Nieuws:

Wilt je Stichting 3rail steunen? Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Een nieuw begin van een treintafel

Gestart door Kaj Gigengack zaterdag 18 december 2021, 12:27:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Anne W op woensdag 17 juli 2024, 22:52:47Bezie een 3-weg wissel als twee wissels achter elkaar, dan snap je beter hoe hij werkt.
Sterker nog; het zijn twee wissels achter elkaar. Maar, en dat is de clou, ze zijn in elkaar gedrukt. Dat betekent dat het tweede wissel alleen goed omgezet kan worden wanneer het eerste wissel in de juiste stand (rechtdoor) staat.
Nu is een C-rail wissel slechts in één uitvoering verkrijgbaar en dat is dat het eerste wissel altijd linksaf gaat. Dusssss wanneer het eerste wissel niet goed omgaat heeft dat helemaal niets met het tweede wissel te maken.
Het gebeurt vaker dat een C-rail wissel niet lekker om gaat vanwege de blikken puko's die daar in de weg kunnen zitten. Open maken en de baan waarover de omzetbalk en meeneemveer moeten lopen goed vlak maken helpt dan. Heb dat zelf al meerdere keren gehad, verslag met foto's staan in mijn draadje "Baanbouw Rehausen".
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Henk,

Kijk!! Dat is een goede voorzet. Ik zal morgen (vandaag geen tijd) het wissel open maken en kijken of ik het kan verhelpen.
Heel veel dank!!!
Ik laat het weten.

Groet

Kaj
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Robin,


Ik ga graag op jouw voorstel in: hopen op slecht weer dus.
Mijn email heb je al.

Groet

Kaj
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag de hitte op zolder getrotseerd en de nieuwe wissels in de baan gezet.
Er waren wat haken en ogen omdat de wissels zitten in het gebied dat stroomloos wordt als de bruggen omhoog staan. Dit zijn de oranje sporen. Ook moest er een bezetmelder nieuw worden gemaakt.
Er waren dus veel connecties die moesten worden gemaakt met de soldeerbout.
Daar de temperatuur opliep tot 28 graden Celsius heb ik besloten om morgen ochtend alles uitgebreid te testen en ook de wissels aan te sluiten.
Voor iedereen een fijn weekeinde!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Respect voor je doorzettingsvermogen en ware heldenmoed! Tropische spoorwegaanleg is niet voor watjes.

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hear, hear.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag > 30 graden op zolder (pfff, wellicht normaal voor collega's in verre landen). Dus alleen alles getest met een kleine loc. Op een bezetmelder na was alles OK. Deze maakte contact via de rail: stukje van de rail afgehaald. Alles bleef stroomloos bij open bruggen.
Ook het driewegwissel werkt nu goed. Na het verwijderen van de afdekplaat aan de onderkant een heel klein beetje siliconen aangebracht: vervolgens geen problemen meer. Behoorlijk geworsteld met het veertje dat ik "even" had verwijderd. Gelukkig niet weggeschoten.
Dus het weekend kan beginnen. Voorlopig weer even wachten tot er weer normale temperatuur op zolder is.

Nu in een gekoelde kamer en aan het werk met het programmeren en aanpassen van koploper.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De nieuwe wissels zijn aangesloten. Was weer een "fijne" klus: een van de wissels liep vast. Ook hier zoals bij het dww de dekplaat verwijderd. Toen deed het wissel het perfect. Dekplaat er op —> weer vastloper. Uiteindelijk weer een beetje siliconen en een schietgebedje. Goed resultaat.
Ik was er niet bij mee: alles weer loshalen met weinig ruimte. Gelukkig voldoende speling in de aansluitingsdraden. Ik houd er tegenwoordig rekening mee dat de rails los moeten.
Overigens was het ook weer tropisch warm op zolder: ik hoop op iets kouder weer. Kan ik de ontkoppelrails ook aansluiten. Deze hebben minder haast.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De ontkoppelrails zijn geïnstalleerd. Ook de yamorc yd8008 is aangepast - staat nu op 2000 ms pulsduur.
Morgen de melders plaatsen en als er tijd over is - schoonmaken en zuigen.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Je gaat lekker door.
Zo te lezen lukt ook alles  :thumbup:

Mvg Robin.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj,

Citaat van: Kaj Gigengack op zondag 21 juli 2024, 14:48:41De nieuwe wissels zijn aangesloten. Was weer een "fijne" klus: een van de wissels liep vast. Ook hier zoals bij het dww de dekplaat verwijderd. Toen deed het wissel het perfect. Dekplaat er op —> weer vastloper. Uiteindelijk weer een beetje siliconen en een schietgebedje. Goed resultaat.

Misschien de volgende keer de dekplaat er minder strak opdrukken en er iets ruimte tussen laten.

Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De dekplaat was geplaatst door tante M: kwam zo uit de doos. Inderdaad minder hard aangedrukt alvorens in te bouwen.
Flink wat bezetmelders gemaakt en geplaatst - moeten nog worden aangesloten en getest.
Verder druk bezig in koploper. Nu 3 van de 52 blokken beschreven voor richting en bezetmelders. Dus ik moet nog even.

Morgen geen tijd: oppassen op kleinkind.
Wordt vervolgd
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag de eerste test gedaan met het programma koploper met de gehele baan inclusief het schaduwstation. Na enkele omissies in de verbinding van de blokken en een bezet melder die nog niet was gedeclareerd. Met drie locs - twee met vaste route en een met variabele route is de computer gedurende het testen zonder communicatie geen vastlopers meer gezien (uren verder).
Wel heb ik de sporen naar de draaischijf handmatig geblokkeerd (wit) en de draaischijf zelf NIET toegankelijk gezet.
Het eerste begin is er.
Wat mij is opgevallen dat koploper graag naar opstelsporen gaat bij de keuze variabele route EN dan zeer hardnekkig is --> hier moet ik dus nog even studeren.
Ik stuur een plaatje mee.Schermafbeelding 2024-07-31 201303.jpg
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Mooi dat het al zo goed werkt! Je vindt de komende tijd vast nog wel enkele foutjes maar dat hoort erbij.

Mijn ervaring met het random automatisch laten rijden (overigens in RocRail) is evenmin positief.
Ik doe dat ook liever maar niet; elke trein moet zich houden aan routes die ik zelf toewijs, waarbij ik wel kan variëren met elkaar opvolgende routes, maar verder komt het niet. Ik vind dat ergens wel fijn. In het echt wil je ook liever niet dat je onderweg naar Den Haag ineens naar Rotterdam gaat omdat ProRail de automaat op 'willekeurig rijden' zette.

Groet,

Peter

Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Morgen als het niet te heet is met echte locs testen met de ecos. Klein probleem is dat het schaduwstation vol staat. Ik laat het weten
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj,

Gewoon alles waar je niet wil dat t naartoe rijd voorlopig handmatig blokkeren.
Hij ziet opstelsporen als een bestemming.

Staat op je stations blokken het vinkje " vrije baan" uit in t bloktype ?  Zodra dat uit is rijd ie van station naar station.

T is allemaal te regelen. Maar dan moet je via een variabele route gaan rijden.
Daar zijn blokken uit te sluiten.


Je kunt toch gewoon omhoog rijden vanuit je schaduwstation met de hand of via de ecos ?

Mvg Robin
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Morgen ga ik aan de slag; je hoort van me
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ikzelf maak treinroutes en met acties laat combineer ik die dan , lukt goed tot nu en zo heb ik de controle...
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Je kunt met variabele routes heel veel regelen, maar als je het echt monkey proof wil maken en er zijn zoals het normaal is verschillen in lengtes van opstelsporen of station sporen en je wil sneltreinverkeer van de lokaalbaan houden en omgekeerd en elektrisch onder de draad dan komt het er op den duur toch op neer dat je per trein een vaste route bepaalt, maar dan wel heel omslachtig... Het is dan ook veel makkelijker en eenvoudiger per trein een vaste route te maken en met variable routes die voor alle treinen gelden uitsluitingen te doen zoals niet mogen stoppen in bepaalde blokken.
Als je echt wil dat alle treinen als kippen zonder kop moeten rondrijden zal je een heel simpel baanplan moeten hebben met allemaal even lange opstelsporen, geen kopsporen en noem maar op.
Doen ze het bij het grote voorbeeld ook niet zo, vaste routes?
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Edmar,

Met koploper ben ik nog een beginner. Ik zal dus simpel beginnen - wellicht met vaste treinroutes. Dank voor je advies
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Na een hoop gedoe met twee bezetmelders (die toch weer constant aan waren) en worstelen hiermee onder de treintafel door kruipend is het gelukt om deze in het gareel te krijgen. Het was warm. Om zonder ongelukken te kunnen proefdraaien heb ik het schaduwstation behalve de opstelsporen helemaal leeg gemaakt.
Vervolgens proefdraaien met koploper - er bleken toch nog wel een paar foutjes te bestaan: niet geheel goed beschreven wisselstraten, melders in blokken, locs die door verkeerde wisselstand op een verkeerd blok kwamen, of onbedoeld van richting veranderden, etc. Op een gegeven moment gestopt om het zonder communicatie (en in de airco - niet op zolder) te verbeteren en te testen.
Ik heb voor twee locs vaste routes gecreëerd die van dezelfde sporen gebruik maken naar het schaduwstation en op verschillende opstelsporen terecht komen. Koploper draait nu een half uur zonder problemen. Het lijkt te gaan werken. Morgen weer op de echte baan.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj,

Soms heb je dat de railstaven wat los op de rails zitten en tegen elkaar aan komen.
Een oplossing is dan een papiertje ertussen.
Of de slijptol / vijl langs de kopse kant halen en de staaf iets in te korten.

Een mooie eerste test methode is om half automatisch te rijden.
Je kunt een loc dan van blok naar blok slepen. En zien wat er op je scherm gebeurt.
Loopt  het daar goed. Op de baan hetzelfde doen om verkeerd om aangesloten wissels en melders te ontdekken.

Mvg Robin
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Een slijptol is nergens voor nodig.
Uit de "beauty-case"  van de vrouw des huizes een druppel blanke ( of rode ? )  nagellak op het kopeind van de railstaaf is al voldoende.

Cees
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
IK heb K-rails en gebruik plastic raillassen van Peco.
Daar zit een recht opstaand stukje in het midden en daardoor nooit problemen.
In mijn schaduwstations heb ik C-rails liggen en daar gebruik de rode C-rails isolatoren voor.
Zit ook een rechtopstaand stukje op.

Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De truc van de nagellak kende ik nog niet. Ik slijp zelf een klein stukje van de rail af met een dremel --> gaat ook goed
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
@citaat
Ik heb precies op dezelfde manier de dremel aan het werk gezet en dit werkt al jaren probleemloos Kaj.

Begin foutjes in koploper horen erbij, een vinkje te veel of te weinig kan een groot verschil maken, het uitzoeken hiervan is weer een hobby op zich  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Daar kwamen we afgelopen woensdag achter.   >:-D
De lok reed keurig een rondje naar t volgende blok. Alleen wel via de verkeerde kant van de baan.
Net dat bekende keer vinkje teveel.

Mvg, Robin
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inderdaad zijn de vinkjes bepalend wat er gebeuren gaat! Soms tot totaal onverwachte  uitkomst.
Met het zeer warme weer en dus zeer warme zolder alles even uitgesteld. Vandaag wel een hardnekkige bezetmelder tot de orde geroepen. Helaas helemaal achter in de baan bij het schuine dak: dus moeilijk bereikbaar. Gelukkig goed van tevoren uitgedacht welk gereedschap nodig zou zijn. Met mijn kunstbeen onder de treintafel is lastig manoeuvreren. Dan wil je niet terug moeten voor iets wat er niet is.
De dremel bracht weer uitkomst!!!
Nu even wachten op beter (kouder) weer. Dan weer rommelen met koploper.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag was het ff minder warm. Dus de gelegenheid genomen de laatste melders (> 20) aan sluiten en dan vervolgens testen. Ik ben over de helft, valt dus mee. Deze week alle draadjes aansluiten, en dan verder met koploper.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hé hé alle bezetmelders staan aangesloten: getest en geen valse contacten. Het solderen zittend op de grond blijft lastig, nu morgen verder met de software.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat ja helaas blijft dit een eentonige en saaie klus.
Op naar iets leukers  :thumbup:

gr. Ruud
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag het disfunctioneren van de yamorc 8008 kunnen oplossen. De grap was eigenlijk heel simpel. Alle verbindingen gecontroleerd: na losmaken en opnieuw vastmaken van de de 8008 naar de ecos - dus de controle van de bediening gelukkig weer contact en wisselbediening!!
Heel mooi en heel stimulerend om verder te  gaan met de automatisering. Overigens ook mijn griep is gelukkig weer voorbij.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Na een periode van stilstand: onder meer onderhoud van de baan en drukte in de privésfeer, samen met de de kleinzonen het rijden op de baan weer opgepakt.
Her resultaat is vervelend, want de locs met een Märklin decoder worden door de ecos niet meer gezien. Alle omgebouwde (oudere) locs met een decoder van esu rijden "als een trein". Alle locs hebben > 3 weken stilgestaan.
Nu heb ik de locprogrammer van esu sinds kort in mijn bezit, maar nog niet de tijd gehad om deze te gaan gebruiken.
Kent iemand deze bizarre situatie? Wat zou ik er aan moeten doen?
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Wat bij mij nog wel eens wil helpen is de loc op het programmeerspoor zetten.
De loc wordt dan ineens wel herkend en is daarna gewoon weer te gebruiken.

Mvg Stephan
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Die situatie komt wel bekend voor. Het zijn meestal de mfx/m4 decoders die last hebben van dit fenomeen.
Zit niets anders op dan deze opnieuw aan te melden / in te lezen via het programmeerspoor.
Optie zou kunnen zijn dat de Ecos niet op de juiste manier is afgesloten.
Regelmatig een backup maken van de Ecos maakt het eenvoudig om in voorkomend geval de gehele loclijst terug te zetten.

Cees
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Misschien heb je "M4" (MFx) uitgezet in de ECoS?
De tip van Stephan en Cees is zeker nuttig, mocht M4 gewoon aan staan. Mijn ECoS geeft problemen zodra er meer dan een stuk of 10 MFx-locs op het spoor staan.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inderdaad kunnen meer dan 10 mfx/m4 locs op de baan ook problemen geven.
Daar waar mogelijk heb ik dan ook bewust die protocollen in de decoders uitgeschakeld en alleen dcc benut (ook geen railcom).

Cees
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ik heb alle protocollen aan staan en nu ik erover nadenk zijn het inderdaad mijn Marklin MFX loc's die dat probleem hebben.

Mvg Stephan
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Morgen eens zien wat er in de ecos te zien is. Zou heel goed kunnen dat mfx door mij is uitgezet. Alvast wil ik jullie allen bedanken voor de snelle reacties. Wordt vervolgd!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag de esu lokprogrammer aangesloten. De esu decoders zijn idd goed te lezen en te schrijven. De marklin decoder is een ander verhaal.
Mijn probleem is dat de VT115 gedeprogrammeerd is geraakt. Dit was geheel uit zichzelf na een langere stilstand. Inmiddels is het gelukt om met de ecos op het programmeerspoor de trein in beweging te krijgen. Echter alle gadgets die erbij horen: geluid etc komen  niet meer terug.
Ik heb de locs er uit gegooid en weer aangemeld, echter doet ie het niet automatisch. Aanmelden moet in de ecos met de aanmeldprocedure.
Wat doe ik fout en wie heeft een oplossing?
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Er ontbreekt wat informatie. Is dit een MFx-machine? Had je nou MFx / M4 uitgezet? Dat zou er natuurlijk mee te maken kunnen hebben. Dat er bepaalde functies niet meer beschikbaar zijn na lange stilstand suggereert dat die door een batterijtje oid in stand werden gehouden. Het kan natuurlijk ook zijn dat die functies alleen onder MFx beschikbaar zijn en je dat je die nu niet hebt omdat je bijvoorbeeld de loc op MM of DCC hebt aangemeld.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Beste 1200blauw,

Je had volledig gelijk: na alle protocollen te hebben aangezet hebben de M-locs zich weer aangemeld MET alle functies. Een enorme geruststelling!
Wel moet mij van het hart dat de esu decoders beter in te stellen zijn en derhalve mijn voorkeur verdienen.
Dank voor je voorzet!

Idd stond mm en MFX uit - niet gehinderd door de juiste kennis.
Overigens lijkt het er op dat de locs als het ware steeds opnieuw moeten worden aangemeld als - het protocol uit staat, - of de loc langdurig niet wordt gebruikt.
Mm en mfx waren al langer uitgezet, maar de locs waren aanvankelijk gewoon aan te sturen. Bijzonder allemaal
Re: Een nieuw begin van een treintafel
welke soort multiplex gebruikt u zie veel verschil in prijzen tussen verschillende multiplex soorten berken is een van de duurste
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Populieren multiplex is het beste voor deze toepassing. Licht en sterk en aangenaam geprijsd.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inderdaad heb ik bij karwei de goedkoopste platen gekocht en laten zagen. Ik heb 8 mm dik gekozen, omdat het met een goed frame sterk genoeg is.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Na alle perikelen met de decoders "het gewone werk" weer opgepakt. Aan de draaischijf nog twee opstelsporen toegevoegd. Dat viel behoorlijk tegen: de schijf liep direct vast bij draaien. Het ontwerp van de draaischijf met losse drietandjes die er uitvallen bij aanraken is zeer frustrerend. Ook de hoogte van dit hulpstuk laat de zaak snel vastlopen als ze teveel omhoog wijzen. Kortom het was weer een heel gedoe. Zijn er collegae die ze vastlijmen?
Nu de volgende stap: opnieuw instellen in de ecos. Ben benieuwd.
Een laatste frustratie is het driewegwissel: wil ook niet erg lukken. De korte wisseltongen wijzen de verkeerde kant op. Draadjes omwisselen?
Vandaag weer verder.