Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Belijning op wegen

Gestart door Gerard woensdag 22 oktober 2008, 21:07:47

Belijning op wegen
Gerard
gast

Belijning op wegen
Op mijn baan ?under construction? heb ik alvast een stuk 2-baans weg geschilderd met o.a. een middellijn. Dit is nu nog één lange lijn, maar deze moet onderbroken worden.
Wat ik nu graag zou willen weten hoe binnen de bebouwde kom de verhouding ?lijn? - ?niet lijn? - ?lijn?, enzovoort is. Ik dacht dat het iets was in de orde van: 1 m lijn - 3 m niet lijn - 1 m lijn, enz.

Wie van jullie weet hoe dit nu precies zit en/of heeft een link naar een overheidsinstantie waar ik deze gegevens kan vinden.

Voor alle duidelijkheid: het gaat om een Nederlands geöriënteerde baan, periode V.
Re: Belijning op wegen
Speciale Gast

Potrebbe ripetere per favore ?

Hoi Gerard,

interessante vraag waar ik nog niet eerder over heb nagedacht. Eerlijk gezegd heb ik zelf maar wat verzonnen maar daar heb je niets aan natuurlijk.
Zonder gekheid kan je dat bij je in de buurt niet een beetje opmeten.

Gr. Bert :)

Ik dacht dat zoiets wel ff te vinden zou zijn op internet... dus niet  :(
Het enige dat ik vond was:

'Op Nederlandse autosnelwegen is, bij de onderbroken streep tussen de rijstroken, de afstand tussen twee strepen 9 meter, en de streep zelf 3 meter lang.

Misschien dat zo'n zelfde verhouding geldt binnen de bebouwde kom?
Ik kan me nog wel herinneren van m'n theorie-lessen lang geleden dat op provinciale wegen de ruimte tussen de strepen kon variëren afhankelijk van hoe gevaarlijk het is om daar in te halen.
Of dit binnen de bebouwde kom ook gold en of dit nu nog steeds geldt, weet ik eerlijk gezegd ook niet. Tegenwoordig heb je zo veel vreemde varianten met groene tuseenstroken e.d...  :?

Groeten,
Ton.

Citaat van: baureihe 103 op woensdag 22 oktober 2008, 21:46:03
Zonder gekheid kan je dat bij je in de buurt niet een beetje opmeten.
Opmeten heb ik niet gedaan: ik zie mezelf niet even met een rolmaat hier midden op de Huizingalaan staan. Dat schijnt erg ongezond te kunnen zijn.

CiteerIk dacht dat het iets was in de orde van: 1 m lijn - 3 m niet lijn - 1 m lijn, enz.
...is dan ook een ruwe schatting van me, gedaan toen ik afgelopen maandag langs diezelfde Huizingalaan op de bus stond te wachten.

Misschien dat er iemand met verlossende antwoorden komt.

Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Belijningen komen voor in een aantal soorten.
Ik beschrijf nu de Nederlandse regels. In Duitsland en Belgie gelden soms andere regels.

Onderbroken lijnen komen in principe in de verhouding 3-1, d.w.z. 3 meter zwart en 1meter wit.
Op plaatsen waar de snelheid hoger is dan 80 km/h wordt deze lijn 9 meter om 3 meter.
De dikte van de middenstreep was altijd 0,10 m, maar sinds enkele jaren wordt steeds vaker 0,15 m gebruikt.

Bij gevaarpunten waar geen ononderbroken streep toegepast wordt, wordt de verdeling 3-1 omgekeerd naar 1-3
Dus 3 meter wit tegen 1 meter zwart.
Ook komt de verdeling 1-1 voor.

Kantstrepen zijn er tegenwoordig ook in 1-1 met een breedte van 0,15 m. Dit heeft te maken met gewijigde inzichten t.a.v het overrijden van een kantstreep.

De kleur van strepen is normaal wit, hetzij in verf of als thermoplast.(Dit is wat dikker (3mm))
Als tijdelijke belijning wordt officieel nu oranje gebruikt, al komt geen ook nog vaak voor.
Geel is gereserveerd voor parkeerverboden (1-1,geel) en als aanduiding voor een stopverbod (doorgetrokken geel)
Blauw tenslotte wordt gebruikt als markering van Parkeerzone-gedeelten.

Er is we het een en ander te vinden op internet, maar dit is meer voor vakmensen.
Je zou eens kunnen kijken op de site van het CROW. Dit is de kennisorganisatie voor o.a. wegenbouwers.
Zoek op "essentiele herkenbaarheidskenmerken"

John

ron van den broek
gast

Gerard ik heb zo'n sjablonenset waar je dan met verf op moet tamponeren.
Daar zijn de maten van de strepen 3,2 wit en 1,6 zwart en 3,4 wit en 1,6 zwart.
En anders toch maar even meten in de Huizingalaan, ben best bereid om het verkeer tegen te houden met m'n rode zakdoek zodat jij op knieën kan. :D

Mvg Ron
John, bedankt voor je antwoord.

Ik zat er met mijn schatting 1-3-1-3 dus niet ver naast.

Ik heb de witte lijnen 2 mm dik geschilderd (dat is in werkelijkheid 17,4 cm), dus dat was ook redelijk gegokt.

Die link zal ik nog eens bekijken, voorlopig heb ik hem opgeslagen.
Wiki Redactie

Als je toch aan het lijntrekken bent, dan ook maar even een stukje info over zebra's oftewel "voetgangersoversteekplaatsen", enzo.

Een echte zebra bestaat uit witte vlakken elk 0,50 m breed en tenminste 4,00 m lang.
De vlakken staan 0,50 m uit elkaar en liggen zoveel mogelijk symetrisch in het kruisingsvlak.
Bij een zebra horen GEEN verkeerslichten, maar wel het blauwe bord met het zebra symbool (L2)

Bij een voetgangersoversteekplaats (zonder zebra, maar bijv wel verkeerslichten) worden kanalisatiestrepen toegepast van 0,50 x 0,10 m. De verhouding is vaak 0,50 - 0,50 of 0,50 - 1,50

Oversteekplaatsen voor fietsers worden als regel voorzien van blokmarkering 0,50 x 0,50.
Ook hier komt de verdeling 0,50-0,50 en 0,50-1,50 voor.

Haaietanden (bij de voorrangskruising) zijn normaal 0,30 x 0,30 m, maar ook 0,50 x 0,50 mag gebruikt worden.
Dit is een beetje afhankelijk van de situatie ter plaatse.

Verkeersdrempels worden gemaakt met strepen van 0,10 m breed, met afwisselend een hele resp een halve streep op het schuine vlak (arcering voor ee talud). De afstand tussen de strepen is meestal 0,50 of 0,60 m.

Een stopstreep (dus overdwars) is minimaal 0,30 m, en maximaal 0,50m.

John

Alweer bedankt John, ook hiermee ga ik (zij het wat later) aan de slag.

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

Hehe John de lopende encyclopedie  :P :mrgreen:

Ik zou dit eigenlijk ook wel moeten weten. Het is onderdeel van de Master die ik doe voor mijn studie Civiele Techniek, maar het is al weer een tijdje geleden dat ik dit nodig heb gehad voor een project  :oops:

Zo te lezen is John zijn verhaal gelukkig behoorlijk compleet :)

Groetjes,
Menno

Citaat van: Gerard op woensdag 22 oktober 2008, 21:58:41
Citaat van: baureihe 103 op woensdag 22 oktober 2008, 21:46:03
Opmeten heb ik niet gedaan: ik zie mezelf niet even met een rolmaat hier midden op de Huizingalaan staan. Dat schijnt erg ongezond te kunnen zijn.

Even Off topic en lekker onbelangrijk: Is dat de Joh. Huizingalaan in Amsterdam? Ik werk bij een Internationaal Business Machine bedrijf aan die weg...
Kan ik es naar je zwaaien als je op de bus wacht. :)

Groet,
Leendert
Leendert, het is de Huizingalaan (zonder Joh.) in Eindhoven.
Hieronder even een klein overzicht vóór en ná de vraag over de belijning.

vóór (de witte lijnen waren al op het wegdek geschilderd):

ná alle antwoorden van John:

en meteen is de weg in gebruik genomen :wink::

Voor de liefhebbers: de weg mét fietspaden is in totaal 10 cm breed. De 2 fietspaden zijn elk 1 cm breed en geschilderd met donkerrode verf (Humbrol 73). Het "asfalt" is met donkergrijze verf (Humbrol 66) geschilderd. De lijnen zijn 2 mm breed (afgeplakt met Scotch Magic Tape).
Het grijze vlak links is de ingang van de spoortunnel.

@John: als jij nog info hebt over de afmetingen van de voorsorteerpijlen, dan hou ik me aanbevolen.

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

Ziet er keurig uit Gerard, mijn complimenten!  :D

Groetjes,
Menno
Ziet er mooi uit Gerard  :)

Maar... volgens mij wordt de omgekeerde belijning 3 - 1 gebruikt voordat je op een "gevaarspunt" aankomt.

Het is zeg maar een vooraankondiging in de belijning zodat de weggebruiker weet dat er iets bijzonders aankomt.

Jouw 3-1 belijning is dus eigenijk te laat  :)

Groetjes Fulco
Speciale Gast

Stand 7 :-)

Cool :-)

CiteerVoor de liefhebbers: de weg mét fietspaden is in totaal 10 cm breed. De 2 fietspaden zijn elk 1 cm breed en geschilderd met donkerrode verf (Humbrol 73). Het "asfalt" is met donkergrijze verf (Humbrol 67) geschilderd. De lijnen zijn 2 mm breed (afgeplakt met Scotch Magic Tape).

...en wat heb je voor de stoep gebruikt? Dat lijkt namelijk verdacht veel op Nederlandse trottoirtegels die ik ook graag voor mijn perrons zou gebruiken... We hebben het daar wel eens eerder over gehad, maar toen leek zoiets niet echt voorhanden te zijn.

Martijn
Citaat van: FV op donderdag 23 oktober 2008, 14:07:37

Maar... volgens mij wordt de omgekeerde belijning 3 - 1 gebruikt voordat je op een "gevaarspunt" aankomt.

Het is zeg maar een vooraankondiging in de belijning zodat de weggebruiker weet dat er iets bijzonders aankomt.

Ik begrijp je niet helemaal :(. Kun je iets duidelijker uitleggen wat je precies bedoelt?

Citaat van: Acido op donderdag 23 oktober 2008, 14:09:15
...en wat heb je voor de stoep gebruikt? Dat lijkt namelijk verdacht veel op Nederlandse trottoirtegels die ik ook graag voor mijn perrons zou gebruiken... We hebben het daar wel eens eerder over gehad, maar toen leek zoiets niet echt voorhanden te zijn.
Dit zijn platen van Auhagen. Op de platen zelf staat helaas geen artikelnummer.
Ik heb ze o.a. gekocht bij Kuijpers in Utrecht, Wentink in Arnhem en bij Conrad.

Frankfurt (Main) Hbf

Citaat van: Gerard op donderdag 23 oktober 2008, 14:30:11

Ik begrijp je niet helemaal :(. Kun je iets duidelijker uitleggen wat je precies bedoelt?
Volgens mij wordt bedoeld dat je ruim voor de weg van links (het gevaarpunt) al begint met de strepen dichter op elkaar te zetten. Dit geeft de weggebruiker aan dat zo'n gevaarpunt er aan komt en inhalen wat minder verstandig kan zijn ...
Ik vat hem :). In dat geval zal ik aan elke kant van de zijweg nog een lijntje van 1 cm tussen schilderen. Dan zou het goed moeten zijn.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

En niet alleen aan de zijkant, maar ook in het midden!

Als je we het toch over wegen hebben: wat is de standaard breedte van een weg?

Koen
Citaat van: Laurent op donderdag 23 oktober 2008, 15:44:08
En niet alleen aan de zijkant, maar ook in het midden!
Dat ga ik ook doen, maar dat vergat ik erbij te zeggen :oops:.
Wiki Redactie

Gerard schreef:
Citeer@John: als jij nog info hebt over de afmetingen van de voorsorteerpijlen, dan hou ik me aanbevolen

Ik zal een paar kopien maken uit de officiele handboeken.
Zodra dat gelukt is stuur ik ze per mail (en voor de anderen) zet ik ze wel op mijn internetpagina.

@ Menno,
Ken je klassieken geldt ook in de civiele techniek ! :)

John
CiteerVolgens mij wordt bedoeld dat je ruim voor de weg van links (het gevaarpunt) al begint met de strepen dichter op elkaar te zetten. Dit geeft de weggebruiker aan dat zo'n gevaarpunt er aan komt en inhalen wat minder verstandig kan zijn ...

Eric-Paul begreep het  :) en jij nu ook  :)

Groetjes Fulco.

een hele trotse papa van tygo en jamie

gerard
complimenten
vooral dat fietspad lijkt echt fietspad rood
mooi gedaan
groet robert
vandomm
gast

Beste Gerard ,

Toen ik je wegen zag leek het wel of ik mijn eigen baan zag . Precies dezeld wegen.

Voor de belijning kun de site bekijken van  " van Zijl Wegmarkering " assortiment .
De lijnen die er bestaan kun je zo afdrukken ,

succes ,

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Mooi hoor! Complimenten.

Maar hoe plak je zoiets mooi af in een bocht? Gebogen strepen dus. Dat lijkt me met tape lastiger nl. of plak je dan een vlak af met stroken, en dan de ronde streep uitsnijden?

Roy
Deze tape (Scotch Magic Tape) is heel dun en heel soepel en kan heel makkelijk in normale bochten geplakt worden.
Het uittekenen van de lijnen in de bochten zal lastiger zijn dan het plakken van de tape.
Citaat van: KNed op donderdag 23 oktober 2008, 15:49:16
Als je we het toch over wegen hebben: wat is de standaard breedte van een weg?

Koen

Volgens mij is daar geen standaard voor.
Wiki Redactie

Nou die is er wel degelijk.
Er zijn echter verschillen afhankelijk van de toepassing.

In essentie moeten twee auto's elkaar veilig kunnen passeren.
Dit betekent dat een rijbaan normaal tussen de 2,50 en 3,75m breed is.
Dit is de maat tussen de strepen.
De brede rijbanen vindt je vooral op autosnelwegen en wegen met een toegestane snelheid van meer dan 80kmh.

Om in detail meer informatie te verstrekken moet ik wat documentatie naslaan.

Heb je belangstelling, stuur dan even een PB.

John
CiteerDit betekent dat een rijbaan normaal tussen de 2,50 en 3,75m breed is.

Een weg kan verdeeld zijn in 2 of meer "rijbanen" al dan niet gescheiden door een middenrail.
De "rijbanen" kunnen dan weer gescheiden zijn door 1 of meer "rijstroken"

Jullie hebben het over de breedte van een rijstrook  :wink:

Groetjes Fulco  :mrgreen:
Citaat van: Lokje op dinsdag 28 oktober 2008, 17:24:45
Nu begin ik me toch zorgen te maken ik hoor niets van gerard meer, toen ik gistermorgen door eindhoven over de Huizingalaan reed zag ik tussen de witte lijnen 1 grote rode lijn en een duimstokkie liggen, hij zal toch niet.......................
Oh, daarom komt die jongen die ik op pad stuurde om de maten op te nemen niet terug...

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

Gerard, je heb die jongen toch wel van te voren z'n duppie gegeven he? :D

Charlie.
ERIK SALDEN
gast

Dag Gerard,

ziet er ERG goed en verzorgd uit. Ben benieuwd naar het vervolg.

Gegroet:

Erik
Ondertussen ben ik iets verder gekomen met de belijning. Commentaar (vooral van de deskundigen op het gebied van belijning) is welkom:

De weg linksboven is er bij gekomen en leidt naar de camping, waarvan je hier het eerste deel ziet.
(Voor de foto had ik er even het receptie-/kantoor-/kantinegebouw, 2 tentjes en een zomerhuisje neergezet. Alleen het zomerhuisje is klaar.)

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

Gerard,

Ziet er goed uit zo.
Ik zou alleen nog haaientanden aanbrengen op de weg vanaf de camping.
En misschien nog  fiets symbooltjes op de fietsstrook zetten?

gr. Charlie.

Hallo Gerard,

Dat zijn mooie lijnen, het is precies wat ik al lang zoek. Waar koop je deze Scotch Magic Tape van 2mm (zonder dat je er meteen een gros van moet afnemen)?
Ik blijf dit draadje met belangstelling volgen.

Mvg,

Jos
Citaat van: BR 41 op maandag 03 november 2008, 16:45:24
Ik zou alleen nog haaientanden aanbrengen op de weg vanaf de camping.
En misschien nog  fiets symbooltjes op de fietsstrook zetten?
Charlie, omdat er bij de uitgang van de camping een "stopbord" komt te staan heb ik daar een onderbroken lijn geschilderd.
Fietssymbooltjes plak ik er zo gauw ik deze heb (ik moet nog wel "even" zoeken naar die dingen :)).

Citaat van: Jos op maandag 03 november 2008, 19:13:34
Dat zijn mooie lijnen, het is precies wat ik al lang zoek. Waar koop je deze Scotch Magic Tape van 2mm (zonder dat je er meteen een gros van moet afnemen)?
Ik blijf dit draadje met belangstelling volgen.
Jos, Scotch Magic Tape is plakband van normale breedte, ik plak 2 stukken 2 mm van elkaar af en schilder daar witte verf tussen.
Het is te koop bij de betere kantoorboekhandel in normale en grotere rollen. Het plakt als "normale" tape, maar is veel makkelijker te verwijderen en laat geen lijmresten achter.
digi-jacques
gast

Citaat van: Eric-Paul op donderdag 23 oktober 2008, 15:14:37
Citaat van: Gerard op donderdag 23 oktober 2008, 14:30:11

Volgens mij wordt bedoeld dat je ruim voor de weg van links (het gevaarpunt) al begint met de strepen dichter op elkaar te zetten. Dit geeft de weggebruiker aan dat zo'n gevaarpunt er aan komt en inhalen wat minder verstandig kan zijn ...

inderdaad, bij een gevaarlijke situatie op de weg is de frequentie omgedraaid, visueel "flikkert" er aan de bestuurderskant meer wit, alsof je sneller zou rijden, wat weer moet leiden tot langzamer rijden......

tevens, voor de verlichting, wanneer er aan 1 kant van de weg masten staan, zul je bij een zijweg uitkomend aan de zelfde kant van de weg alswaar de masten staan, aan de andere kant een lichtmast moeten plaatsen.

dan nog een verlichtings verhaal, in een woonwijk heb je kleine masten, de grotere wegen zijn weer iets langer, en alle gele wegverlichting, is a) het langst, en b) leidt altijd naar een snelweg
Op de foto's kun je in de trottoirs 2 kleine ronde gaten zien zitten. Daar komen lantaarnpalen te staan van +/- 10 cm hoog. Eén van die lantaarnpalen staat recht tegenover de klinkerweg (een openbare weg).

Deze weg is een doorgaande weg die leidt naar de rest van de wereld.
Wiki Redactie

Gerard,

je kunt zo bij Van Velzen of Markeer gaan werken.
(Dat zijn proffesionele lijntrekkers.)

John

(of zijn het nu toch strepen ? :) )
woodymax
gast

Hallo Gerard,

Ziet er goed uit !

Mvg,
Mark
Re:Belijning op wegen
Gerard
gast

Afgelopen dagen ben ik verder gegaan met "lijntrekken". Hier de situatie bij het busstation in aanleg:

Op de voorgrond de doorgaande weg. Links is de ingang van het busstation en rechts de uitgang. Daartussen de 4 perrons waar de bussen halteren. Daar komen nog abri's op te staan en borden met daarop welke bussen bij welk perron (komen te) staan.

De rode stroken op de voorgrond en in het midden zijn fietspaden, de rode strook rechts in het midden is de uitgang van de taxistandplaats.
Het lichtgrijze deel is ook een bushalte voor 2 bussen, het perron daarvan komt te liggen tussen het lichtgrijze deel en de rode fietsstrook, op de lichtbruine strook. Rechts van het groen komt ook nog een abri te staan.

Linksboven zie je nog een stukje van het spoorviaduct en rechts een klein deel van het stationsgebouw.

Mochten er fouten in de belijning zitten dan hoor ik dat graag.
Hoi Gerard,

Een uitgang met een doorgetrokken streep lijkt mij niet logisch  :?

Ik neem aan dat je weg een doorgaande weg is ( voorrangsweg) dan zouden haaientanden bij de in en uitgang een logischer beeld zijn  :)

Groetjes Fulco
Aliebengalie
gast

Ziet er keurig uit Gerard , doorgetrokken streep klopt wel als het terrein is afgesloten voor "normaal" verkeer. Alleen zou deze streep ook links nog geplaatst moeten worden , om een juist beeld te krijgen.
En een paar haaien tandjes zou beslist niet misstaan. :lol:
Maar nogmaals ,ziet er echt mooi uit.

Mvg: Alex
Citeerdoorgetrokken streep klopt wel als het terrein is afgesloten voor "normaal" verkeer.

Nu heb ik natuurlijk niet alle wijsheid in pacht  :) maar ik ben nog niet eerder een situatie tegengekomen waarbij dat dan zo afgesloten is voor "ander"verkeer.

Volgens mij wordt in de praktijk de normale belijning gebruikt en wordt het kenbaar gemaakt door het bord gesloten voor al het verkeer met als onderbord uitgezonderd (lijn)bussen.

Groetjes Fulco
Gerard
gast

Citaat van: FV op vrijdag 11 december 2009, 01:33:50
Een uitgang met een doorgetrokken streep lijkt mij niet logisch  :?
Ook niet als stopstreep voor verkeerslichten (die nog geplaatst moeten worden)?

CiteerIk neem aan dat je weg een doorgaande weg is (voorrangsweg) dan zouden haaientanden bij de in en uitgang een logischer beeld zijn  :)
De doorgaande weg is inderdaad een voorrangsweg. Maar dan: haaientanden op de inrit van het busstation? Die zie toch alleen bij een uitrit of een weg naar een voorrangsweg?

Citaat van: FV op vrijdag 11 december 2009, 10:40:44
... maar ik ben nog niet eerder een situatie tegengekomen waarbij dat dan zo afgesloten is voor "ander"verkeer.
Mijn inspiratiebron, het busstation van Eindhoven, is alleen toegankelijk voor bussen en (service-)auto's van de busbedrijven.

CiteerVolgens mij wordt in de praktijk de normale belijning gebruikt en wordt het kenbaar gemaakt door het bord gesloten voor al het verkeer met als onderbord uitgezonderd (lijn)bussen.
Dat is een goeie, dat bord komt er nog. Ik zet er eentje aan beide zijden van de inrit.
Is trouwens de kreet "LIJNBUS" op het wegdek i.p.v. de borden ook voldoende? Of is dat een aanvulling op de verkeersborden?

Ik hoor graag waar ik denkfouten maak. Het kan nu nog aangepast worden.

Tot nu toe alvast bedankt voor het commentaar en de opmerkingen.

rorail
gast

Hallo Gerard,

Wat mij betreft ziet het er allemaal prima uit. Ik heb nog wel een vraag. Ik zie een fragment van een (stations?) gebouw rechtsboven op de foto, dat ik niet gelijk herken. Welk gebouw is dit?

Groet,
Ronald
Gerard
gast

Dat stationsgebouw kun je ook niet herkennen, het is eigenbouw.

Klik hier voor o.a. 17 foto's van het gebouw.
rorail
gast

Dat ziet er tof uit, Gerard. :P

Jammer dat zoiets niet verkrijgbaar is. Jouw stationsgebouw is helemaal van deze tijd: meer commerciële ruimtes in het gebouw dan loketten.

Groet,
Ronald

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.