Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

C versus K rails

Gestart door Seb woensdag 25 februari 2009, 14:09:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C versus K rails
Henk-Jan
gast

C versus K rails
Beste medespoorders

Ben nieuw op dit forum ondanks al zoveel jaren een echte marklin fanaticus.
De topics over baanplannen en modelbouw vind ik erg leuk en ook vooral de jongeren generatie bezig te zien doet me deugd. Maar nu mijn bedoeling met dit topic.

C rails is niet meer weg te denken uit onze Marklin wereld. Ik heb zelf K rails vanwege de
mogelijkheid je eigen spoorbed te creeren, zo hoog en breed, kleur enz enz  zoals ik zelf wil, niet wat een merk me opdringt. En  om zo de werkelijkheid toch iets dichter te benaderen.
Destijds wilde we (bijna) allemaal van de M-rails af want K...dat was het. 'Net echt'.
De 'eerste'' generatie heeft nog steeds prachtig klassieke M- rail banen, een lust voor het oog. Nostalgie ten top.
Toen C rails destijds werd ingevoerd stond ik daar echt van op te kijken. Ik zag het meer als een 'overlevingstunt'. Zo van '' he, waar ken ik dat van?''  Maar het bleek een goede investering te zijn geweest van Marklin.....uuh tot heden dan. Ik begrijp, vernieuwing en innovatie is belangrijk.
Okay, ik ben gewoon eens benieuwd naar reacties. Misschien is er al een topic over, let me know.

Wat is dus de reden dat zoveel mensen omschakelen naar die C rail, wat in mijn ogen toch wat meer een ''speelgoed'' effect heeft? Ideaal voor een (hoekig) schaduw station maar de zichtbare sporen? Ja, ook C- rail is tot op zekere hoogte te ''flexen'' maar dan nog. Is vooral het gemak in gebruik hiervan de oorzaak? Vooral door jongeren erg geliefd? Sneller en dus goedkoper aan te leggen op je baan? Hoeveel beter is de kwaliteit van de C-rails en het gebruik (lees rijden)  tov K-rails? met name de wissels? ( K wissels met bewegende tongen was ook een miskleun destijds )
Ook op de grote Marklin Demo banen zie ik de preisertjes tegen de ruit vliegen wanneer de trein op een panaroma stuk ineens een behoorlijke bocht te verwerken krijgt. Het ziet er in mijn bescheiden mening zo hoekig uit allemaal.
Zoals gezegd, hoor ik eens graag hoe men er over denkt, daarom ben ik dit topic gestart.
En niet om te bekritiseren hoor, het is alleen een gevoel wat ik al had meteen toen C-rails uitkwam.

Nogmaals, ik speel ook met de gedachten om de schaduw stations te gaan aanleggen met C-rails bij een volgende baan. Maar dus niet de zichtbare sporen !

Hoor graag jullie meningen hierover. Misschien stap ik dan zelfs ook wel helemaal over  :? :shock: :lol:

MVG  :)
Seb
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Ik ben niet met u eens!
C-rail is mooier voor de baan :) je kan ballast doen hoe je wil , en je ziet op het forum veel mensen hebben C-rail die er een realtisch beeld van kunnen maken:D
K-rails zou ik eerder als schaduwstation gebruike en C-rail voor zichtbare deel :D
C-rails vind ik persoonlijk beter
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Over smaak verschillen gesproken.
Liever M - rail dan C-rail.
K-rail komt juist niet in mijn rijtje voor.
Reden: *M* staat/stond bekend om zijn verhoogde rail met grind bedding.
Als "oude" marklinnist zou ik niets anders wensen.

Maaaaaaar zeg nooit nooit - vandaag mijn eerste Roco loc gekocht. (niet verder vertellen hoor). :lol:
En nu nog straks ff proberen of ie nog wil bewegen op mijn proefbaantje.
Gelukig heeft men allemaal andere smaken.

Mvg: Alex
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
K-rails, vanwege de technische (veel boogstralen, flexrail) mogelijkheden, en zoals gemeld de vrijheid om de ballast te gebruiken die je wil, het is beter aan te passen aan het thema van je baan.
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
K-Rail is qua geometrie het beste, want het meest flexibel en de meeste mogelijkheden (slanke kruiswissels bv).
Maar de spoorstaaf en puko's van C-rails zijn mooier dan die van K Rails. Bovendien is het erg moeilijk om een K-rail wissel mooi in te ballasten, iets wat met C-rails niet nodig is.
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Hallo

Ik heb een paar jaar geleden al mijn zeer oude M rails ( en ik had dozen vol )
juist vervangen door C rails
doordat ik digitaal wou rijden ( via koploper) en dat toch minder goed ging met M rails
massa detectie is veel makkelijker met C rails en betrouwbaarder alle wielen detectie (ook wagons).
tijdje bezig geweest met reedrelais en Mrails maar dit werkte toch niet betrouwbaar.
een gedoe met magneetjes onder de loks, wagons werden niet gedetecteert met alle gevolgen vandien.
ook door ouderdom liep alles op de M rails niet zo lekker meer lichte roest vorming soms happerende wissels, seinen die in de loop der jaren niet zo soepel meer liepen.
dus alles verkocht op ebay.
en allemaal C rails gekocht en dit bevalt mij prima ook de wissels en digitale seinen
zijn erg mooi en werken betrouwbaar al zijn de marklin seinen regelmatig moeilijk leverbaar en best wel
wel heel erg duur.

de gemonteerde ballast op c rails los ik op door tussen de rails op te vullen met spaanplaat.
A4 onder de rails aftekenen en het hout in de vorm zagen.
dit gaat prima en om dat ik dun hout gebruikt voor de tafel  krijg je zo een stevig geheel met weinig gewicht.
door de bedding met witte houtlijm in te smeren is er toch een realistisch ballasten mogelijk ( heb ik
hier op het forum gezien) ik zelf ben nog niet zo ver.

M rails persoonlijk vind ik erg kwetsbaar,  maar verschil van mening en smaak moet er zijn :-)

m.vr. gr Wilfred
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Ik ben een Marklinist uit de tijd dat er nog niet te kiezen viel. Er was alleen M-rail.
Toen de K-rail uitkwam ben ik begonnen die te verzamelen/aan te schaffen. Met als uiteindelijke bedoeling de zichtbare delen met K-rails en de schaduwstaion(s) van M-rail te voorzien.
En omdat ik 2- en 3-rail rijdt komt er ook nog een schaduwstation met of K-rail of gelijkstroomrails.

De C-rail is op de markt gebracht vanwege een eenvoudiger geometrie dan de K-rail, waarmee je soms moet puzzelen om goed uit te komen.

Tja inderdaad smaken verschillen. Bij mij zijn dus de K-rails favoriet omdat je zulke prachtige lange bogen kunt maken met de flex-rails. En natuurlijk een prachtige modelgetrouwe ballast er onder.

Groet,
Peter
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Toen ik begon met mijn modelbaan (in 1975) kreeg ik van mijn ouders mijn eerste locje, wagons en rails. Omdat een vriendje van mij en een collega van mijn vader mooie M* banen hadden had ik ook een M* gevraagd. Mijn vader vond de M-rails echter niet mooi en kocht daarom k-rails voor mij (die destijds nauwelijks in de speelgoedhandel verkrijgbaar waren).
Ik ben nooit overgestapt op C-rail omdat ik daarvoor te veel k-rails al heb, de C-rail geen flexibele railstukken kent (hoewel ik wel mooie voorbeelden heb gezien van flexibel gemaakte C-rails) en de onderlinge afstand van C-rail voor mij onnatuurlijk groot is (bij de standaard wisselcombinatie). De bedding van C-rail vind ik ook niet zo mooi, maar er zijn zat voorbeelden te vinden van banen waarbij die bedding prachtig is opgenomen in een zelf gemaakte bedding.
Wel mooi aan de C-rail vind ik de kleine puko's en de sierlijkere railstaven alsmede de eenvoudige aansluitmogelijkheid van draden op elk railstuk.

Ik denk dat ik, mocht ik nu geheel opnieuw moeten beginnen, ondanks mijn eigen argumenten  8) toch voor de C-rail zou kiezen.

Groet,
Ronald
Re: C versus K rails
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: C versus K rails
Omdat alle C-rails rijders tot nu toe gereageerd hebben zal ik maar mijn mening over de C- enK rails zeggen.

Voordelen van K-rails in mijn ogen:

De K-rails zien er echter uit, ik heb een vreselijke hekel aan rails met een nepbedding.
De K-rails zijn verkrijgbaar in flexuitvoering, kun je ze zelf op maat maken.
Ze passen direct op de draaischijf.
De wissels en bogen zijn mooi slank.


Nadelen van K-rails in mijn ogen:

De wissels vind ik niet erg degelijk uitgevoerd, vaak storing.
De rails zijn kwetsbaar.
Isolatiestukken aanbrengen voor stopsecties en trein detectie is een crime.
Het aan elkaar bevestigen van de rails is niet erg makkelijk, je moet goed opletten anders kortsluiting en je zoekt je rot.
In de startsets zit meestal c-rails en niet alle winkel ruilen dat om, indien wel dan extra kosten.

Voordelen C-rails
Bij c-rails kun je onderbrekingen makkelijk maken .
Robuust.
Makkelijk aan elkaar te maken.
Bedrading breng je in de bedding aan.
Ringleiding kan in de bedding.

Ik heb K-rails omdat ik hiervoor tweerail gelijkstroom had en volledig bekeerd ben tot 3 rail. Maar ik was de flexrails van tweerail zo gewend. Als ik weer moest kiezen dan weet ik niet zeker wat voor rails ik dan zou nemen.
Het baanontwerp dat ik nu heb leent zich uitstekend voor K-rails, met C-rails had ik dit ontwerp niet kunnen maken.

Re: C versus K rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: C versus K rails
OOk ik opteer voor k-rail. Ben destijds toen ze net uitkwamen overgestapt van de M. Omdat ik er al zoveel van had, heb ik bij herstart van mijn hobby niet echt overwogen helemaal op C over te stappen.

Naast deze praktische reden is er ook het model aspect. Ik vind de bedding van C niet mooi. Ja, je kunt het wegwerken door het op te vullen, maar dan bevestig je het punt; het is niet mooi.
Wel ben ik jaloers op de mooiere puko's en (van wat ik hoor) betere rijeigenschappen. Mijn baan is wat rails betreft nu klaar, mar ik heb nog steeds bij het rijden storingen. Wagons beginnen opeens op een bepaalde plek te ontsporen, zonder dat ik zelfd maar in de buurt ben geweest. Ook de wisselandrijving vind ik zeer matig. Bij een volgende baan ga ik over op andere aandrijvingen.

Het mooie van K rails zijn de flex rails. Mooi op maat te maken (met een dremel diamant schijfje fluitje van een cent) en mooie ruime natuurgetrouwe bogen. Daar gaat mijn hart altijd weer een beetje sneller van kloppen...
Re: C versus K rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: C versus K rails
Tja, een duit in het zakje van mij.....
Ik ben ook uit het M-rail-tijperk, daar heb ik tamelijke hoeveelheden van.

Verder voor mijn zoon een startset met C-rails en daarbij de aanvuldozen gekocht.

Maar al die rails vind ik gewoon lelijk. Het lijkt ook niet op het echt.
En de dikte er van: 1 cm is in het echt dus 87 cm. dat vind ik erg onrealistisch. Moet je het dan gaan opvullen ? beetje onlogisch, er is immers K-rails.
Met de flex-rails zijn er meer echt lijkende trajecten te bouwen, wat met de andere, starre rails helemaal niet kan.

Maar dan moet ik alles nog kopen, heb er nog geen een liggen  :?
eerst maar eens afwachten hoe het M*-debacle gaat aflopen......

Re: C versus K rails
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: C versus K rails
Ook van mij een reactie.

M-rail heb ik vroeger gehad. Leuk, maar ik vind het achterhaald. (bijvoorbeeld vanwege de kleine boogstralen, en het uitzien van de rail).

C-rail is op zich mooi, maar mij stoort de geringe aanwezigheid van passtukjes (korter als 65mm is er niet)en het ontbreken van flexrail.

Ik kies dus voor K-rail. Je kunt ermee maken, wat je maar wilt. Daarnaast kun je je bedding ook maken, zoals je wilt. Oke, het is meer werk, maar het resultaat is stukken beter, dan de bedding van c-rail. Wat ik van K-rail wel een nadeel vind, is dat er een boogstraal "mist" tussen 223* en 224*.

Roy
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Ikzelf ben begonnen met m-rails. Dit zat bij de trein van mijn vader en ook best wat bijgekocht. Intussen staat het in de verkoop

Toen bij mijn startset die ik via internet kocht gekozen voor c-rails. Weet eigenlijk niet zo goed waarom. Makkelijk en handig?

persoonlijk vindt ik wel: JE kan met k-rails makkelijker de baan natuurlijk uit laten zien, maar er zijn er ook zat die c-rails heel goed laten uitkomen.

Mathijs
Re: C versus K rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: C versus K rails
Ehm, hoezo de eerste generatie heeft nog prachtige M-banen?? :shock:
Ik ben 18 en mijn hele baan is m-rail! :lol:

Ook voorlopig nog niet van plan om over te stappen  :D
Groeten,

Ronald
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Geweldig om te lezen deze gemixte reacties. En inderdaad, iedereen heeft een duidelijk eigen opinie waarom C of K rails te gebruiken. Er worden zelfs zaken vermeld die ook mij nog zouden kunnen beinvloeden. :?
Ik moet zelf, als topic-starter nog wel ff kwijt dat ook IK een Marklin rijder van de eerste orde ben, de M-rails.  In 1963 mijn eerste ovale baantje. Lekker metaal en zo analoog als maar kon incl de bokkesprong. Spoorbomen die NET op tijd naar beneden sloegen, als automobilist had je het zwaar op de modelbaan.

Toen ik mijn ''echte'' spoorwereld in 1985 inging heb ik sterk moeten overwegen om naar K te gaan omdat vooral, en dat kom ik in de reacties ook al tegen, de nostalgie van Marklin in die metalen baanstukken ligt, ook voor mij dus. C- rails kom inderdaad daar weer een heel eind mee in de buurt.
Maar..... de voordelen van K (voor mij dan) hebben het toen gewonnen.

MVG
Seb  :D
Re: C versus K rails
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: C versus K rails
Ook ik ben ooit begonnen met M-rail en een beetje K-rail.
Nu ben ik een baan aan het maken die je moet kunnen ophijsen en met de M-rails werd het toch wel zwaar.
De kinder helpen ook mee, dus ik heb gekozen voor C-rail.
Voor het gebruiks gemak ( inelkaar klikken ) en gewichts besparing ( dat had natuurlijk ook met K-rails gekund. )

Groet Jac.
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
voor mij is het duidelijk.
ook al ben ik begonnen met het nostogie rai. M hier heb ik ook vele banen gebouwd.
maar ik vind k rail mooi a de railbeddingen maak ik zelf de flex rail de slanke wissels ook al hebben ze soms wat kuuren maar vooral vanweg de module bouw het is gewoon een ideale rail om te bewerken.
c rail heb weinig ervaaring mee tot kort dan omdat een kennis van mij een kleine van 8 jaar heb die gek van treinen is.

groetjes bas
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
ik ben begonnen met k-rails maar ik vondt dat helaas niet echt super mijn treinen hobbelen te erg over de wissel zeker als je 5 engelse wissel achter mekaar heb liggen dan is dat geen gezicht en toen het aspect kwam van de wissels elektrisch te maken schrok ik nogal van de prijs en de grote motor en het redelijke funtioneren der van. daardoor heb ik besloten over te stappen naar c-rails waar ik nu elke dag van geniet heb alleen slanke wissels in mijn baan en dat funtioneerd gewoon perfect

Reinder
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Toen ik de hobby na vele jaren weer oppakte, leken K-rails me de beste keus: veel mooier dan M, en C bestond nog niet. Maar het leggen van K-rails op moeilijk bereikbare plekken is erg lastig, terwijl je dat met C-rails op de tast kunt doen. Ook had ik veel last van slechte kontakten, en vooral daarom heb ik later alsnog voor C-rails gekozen.

Wat ik ook zo vreemd vind is de afstand tussen de K-cirkels 3 en 4: 13 cm ! Met C-rails is dat veel beter verdeeld... Maar ja, daar mis ik weer de slanke Engelse wissel... :(
Re: C versus K rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: C versus K rails
Ik lees met veel interesse dit item. Zelf heb ik K-rails. Ik twijfel echter al langer of ik toch naar C-rails overga. De reden zou zijn beter contact tussen de rails en minder risico van ontsporen. Ik vraag me echter af of er werkelijk veel verschil bestaat. Zijn er mensen die ervaring met beide rails hebben en echt objectief kunnen aangeven of er wezenlijk verschil is tussen beide soorten.

Olaf
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
halo

ik bouw in module basis en slijp de rails hoe ik wil hebben.
echt ontspooringen heb ik tot heden nog niet gehad.
de wissels die gebruik zijn grootendeels slank en normaal in het schaduw station in combinatie met ptt relais is dit heel goed te schakelen zelf met puntstuk.
ik ben zelf van mening als de rails goed zit aangesloten dat het best goed is nadeel vind ik wel meerdere weten hier ook van dat bij sommige slanke k wissels normaal en engels de lok soms geen goed contackt maakt met de puko,s bij langzaam rijden maar goed dis is ook op te lossen door de puko,s een beetje te verbuigen of een koperspijkertje met voeding.

groetjes bas die nu weer aan het werk gaat.
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
ik heb C-rails en men M-rails liggen langs te kant nu :D
Gr kenny
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Ik denk zelf dat wanneer je dus erg handig bent, zoals Bas bijvoorbeeld, dat je die eventuele aanpassingen goed zelf kan maken.

Ik kan, en eigenlijk wil, dat niet, dus ga voor het gebruiks gemak voor C-rail

Waarbij ik uiteindelijk wel de beddingen dusdanig ga wegwerken dat het niet meer te zien is......, dat dan weer wel 8)

jacques
Re: C versus K rails
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: C versus K rails
Op dit moment heb ik M en C rail.  Voordeel van C-rail, je kan er op staan en snel vaak opbouwen en afbreken. Dit is ideaal voor een tijdelijke tapijtrijder zoals ik.
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Ik heb c-rail, nooit wat anders gehad. Ik kan dus niet oordelen over andere rails, maar voor mij zijn deze prima. Is en blijft toch persoonlijk. De een koopt een Volvo en de ander een Renault. Gelukkig is iedereen anders en kan je kiezen wat je wilt :lol:

Barry
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Citaat van: Freebee op vrijdag 27 februari 2009, 21:37:59
De een koopt een Volvo en de ander een Renault. Gelukkig is iedereen anders en kan je kiezen wat je wilt :lol:
Heb ze allebei (kon niet kiezen). 8)

Gr, Ben (k-rail fan).
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
ik heb k en c rail

het voordeel van k rail is dat het flexrail heeft en de seinen makkelijker zijn aan te sluiten dan met c rails want die rode dingen zijn echt een plaag

een nadeel van k rails is dat ze moeilijker te krijgen zijn op beursen dan c rails

maar in het algemeen denk ik dat mn rails de beste rail is geweest omdat die bijna nooit schoon hoefde te maken
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
en als toevoeging;

ook zal ik in de toekomst de flex rail van K gaan gebruiken....., dat dan ook weer wel................
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Citaat van: EgMaf op woensdag 25 februari 2009, 14:37:05
K-Rail is qua geometrie het beste, want het meest flexibel en de meeste mogelijkheden (slanke kruiswissels bv).
Maar de spoorstaaf en puko's van C-rails zijn mooier dan die van K Rails. Bovendien is het erg moeilijk om een K-rail wissel mooi in te ballasten, iets wat met C-rails niet nodig is.


Het ballasten van K rail is een 'fluitje'van een eurocent vind ik. Een goede en stevige ondergrond is voor elke railkeuze belangrijk. Met de afwasmiddeloplossing-sproei methode kun je de mooiste beddingen maken, verschillende kleuren ballast door elkaar gebruiken gebruiken, de houtbielzen van tevoren zelf houtkleur geven, de spoorstaaf behandelen kortom, weatheren. De zo vaak besproken methode levert een geweldig resultaat op
en gaat toch best snel, tenminste, ik heb er door de jaren heen veel handigheid in gekregen. Alleen met wissels moet je inderdaad erg oppassen.
omdat de lijm (ook met zeep) overal in kan kruipen en de wisseltongen enz veel te leiden hebben. Maar ja, secuur werken is het motto van ons...de treinmodelbouwers !!!
Wel leuk al deze reacties te lezen hierboven. En sommigen.....gaan zelfs al combineren met flex rail.
De rail staaf is inderdaad eleganter te noemen, zonder meer waar !!!!
Ik begrijp zeer goed dat men voor C rail kiest, het systeem is goed doordacht als opvolger van de M rail.

MVG  :) :)
Seb
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Euhh, Seb.

Staat die afwasmiddeloplossing-sproeimethode ergens beschreven?

Groet,
Peter
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Citaat van: pvroode op zaterdag 28 februari 2009, 22:56:19
Staat die afwasmiddeloplossing-sproeimethode ergens beschreven?
KLIK

Gr, Ben.
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Citaat van: pvroode op zaterdag 28 februari 2009, 22:56:19
Euhh, Seb.

Staat die afwasmiddeloplossing-sproeimethode ergens beschreven?

Groet,
Peter

Ja Peter, Ben was me voor :) :). Goeie link Ben !!! Goeie site overigens, had hem al eens gezien en veel info er van afgehaald.

Probeer maar eens een proefstukje, echt, een hele fijne manier. En vooral omdat je met de penseel kunt blijven verbeteren tot het (droge) ballast echt goed ligt. Als moet korreltje voor korreltje (voor de puristen) Ik heb veel manieren uitgeprobeerd, deze werkwijze van de link van Ben is de fijnste vind ik.

Succes
Seb
Re: C versus K rails
Lid sinds: 2009

offline
Re: C versus K rails
Ik ben met mijn nieuwe baan overgestapt van M op C-rail. Ten eerste is C-rail volop te verkrijgen. M-rail ook, maar dan 2de hands, en ik heb in het verleden veel slechte ervaringen met 2de hands M-rail. Verbogen railstukken, slecht werkende wissels etc etc. Zeker met veel van mijn wissels in M-rail had ik allerlei problemen. Van slecht omschakelen tot aan ontsporende treinen ivm iets verbogen railstaven ed.
Met C-rail heb ik dat probleem nog niet gehad, en is het mi ook minder snel mogelijk omdat de bedding niet verbuigt.

Daarnaast is mijn ervaring dat de stroomdoorvoering met C-rail beter is dan met M-rail. En voor massadetectie is het ook een stuk makkelijk omdat beide spoorstaven alleen met een klein lipje verbonden zijn.
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Citaat van: Seb op zondag 01 maart 2009, 10:05:45
Ja Peter, Ben was me voor :) :). Goeie link Ben !!! Goeie site overigens, had hem al eens gezien en veel info er van afgehaald.

Probeer maar eens een proefstukje, echt, een hele fijne manier. En vooral omdat je met de penseel kunt blijven verbeteren tot het (droge) ballast echt goed ligt. Als moet korreltje voor korreltje (voor de puristen) Ik heb veel manieren uitgeprobeerd, deze werkwijze van de link van Ben is de fijnste vind ik.

Succes
Seb

Bedankt voor de link, heren. Hier ga ik een boel lol van beleven en vooral een heleboel werk besparen!  :D

Groet,
Peter
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Veel succes en plezier Peter. Hier nog een tipje. Verkanting !!!

Wat ik namelijk ook zo geweldig vind van K rails is dat je heel gemakkelijk 'verkanting' kunt maken.
Voor wie het niet weet; verkanting is het licht hellen van de buitenkant van de boog zodat de trein nog soepeler door de bocht gaat. Zelfs al een hele kleine heling van1 of 2 mm zorgt bij bv een grote boog van  flexrail voor een werkelijk echt ogend treingedrag ( en fijner voor de preisertjes)

Ook in C is verkanting natuurlijk mogelijk maar juist bij de grote bogen dmv flexrail kun je het echt pas goed toepassen.

MVG  :)
Seb

Re: C versus K rails
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: C versus K rails
Ik zie in een ander topic klachten over C-rails waarvan de kunststof een mankement vertoont en dat Marklin niet alles meer vergoed met een omruilactie.
Weer een reden om blij te zijn met K-rail. :)
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Citaat van: Maarten Marklin op woensdag 04 maart 2009, 20:36:47
Ik zie in een ander topic klachten over C-rails waarvan de kunststof een mankement vertoont en dat Marklin niet alles meer vergoed met een omruilactie.
Weer een reden om blij te zijn met K-rail. :)
Vergeet niet at dit een producitefout betreft die vorokomt bij c-rails die geproduceert izjn in een bepaald jaar, wat je zegt klopt maar het is dus niet zo dat dit bij alle c-rails het geval is :wink:

Mathijs
Re: C versus K rails
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: C versus K rails
Maar ik gebruik ook wel oudere K-rails dus had ik in het geval dat ik C-rails had gekozen de kans op dit euvel gehad.
Vandaar dat ik dan blij ben met de K-rails keuze.
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Citaat van: Mathijs op woensdag 04 maart 2009, 20:39:36
Citaat van: Maarten Marklin op woensdag 04 maart 2009, 20:36:47
Ik zie in een ander topic klachten over C-rails waarvan de kunststof een mankement vertoont en dat Marklin niet alles meer vergoed met een omruilactie.
Weer een reden om blij te zijn met K-rail. :)
Vergeet niet at dit een producitefout betreft die vorokomt bij c-rails die geproduceert izjn in een bepaald jaar, wat je zegt klopt maar het is dus niet zo dat dit bij alle c-rails het geval is :wink:

Mathijs
Ik heb geen klachten over C-rail :D , rijd goed en je kan er leuke dingen mee doen , op gebied van ballasten maar met K-rail kun je dat ook hoor
Gr kenny
Re: C versus K rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: C versus K rails
Citaat van: DB op donderdag 26 februari 2009, 15:18:35
Voordeel van C-rail, je kan er op staan
Tja, totdat er toch een kink in je rail zit. Dan weet je dat er nooit meer op moet staan! :? :(
Re: C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re: C versus K rails
Citaat van: Laurent op donderdag 05 maart 2009, 20:23:21
Citaat van: DB op donderdag 26 februari 2009, 15:18:35
Voordeel van C-rail, je kan er op staan
Tja, totdat er toch een kink in je rail zit. Dan weet je dat er nooit meer op moet staan! :? :(

hmmm, vraag me toch af hoe K daar op reageert....., denk een beetje hetzelfde als alle rail waar ik op ge staan :lol:
Re:C versus K rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:C versus K rails
Omdat ik een vraagje heb over C en K rails heb ik dit oude topic maar opgegraven. Dat leek me beter dan weer een nieuwe te starten.
Inmiddels heb ik de meeste voor- en nadelen van beide railsoorten wel gelezen. Maar zou iemand misschien een vergelijking kunnen maken in de geluidsproductie tussen C- en K-rails? Ik weet dat K-rails veel stiller zijn dan de oude M-rails, maar hoe zit het met de C-rails? Zijn die net zo stil of toch luidruchtiger dan K-rails soms?   
Re:C versus K rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:C versus K rails
Tja, het ligt denk ik vooral aan je ondergrond. Ik heb het op het laminaat liggen (Grondbaan) en deels op een autospeelkleed, maar dat werkt als perfecte demper.
Re:C versus K rails
Henk-Jan
gast

Re:C versus K rails
Tja,dit blijft een eindeloze discussie.
De ene wil een digitale bestuurbare tafel in details en de andere een snelle klik grondbaan.
Zelf klik ik even een baantje in elkaar om te spelen want ruimte heb ik niet.
Re:C versus K rails
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:C versus K rails
Henk-jan,

het gaat hier niet om het gebruikersgemak van de 2 railssoorten, maar om de geluidsdemping. Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal, tussen het geluid van c-rails, en k-rails die bijvoorbeeld op kurk ligt.

Roy
Re:C versus K rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:C versus K rails
Mijn vraag ging inderdaad alleen om het geluid van beide railsoorten als er treinen over rijden. Aangezien er ook forumleden zijn die beide rails gebruiken, vroeg ik me af of zij hierover iets konden zeggen. 
Voor mijn herstart zit ik namelijk nog te twijfelen tussen K- en C-rails en de geluidproductie/demping speelt bij mijn keuze ook een rol. 
Re:C versus K rails
Lid sinds: 2010

offline
Re:C versus K rails
c versus k?

geef mij de k maar, c is net een snelweg met bielzen, vanwege de grijze kleur. ik heb zelf nog de oude k-wissels met de bewegende hartstukken, niks geen problemen. een keer in de 5 jaar even in een bad met wasbenzine, daarna voorzichtig een druppeltje olie en karren maar. leven en laten leven, een ieder op zijn (hobby) manier!!!! toch??
veel plezier met de hobby iedereen
grt
jan :lol: