Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sound probleem 39648 (br 064 Märklin)

Gestart door Jasperkc vrijdag 27 september 2024, 19:23:48

mooie 44er bij de VSM

Hallo Allemaal,
In mijn loc van de serie 064 met het artikelnummer 39648 heb ik een ESU loksound V5 erin gezet. De loc rijdt erg mooi en ook het geluid is mooi. Echter. Het geluid staat te zacht. Ik heb gekeken bij de soundinstellingen in de lokprogrammer en daar staat dat het algemene geluid op 150% staat. Als ik dan bijvoorbeeld de stoomfluit gebruik dan hoor ik die amper. Ik heb in de lokprogrammer gekeken bij die uitgang en gezien dat die op 100% staat. Ik kan hem wel op 150% zetten, maar ik weet niet of dat ok is. Ik heb eigenlijk het idee dat er op de printplaat een weerstand zit om het geluid te temperen. Maar of dat werkelijk zo is. Daar kom ik maar niet achter. Hoe kan ik het geluid harder zetten op deze mooie loc?
Groet, Jasper
Re: Sound probleem 39648 (br 064 Märklin)
Was het geluid met de originele Märklin decoder niet zacht?  Wat is de impedantie van de (originele) luidspreker?
Wat houdt je tegen om het Master Volume op 150% te zetten?  In het slechtste geval is het geluid vervormd en moet je inderdaad de instelling wijzigen naar een lager percentage (is mijn ervaring).

Ik heb ik de 37591 (SBB Ae 8/14) uitgerust met een LokSound V5.0 en een "suikerklontje" luidspreker (groter kon ik niet kwijt).
Master Volume (CV63 - bij Sound settings) staat op maximum 192 (150%) en Drive Sound Volume (Sound slot 1; CV??? - bij Sound slot settings ) op 25 (19,53%) en het geluid is redelijk maar verzuipt grotendeels wanneer de zware locomotief met 2 standaard Märklin motoren gaat rijden.  De instelling Drive Sound Volume (Sound slot 1) heb ik verhoogd (naar maximum) maar bij weergave merk ik er niets van.  Mijn kennis is (nog) niet toereikend om dit uit te leggen.  Materie voor gevorderden.

Willy