Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Airbrush of toch penseel

Gestart door Padeloco donderdag 02 januari 2025, 08:35:21

Airbrush of toch penseel

Airbrush of toch penseel
Welke voorkeur hebben jullie, airbrush of toch penseel voor gebouwen,rails,landschap en figuren te kleuren?
Welke is een goede set?

Dank bij voorbaat.
Re: Airbrush of toch penseel

Je moet niet alles geloven wat je denkt

Voor de details penseel/kwast. Voor de grotere stukken airbrush. Ben zelf gestart met een startset van Fengda. rond de 150 euro.  Voldoet prima . Voor professioneel gebruik zijn er duurdere spuiten maar dat kan altijd nog

Kan beide natuurlijk.
Bij deze voorbeelden is een airbrush hooguit voor het gemak. Ik heb de dwarsliggers op mijn baan met de verfspuit op de juiste basiskleur gebracht. Was ik in een kwartier klaar in plaats van uren dwarsliggers kwasten. Een 'stoflaagje' als basisvervuiling gaat na enig oefenen ook mooi met de airbrush.

De airbrush heb ik in de eerste plaats voor het strak spuiten van modellen. Dat gaat niet goed met de kwast. Als je dat niet van plan bent, dan zou ik geen airbrush speciaal voor de scenery aanschaffen. Voor de bovenleiding heb ik een spuitbus gekocht die de masten van een aardige zinkkleur voorziet.
Thx!

Welke set aibrush heb je?
Bij de voorgaande reacties kan ik mij aansluiten.

Met de airbrush kun je heel mooi een dun laagje verf opbrengen, strakker dan met een penseel. En er zijn bepaalde effecten, zoals stof, roet en roest aan te brengen met beide hulpmiddelen die subtiel verschillen van elkaar. De ene keer wil je dit, de andere keer dat. Je kunt zonder (dure) airbrush maar het gebruik ervan is soms wel heel fijn.

Overigens heb ik geen airbrush set, eerder een bijeengeraapt spulletje. De compressor is van Parkside (Lidl), het druktankje van Sparmax en de spuit van Harder en Steenbeck.

Groet,

Peter

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Een dure airbrush betekent niet automatisch een goede airbrush. De kans dat het een goede is, is weliswaar groter maar een goedkope kan net zo goed zijn.
Wat kenmerkt dan een goede airbrush. Ten eerste het gemak van schoonmaken oftewel hoe snel en makkelijk is deze te demonteren en weer te monteren. Dat moet je een keer gedaan hebben om het te weten. Ten tweede de binnen zijde van de airbrush is nog belangrijker dan de buitenzijde. De buitenzijde is altijd mooi glad afgewerkt en van een chroom of ander laagje voorzien. Zo moet de binnenzijde er ook uitzien, glad afgewerkt. Iedere oneffenheid kan verstoringen en wervelingen in de luchtstroom veroorzaken. En deze op hun beurt veroorzaken een verstoring in het spuitpatroon. Hoe kun je zien dat de binnenzijde glad is afgewerkt? Door het ding uit elkaar te halen! Alweer? Nee, nog steeds.

Wanneer je iets besteld per postorder heb je altijd het recht van retour binnen enkele dagen. Dus bestel zo een ding en direct na ontvangst controleer je de genoemde dingen. Heb je met het eerste al een probleem, meteen weer inpakken en terugsturen. Stel je na demontage vast dat de binnenzijde ruw en/of onregelmatig is. Direct weer in elkaar en terugsturen. Vind je geen reden voor retour dan heb je een goede te pakken. Gefeliciteerd.

Maar de airbrush zelf is nog niet het belangrijkste. De lucht waarmee gespoten wordt is net zo belangrijk. Deze moet droog zijn. Spuiten met vochtige lucht geeft geen goed resultaat. Ook moet de luchtstroom regelmatig zijn. Een pulserende of op andere manier onregelmatige luchtstroom geeft ook geen goed resultaat. Waar die lucht vandaan komt is volslagen onbelangrijk. Compressor, luchtbus, autoband het kan allemaal. Mijn eerste lucht kwam uit een bus met gecomprimeerde lucht. Maar ik was er al snel achter dat dat duur is, toen ben ik overgestapt op een autoband. Dat is een heel stuk goedkoper maar beperkt. Zo heel veel lucht zit daar niet in of je moet al een tractorband hebben, maar die zijn lomp. Indien je niet zo heel veel spuit kun je met een autoband best toekomen. Dat is erg goedkoop.
Een compressor geeft altijd lucht in elke gewenste hoeveelheid, al spuit je de hele dag. Echter een klein apparaatje zonder tank geeft niet de gewenste constante luchtstroom. Dan moet je daar een extern tankje bijzetten. Een grote compressor met 25 liter of nog grotere tank is voor de airbrush nogal overkill. Die heeft aan 1,3 tot 1,5 atm meer dan genoeg, meer hoeft dat niet te zijn. Maar wanneer je die toch al hebt voor perslucht gereedschap of andere dingen dan is dat mooi meegenomen. Met een volle 25 liter tank kun je heel lang spuiten. Die gebruik ik alleen buiten voor grote hoeveelheden. Voor de kleine klusjes die even snel tussendoor gedaan moeten worden heb ik een kleine compressor met een half liter tankje. Dat is net genoeg voor een mooi egale luchtstroom.

Net zo belangrijk als de twee voorgaande onderwerpen is de verf. Deze moet de juiste viscositeit hebben om een gelijkmatig spuitpatroon te verkrijgen. Niet genoeg verdund geeft spetters, teveel verdund geeft lopers. Er zijn diverse fabrikanten die hun verf spuit klaar aanbieden, andere moeten eerst verdund worden. Hoeveel, dat is meestal een ervaringszaak. Door proberen en oefenen moet deze ervaring gemaakt worden. Dat is niet aangeboren. De stof waarmee verdund moet worden is ook belangrijk. Voor gemakkelijk onderhoud en snel kunnen wisselen van kleuren is het raadzaam een verdunner te gebruiken die makkelijk voorhanden en goedkoop is. Water of alcohol zijn de meest gebruikte.

En dan als laatste het meest belangrijke item waar niemand controle over heeft, de spuiter zelf. Niets is aangeboren, alles moet geleerd worden. Ook het hanteren van een airbrush. En voor de een gaat dat veel sneller als voor de ander, kwestie van aanleg noemt men dat. Net zoiets als autorijden, voor de een voelt dat normaal, de ander leert het nooit. Een vaste hand moet je hebben en strakke lijnen kunnen trekken. Als je dat met een potlood al niet kunt zal het met een airbrush ook niet lukken. Wen daar maar aan.

Ik ben sinds een jaartje terug met de airbrush bezig.   Zonder dat zou ik niet zo netjes grotere oppervlakken mooi kunnen kleuren, zonder noemenswaardige strepen.  En je slaat veel minder snel de details weg onder een laag verf.
Het is leren en proberen, met een degelijke airbrush gaat het me veel beter af dan vroeger (en het gemak van poetsen is belangrijk)

Maar ik gebruik ook nog vaak een penseel, want de airbrush is toch telkens een heel geval om op te zetten (spuit cabine, masker, poetsen).
Beide hebben hun voor en tegen. Airbrush is wat lastiger om goed te doen, je hebt ervaring nodig.
Ik gebruik double action pistooltjes met fijne naald van Evolution en een kleine eencylinder compressor. Destijds aanbevolen door Airbrush Services in Almere.

Windhoven

Of een airbrush lastiger is ligt er ook maar net aan wat je ermee wil doen. Als je grotere vlakken wil doen is een airbrush wel makkelijk en zeker ook makkelijker dan een spuitbus met een airbrush kan je beter doseren. Als je een airbrush wil gebruiken voor bijvoorbeeld het aanbrengen van vervuiling dan is het inderdaad oefenen, maar dat moet je toch ook als je dat met een kwastje of weathering potloden wil doen. Kleine dingen zoals poppetjes is veel makkelijker met een penseel dan met alleen een airbrush. Het heeft echt beide zijn doel. Kwestie van uitproberen wat je prettiger gaat vinden.