Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

PBModels Benelux ICRM blauwe rijtuigen in drierail versie

Gestart door bekie donderdag 18 september 2025, 14:54:25

PBModels Benelux ICRM blauwe rijtuigen in drierail versie
Dag iedereen,
zijn er collega's, die ook de blauwe ICRM rijtuigen hebben aangeschaft en zo ja, als je ze achter elkaar zet, blijkt dan ook de ene zijde - waar de sleper zit - één mm hoger op de sporen te staan?
Ik heb dit al gemeld aan PBmodels, maar door hun personeelsproblemen hebben ze nog niet een antwoord geformuleerd, ook al hadden ze het beloofd en daarom eens vragen of anderen ook dit probleem hebben. En misschien een gemakkelijke oplossing.

Met vriendelijke groeten.
Re: PBModels Benelux ICRM blauwe rijtuigen in drierail versie
het zelfde heb ik ook bij de Benelux bevestiging draaistel is te hoog zo 0,25mm draai wat zwaarder en geen compensatie van het draaistel.
wacht nog op reactie.
Hier een reactie op het issue van PB Models zelf. De genoemde oplossing komt waarschijnlijk ergens in november op de servicepagina te staan:

CiteerWe hebben die 1 a 2 mm opgemerkt en we zijn aan het kijken naar een oplossing. Dat gaat we zo doen, dat u het als klant zelf makkelijk kunt oplossen. Ik zal d

0,25 mm in de kleine HO schaal. Valt zoiets nou op?
Citaat van: HarrySpur1 op donderdag 30 oktober 2025, 06:53:530,25 mm in de kleine HO schaal. Valt zoiets nou op?
Het is 1 tot 2 mm. En het valt direct op omdat het rijtuig schuin komt te staan en je op de glanzende koperen stroomgeleider kijkt.
Update van PB Models (begin februari):

----- ----- -----
Wij denken wel een oplossing te hebben, het zou een klein ringetje moeten worden van nog geen mm dik welke geplaatst moet worden tussen bak en draaistel van het sleperloze draaistel.

Wij hebben nog geen juist ringetje kunnen vinden hiervoor.

Wij hebben gezocht waarom het voorkomt, en dat kunnen wij niet vinden, het licht niet aan de sleper (als we deze verwijderen blijft het verschil van 1 a 1.5 mm)

Voor we deze oplossing hebben, daar gaat nog wel wat tijd overheen.

Mocht u zich hier niet in kunnen vinden en kunt u de rijtuigen retour zenden en storten wij het aankoopbedrag terug.

Anders vraag ik u nog geduld aub.

----- ----- ----- 

Ik stuur mijn rijtuigen trouwens niet retour. Ben er verder happy mee. Begrijp echter niet helemaal waarom het zo moeilijk is om een passend ringetje te vinden :-)
Vooralsnog "opgelost" door de rijtuigen te koppelen met de overeenkomstige kanten. Dus sleperkant aan sleperkant, en dan aan de andere zijde niet sleper aan niet sleper. Als je dat om en om afwisselt valt het minder op.

Ben benieuwd waar ze uiteindelijk mee komen. Die van mij gaan in ieder geval ook niet terug.
Ik heb de mijne eerst geparkeerd. Baan is op ooghoogte en het valt helaas direct op (ook bij mensen die er niets om geven..).

PB models is aan het kijken naar (kunststof) C-vormige ringetjes die dan om de kop van het draaistel kunnen worden geschoven. Lijkt mij een goed idee en ik ga eens experimenteren met wat plaatjes uit het "kleine-pruts-dingetjes-onderdelen-magazijn" van mijn werk.