Hallo Alexander!
allereerst een theoretische stelling: een eenvoudig station aan een dubbelsporig baanvak, is vrijwel gelijk aan een perron tussen die twee sporen. treinen rijden over het ene spoor bijv. van links naar rechts, het andere spoor is voor rechts naar links. de treinen rijden dan in de twee richtingen achter elkaar aan.
dit is het beginpunt van een stationsontwerp.
wil je met een snelle trein een langzame trein kunnen inhalen, dan leg je een inhaalspoor aan. dit zijn twee wissels met het rechte stuk in het hoofdspoor, de afbuigingen worden met elkaar verbonden zodat het inhaalspoor ontstaat. als je dit voor dubbelspoor doet, heb je dus al vier stations- of perronsporen. dit is al redelijk veel.
denk maar eens na wat je dan op je station ziet gebeuren: een trein komt binnen over het inhaalspoor, een tweede komt ook binnen, maar dan op het hoofdspoor en vertrekt weer, vervolgens vertrekt de eerste trein. niet echt spectaculair. soms zie je dit gelijktijdig ook op het ander hoofdspoor gebeuren; iets meer bedrijvigheid dan, maar toch...
mijn punt is nu misschien duidelijker: met alleen inhaalsporen creeer je een vrij saai station; hoe meer inhaalsporen, hoe meer stilstaande treinen op je station zullen staan.
in het echt zijn veel spannender voorbeelden te vinden. het meest voor de hand liggend is een vijfde spoor toe te voegen met industrie-aansluiting. dan is het rangeren geblazen. dus heen en weer rijdende treintjes die steeds van samenstelling veranderen, totdat ze gereed zijn om te vertrekken naar een ander station.
het vijfde spoor moet zo worden gelegd, dat treinen uit beide richtingen dit spoor kunnen bereiken en er kunnen vertrekken. dit levert meteen een flinke wisselstraat op, maar wel met een duidelijk doel. bovendien moeten de rangeersporen zo worden aangesloten dat ze vanaf het vijfde spoor bereikbaar zijn, zonder over de hoofdsporen te rijden.
zo, een heel verhaal, maar nu heb je een goed uitgangspunt voor het bouwen van een stationsemplacement.
maar tja, jij mag niet te veel piekeren over stationssporen: eerst je examen afmaken!! (succes)
groeten, Hessel.