Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Motorschild

Gestart door Chessmaster zondag 26 april 2009, 10:39:45

Motorschild
Chessmaster
gast

Motorschild
Het motorschild zit met 2 schroefjes vast, mijn probleem is dat de 2 schroefjes doorgedraaid zijn, ik kan ze niet meer vast draaien.
Weet iemand hier een oplossing voor hoe je dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt voor de reacties.

Johan
Re:Motorschild

Is het schroefdraad van de schroefjes kapot of juist het schroefdraad waar je ze indraait?
In het eerste geval, de schroefjes gewoon vervangen.
In het tweede geval, dan zijn er vast heel handige mensen hier die wel raad weten.

Groetjes en s6

Mark
Chessmaster
gast

Het is waar je ze indraait, de schroefjes zelf zijn goed.

Johan
Blausee-Mitholz
gast

Om dolgedraaid schroefdraad te repareren gebruiken we meestal Helicoils of inserts. Die zijn er in M2 alleen kom daar maar eens aan, komt nog bij dat je de bijbehorende tapjes en montagegereedschap ook nog moet hebben.

Het beste kun je in het gaatje van het dolgedraaide schroefdraad M2,5 draad tappen en dan een schroefje gebruiken van M2,5. Opboren behoeft niet want M2,5 is 1.9 mm boren uit het hoofd gezegd. Draad kun je dus zo tappen alleen moet je nog aan een M2,5 tapje zien te komen M2 heb ik wel liggen, M3 ook maar M2,5 niet Mogelijk alternatief is M3 maar ik zou eerst voor M2,5 gaan.

Mvg, Johan
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Het komt vaak voor dat die schroefjes maar 1mm of zelfs minder in het chassis geschroeft zitten.
Je kunt het eens met wat langere schroefjes proberen. zodat je het schroefdraad, dieper in het chassis gebruikt, wat nog wel intact is.
Kijk wel uit dat je niet TE lange schroeven gebruikt, want bij sommige loks/motoren kun je dan de tandwielen aan de andere kant blokkeren, doordat je de schroef ertegenaan draait.

Bij ombouw naar een 5-polige motor, zijn de originele schroeven vaak te kort, of pakken net een halve mm "vlees". Als dit het geval is dan gewoon wat langere schroeven gebruiken.
Chessmaster
gast

Ok, ik ga het proberen met wat langere schroefjes.
Bedankt voor de tips tot zover.

MVG Johan

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

En anders stuur je hem maar op. maak ik er wel M2.5 in voor je. (ik heb die tap namelijk wel.) (pppfff, wat is "tap" een groot woord voor zo´n friemelig dingetje)
Roy
Chessmaster
gast

Probleem is opgelost, ik heb wat langere M2 schroefjes gebruikt.
Bedankt voor de reacties.

MVG Johan

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.