen toch besloten om het te gaan proberen, met Laurent hier van het forum wat contact en tips gehad wat er allemaal bij komt kijken en waar we op moesten letten.
Even daarna heb ik alvast een mal gemaakt, door deze mal ligt de hart afstand gelijk goed.
Omdat het nogal wat is om in dure wissels de zaag te zetten heb ik mijn buurman Aad gevraagd om te helpen en we hadden geestelijke steun van mijn andere buurman Sander
Nauw daar gaan we dan ( jetzt geht's los ).
We hadden afgesproken om het bouwen te beginnen op zaterdag morgen, om 9 uur stond Aad voor de deur en na een bakkie koffie was het zover.
De huiskamer was een goede plek om aan de slag te gaan, op de tafel eerst karton gelegd want ik wil geen ruzie met de vrouw de huizes
Wat gelijk opvalt is dat de wissels niet 100% recht zijn, hier ligt het eerste slachtoffer
Van Laurent had ik nog een link gekregen met voorbeelden, en natuurlijk onze eigen Wiki bekeken.
Aad heeft een lintzaag en deze kwam goed van pas.
De eerste zaagsneden zitten erin, eerst de zijkant ingezaagd, tussen de bielzen zie je nu een potloodstreepje.
Omdat je hier met de lintzaag niet kunt komen maken we gebruik van een Dremel met diamant schijfje.
De volgende foto is helaas niet scherp maar je kunt toch zien dat er in de lengte richting in het wissel gezaagd is.
Na al deze handelingen ziet het wissel er zo uit.
Dat smaakt naar meer
Voor de afwisseling gaan we eerst het kruiswissel zelf een stukje kleiner maken.
Dit blijft er over nadat de zaag zijn werk gedaan heeft.
Als je twee wissels in de mal legt kom je er achter dat je aan de binnenzijde met de ballast tegen elkaar aanloopt, na het aftekenen de Dremel erin gezet.
Even passen en meten, dit doe je eigenlijk de hele dag, de kieren in de ballast worden later opgevuld.
Het kruiswissel weer verder toegetakeld.
We hebben de smaak te pakken
Voor de doorlopende sporen moeten nog twee passstukjes gemaakt worden.
Na een volle dag bouwen zijn we tot het volgende resultaat gekomen.
Tot zover deze update, de volgende stap is het lijmen van alle delen.
De wissel zou dus op zijn kop gedraaid moeten worden om te verlijmen, hoe ik dit ga doen zonder dat het wissel verschuift weet ik nog niet.
Als jullie hier ideeën over hebben dan hoor ik het graag. Zoals ik al eerder schreef, bloed zweet en heel veel werk
maar dan heb je ook wat.
Mvg,
Peter Degeluidsman ( met hulp van Laurent, Aad en Sander ).