Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuw banenplan (Youri)

Gestart door Max2202 vrijdag 20 februari 2009, 21:23:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw banenplan (Youri)
Zoals al aangeven in het voorstel forum ben ik sinds lange tijd weer bezig met modeltreinen. Na een tijdje te hebben gespeeld met koploper, wordt het tijd voor een nieuw banenplan met wat meer mogelijkheden dan 1 inhaalspoor. Zie hier, na veel probeersels het resultaat. Ik ben nieuwsgierig naar jullie meningen. Helaas heb ik op dit moment nog niet meer ruimte, dat komt waarschijnlijk nog dit jaar met een nieuwe woning.

Even klikken voor een groter plaatje

Re: Nieuw banenplan (Youri)
Ik vind het een mooi plan!
Vooral ook hoe je alles vloeiend hebt gemaakt door verschillende boogstralen te gebruiken.

Toch een paar puntjes die ik anders zou doen:

- Midden onderin ligt een kruiswissel in de hoofdbaan die voor doorgaand verkeer in afgebogen stand bereden moet worden. Die kruiswissel zou ik vervangen door 2 wissel, waarbij de hoofdbaan rechtdoor mag blijven rijden.
- Als je de lus rechtsonder wat meer door een tunnel laat lopen, kun je ook daar een schaduwstation bouwen!
- 24188 en 24172 zijn (per strekkende meter) goedkoper dan 24236 en 24229. Ik zou dus kijken of je geld kunt besparen door die lange rechten te vervangen door standaard rechten.
Re: Nieuw banenplan (Youri)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Nieuw banenplan (Youri)
Hey,

op zich best een leuk plan. Idd mooi, die grotere boogstralen. Wel vraag ik me af, of je wel een baan moet ontwerpen, als je van plan bent om te gaan verhuizen?

Waarom is het opstelspoor rechtsboven zo kort? Komen daar perrons in het verlengde te liggen?

Ik zou zelf kiezen voor een doorgangsstation. Nu moeten alle treinen kopmaken. Maar op zich gaat dat niet, omdat de locs niet kunnen omlopen. Hoe had je dat willen doen, of rij je alleen met treinstellen?

Roy
Re: Nieuw banenplan (Youri)
Ik hoor deze week of ik ingeloot ben voor een huis, aan de hand daarvan ga ik dus deze baan bouwen of niet. Als ik ingeloot ben kan ik een nieuwe ontwerpen, gelukkig heb ik dan wel een grotere ruimte tot mijn beschikking.

Ik heb nu ook het banenplanen een beetje aangepast dat er 1 of 2 sporen door kunnen rijden en 2 kopsporen. Lijkt me wel aardig om daar mee te spelen in koploper e.d. Dat korte spoortje moet inderdaad peronnen krijgen in het verlengde a la Haarlem CS.
Re: Nieuw banenplan (Youri)
Hallo Max,

Ik til niet zo zwaar aan het niet kunnen omrijden van locs op kopsporen; des te meer reden om extra locs achter de hand te hebben om vervolgens een trein over te nemen. De opgesloten loc komt dan vanzelf weer beschikbaar. Je hebt dan wel enkele opstelporen voor locs nodig.

Wat me echter belangrijker lijkt zijn de stijle hellingen die aan weerszijden gaan ontstaan door de aftakkingen naar het schaduwstation. Tegen de tijd dat je weet welke afmetingen je beschikbaar hebt in je nieuwe huis zul je daar nog wat aandacht aan moeten besteden. Op zich is de wijze waarop je via de keerlus kunt kiezen voor direct terug naar het kopstation of eerst naar het schaduwstation via een paradespoor leuk gekozen, dus als je dit element erin weet te houden met een geringere hellingshoek zou het mooi zijn.

Allereerst dus maar succes met het inloten!

Groet,
Rionald