Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]

Gestart door madmenno zondag 27 juli 2008, 22:31:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Menno's grote 3-rail ombouwdraadje [Railtop BDt 'Zugkraft Aargau' 06-02-2011]
Index: (stand 08-02-2011)

Speciaal:
Verlichtingsmogelijkheden SBB locs
Ombouwverslag Hag Re 4/4II / Re 6/6 loopdraaistel van 2-rail naar 3-rail
Test SBB Cargo Re 20/20

SBB Cargo Re 421 371-6 [Hag]
Ombouwverslag eerste poging
Ombouwverslag tweede poging (Nog niet beschikbaar)

SBB Cargo Re 620 042-2 'Monthey' [Hag]
Ombouwverslag eerste poging
Ombouwverslag tweede poging deel 1
Ombouwverslag tweede poging deel 2

SBB Re 460 096-1 'Furttal' Sion 2006 [Hag]
Bedradingsschema
Ombouwverslag deel 1
Ombouwverslag deel 2

SBB Cargo Ae 610 492-1 'Erstfeld (Emmen)' [Hag]
Ombouwverslag deel 1
Ombouwverslag deel 2

SBB Cargo Re 620 065-3 'Ziegelbrücke' [Hag]
Ombouwverslag

SBB EW-I BDt 50 85 82-34 900-9 Zugkraft Aargau [RailTop]
Ombouwverslag

--------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo allemaal,

Ik open dit topic met de bedoeling een speciaal draadje te maken met informatie over de digitalisering van Hag wisselstroommodellen en het realistischer/mooier/handiger maken van die modellen.

Ik ga zelf de komende tijd meerdere Hag modellen voorzien van digitale decoders en zelfgebouwde verlichtingsprintjes. Ook komen er anti-Alzheimer voorzieningen in de locs.

Ik trap dan ook af met de ombouw van mijn Re 421 in SBB Cargo uitvoering die ik vandaag heb uitgevoerd.


Re 421 371-6:

Dit model heb ik al een half jaar in de doos liggen aangezien het een analoog wisselstroommodel is en ik digitaal rij. Het werd dus tijd om het model te gaan digitaliseren. Nu wilde ik niet alleen een decoder inbouwen, maar ook meteen een Anti-Alzheimer schakeling, omdat mijn baan nou niet bepaald de schoonste is en ik vaak last heb van vastlopers.



We beginnen met het model in originele toestand. Op de fotos hierboven is de analoge omschakelaar te zien in de loc. Lekker trouwens dat Hag de kleurcodes zo goed aanhoud ;) :P... NOT!!
Echt een bruine brij draden. Het koste me dan ook enige moeite om uit te vogelen welke draad waarvoor diende.


Als voorbeeld heb ik enkele ombouwprojectjes op het Hag forum bekeken. Deze waren erg handig om mijn eigen ombouw op te baseren. Zoals op het Hag forum ook aangeraden werd heb ik de loc eerst maar even getest met een gewone M* wisselstroomtransformator op correcte werking. De motor liep als een zonnentje, dus de ombouw kon beginnen.


Hier een foto van alle onderdelen en componenten die ik nodig had voor de ombouw. Er hoort ook nog een stuk krispkous bij, maar die was ik even vergeten  :oops:.


Even de electronische componenten in detail. Van links naar rechts: 2200uF 25V Elco, 470uF 16V Elco, 2x 68uH ontstoorspoel, 2x 1N4007 diode en 2x 100Ohm weerstand.
Als iemand de Conrad bestelnummers van één of meerdere componenten wil weten, PM me even of vraag het in dit draadje ;)


Omdat ik de DCC kleurcodering zo goed mogelijk wilde aanhouden heb ik ervoor gekozen om eerst de hele loc te ontdoen van zijn bedrading en electronica. Hierna ben ik begonnen alles volgens de officiele kleurcodering opnieuw te bedraden.
Hier heb ik eerst de massaaansluiting van het motordraadstel van een zwarte massadraad voorzien.


Hierna ook de aansluiting vanaf de sleper voorzien van een rode draad en vastgesoldeerd.


Voor een betere en bedrijfszekerdere massaverbindingen heb ik een draad getrokken naar de motorbehuizing en naar het loopdraaistel. De draad naar de motorbehuizing is gewoon vastgesoldeerd aan een schroef van de motor. Kostte enige moeite maar het zit nu goed aan elkaar.


Hierna was het tijd voor de motoraansluitingen. Ik wilde dit netjes doen om eventueel  draden die in de knoop zouden gaan zitten en ongewenste stroomcontacten te vermijden. De soldeerverbindingen met de ontstoorspoelen zijn dus gedeeltelijk voorzien van isolatie met behulp van een stukje krimkous.


De draden van de motoraansluitingen daarna aan de betreffende soldeerpads van de 21-polige MTC stekker gesoldeerd. Groot voordeel van deze stekker is, dat je niet aan de decoder zelf hoeft te solderen en dus geen kans loopt deze per ongeluk te slopen. Ook is de decoder later makkelijk te upgraden naar een nieuwer type zonder opnieuw te hoeven bedraden. En het ziet er naar mijn  mening gewoon netter uit.


Nog even een overzichtje van de loc in de huidige toestand.


Foto van de andere kant. In de rode cirkel op de foto is te zien dat ik de bevestigingslip voor de print verbogen heb. (Lijkt nu een soort Z-vorm) Dit heb ik gedaan om de print iets naar rechts (dus richting de motor) te krijgen. Waarom wordt later wel duidelijk. De print mocht echter niet verder dan de rand die de rode pijl aangeeft, waant het is de bedoeling dat er nog een extra 21-polige stekkerprint bovenop de huidige komt voor toekomstige verlichtingsdoeleinden.


Nu de motor en de stroomvoorziening bedraad zijn was het tijd voor een eerste testrit. Eerst even de aanbevolen CV waarden voor Hag type 88 motoren invoeren en daarna testrijden.
De test verliep prima, de decoder werkt naar behoren en de loc rijdt soepel. Alleen soms nog kleine stroomonderbrekingen al moet ik zeggen dat Hag loc hier naar mijn mening toch weinig last van hebben!


Hierna kon begonnen worden aan de anti-Alzheimer schakeling. Deze heb ik overgenomen uit de handleiding van de Lokpilot v3.0 op de ESU website (www.esu.eu).
De schakeling bestaat uit een 2200uF 25V elco voor de motor en een 470uF 16V (6V is al voldoende) voor de decoder zelf. Beide elco's laden via een 100Ohm weestand en ontladen via de 1N4007 diode. De exacte schakeling kan je dus in de handleiding terugvinden.
Je kunt nu ook meteen zien waarom de stekkerprint naar rechts moest opschuiven. De 2200uF condensator is zo groot dat die maar net links van de print past. Ook in de breedte van de loc past het echt maar net. Ik heb meerdere indelingen van de decoder en condensatoren overwogen, maar in mijn ogen was dit toch echt de beste (en eigenlijk toch ook maar de enige) oplossing.


Hier de schakeling volledig af en bedraad. Beide minpolen van de condensatoren gaan naar de 'GND electronicamassa' (pin 19) van de decoder. De pluspool van de grote elco gaat via de weerstand/diode naar gezamelijke plus van de decoderfuncties (pin 15) en de plus van de kleine elco gaat via een andere weerstand/diode naar de decoderspanning (pin 11)


Hier nog een foto van boven bekeken. Te zien is dat de linker grote elco maar net past. In de loc zat oorspronkelijk ook nog een kunststof interieur ding achter de ramen, maar die heb ik moeten weglaten, want die nam veel te veel ruimte in.


Nogmaals een overzichtsfoto, maar nu van de andere kant.
Ik heb aan de binnekant van de locbehuizing nog wel wat isolatietape aangebracht (niet op de ramen uiteraard), omdat de ongeisoleerde bedrading wel erg dicht in de buurt van de metalen behuizing komt en ik kortsluitingen wil voorkomen.



Twee foto's van het uiteindelijke resultaat. De loc loopt nu echt als een zonnetje. Geen enkele last meer van stroomonderbrekingen.
Ik krijg trouwens wel vreemde taferelen als ik tijdens het rijden de noodstop van de digitale centrale indruk. De loc rijdt kort door (uiteraard), maar eerst lijkt het wel alsof de loc heel kort geen stroom heeft  (afremt) en daarna ineens een dot stroom krijg en kort vooruit schiet. Dit doet zich vooral voor bij langzaam rijden. Hoe harder de loc rijdt hoe minder het opvalt. Nu stoort het me niet hoor, maar vraag me toch af waardoor dit komt....


Nog iets anders waar ik niet helemaal uitkom. Als je op bovenstaande foto kijkt zie je in het rode cirkeltje het probleem. Op de print is de massa (chassis) verbonden met de verbinding naar het dak van de gezamelijke terugkomende stroomverbinding van de F0. Bij analoog hoort dit natuurlijk zo, maar bij digitaal toch niet!? Ik heb al geprobeerd de vebinding met een mesje te verbreken, maar dat lukt me niet echt. Heb voorlopig de verbinding naar het dat maar afgeplakt met een stukje isolatietape. Weer iemand hoe dit normaal gesproken opgelost wordt bij de ombouw van een analoog Hag model?!

De loc heeft zoals je waarschijnlijk wel hebt begrepen ook nog geen verlichting, dat komt later.

Ik ga morgen een Re620 op precies dezelfde manier ombouwen. Daar heb ik gelukking wel wat meer speelruimte. Ik zal hiervan ook een kort verslagje typen en in dit draadje plaatsen

Zoals altijd zijn vragen en/of opmerkingen van harte welkom.

Groetjes,
Menno
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Citaat van: Freak op zondag 27 juli 2008, 22:43:42
Hallo Menno,

Dat heb je heel netjes gedaan, goed uitgelegd met mooie plaatjes.
Na dit gezien te hebben zal het met de verlichting ook goed komen.

Succes.

Mvg,
Peter

Mijn dank is groot  :mrgreen:

Wat betreft de verlichting. De electronica is niet zo'n probleem. Waar ik een beetje tegenaan loop te hikken, is dat de lichtgeleider van de Re421 en ook de Re620 die ik heb één geheel is. Ik heb namelijk een gedeelde nodig, die ook nog een anders van vorm is dat de huidige. De nieuwere versies van Hag, die standaard al gedigitaliseerd zijn en voorzien zijn van LED verlichting hebben wel de goede lichtgeleiders....

Peter, weet jij misschien waar het aan ligt, wat ik boven heb geschreven, dat de loc bij ontlading van de elco eerst 'twijfelt' en daarna ineens een dot gas geeft!
Heeft het misschien te maken, dat de elco ontlaad via de diode, of is de weerstand niet van de goede grootte ofzo?
Op het Hag forum hebben ze ook 2 470uF elco's geplaatst parallel ter ondersteuning van de decoder in plaatst van eentje wat door ESU wordt aangegeven, zou het hier aan kunnen liggen?

Groetjes,
Menno
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Citaat van: Freak op maandag 28 juli 2008, 00:08:11
Het twijfelen gebeurd omdat de lok even zijn rijinformatie kwijt is die weer door de centrale (herhaald) uitgezonden wordt.
Inderdaad zijn er meerdere schema's waarvan steeds meer de versie gebruikt wordt waarbij twee elco's van 470uF parallel staan. De weerstandswaarde is daarbij ook iets lager.

Mvg,
Peter

Hoi Peter.

Dank voor je antwoord. Ik heb bij mijn ombouw al ruimte vrijgelaten voor een extra 470uF 16V elco. Ik ga eens kijken of ik die er vandaag tussen kan vrotten.
Wat zou de weerstandswaarde dan volgens jou moeten worden? Ik heb er nu een 100 Ohm weerstand tussen zitten. Kan die blijven of moet er perse een kleinere tussen?
Op het Hag forum hebben ze de diode en de weerstand bij de 2 parallel geplaatste 470uF elco's zelfs helemaal weggelaten  :shock:. Vreemd! in mijn ogen....

Groetjes,
Menno
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
hoi Menno,

Leuk ombouwklusje. Foto's en de ombouw zijn er goed uit. Zelf heb ik ook enkele HAG-locs rondrijden met een ESU lokpilot3 echter zonder elco's, bij mij geeft dit eigenlijk geen enkel probleem. Ik zie dan ook geen reden om dit alsnog te gaan inbouwen.
Wel ben ik erg benieuwd naar jouw verlichtingsprints. HAG-locs zijn mooi en goed echter de verlichtingsmogelijkheden zijn te beperkt. Marklin heeft in zijn Re460 van de 39***-serie wel diverse verlichtingsmogelijkheden aangeboden. Zou leuk zijn als dit bij HAG ook zou kunnen.
Johan heeft in een Re4/4 van de BLS wel eens 2 gloeilampjes per zijde ingebouwd, dit zag er netjes uit.
Ja de draadkleuren bij HAG zijn nogal fantasieloos. Zelf haal ik alle bedrading er ook uit en pas dan direct de kleuren conform DCC toe.
Veel succes met de verdere ombouw.
Groet,
Erwin
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Hoi Erwin,

De elco's bouw ik in omdat mijn baan gewoon vies is. Ik heb veel last van stroomonderbrekingen, omdat ik vrij weinig rij. Omdat ik ook met het programma Koploper rij en mijn baan niet overal makkelijk te bereiken is bouw ik gewoon wat extra zekerheid in.
Maar zoals ik al eerder zei hebben Hag modellen niet zoveel last van kleine stroomonderbrekingen gelukkig.

Groetjes,
Menno
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
interresant verslag.

mijn modellen krijgen op den duur hier ook last van.
in mijn geval zie je dan echt de klodders olie icm stof/koolstof op de rails plakken.

succes met de volgende :D

Dennis
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Hey Menno,

Mooie ombouwbeschrijving. Ga dit draadje even goed in de gaten houden.
De BDe 4/4 moet ik nog ombouwen (lees: opnieuw schilderen en opschriften aanbrengen), met verlichting, dus ik ben benieuwd naar het vervolg.
Met die stekkerverbinding ziet het er al een stuk netter uit.

Groetjes

Harry Stipkes

PS begrijp ik het goed als ik zeg, dat je 3-rail DCC rijdt met ECOS??
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Citaat van: Kroko14253 op maandag 28 juli 2008, 18:58:34
PS begrijp ik het goed als ik zeg, dat je 3-rail DCC rijdt met ECOS??

Juist!

Enkele locs zijn echter nog voorzien van Motorola decoders. Een paar Duitsers met 60760 setjes enzo en een enkele 6090. Verder al mijn Zwitsers materiaal DCC. Zimo MX64's met verschillende achtervoegsels en verder ESU Lokpilot 1, 2's en 3's

Groetjes,
Menno
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Hoi Menno,

Je gebruikt de 21-polige aansluiting/decoder. Wat is het voordeel t.o.v. de 8-polige?
Het aansluitplaatje waarop je de draden soldeert en de decoder prikt bestel je die los of zit deze al bij de decoder?
Groet,
Erwin
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Hoi Menno,

De ombouw van jouw Re421 ziet er strak uit, complimenten!  :D
Ook mooi dat de motor al standaard met kogellagers is uitgerust.
Is die motor een 3-pool of een 5-polige motor?
Kun je eens vertellen hoe die HAG motoren rijden?

Erwin kijk eens in dit draadje voor die adapterprint.
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Dank je wel Ad. Mijn ervaring met HAG kan ik je geven;
Rijdt soepel en heeft 3 polig anker en vanaf 1988 voorzien van kogellagers. Pas je een lokpilot3 toe dan krijg je een loc met sublieme rijeigenschappen, een aanrader dus voor iedere modelspoorliefhebber met een CH-hart.
HAG is echter niet zo vooruitstrevend dus uitgebreide functie's met b.v. lichtwisselingen zul je niet tegenkomen. Dit is jammer maar de rijeigenschappen vind ik persoonlijk belangrijker.
Groet,
Erwin
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Ik kan wat Erwin zegt alleen maar bevestigen. De type 88 motoren van Hag zijn echt subliem qua rijeigenschappen, zeker in combinatie met ESU decoders.

Verlichting is echter waardeloos (mag ik toch wel zeggen ;))
Maar daar ga ik zelf verandering in brengen. Komt allemaal in dit draadje over een poosje.

Groetjes,
Menno

p.s. Ben nu druk bezig met de ombouw van mijn Re620, dus misschien vanavond een update.
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Menno, waarom heb je eigenlijk die massadraad op die schroef van het motorschild gesoldeerd, terwijl je al een  betere massa hebt via massasleper op de wielen onderaan het motorstel?
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Citaat van: Kappa op dinsdag 29 juli 2008, 14:10:17
Menno, waarom heb je eigenlijk die massadraad op die schroef van het motorschild gesoldeerd, terwijl je al een  betere massa hebt via massasleper op de wielen onderaan het motorstel?

Die twee massa's zijn op het motordraaistel niet electrisch verbonden, vandaar. Allemaal plastic isolatie.
Op zich is de motorbehuizing al electrisch verbonden met het chassis, maar vanwege de beweging die mogelijk is bij dat contact is het beter een extra massaverbinding op de motorbehuizing te solderen.

Groetjes,
Menno
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Citaat van: madmenno op dinsdag 29 juli 2008, 14:17:19
Citaat van: Kappa op dinsdag 29 juli 2008, 14:10:17
Menno, waarom heb je eigenlijk die massadraad op die schroef van het motorschild gesoldeerd, terwijl je al een  betere massa hebt via massasleper op de wielen onderaan het motorstel?

Die twee massa's zijn op het motordraaistel niet electrisch verbonden, vandaar.

Menno, ik zie toch op deze foto, dat de twee zwarte draden op het printje, electrisch verbonden zijn?!
Er loopt toch een koperspoor van boven naar beneden?!

Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Citaat van: Kappa op dinsdag 29 juli 2008, 18:23:45
Citaat van: madmenno op dinsdag 29 juli 2008, 14:17:19
Citaat van: Kappa op dinsdag 29 juli 2008, 14:10:17
Menno, waarom heb je eigenlijk die massadraad op die schroef van het motorschild gesoldeerd, terwijl je al een  betere massa hebt via massasleper op de wielen onderaan het motorstel?

Die twee massa's zijn op het motordraaistel niet electrisch verbonden, vandaar.

Menno, ik zie toch op deze foto, dat de twee zwarte draden op het printje, electrisch verbonden zijn?!
Er loopt toch een koperspoor van boven naar beneden?!



Jaja, je hebt gelijk. De twee zwarte massadraden zijn via het printje verbonden.
De draad op de foto hierboven gaat naar de massasleper op de wielen van het motordraaistel. Deze massasleper is echt niet 'direct' verbonden met de motorbehuizing, maar via het betreffende printje wel. Het massacontact tussen de motorbehuizing en het chassis is niet altijd even betrouwbaar, daarom heb ik voor de zekerheid een extra massadraad getrokken van het printje (chassis) naar de motorbehuizing.

Beantwoord dit je vraag? Of begrijp ik jouw vraag misschien niet helemaal goed  :)

Groetjes,
Menno
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen
Zo ben ondanks het warme weer lekker druk geweest met het ombouwen van de Re620. Deze verliep precies hetzelfde als de Re421 die ik heb laten zien, dus geen uitgebreid verslag dit keer. Wel een paar leuke foto's :P

Eerst trouwens de Re421 voorzien van een tweede 470uF elco. Even met Peter (Freak) erover overlegd en dat leek mij ook wel een goed idee.




In de rode cirkel op de foto's hierboven zijn de extra elco's te zien. Ik had er al rekening mee gehouden, dat deze er misschien bij zou komen, dus de plek had ik vrij gehouden in de Re421. Ook dus de Re620 maar meteen voorzien van 2 470uF elco's
De bijbehorende weerstand moet nog wel even vervangen worden door een 68 Ohm exemplaar, maar die heb ik eventjes niet in huis. Dat komt nog wel.




Op de twee foto's hierboven het resultaat van de digitalisering van de Re620. Zoals ik al zei, identiek aan de Re421. De indeling is wel iets anders. Ik had hier meer ruimte al was het toch nog wel even passen en meten met die 2200uF elco. Dat ding is echt enorm!!




Hierboven dan het resultaat met de kappen erop. Ook bij de Re620 voor de zekerheid wat isolatietape aan de binnenkant van de kap geplakt om eventueel ongewenste kortsluitingen te voorkomen.
Ook de locs meteen maar voorzien van Roco universeelkoppelingen, omdat ik daarop overstap. In Houten maar eens even een hele berg halen :P

De beide locs zijn ingevoerd in zowel de ECoS als koploper en rijden echt heerlijk. Ik ga met de locs in dubbeltractie als Re10/10 rijden.

De verlichting van beide locs ben ik nog aan het ontwerpen. Dat gaat nog even duren, want ik wil eerst het één en ander aan de schakelingen testen. Bij voortgang zal ik het hier melden.

Volgende project is het ombouwen van een Hag Re460. Deze heeft al een 8-polige Lokpilot v3.0, maar die gaat eruit en wordt vervangen door een 21-polige. De 8-polige gaat dan in mijn Roco Re482 :)

Groetjes,
Menno

P.S. hoe verander ik trouwens de topictitel? Of kan alleen een modje dat. Als dat zo is, wil die dan het laatste stukje weghalen na het streepje. Alvast bedankt.  :)
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen
@Menno
Ziet er goed uit zeg  :shock:

Heb trouwens topictitel aangepast. Dit kun je ook zelf doen. Eerste post op veranderen klikken en de titel aanpassen. Vergeet dit ook niet bij de laatste te doen en je topicnaam is veranderd.

Groeten,
Herman
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen
Citaat van: Herman05 op dinsdag 29 juli 2008, 23:37:44
@Menno
Ziet er goed uit zeg  :shock:

Heb trouwens topictitel aangepast. Dit kun je ook zelf doen. Eerste post op veranderen klikken en de titel aanpassen. Vergeet dit ook niet bij de laatste te doen en je topicnaam is veranderd.

Groeten,
Herman

Mijn dank is groot  :lol:

Kan ik het de volgende keer zelf!!

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Hallo allemaal,

Even weer wat activiteit in dit draadje. Ben op het moment aan het stoeien met het ontwerp van de verlichtingsprintjes voor zowel een Hag Re460 als een Re620 (Re6/6) en een Re421 (Re4/4).
Technisch ben ik er zo goed als uit. Het is ook allemaal niet zo moeilijk  :P :lol:

Voordat ik de bedradingsschema's definitief ga ontwerpen heb ik eerst wat hulp nodig van de Zwitserlandkenners op dit forum ;). Dit i.v.m. de te voeren verlichting op de locs. Ik zag tot voor kort door de bomen het bos niet meer met alle mogelijke verlichtingsmethoden, maar ik vond op het Hag forum een handig tabelletje, dat ik heb vertaald en enigzins heb uitgebreid.

Zie hieronder:


Hierboven de belangerijkste verlichtingsmethoden op Zwitserse locs voor zover ik het weet. Van degenen met vraagtekens erbij ben ik niet zeker. Ook zouden andere fout kunnen zijn. Ik zou het erg fijn vinden als iemand hier even goed naar kan kijken en mij eventueel kan corrigeren. Ook heb ik misschien belangerijke verlichtingsvormen gemist. Aanvullingen zijn dan ook van harte welkom :D

Ook is het mij onduidelijk wat het verschil is tussen 1 of 2 rode sluitlichten. Klopt het dat oudere locs zoals Re4/4, Re6/6, Ae6/6 e.d. 1x rood rechtsonder voeren en modernere locs 2x rood. Hoe zit het dan bij stuurstandrijtuigen van bijvoorbeeld het type Bt (EWIV) of Bdt. Mijn Railtop Bdt heeft 1x rood, maar volgens mij heeft de modernere Bt ook 1x rood, of vergis ik me hier?

Ik ben benieuwd wat dit bericht oplevert......  :)

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Mocht ik eerder zijn dan Johan zal ik je even helpen ik moet nu eerst even weg :P

Gr Joost
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Hallo Menno,

Je tabelletje is handig.
Correctie: rangerende loks hebben 3 wit vòòr en 2 wit achter. Maakt niet uit of er wagens aan hangen of niet.
(Wisselt niet met de rijrichting als op het Märklin model Ee 3/3. Moet even bekijken hoe ik dat zou kunnen opheffen) Vraagje: Als een motorwagen een pendeltrein trekt, heeft deze dan GEEN wit licht rechtsachter??
Ik wil namelijk de verlichting in mijn toekomstige Pendeltrein CFe 4/4 met BCt correct voeren.

De 2 rode sluitlichten zijn volgend mij ingevoerd nadat de Loks 2000 en de EW IV stuurstanden in dienst zijn gekomen. Alle moderne treinstellen voeren nu ook 2 rood achter.

Ik blijf je ombouw volgen. Ik wil eerdaags ook beginnen met inbouwen van decoders met de 21-polige stekker.
Veel minder draadgedoe in je lokbinnenste.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Rangeersein is officieel 2x wit onder. Maar veelvuldig zie je gewoon 3x wit.
Zal een fotootje zoeken.

Mvg, Johan
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Citaat van: Kroko14253 op maandag 15 september 2008, 19:44:33
De 2 rode sluitlichten zijn volgend mij ingevoerd nadat de Loks 2000 en de EW IV stuurstanden in dienst zijn gekomen. Alle moderne treinstellen voeren nu ook 2 rood achter.

Groetjes

Harry Stipkes

Vanaf indienststelling stuurstanden EW IV 1997 hanteerde men gewoon 1x rood achter.
Pas bij aanpassing van de software voor de NBS Neu Bau Strecke Bern - Olten is men 2x rood achter gaan voeren. Zal rond 2005 zijn geweest.

Mvg, Johan
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Citaat van: Kroko14253 op maandag 15 september 2008, 19:44:33

Correctie: rangerende loks hebben 3 wit vòòr en 2 wit achter. Maakt niet uit of er wagens aan hangen of niet.

Groetjes

Harry Stipkes

Hier wordt het weer anders gegeven.

Mvg, Johan
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 15 september 2008, 20:00:21
Citaat van: Kroko14253 op maandag 15 september 2008, 19:44:33

Correctie: rangerende loks hebben 3 wit vòòr en 2 wit achter. Maakt niet uit of er wagens aan hangen of niet.

Groetjes

Harry Stipkes

Hier wordt het weer anders gegeven.

Mvg, Johan

Jeetje, met al die dag/nacht e.d. verschillen, wordt het wel een heel ingewikkeld verhaal. Ik wil eigenlijk op mijn locs één enkel rangeersein hanteren. Is wel zo makkelijk. Kan ik dan het beste 3x wit voor en 3x wit achter doen. Of 2x wit voor en 2x wit achter. Of 3x wit voor en 2x wit achter? Wat is het meest gebruikt in de praktijk?

En dat hele 1x rood/ 2x rood verhaal. Is het zo dat oudere locs zoals de Re4/4 en Re6/6 nu ook 2x rood achter voeren, of voeren deze gewoon nog 1x rood achter? Rijdt een Re460 ook wel eens met 1x rood rechtsachter of is dit een overbodige lichtuitvoering. Zou me weer twee functieuitgangen kunnen schelen als de rode sluitlichten beide over één functieuitgang kunnen :)

@Harry,
Wat betreft je vraag over de motorwagen voor de pendeltrein. Als ik zo eens naar de tabel kijk zou ik zeggen dat de motorwagen dan onderdeel uitmaakt van de pendeltrein en dus geen wit sluitlicht hoeft te voeren. Dit is niet op iets gebaseerd, dus bevestiging zou iemand ander moeten geven....

Groetjes,
Menno
Re: Digitalisering Hag wisselstroom modellen - We beginnen met een Re421 :)
Citaat van: madmenno op maandag 28 juli 2008, 11:38:55
Citaat van: Freak op maandag 28 juli 2008, 00:08:11
Het twijfelen gebeurd omdat de lok even zijn rijinformatie kwijt is die weer door de centrale (herhaald) uitgezonden wordt.
Inderdaad zijn er meerdere schema's waarvan steeds meer de versie gebruikt wordt waarbij twee elco's van 470uF parallel staan. De weerstandswaarde is daarbij ook iets lager.

Mvg,
Peter
Wat zou de weerstandswaarde dan volgens jou moeten worden? Ik heb er nu een 100 Ohm weerstand tussen zitten. Kan die blijven of moet er perse een kleinere tussen?
Op het Hag forum hebben ze de diode en de weerstand bij de 2 parallel geplaatste 470uF elco's zelfs helemaal weggelaten  :shock:. Vreemd! in mijn ogen....
Hallo Menno,

Een kleine aanvulling: de weerstand van 100 ohm is strikt genomen niet nodig voor een correcte werking. Echter bij het inschakelen van je baanspanning wordt hiermee de laadstroom van de elko enigszins beperkt. Stel je hebt 10 loks op je baan staan staan die allemaal van elko's voorzien zijn zonder die weerstand dan zou de kortsluitbeveiliging van de centrale in kunnen schakelen.

De diode zorgt ervoor dat bij ontladen van de elko de weerstand overbrugd wordt.

Mooie ombouw en foto's, ziet er goed en netjes uit.

Mvrgr.,Ben. 
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]



Zo weer eens wat anders  :P Corssrail Em 846 350 aan het rangeren met aan beide zijden 2x wit licht.

@Menno, na 2005 zie je geen Re 460 meer met 1x rood sluitsein. Lokken zijn nl geschikt gemaakt voor NBS dus hebben alle software wijziging ondergaan.
Oudere lokken zie je nog vaak met 1x rood achter.

Mvg, Johan
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
zeer netjes gedaan, een echte vakman  :D

ik hoop dat we meer van die soort mooie verhalen kunnen verwachten.

mvg

johannes bergsma
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Ok Johan,

Duidelijk! :D
Om dus even samen te vatten: Bij rangeren 2x wit voor 1x wit rechtsachter (nu zie ik ineens op de bovenste foto 2x wit achter  :?). Volgens de link die je gaf laat men bij duwend rangeren de 2x wit voor uit. Dit vergeten we dan maar even voor het gemak, anders blijf je aan de gang met F-toetsen drukken :P
Dat V-teken op de loc voor rangeren lijkt wel geschilderd. Is dit normaal bij dit soort locs? Vaste rangeerlocs dan met een geschilderde V op de neus. Wat dan als de loc eens een stukje gaat rijden op een traject. Dan kan de V er niet af!!
Wat betreft de rode sluitlichten. Laten we dan maar zeggen, dat als het kan (moderne locs en stuurstanden), dan voert men 2x rood achter. Bij oudere voertuigen 1x rood rechtsachter. Heeft één van jullie ooit een Re4/4, Re6/6 of Ae6/6 met 2x rode sluitlichten gezien?

Mooie rangeerloc trouwens die Em 846 van Crossrail. Is dit een G1205 toevallig?
Waarom is het trouwens een Em en geen Am?

Tot nu toe iedereen in ieder geval bedankt voor alle antwoorden. Ik ga het tabelletje even updaten en post zo een verse :D

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Citaat van: madmenno op maandag 15 september 2008, 20:35:11
Heeft één van jullie ooit een Re4/4, Re6/6 of Ae6/6 met 2x rode sluitlichten gezien?

Groetjes,
Menno

Je zegt ooit  :P antwoord ik volmondig ja  8)


In BLS dienst
Heb na 2005 ook wel Re 4/4 II met 2x rood gezien.

Mvg, Johan
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
@ Peter,
Jazeker ga ik in tractie rijden. Ik heb op het moment zelf een Re10/10 staan. Ook 2x Re482 is bij mij binnenkort niet onmogelijk :D
In het tabelletje staat ook de verlichting voor multitractie en voorspanlocs.

@ Johan,
Het wordt steeds gekker :P hehe
Ik krijg steeds meer het idee, dat er maar wat gedaan wordt wat betreft het rangeren en het rode sluitlicht. De overige verlichtingsvormen lijken voor zover redelijk te kloppen met de tabel.
Ondanks de foto van de Ae6/6 met twee rode sluitlichten ga ik ervanuit dat de Ae6/6 -en normaalgesproken met 1x rood rechtachter rijden.
Voor de rangeerbewegingen ga ik dan maar uit van 2x wit voor en 1x wit rechtsachter. Ik moet toch een keer een beslissing nemen ;)

Een duwende Ae6/6 in de pendeltrein is ook een vrij zeldzaam fenomeen volgens mij. Ae6/6 -en worden toch al lang niet meer voor reizigerstreinen ingezet?!

Eerst de tabel maar eens updaten...

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Citaat van: madmenno op maandag 15 september 2008, 20:51:31
Ondanks de foto van de Ae6/6 met twee rode sluitlichten ga ik ervanuit dat de Ae6/6 -en normaalgesproken met 1x rood rechtachter rijden.

Groetjes,
Menno

Vergeet niet dat de BLS altijd met 2x rood achter gereden heeft daarom ook mijn opmerking in BLS dienst

Mvg, Johan
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 15 september 2008, 20:54:08
Citaat van: madmenno op maandag 15 september 2008, 20:51:31
Ondanks de foto van de Ae6/6 met twee rode sluitlichten ga ik ervanuit dat de Ae6/6 -en normaalgesproken met 1x rood rechtachter rijden.

Groetjes,
Menno

Vergeet niet dat de BLS altijd met 2x rood achter gereden heeft daarom ook mijn opmerking in BLS dienst

Mvg, Johan

Ik las het net op de link die je gaf naar de foto op je website :D
Weer wat bijgeleerd!

Op zich maakt het ook niet zoveel uit. Ik plaats de LED's elk aan een eigen functieuitgang, zodat de combinaties vrij te programmeren zijn met een LOPI 3 met functiemapping. De gewone lichten voor en de schijnwerpers worden of aparte LED's of worden dezelfde LED's, maar dan gedimt als ze gewone verlichting moeten zijn en ongedimt als ze schijnwerpers moeten zijn. Ik moet nog even kijken wat makkelijker/realistischer is. Het liefste plaats ik aparte felle LED's als grootlicht, maar ik weet niet of dat een mooi egaal effect geeft op de lichtkasten bij excentrisch geplaatste LED's. Moet ik eerst eens uitproberen.

Groetjes,
Menno

En ja, de geupdate tabel komt eraan :P
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Kijk een aan. Een geupdate tabel met verlichtingmogelijkheden. Let wel, dit is voor SBB geldig. Andere Zwitserse maatschappijen kunnen afwijkende verlichtingsvormen hanteren.



Verdere correcties en op/aanmerkinge zijn nog steeds welkom :D
Ook foto's om het rangeerenigma :P op te lossen zijn van harte welkom.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Hey allemaal,

Ik zat vanochtend eens over het bovenstaande na te denken en vroeg me ineen af hoe het zit met de sluitverlichting van locs die ook in Duitsland zijn toegelaten. Dan moet je denken aan de Re421, Re482 e.d. Moeten die voldoen aan Duitse verlichtingsnormen of aan de Zwitserse. De Re421 bijvoorbeeld, moet die dan 2x rood achter voeren bij het trajectrijden als losse loc, of is 1x rood voldoende?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
nou weet ik nog niet zo

ik heb in bottrop een Re 4/4 waar ik geen foto's van heb met 2 sluitlichten gezien verder zie ik ze bijna nooit al losse lok in duitsland

groetje's ronnie
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Menno,

Bij passage van de grens moet de mcn keuze maken voor het Duitse systeem lees DB panto enz. Ongetwijfeld zal het computerprogramma ook veranderen naar het Duitse systeem.

Mvg, Johan
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 16 september 2008, 19:51:52
Menno,

Bij passage van de grens moet de mcn keuze maken voor het Duitse systeem lees DB panto enz. Ongetwijfeld zal het computerprogramma ook veranderen naar het Duitse systeem.

Mvg, Johan

Ja, dan zal ik ook in de Re421 en Re620 maar gewoon voor de zekerheid een extra rode LED inbouwen. Kleine moeite en kan ik eventueel later makkelijk met functiemapping het extra rode sluitlicht aansturen. Ik heb toch functieuitgangen genoeg :P

Ik heb vandaag op papier al het één en ander uitgetekend en berekent voor de bedrading en verlichting van de Hag Re460. Ik zal dit vanavond nog of anders morgen hier posten, ook met alle (conrad) bestelnummers erbij. Dan kunnen de deskundigen onder ons even kijken of ik het allemaal wel goed heb gedaan  :mrgreen:

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Zwitserse verlichting, advies gevraagd]
Hallo,

Iedereen bedankt voor de info/correcties. Ja, ik denk ook, dat de motorwagen dan deel is van de pendeltrein.
Ik denk, dat ik wel weet, hoe ik het ga doen in mijn pendeltrein. Ook ik ben bezig hoe ik de boel moet aansluiten.
Dat is nog even uitpluizen.

Dat met 3x wit vòòr en 2 wit achter heb ik zelf vorig jaar nog in Chur gezien.

Dat schemaatje zal ik nog even overnemen, Het is wel handig als je het hebt.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Hallo allemaal,

Nu zo'n beetje wel bekend is wat de diverse verlichtingsvormen die in Zwitserland bij de SBB gebruikt worden zijn, is het tijd voor de volgende stap.
Ik ben afgelopen twee dagen druk bezig geweest om alle benodigde onderdelen op te schrijven en weerstanden uit te rekenen. Ook het complete bedradingsschema voor de Hag Re460 is uitgetekend.

Ik zet hieronder mijn plannen voor de loc uiteen, zodat iedereen er rustig naar kan kijken en mij voor eventuele fouten kan behoeden :)

Allereerst het bedradingsschema:



En nu wat uitleg  :mrgreen:

Het is de bedoeling om een ESU Lokpilot v3.0 met een 21-polige stekker op het chassis van de loc te schroeven. De Lokpilot Fx v3.0 functiedecoder komt dan tegen het dak aan. Dit is handiger i.v.m. de bedrading.
In de tekening is te zien dat er een aantal stekkers geplaatst worden, dit om de draden die van het chassis naar het dak en omgekeerd af te kunnen koppelen. Ook in verband met het apart programmeren van beide decoders moeten de rode en zwarte draad los kunnen. De draden van de Lokpilot v3.0 van licht voor, licht achter, AUX1 en AUX2 wordt één stekker, kon het alleen niet ander tekenen ;)
De anti-Alzheimer schakeling heb ik voor het gemak en overzichtelijkheid maar weggelaten, want deze is toch al geprobeerd en werkt zonder problemen.

AUX3 en AUX4 van de Lokpilot v3.0 blijven voorlopig ongebruikt, maar worden wel voorzien van functieversterkers zoals in de tekening beschreven. Ik neem aan dat de gebruikte transistor en weerstand goed zijn. Ik heb veel informatie van het Hag forum afgehaald. Doorgaans klopt dit prima.

De LED's die ik ga plaatsen zijn allemaal van de bouwvorm SMD 1206 en ga ik kopen bij www.leds-buy.nl. De geel getekende LED's zijn eigenlijk warm-wit en de rode LED's natuurlijk rood. De warm-witte LED's hebben een stroomverbruik van 20mA bij 3,8V en een lichtsterkte van 160 mcd. De lichtsterkte lijkt me wat aan de hoge kant, gelukkig kan ik met behulp van de decoder de lichtsterkte wat dimmen. De rode LED's hebben een stroomverbruik van 20mA bij 1,9V en een lichtsterkte van 100 mcd.

Voor de beide onderste lampen aan beide kanten van de loc gebruik ik twee LED's. Dit om een zo gelijkmatig mogelijke verlichting te creeën. In het echt heeft de Re460 ook 2 lichtbakken. Om dan grootlicht na te kunnen bootsen dim ik de LED's en bij grootlicht dim ik ze niet. Je krijgt dan net als in het echt sterker licht uit dezelfde lichtbak :D

Verder worden bijna alle LED's op een aparte functieuitgang aangesloten. Hierdoor zijn vrijwel alle verlichtingmogelijkheden vrij te programmeren met functie mapping op de ESU decoders.

Ik heb voor de LED's de bijbehorende voorschakelweerstanden uitgerekend. Hier even de berekeningen voor het geval ik wat fout heb gedaan. Ik ben ervanuit gegaan dat er 18Volt uit de functieuitgangen te halen is. Klopt dit?

LED1: R7=(18-1,9)/0,02=805 Ohm --> dichtsbijzijnde standaard waarde 820 Ohm.
LED2+3: R1=(18-(2*3,8))/0,02=520 Ohm --> dichtsbijzijnde standaard waarde 470 Ohm.
LED4+5: R3=R1=470 Ohm.
LED6: R8=R7=820 Ohm.
LED7: R2=(18-3,8)/0,02=710 Ohm --> dichtsbijzijnde standaard waarde 680 Ohm.

LED8: R9=R7=820 Ohm.
LED9+10: R4=R1=470 Ohm.
LED11+12: R6=R1=470 Ohm.
LED13: R10=R7=820 Ohm.
LED14: R5=R2=680 Ohm.

Klopt dit een beetje?  :P

De LED's lijm ik direct tegen de binnenkant van de behuizing aan ter hoogte van de lichtbakken. Daarom heb ik ook voor de grotere SMD 1206 bouwvorm gekozen. De rode sluitlichten vergen iets meer werk. Op het Hag forum had iemand naast de lichtbakken kleine gaatjes van 1mm doorsnede in de behuizing geboord zodat je precies achter de lichtbak voor het rode sluitlicht uitkomt. Je kunt de SMD 1206 LED nu precies in het gat lijmen zodat lichtlekkage naar naastgelegen warm-witte lichtbakken minimaal is. Het resultaat is echt heel erg mooi. Ik zal in verband met eventuele copyrights geen foto's plaatsen, die maak ik zelf wel bij mijn eigen ombouw ;)

Ik hoop dat mijn plannen zo'n beetje duidelijk zijn. Ik hoor dan ook graag eventuele opmerkinge of correcties op zijn plannen.
Als er iets niet duidelijk is, ook gewoon roepen, dan leg ik het uit  :)

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Even een kleine update.

Na wat zoeken naar informatie en eigenschappen van LED's overweeg ik nu om grotere voorschakelweerstanden op de LED's te zetten om de helderheid wat te verminderen. 160 mcd voor de warm-witte en 100 mcd voor de rode LED is gewoonweg wat te fel.
Nu eten beide typen die ik ga bestellen 20mA. Ik vraag me nu af tot hoeveel mA dit terug te brengen is voordat de LED's niet meer fatsoenlijk branden.

Ik heb eigenlijk een datasheet nodig met doorop uitgezet de lichtsterkte tegen het stroomverbruik, maar die is natuurlijk nergens te vinden  :?

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen? Ervaringen met voorschakelweerstanden?

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Menno,

ik heb hier Yoldal Warm White leds en die geven bij 10 mA ook al veel licht.
het heeft ook te maken met de afstraalhoek van die dingen, in mijn geval 23 graden, dus een geconcentreerde bundel. Het aantal mcd's is dan ook groter.

grv Huub
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Hoi Huub,

De LED's die ik ga gebruiken hebben een 120 graden straalhoek. Een stuk groter dus, dan die jij gebruikt. Toch lijkt mij 160 en 100 mcd nog te groot.

Even voor de duidelijkheid. Begrijp ik het nou goed? Beperkt de voorschakelweerstand nou de stroom die door de LED heengaat, niet het voltage? Ik heb maar een beperkte electronicakennis, dus jullie hulp is zeer gewaardeerd :)

Ik lees trouwens net ergens dat het verschil bij een stroomverbruik van 10mA en 20mA over een LED niet veel uitmaakt. Ik denk dat ik dan ergens rond de 4 of 5mA moet gaan zitten om een redelijke felheid te krijgen. Als dit niet werkt kan ik altijd met de decoder nog het één en ander dimmen.

Groetjes,
Menno
Re: Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Citaat van: madmenno op donderdag 18 september 2008, 10:20:32
Even voor de duidelijkheid. Begrijp ik het nou goed? Beperkt de voorschakelweerstand nou de stroom die door de LED heengaat, niet het voltage?

Ik lees trouwens net ergens dat het verschil bij een stroomverbruik van 10mA en 20mA over een LED niet veel uitmaakt. Ik denk dat ik dan ergens rond de 4 of 5mA moet gaan zitten om een redelijke felheid te krijgen. Als dit niet werkt kan ik altijd met de decoder nog het één en ander dimmen.

punt 1: dat heb jij goed begrepen ! Een led is een diode en die dingen gaan geleiden bij een bepaalde spanning: een gewone diode bij 0,6 volt, bij een led is dat meer en afhankelijk van de kleur. geleidt ie eenmaal, dan kan je de stroom opvoeren en zal de spanning over de diode/led maar minimaal toenemen. Een goede manier voor een led is trouwens een stroombron, ben je niet afhankelijk van de voedingsspanning.

punt 2: ik vind die 5 mA trouwens niet zo gek, het verhaal er bij klopt in grote lijnen wel. Bij elk type led zal het weer anders uitpakken, de enige goede oplossing is uitproberen.

ik heb trouwens een pb gestuurd ivm die transistor......

grv Huub
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Citaat van: madmenno op donderdag 18 september 2008, 10:20:32
Even voor de duidelijkheid. Begrijp ik het nou goed? Beperkt de voorschakelweerstand nou de stroom die door de LED heengaat, niet het voltage? Ik heb maar een beperkte electronicakennis, dus jullie hulp is zeer gewaardeerd :)
Hoi Menno,

Die voorschakelweerstand staat in serie met de LED en beperkt de stroom door de LED, doordat deze stroom ook door de weerstand loopt en zo een spanningsval creërt, U=IxR.
Die weerstand dien je zo te dimensioneren, zodat er ongeveer 1,5 á 2 Volt voor de LED overblijft, afhankelijk van de LED en hoe fel de LED moet branden.
Heb je dus 18 Volt op je Functie of Licht uitgang staan, dan trek je er 2 Volt vanaf voor de LED.
Voor de waarde van je weerstand deel je het resterende Voltage van 16 Volt, door de stroom die door de LED moet lopen, volgens specs, bijv 20mA.

16/0,02=800 Ohm Voorschakelweerstand, dus in praktijk een 820Ohm weerstand.

Op onderstaande link kun je heel makkelijk de weerstanden bereken.
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Citaat van: Kappa op donderdag 18 september 2008, 13:36:21
Citaat van: madmenno op donderdag 18 september 2008, 10:20:32
Even voor de duidelijkheid. Begrijp ik het nou goed? Beperkt de voorschakelweerstand nou de stroom die door de LED heengaat, niet het voltage? Ik heb maar een beperkte electronicakennis, dus jullie hulp is zeer gewaardeerd :)
Hoi Menno,

Die voorschakelweerstand staat in serie met de LED en beperkt de stroom door de LED, doordat deze stroom ook door de weerstand loopt en zo een spanningsval creërt, U=IxR.
Die weerstand dien je zo te dimensioneren, zodat er ongeveer 1,5 á 2 Volt voor de LED overblijft, afhankelijk van de LED en hoe fel de LED moet branden.
Heb je dus 18 Volt op je Functie of Licht uitgang staan, dan trek je er 2 Volt vanaf voor de LED.
Voor de waarde van je weerstand deel je het resterende Voltage van 16 Volt, door de stroom die door de LED moet lopen, volgens specs, bijv 20mA.

16/0,02=800 Ohm Voorschakelweerstand, dus in praktijk een 820Ohm weerstand.

Op onderstaande link kun je heel makkelijk de weerstanden bereken.
http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html



Ja, dit is wat ik al dacht. Heb ik het gelukkig goed gedaan  :P :lol:

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Hoi Menno,

Ben je, met zoveel functies, niet bang dat je straks niet meer weet welke functietoets voor wat is? :|
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Hehe, het valt op zich nog wel mee hoor.

F0: Driepuntsfrontsein voor.
F1: 1 wit sluitlicht rechtsonder achter.
F2: 2 rode sluitlichten achter.
F3: Grootlicht, 2x wit voor helder, 1x wit voor standaard.
F4: Rangeerlicht, 2x wit voor, 1 x wit rechtsonder achter.

Deze functies zijn dan te combineren tot alle mogelijke verlichtingsvormen :D

En ik ben van plan deze functies bij al mij toekomstig om te bouwen Hag modellen hetzelfde te laten zijn. Enige verschil wordt dat bij oudere typen locs 2x rood achter, 1x rood rechtsachter wordt.

Groetjes,
Menno
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Ombouw Hag wisselstroom modellen [Bedradingsschema Re460]
Citaat van: Freak op donderdag 18 september 2008, 22:20:27
Menno,

Als transistor voor de versterker wil je gebuik maken van een NPN-type, waarom niet een PNP-type ?.

Mvg,
Peter

Geen idee. deze schakeling komt van iemand van het Hag forum en schijnt te werken. Heb jij een beter plan dan?

Groetjes,
Menno