Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan van Felix - R1 wissels

Gestart door Felix dinsdag 16 april 2024, 16:24:53

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijd bezig met een modelbaan bouwen, en het lijkt me nu ook leuk om op dit forum updates te plaatsen.

De baan heeft geen vast tijdperk of thema en ik koop vooral treinen die ik leuk vindt. Ja, dat betekent dat er zo nu een dan een stoomtrein naast een moderne intercity op het station staat :D

Verder gebruik ik C- en K-rails, servomotoren als wisselaandrijving en de aansturing gaat met een SRSEII. Momenteel gebruik ik iTrain maar in het verleden heb ik ook een tijd Rocrail gebruikt.

Baanplan
Ik ben een tijd bezig geweest met een baanplan voor een U-vormige baan in WinTrack. Uiteindelijk is onderstaande ontwerp wat er nu ongeveer ligt. Alleen de rangeerterreinen moeten nog aangelegd worden. De opstelsporen aan de rechterkant ben ik nog niet helemaal zeker van, en zou ik nog kunnen aanpassen.
schaduwstationn.jpg tussenlaag.jpg
totaaloverzicht.jpg
Er zitten een aantal punten in de bouwtekening die niet helemaal kloppen, die heb ik tijdens de bouw wel weggewerkt. Daarnaast is de tafel later aan de linker kant ingekort om in een nieuwe kamer te passen, daarom lijkt het in de tekening alsof er ruimte over is.

Opbouw
In mijn vorige woning ben ik begonnen met de bouw van het frame en het schaduwstation. Ik wist toen al dat er een verhuizing aan zou kunnen komen, dus ik had alles zo gemaakt dat het eenvoudig in delen te vervoeren was.
IMG_2113.jpeg

IMG_2125.png

IMG_2167.jpeg

Her-opbouw
Daarna op de nieuwe treinenkamer (dit keer niet in de woonkamer) snel weer verder met de bouw.

IMG_2215.jpeg
Tafel weer in elkaar gezet en verder gegaan met het aansluiten van de terugmelders & wissels

IMG_2229.jpeg
Daarna uiteraard testen of het schaduwstation werkte zoals verwacht. Vijf maanden nadat de eerste plank werd gezaagd, en één verhuizing later kon er eindelijk een rondje worden gereden!

Dat testen is inmiddels alweer bijna een jaar geleden, in mijn volgende post(s) zal ik de rest van de bouw laten zien tot aan de huidige status.

Felix
Baan van Felix - De opbouw

Baan van Felix - De opbouw
Opbouw van de volgende niveau's
Toen ik tevreden was met het schaduwstation is de provisorische keerlus weer opgeruimd, en is de spiraal afgemaakt met daarna het paradespoor.
IMG_2246.jpeg

Aan het eind van het paradespoor ligt een soort spoor-driehoek, en die was niet helemaal lekker ontworpen in WinTrack. Ik heb in het verleden altijd met C-rail gewerkt, dat ligt al snel keurig volgens ontwerp. K-rail heeft al snel een beetje speling, dus ik had wat moeite om de houten platen perfect uit te zagen en op elkaar aan te laten sluiten.
IMG_2394.jpegIMG_2444.jpeg

Toen dat enigzins was gelukt kon ik verder met de opritten naar het volgende niveau.
IMG_2446.jpeg
IMG_2458.jpeg
De oprit vanaf de rechterkant van de baan komt uit op een soort schaduwstation, hier kunnen ook wat treinen verdekt opgesteld staan.

IMG_2465.jpeg
De twee banen passeren elkaar, dus die had ik even tijdelijk op elkaar aangesloten om weer wat te kunnen (test)rijden.

Daarna weer verder richting het bovenste niveau.
IMG_2466.jpeg
918C5319-29C1-4336-AAD5-5C07D7093487.png
IMG_2470.jpeg
En toen was de baan helemaal rond! Tijdens het bouwen van de verschillende niveaus zijn ook alle DR4088 terugmelders aangesloten en de nodige wissels van een servomotor voorzien. (Wissels die opengereden kunnen worden heb ik niet voorzien van servo's, dat scheelt weer werk en kosten, heeft wel als nadeel dat ik op sommige trajecten niet echt achteruit kan rijden)

Felix
Re: Baan van Felix - Het begin
Petje af! Je werkt doordacht en gestructureerd. Benieuwd naar het vervolg!
Baan van Felix - Afwerking van de tafel
Citaat van: hans spoor op dinsdag 16 april 2024, 16:59:09Petje af! Je werkt doordacht en gestructureerd. Benieuwd naar het vervolg!
Bedankt Hans!

Toen het hoofdtraject rond was ben ik verder gegaan met de afwerking van de tafel aan de voorkant en heb ik verlichting aangebracht in het schaduwstation.
IMG_2492.jpeg
IMG_2494.jpeg

Om later nog wat te kunnen zien onder de tafel en in het schaduwstation heb ik een aantal ledstrips tegen de onderkant van de bovenliggende niveau's aangeplakt.
IMG_2501.jpeg
IMG_2503.jpeg

Aan de rechterkant van de baan wilde ik de witte afdekplaat met de bocht meebuigen. Hiervoor moest ik toch nog even weer met de zaag in het frame om de hoeken in te korten.
IMG_2505.jpegIMG_2506.jpeg

Daarna planken toegevoegd en de plaat daarop bevestigd.
IMG_2509.jpegIMG_2510.jpeg

Toen nog het laatste stukje in het midden. Ik had bedacht dat ik hier wel een soort plankje kon maken voor de laptop met iTrain.
IMG_2527.jpeg
IMG_2528.jpeg
Dat zit er inmiddels al een tijdje, maar ik denk er over na om het weer weg te halen. Vanwege de ruimte vind ik het niet echt handig, de tafel is al vrij groot voor de kamer waar ie in staat, en er is maar weinig loopruimte :D
Ik kan ook slecht bij de achterste sporen op die plek. Ik heb alleen nog geen andere plek gevonden voor een scherm met iTrain. (wellicht dat ik in de toekomst een scherm aan de muur hang oid)

Felix

Als het maar Zwitsers is.

Felix,

Leuk om het ontstaan van je baan te zien. :thumbup:
Alles ziet er mooi en strak uit en de verlichting in je schaduwstation is mooi en helder.
Ook de afwerkingsplaat om je schaduwstation heen is zeer mooi gedaan.
Inderdaad misschien beter om de scherm(en) aan de muur te hangen staat mooier en is van alle kanten meteen te bekijken.

Blijf je vorderingen met veel plezier volgen.

Groet Michel

Fantasietjes op de baan

Nou nou, een prachtstuk hoor. Petje af 👌

Swiss rail .. what else?

Felix,

Met plezier je eerste bijdragen en foto's gelezen/bekeken. Mooie degelijke manier van werken, daar heb je later alleen maar plezier van :thumbup:. Voor de bevestiging van de ledstrips heb ik zelf wasknijpers tegen de bovenkant gelijmd en de strips in de knijpers geklemd. Zo krijg je ze mooi strak en komen nooit los. Maar wellicht is die oplossing voor jou al een gepasseerd station.

Veel plezier en succes met de verdere bouw en aankleding.

Groeten,
Wico

Zwitserland fan

Mooi gedaan. Voor de bediening heb ik het scherm bijna plat liggen en kan ik het bureau in en uit schuiven. Dan zit het niet in de weg als ik met scenery bezig ben. Zie hier.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Felix.

Wat een genot om de foto's van het gestructureerd werken te bekijken :thumbup:
Je hebt er zeker nog een volger van dit topic bij!  :wink:

Groeten,

Erik.
Hoi Felix

Krijg een ruimte die erg vergelijkbaar is met die van jou.
Zelfs wat breder, ook bij mij loopt de lange kant voor de ramen langs ik zit mijn hoofd op het moment te breken hoe los ik dat op bij de ramen.
Maar jij bent er gewoon voor langs gegaan hoe heb je dat opgelost of zeg je vanaf nu gaat dat niet meer open en dicht 😂
Lijken zelfs 2 openslaande deuren, ik heb 2 ramen waarvan 1 open kan en dat wil ik eigenlijk zo houden.

Groeten Henk
Vrees je geen problemen met de vele R1 wissels in de hoofdbaan? Hier of daar eentje die je niet perse moet passeren is nooit erg, maar nu kan nergens een trein passeren zonder over meerdere R1 wissels te rijden en sommig nieuw Märklin materiaal geraakt daar nu ook al niet meer door, bij andere merken is dat al langer het geval.

Bedankt allemaal voor de reacties en complimenten!  :)

Citaat van: Wico op dinsdag 16 april 2024, 19:01:47Met plezier je eerste bijdragen en foto's gelezen/bekeken. Mooie degelijke manier van werken, daar heb je later alleen maar plezier van :thumbup:. Voor de bevestiging van de ledstrips heb ik zelf wasknijpers tegen de bovenkant gelijmd en de strips in de knijpers geklemd. Zo krijg je ze mooi strak en komen nooit los. Maar wellicht is die oplossing voor jou al een gepasseerd station.

Veel plezier en succes met de verdere bouw en aankleding.
Bedankt! Dat met die knijpers is ook slim, ik heb het een beetje slordig met tape gedaan, maar het hangt al wel een aantal maanden dus voor mij goed genoeg. Een volgende keer zal ik zeker jouw methode gebruiken!

Citaat van: Jongslog op dinsdag 16 april 2024, 19:11:40Mooi gedaan. Voor de bediening heb ik het scherm bijna plat liggen en kan ik het bureau in en uit schuiven. Dan zit het niet in de weg als ik met scenery bezig ben. Zie hier.
Dat heb je handig gemaakt! Een soort lade heb ik ook overwogen, maar uiteindelijk kon ik onder het frame geen geschikte plek vinden om de ladegeleiders te monteren. Wie weet klus ik dat er nog bij, zo'n uitschuifbare lade is ook wel handig voor een programmeerspoor en de lokprogrammer.

Citaat van: Henk Dijkstra op donderdag 18 april 2024, 14:24:55Krijg een ruimte die erg vergelijkbaar is met die van jou.
Zelfs wat breder, ook bij mij loopt de lange kant voor de ramen langs ik zit mijn hoofd op het moment te breken hoe los ik dat op bij de ramen.
Maar jij bent er gewoon voor langs gegaan hoe heb je dat opgelost of zeg je vanaf nu gaat dat niet meer open en dicht 😂
Lijken zelfs 2 openslaande deuren, ik heb 2 ramen waarvan 1 open kan en dat wil ik eigenlijk zo houden.
Ik had de baan origineel niet ontworpen voor de kamer waar ie nu staat. Dus die ramen had ik ook niet op gerekend :D
Ze kunnen bij mij wel kantelen, maar dat doe ik eigenlijk niet zo vaak. Zit prima ventilatie in huis dus is meestal ook niet echt nodig.
Verder staat de baan op zwenkwielen, dus hij is verrijdbaar. In de nieuwe kamer is er niet veel ruimte meer om te rijden, maar hij kan toch wel 50 centimeter van het raam weg rijden, en dan kan ik prima bij de achterkant van de baan en de ramen.

De ramen zitten overigens op het zuiden, en ik zag deze week ineens dat de zon toch behoorlijk fel naar binnen straalt op bepaalde tijden. Maakte me een beetje zorgen om verkleuring van het materieel dus ik heb het gordijn wat ik niet gebruikte, horizontaal achter de tafel gehangen. Zo zijn de onderste lagen en het schaduwstation beschermd tegen de zon, en heb ik eventuele verkleuring hopelijk voorkomen. Misschien is het onzin, of werkten de vitrages ook al genoeg, maar op deze manier ben ik er gerust op. Komt de verlichting in het schaduwstation ook gelijk goed van pas :D 

IMG_2738.jpegIMG_2740.jpeg

Citaat van: spoorz op donderdag 18 april 2024, 14:51:45Vrees je geen problemen met de vele R1 wissels in de hoofdbaan? Hier of daar eentje die je niet perse moet passeren is nooit erg, maar nu kan nergens een trein passeren zonder over meerdere R1 wissels te rijden en sommig nieuw Märklin materiaal geraakt daar nu ook al niet meer door, bij andere merken is dat al langer het geval.
Ik had niet zo in de gaten dat die problemen konden geven, ook nooit echt last van gehad... tot vorige week. Heb een Roco 78281 150Y gekocht, en de voorste 2 wielen ontsporen inderdaad bij bepaalde bochtwissels. Door de wissel een beetje op te hogen aan 1 kant gaat het wel goed. (2mm ofzo) Verkanting wou ik toch al toepassen dus ik vind het geen geen gekke oplossing.
Daarnaast, ik kan nu niet echt meer terug zonder het sporenplan compleet te wijzigen, dus ik zal er mee moeten leven.

Felix

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Leuk en ambitieus project. Je bent al aardig ver gevorderd. Mooi gedaan.  :thumbup:
Het schaduwstation in de schaduw zetten door middel van het gordijn is een redelijk goede oplossing, maar wat doe je met de zichtbare wereld?
Als je die leuk gaat aankleden, van scenery voorzien, slaat 'de vergeler' daar toe.
Ga eens op zoek naar UV werende folie. Die kun je op je ruiten (laten) plakken, zie je niks van, en zorgt voor de nodige bescherming.

Groet,

Peter

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 21 april 2024, 07:42:14Het schaduwstation in de schaduw zetten door middel van het gordijn is een redelijk goede oplossing, maar wat doe je met de zichtbare wereld?
Als je die leuk gaat aankleden, van scenery voorzien, slaat 'de vergeler' daar toe.
Ga eens op zoek naar UV werende folie. Die kun je op je ruiten (laten) plakken, zie je niks van, en zorgt voor de nodige bescherming.
Thanks, dat is een goede tip!

Zoals eerder aangegeven, en al een beetje voorspeld door spoorz / Fem, zijn de R1 wissels niet altijd geweldig. Op 1 specifieke plek zijn er nu meerdere (nieuwe) treinen die ontsporen of wiebelend over de wissel gaan. Ik ben dus toch weer even naar de tekentafel gegaan om een alternatief te bedenken.

Gaat om de twee bochtwissels aan het begin van het station, die liggen aan het eind van een helling en niet helemaal vlak, misschien dat het daarmee te maken heeft.
Ik heb onderstaand alternatief bedacht. Probleem is wel dat ik nu niet meer onder de plaat kan om servomotoren te monteren, dus ik overweeg deze wissels te kopen samen met marklin wisselmotoren die aan de bovenkant gemonteerd kunnen worden.
Image 2.jpegImage 22-04-2024 at 15.39.jpg

Felix
Re: Baan van Felix - R1 wissels

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Felix op maandag 22 april 2024, 16:15:43wissels te kopen samen met marklin wisselmotoren
Oeei, dat is geen goede beslissing. Zou ik nooit iemand aanraden. Je kunt de servo's aan de onderzijde van het wissel monteren en met wissel en al in de plaat verzinken. Zo heb ik ook al mijn wissels naderhand omgebouwd omdat die Märklin aandrijvingen één voor één de geest gaven. Een beschrijving hiervan vind je in mijn bouwdraadje "Baanbouw Rehausen". Is heel simpel te doen en werkt tadeloos.
Off topic: Ik zie tadeloos. Ook bij een GGW gewerkt?

Groet, Arie

graag een glaasje wijn

de nieuwe marklin wissel motoren zijn prima als je de eindafschakeling overbrugt.Werken feilloos.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Mijn ervaring met alle Märklin wisselmotoren, nieuw en oud, zijn niet zo positief. Zeker niet onder C-rails. En daarnaast, je hebt een prachtbaan gebouwd waarin alle wissels door servo's mooi langzaam worden omgezet. En dan ga je precies in het zichtbare deel die dingen vervangen door een klikklak. Dat is toch verre van ideaal. Vooral omdat het heel simpel anders kan.
Ze zeggen wel eens; goede raad is duur, deze kost je niks. Märklin aandrijvingen zijn nog veel duurder.