Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Stroomvoorziening voor oa wisselmotoren

Gestart door Sanderz28 woensdag 07 oktober 2026, 19:38:55

Stroomvoorziening voor oa wisselmotoren
Hallo allen,

op mijn vorige baan gebruikte ik een Märklin 32va transformator voor de stroomvoorziening van mijn wissels dmv ringleiding. Zijn er nog andere opties om dit te doen? Het zou om een paar wissels gaan en misschien in de toekomst een paar seinen.
Re: Stroomvoorziening voor oa wisselmotoren
Er zijn tig andere opties te bedenken maar wat zijn jouw verwachtingen/plannen met de nieuwe baan?

Wellicht heb je dat ergens al geschreven en heb ik ergens iets gemist; ik lees niet altijd het volledige forum bij, excuses daarvoor.
Ah, die baan. Had de link niet gelegd maar ik volg je daar. Ik zit te broeden op iets soortgelijks maar ben nog niet zover.

Hoe handig ben je?
Ik zou onder de baan een bak maken met alle stroomvoorziening en dan daarvoor een lade met de bediening.
Bijvoorbeeld een bak van ca 10cm diep en 10 hoog over de hele breedte tegen de muurzijde; daar een vaste trafo (of meerdere) in met de elektronica die je nodig vindt en dan daarvoor een ondiepe lade met alleen de bediening.
Als het om een paar wissels en seinen gaat, waarom niet gewoon aandrijvingen met decoders, die de 'baanspanning' gebruiken? gezien de omvang van je 'aquarium' zul je dat in de gang van de treinen niet merken. Daarnaast scheelt het gewoon de nodige bekabeling. Zelfs aansluitdraden kun je onder de rails wegwerken. Lean and clean.
Dan moet je de wissels ook digitaal gaan bedienen? Is geen pretje met een MS.
Een rangeerpuzzel bedien je naar mijn mening het prettigst met een klassiek knoppenbord waarop je ook de wisselstanden kan aflezen.
Gezien het aantal wissels denk ik dat je het probleem groter maakt dan het is. In het verleden had ik ook een MS2 en reed er twee treinen en bediende er 4 wissels mee. Ging prima.