Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug deel 4 (21-02-2013)
Citaat van: Günther op vrijdag 22 februari 2013, 11:01:56
Hallo John,

Ik vind je tweede bruggenhoofd prefect, je heb hier goed over na gedacht.
Het is verstandig een steunbeer bij te plaatsen als je zo'n hoogte moet over bruggen.
En de twee bruggenhoofden hoeven echt niet het zelfde te zijn.
Een bekende wielrijdster zou zeggen TOPI. :thumbup:

vr.gr. Günther.

Sorry Gunther,

Het was een zwemster en ze zei Toppie Joppie
En dat geldt idd zeker voor deze brug...

Gr. Leo
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg711573#msg711573
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug deel 4 (21-02-2013)
Dani, Is dat door die muts dat gij zo slim bent?  :D
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug deel 4 (21-02-2013)
klopt je hebt gelijk
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Goedemorgen,

gisteren de rails ontvangen voor deze brug. Uiteraard wordt ook hier K-rails gebruikt en dit past perfect:



Dan even een reactie op deze opmerking van Chimeara:

Citaat van: Chimeara op vrijdag 22 februari 2013, 11:11:47

Ik vind het tweede brugenhoofd eigenlijk te "massief". Als in de praktijk zoveel hoogte verschil overwonnen zou moeten worden tussen de brug en de vaste grond eronder dan zou of de brug verlengd worden of er zou een contructie worden gemaakt met een centrale pilaar met aan weerszijden 2 gelijke brugdelen.
Zelfs een hangbrug of een betonnen boogbrug zou dan niet misstaan. (mits in het tijdbeeld passend).

Over het type brug hebben we het al eerder gehad. Je kunt er inderdaad twijfels over hebben of dit type brug hier correct toegepast wordt maar in tegenstelling tot andere types gaf deze brug bij mij wel het "wow" effect en tenslotte gaat het daar volgens mij om. Van de ene kant wil je iets realistisch bouwen maar van de andere kant is het wel "jouw wereld" :)

Ook oogt dit tweede bruggenhoofd misschien ietwat te massief maar volgens mij kun je pas een goed oordeel geven als het op kleur gebracht is en dat wordt dus de volgende stap.

Eerst heb ik twee afgietsels in compleet verschillende kleuren gemaakt die beide ook volledig afwijkend zijn van alles wat tot nu toe gebouwd is. Hier een close-up:



Vervolgens deze provisorisch voor het bruggehoofd geplaatst om zo meer inzicht te krijgen. Hier eerst die met de "rode baksteen":



En die met het "gele mergel":



Persoonlijk vind ik de "rode baksteen" ontzettend gaaf maar ook hier kun je afvragen of bakstenen van 50 x 100cm realistisch zijn :?

Citaat van: ArjanM op vrijdag 22 februari 2013, 16:39:19

Vraag me alleen af of dat een logische plek voor een inrij signaal is. Bij rood staat de trein stil op de brug. Ik vraag me af of dat niet tegen de richtlijnen is.


Hoi Arjan,

goeie opmerking :thumbup: Heeft iemand het antwoord?

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
De rode  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


groeten Dylan
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Rood inderdaad!

Groeten Dennis
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
John,

Ik vind de rode meer spreken, maar het formaat van de steen klopt dan volgens mij niet meer, zou dan kleiner moeten zijn (denk ik). Maar als je daar wat minder op zou letten zou ik echt voor de rode gaan.
succes met je keuze.

gr. Henk
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Ik ben het wel eens ben met de opmerkingen over het formaat.
Voor welke kleur je ook kiest, het houdt in dat je die kleur ook moet toepasen aan de andere kant van de brug en misschien ook nog wel voor de tunnelportalen. Meestal wordt (werd) in een bepaalde regio gekozen voor eenzelfde bouwwijze afhankelijk van de beschikbaarheid. Rode baksteen in een bergachtige omgeving is niet zo gebruikelijk dacht ik.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Ik ben geen papagaai, maar toch die rooie :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Is veel natuurlijker en wij moeten het van een plaatje zien.
In het echt is het nog mooier.

vr.gr. Günther.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Rode baksteen hoeft natuurlijk niet. Ik weet niet precies waar de baan is gesitueerd, maar je rijdt Duits toch? Dan zou het Buntsandstein prima kunnen in dit formaat. Deze steensoort wordt vooral gevonden en gebruikt in zuidwest Duitsland, in en ronde de Bovenrijnse laagvlakte. Hiervan is de kleur wel iets anders. Maar misschien vind je dit iets.

Groeten Dennis

Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Kijk nuttige info van de expert. ;)   Is dat die roze steensoort ?

Ik zou niet voor rood gaan.Een beetje kleur variatie moet maar uit de begroeiing komen.
Ik denk dat het massieve nog wel afneemt als het landschap om dat bruggenhoofd komt.2/3 verdwijnt in een berghelling als ik de omgeving zo in mijn hoofd vorm probeer te geven.

Robin
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
John,

Waarom niet gaan voor de kleur die je reeds voor de tunnelportalen en muren hebt gebruikt, daarmee zou je kunnen opteren dat men de aanwezige stenen heeft gebruikt (die lokaal aanwezig waren of gekapt waren) ? Ik denk dat die 3de optie beter zou zijn, maar het is jouw baan natuurlijk !

Groeten Peter ;)
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
John,

Ik zou de rooie kiezen ook al is het niet helemaal realistisch.
Daarbij ga je een heuvellandschap maken en geen bergen zoals in het zuiden van duitsland.

In de bergen kan ik me voorstellen dat je meer richting de mergel gaat of de steensoort die hierboven wordt aangehaald.
In de bergen is het aanslepen van stenen een kostbare en tijdrovende zaak. Waardoor men genoodzaakt is om het materiaal ter plekken te delfen.
Maar in een heuvellandschap is het transporteren van materialen een stuk makkelijker.
Denk er wel aan dat je in je landschap dan wel ook wegen of paden aanlegt die dit mogelijk hebben gemaakt.

Natuurlijk kun je hier ook weer zeggen die paden en of wegen hebben ze na afwerking van de brug etc weer verwijderd en het gebied terug gegeven aan de natuur. Hier zou je dan kunnen kiezen om het hier en daar nog verdekt zichtbaar te maken in de natuur..

Groetjes Harry
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Hallo John,

Ik heb blijkbaar een afwijkende mening. Zou namelijk niet kiezen voor de rode. Dit hoofdzakelijk door de grote van de stenen. Tevens zijn de stenen geen baksteen vorm, maar een natuursteen vorm. De andere past dus ook meer bij het landschap. Tevens is het wat Piet aangeeft dat de aansluitende muren dan in dezelfde steen worden uitgevoerd en er voor de muren het materiaal wat in de omgeving gewonnen kon worden zou zijn gebruikt. Daarom zie je soms basaltachtige stenen en in een andere omgevind de bruine kalkachtige blokken.

Succes met kiezen.

Groet, Ronald
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Hoi John,

Ik ben het met Ronald eens; volgens mij zijn dit natuursteenblokken en geen baksteen; dat zou nl. veel kleiner zijn qua afmetingen.

Ik vind het rood wel mooi, maar zulke grote bakstenen heb ik nooit gezien.

Veel succes,

Vincent
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Hallo John

Je hebt voor de stenenboogbrug al een andere kleur gekozen dan voor de tunnel ingang. Ik zou proberen om in dat kleuren pallet te blijven anders wordt het een bonte aanblik.

vr gr Michael
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Hallo John,

Ik zou ook voor dezelfde kleur gaan als de andere brug. Dat oogt idd veel rustiger en dan valt het niet eens op dat er misschien teveel bruggen en/of tunnels op 1 plaats zijn. Dat heb ik ook en daar heeft nooit iemand over geklaagd.  :D

Gr. Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
misschien is het het mooist als je de kleurschakeringen wat beperkt houdt. dit bereik je bovendien door de steen-kleur terug te laten komen in de rotsachtige delen van je landschap en bijv. de tunnelportalen.

vergeet niet dat je al drie heel verschillende bruggen hebt en om wat eenheid in de bouwwerken te krijgen zou ik gaan voor de kleur die je al voor de onderste brug hebt gebruikt

de opmerking om de bovenste brug te voorzien van een "aanbrug" zou betekenen dat je nóg een bruggenhoofd moet maken. dit lijkt mij een goed idee omdat je daarmee de glooiing van het landschap iets kunt afzwakken. een stalen "buikbrug" ligt dan het meest voor de hand. de middelste pijler mag gewoon een groot bouwwerk zijn (bijv. met torentjes): de twee bruggen hoeven niet tegen elkaar aan te liggen.

succes met je "kunstwerken": het ziet er indrukwekkend uit.

Hessel.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Citaat van: Hero op zaterdag 23 februari 2013, 11:32:44
Kijk nuttige info van de expert. ;)   Is dat die roze steensoort ?

Robin

Thanx haha ;)
Ik had misschien iets meer tijd moeten nemen voor het schrijven van een berichtje. Van deze twee kleuren zou ik voor de rode gaan. Maar, de stenen zijn inderdaad wat groot om baksteen uit te beelden. Daarom kwam ik met het voorbeeld van Buntsandstein. Inderdaad die ietwat rozige steen.  :thumbup:
klik hier

Zoals ik al zei wordt deze steen vooral in het Südwestdeutsches Stufenland gebruikt (heuvelland met hier en daar wat uitschieters)
klik hier
Maar deze afzettingen zijn te vinden tussen grofweg de Elzas, Oost Polen/Wit-Rusland en Zuid Scandinavië.

Groeten Dennis

Ps: het gaat zeker mooi worden, dat ben ik met de voorgangers eens.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Hoi John,

Ik zou ook NIET voor de rode variant kiezen persoonlijk, dan lijkt het op baksteen en die zijn niet zo groot.
Ik zou het houden bij de kleuren combinatie van de andere tunnel rechts van je baan, die zijn super mooi en zo blijft het 1 geheel.
De aankleding van bomen, struiken en weet ik wat nog meer zal dan schitterend tot zijn recht komen.
Dit is puur mijn mening, jij beslist uiteraard. :D

Het is wel weer super mooi gemaakt man. :thumbup:

Groet,
Erik
Re: Tilly?s modelbaanproject: Start bouw Leutke brug (14-01-2013)
Ben ik de enige die het allemaal een beetje druk vind worden? Minder is meer is het motto. Daarmee wil ik niets afdoen aan je geduld en bouwkunsten. :thumbup:

Maar bruggen over viaducten en dat 2x en op een korte afstand van elkaar met ook nog eens 7 tunnel ingangen?



Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Ben.

Wij delen die mening wel.Alleen wachten wij rustig af tot er een compleet plaatje met landschap contouren is.Dan kun je pas goed zien of je de juiste beslissingen genomen hebt.Nu worden er al kleuren voor details besproken maar de invulling van het landschap is er nog zichtbaar  ;) Kunstwerken zoals bruggen en tunnels worden in de werkelijkheid ook aangepast aan het landschap en niet andersom.........Dus we zijn benieuwd hoe een en ander bij elkaar gaat passen.

Harald & Alex
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Rood is in het algemeen een zachte zandsteen soort. Geel kan van alles wezen (qua natuursteen, ook harde soorten), rood niet. Dus samen met de massieve uitstraling van die brugstut, zou ik gaan voor geel.

Hoewel ik begrip heb voor het standpunt van Ben, moet de realiteit soms wijken voor het gevoel. Dit is een baan met thema bruggen en tunnels. Ga eens kijken langs de Gotthard of  Simplon lijn aan de zuidkant van de Alpen (dus de opgestuwde, steile kant van het Alpenmassief). Daar ligt een kunstwerk aan bruggen en tunnels, waar de getekende impressie van deze baan nog bij verbleekt.

Ik denk dat je haast op een stuwwal moet wonen om oog te hebben voor de eenzijdige vorming van heuvels en bergen. De Alpen zijn vanuit het zuiden naar het noorden opgestuwd. Dat is duidelijk te zien als je erdoor heen trekt, en je niet alleen beperkt tot de toeristische kant van de bergjes.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Hallo Jan,

John bootst een heuvel landschap na, althans dat is wat hij zegt. Een soort Ardennen lijkt me. Jij hebt het over het Alpenmassief met wat praat er om heen. ;)

En waarom moet realiteit wijken voor het gevoel? Iemand kan toch z'n best doen de realiteit na te bootsen?

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
CiteerBen ik de enige die het allemaal een beetje druk vind worden? Minder is meer is het motto. Daarmee wil ik niets afdoen aan je geduld en bouwkunsten.

Maar bruggen over viaducten en dat 2x en op een korte afstand van elkaar met ook nog eens 7 tunnel ingangen?

Nee hoor Ben, ik ga armpie door met je, maar het is ieders keuze nu eenmaal dus in dit geval van John en dat mag en moet ook.
Zaak is dan om vooral rust de aandacht te geven en dan komen we weer op zoals jij zeg "minder is meer". :thumbup:

John gooi echt die rode stenen overboord, de uitvoering in die kleur is geslaagd maar hoort niet thuis in deze en zoek het straks in je landschap/aankleding zoals door sommige aangehaald en anders peebeeën we wel weer.
Spit hier eens in naar bruggen/landschap  http://www.mijn-rhb.com/Sertig/sertig_nl_foto_bouw.htm  en zie je mogelijk wat ik bedoel met rust en het motto wat Ben aanhaald. :thumbup:

Mvg Ron
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
John,

Ik ben het met de voorgaande twee sprekers eens. Minder is meer. Hoewel het rood wel mooi is zou ik het hier niet toepassen. Volgens mij heb je nog heel wat vierkante meters scenery te vullen. Daar kun je die mooie rode kleur ook toepassen. Hier zou ik het niet doen.

Oh ja, en als je de stenen te grof vind, dan kras je er toch gewoon extra lijnen in?
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Citaat van: spoorman op zaterdag 23 februari 2013, 19:42:05
John bootst een heuvel landschap na, althans dat is wat hij zegt. Een soort Ardennen lijkt me. Jij hebt het over het Alpenmassief met wat praat er om heen. ;)

Dat John een heuvel landschap nabootst, daar moet ik over heen gelezen hebben. Maar dat maakt niet uit, voor mij. Bij heuvellandschap denk ik enerzijds aan Val de Travers en Liesthal, anderzijds aan Graz, Triest en Jena. Enerzijds, dat zijn steile kloven en niet zo heel erg hoge bergen. Daarin komen veel bruggen voor en tunnels (vooral bij de al wat oudere spoorlijnen). Anderzijds zijn de lieflijke glooiende landschappen zoals Zuid-Limburg, Luik, Eupen. Ik houd het op het enerzijds.

Citeer
En waarom moet realiteit wijken voor het gevoel? Iemand kan toch z'n best doen de realiteit na te bootsen?
Ja, dat is zeker ook een keuzemogelijkheid. Abstract kan ook. Fantasy kan ook. Net wat iemand wil.
John zal  ook wel een of ander ideaalbeeld voor ogen hebben. Hoeft absoluut niet te lijken op de associaties die ik heb als ik naar zijn baan kijk.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Citaat van: Tilly op zaterdag 23 februari 2013, 09:45:27

Citaat van: ArjanM op vrijdag 22 februari 2013, 16:39:19

Vraag me alleen af of dat een logische plek voor een inrij signaal is. Bij rood staat de trein stil op de brug. Ik vraag me af of dat niet tegen de richtlijnen is.


Hoi Arjan,

goeie opmerking :thumbup: Heeft iemand het antwoord?

Groetjes, John

Ik weet dat er op de moerdijkbrug ook seinen staan.
Volgens mij staan de inrijseinen voor lage zwaluwe net na de brug.

Dus het lijkt mij geen probleem. 
Maar hoe het vroeger was, geen idee.

Groeten Sander
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Hoi Sander,

bedankt voor deze aanvulling :thumbup:

Ben,

fijn om te lezen dat je er weer bij bent :thumbup:

Dan nu naar het kleuren van de bruggenhoofden: je ziet het, iedereen heeft zijn eigen mening :thumbup:
Nu had ik eigenlijk al de beslissing genomen om voor de kleur rood te gaan maar deze opmerking van Arjan brengt me aan het twijfelen:

Citaat van: ArjanM op zaterdag 23 februari 2013, 21:06:10

Hoewel het rood wel mooi is zou ik het hier niet toepassen. Volgens mij heb je nog heel wat vierkante meters scenery te vullen. Daar kun je die mooie rode kleur ook toepassen. Hier zou ik het niet doen.


Op advies van enkele van jullie heb ik zojuist een muurplaat een kleur geven die in de buurt ligt van de stenen boogbrug en dat ziet er dan zo uit:



Ik ben niet overtuigd :?

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Door Ben kwam ik er achter dat ik ergens overheen gelezen had. Ik heb net alle 118 pagina's opnieuw gelezen. Daarmee ben ik ongeveer vier uur mee bezig geweest.

Het geeft me een nieuwe kijk op dit gebied. Er zijn veel bruggen, allemaal anders. Er zijn veel tunnels allemaal zeer verwant besteend, en het ligt voor de hand om de steunmuurtjes, bruggenhoofden en wat dies meer zij, allemaal met ongeveer dezelfde steensoort en kleur uit te voeren.

De enige variatie die je je dan hoeft te permitteren is plaatselijk wat meer geel, groen of grijs in het rood. Dat geeft een stabiliserend totaaleffect, schept rust in, geeft evenwicht aan het geheel. 
Het doet ook een soort baanthema ontstaan, die je kunt versterken door te kiezen voor bepaalde soorten goederentransporten, en bijbehorende industrietjes op de baan.

Deze baan gaat qua scenery nog heel mooi worden. Dat is soms een beetje een risico bij mensen die ook diep in de techniek kunnen gaan.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Citeer

Het geeft me een nieuwe kijk op dit gebied.


Citeer

Dat geeft een stabiliserend totaaleffect....


Citeer

Het doet ook een soort baanthema ontstaan....


Mooi Jan. Ben jij psychotherapeut van beroep?

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Zo ja ,dan hebben we werk voor je...... :D :D :D

Volgens mijn vrouw is er jaren iets mis met me....... :D

Mvg: Alex
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Hoi Jan,

bedankt voor deze analyse :D :D :D

Citaat van: Aliebengalie op zondag 24 februari 2013, 07:06:45

Volgens mijn vrouw is er jaren iets mis met me....... :D


:-) :-) :-)

Even een korte uiteenzetting van mijn kant: ;)

Het is niet mijn bedoeling om iets uit de werkelijkheid na te bouwen en hoogstwaarschijnlijk heb ik ook niet de vaardigheden hiervoor. Wat ik wel wil is plezier hebben in deze hobby en een eigen wereld creëren die ik mooi vind. Het geheel moet daarbij wel enigsinds realistisch overkomen maar dit is voor mij geen keiharde eis. Liever iets bouwen wat in het echt niet bestaat maar mij wel voldoening geeft dan iets realistisch bouwen waar ik niets aan vind.......

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Hallo John

Dat is me nu net uit het hart gegrepen. Prima benadering van onze gezamenlijke modelspoorhobby.
Schep je eigen droomwereld, en beleef daar veel plezier van. Wat je laat zien is in een woord geweldig.

Vriendelijke groeten,

Minto Tighfield :)
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Hoi John,

Ben het helemaal met de vorige spreker eens.  :thumbup:

Groet,
Erik
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Helemaal mee eens John, plezier staat bovenaan...en fantasie is ook mooi meegenomen.

Ik kijk altijd wel naar echte plaatjes als ik iets maak, maar het moet leuk blijven.
Als ik prachtige banen zie in een blad, ontdek ik zelfs ook wel eens details waarvan ik zeg...klopt dit wel enz. enz.
Een baan blijft altijd een deel van de werkelijkheid hoe mooi ook gemaakt.

Heb je mijn beroerde muurtje al gezien ..haha !! geintje hoor John  :-)
Ik krijg nog wel eens te horen, van leg de lat toch eens lager..misschien ben ik daar nu door beinvloed John  :D

Groetjes en succes !!

Hans ;)
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Citaat van: Tilly op zondag 24 februari 2013, 08:41:54
Liever iets bouwen wat in het echt niet bestaat maar mij wel voldoening geeft dan iets realistisch bouwen waar ik niets aan vind.......
Dan zou ik toch niet teveel advies vragen aan anderen en lekker mijn zin doen, zelf mijn kleurtjes kiezen en zo, ze maken je hier anders toch maar gek :-)
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (24-02-2013)
 :-) :-) :-)

Voordat ik definitief de rode kwast op de bruggehoofden zet ( :D) ga ik toch eerst even het steunmuurtje en beide achterliggende tunnelportalen afwerken. Dit geeft me ook iets meer inzicht in de uiteindelijke keuze.

Zojuist het kleine steunmuurtje ingekleurd:



Zien jullie de link al naar de rode bruggehoofden :D

En nog een foto vanop afstand:



Niet slecht hé.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (24-02-2013)
Hallo John,

Ik vind het niks.
Ik blijf bij de kleur rood, je zou deze natuurlijk ook een tintje donkerder kunnen maken??
En trouwens mooi rood is niet lelijk :thumbup:

vr.gr. Günther.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (24-02-2013)
Citaat van: Tilly op zondag 24 februari 2013, 08:41:54

Even een korte uiteenzetting van mijn kant: ;)

Het is niet mijn bedoeling om iets uit de werkelijkheid na te bouwen


Ah. Kwartje valt bij me. Nu snap ik ook de bijdrage van Jan. Je schept een soort van eigen baanthema met een nieuwe kijk op dat gebied wat weer een stabiliserend totaal effect geeft. :D

Maar zonder dollen: je vraagt feedback en die krijg je van alle kanten. Daar waar een positief kritisch geluid klinkt staan er hele horden forummers op (ze kwamen net allemaal weer langs) met een tegengeluid. Eigenlijk proberen ze me verkapt te vertellen: Spoorman bemoei je er niet mee, wat John maakt is mooi zijn want wij vinden het.

Als je elkaar geen kritiek gunt zal het totaal van de hobby nooit op een hoger nivo komen.

Waarvan acte, ik ga weer in de leesmodus. ;)

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (24-02-2013)
Citaat van: spoorman op zondag 24 februari 2013, 11:33:33

Ah. Kwartje valt bij me. Nu snap ik ook de bijdrage van Jan. Je schept een soort van eigen baanthema met een nieuwe kijk op dat gebied wat weer een stabiliserend totaal effect geeft. :D


:-) :-) :-)

Citaat van: spoorman op zondag 24 februari 2013, 11:33:33

Als je elkaar geen kritiek gunt zal het totaal van de hobby nooit op een hoger nivo komen.


Gewoon kritiek blijven geven! Soms doe ik er iets mee en soms niet :D

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (24-02-2013)
Hallo John
Persoonlijk vind ik het rood niet zo mooi

Ik zou eerder gaan voor die creme kleur ;)

Mvg Danny
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (24-02-2013)
John

Ik vind het super zoals je aan het bouwen bent.
Even een vraagje : staat de tunnel (die ik omcirkeld heb) nu voor of onder de brug , het is misschien gezichtsbedrog .

Ruud
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (24-02-2013)
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (24-02-2013)
John,


ondanks je poging alles in hetzelfde kleurtje zit op de 3 verschillende geschilderde voorwerpen nogal wat verschil, die zelfde kleuren zouden wel beter uitkomen mocht er een min of meer afgewerkt landschap aanwezig zijn, inderdaad die tunnel had ik niet opgelet als die voor die brug staat heb je alweer wat verplaatswerk om alles wat geloofwaardiger te maken, dat rood ik denk dat je het naderhand toch gaat overschilderen !  :?

Groeten Peter ;)
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (24-02-2013)
Hoi Peter,

het is inderdaad gezichtsbedrog maar beide tunnelportalen liggen achter de brug. Het rechtse wordt nog verder naar achteren verplaatst.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (24-02-2013)
Hallo John,

De steunmuur die je geschilderd hebt vind ik mooi bij je stenen brug passen.
Ik zou de bruggenhoofden van de stalen brug in de kleur van je stenen
brug maken ( meer eenheid). Je rijd dan wel niet naar Zwitsers voorbeeld
maar kijk een bij tunnels en bruggen bij de Rhatische Bahn in Graubunden
ze zijn allemaal naa een bepaalde standaard gebouwd , ook de stenen zijn het
zelfde . Het brengt wel een bepaalde rust, maar je moet natuurlijk doen wat je zelf
mooi vind...

Groeten Johan
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (24-02-2013)
John,

Die steunmuur ziet er weer mooi uit past ook wel bij de stenen brug.

Denk dat als je de brughoofden rood gaat maken dat dit niet zo goed past bij de kleur van de steunmuur.

Het rood op zich is wel een mooie kleur maar denk niet dat het mooi gaat zijn in combinatie met de steunmuur kleur.

Maak eens een proefsteukje in de kleur van de steunmuur en zet die er eens neer.
Ik denk dat het dan veel mooier uit gaan zien als geheel.

Het rood kun je op een andere plaats op je baan nog altijd gebruiken er is immers nog plek zat   :-)

Groetjes Harry

Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw Leutke brug, welke kleur? (23-02-2013)
Citaat van: spoorman op zondag 24 februari 2013, 07:02:40
Mooi Jan. Ben jij psychotherapeut van beroep?
Nee, maar dat is wel besmettelijk, net als treintjes rijden. Ik was jaren hun IT'er ...
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Hallo allemaal,

de afgelopen dagen bezig geweest met de bouw van twee tunnelportalen. Hier eerst een foto van het enkelsporig portaal:



Hier één van het dubbelsporig:



En nog een foto vanop afstand:



Ik ben nog niet helemaal tevreden over de kleuren maar dat komt later wel.

Het "landschap" tussen deze portalen is al deels opgevuld met tempex. Zodra alles definitief is wordt dit verlijmd en gaan we met de handsnijder de definitieve vorm geven.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
ik zie hier een geweldige baan ontstaan 8o
ben benieuwd hoe het eruit gaat zien over een jaar.

gr john