Hallo allemaal,
Ik ben al een tijd bezig met een modelbaan bouwen, en het lijkt me nu ook leuk om op dit forum updates te plaatsen.
De baan heeft geen vast tijdperk of thema en ik koop vooral treinen die ik leuk vindt. Ja, dat betekent dat er zo nu een dan een stoomtrein naast een moderne intercity op het station staat
Verder gebruik ik C- en K-rails, servomotoren als wisselaandrijving en de aansturing gaat met een
SRSEII. Momenteel gebruik ik iTrain maar in het verleden heb ik ook een tijd Rocrail gebruikt.
BaanplanIk ben een tijd bezig geweest met een baanplan voor een U-vormige baan in WinTrack. Uiteindelijk is onderstaande ontwerp wat er nu ongeveer ligt. Alleen de rangeerterreinen moeten nog aangelegd worden. De opstelsporen aan de rechterkant ben ik nog niet helemaal zeker van, en zou ik nog kunnen aanpassen.
Er zitten een aantal punten in de bouwtekening die niet helemaal kloppen, die heb ik tijdens de bouw wel weggewerkt. Daarnaast is de tafel later aan de linker kant ingekort om in een nieuwe kamer te passen, daarom lijkt het in de tekening alsof er ruimte over is.
OpbouwIn mijn vorige woning ben ik begonnen met de bouw van het frame en het schaduwstation. Ik wist toen al dat er een verhuizing aan zou kunnen komen, dus ik had alles zo gemaakt dat het eenvoudig in delen te vervoeren was.
Her-opbouwDaarna op de nieuwe treinenkamer (dit keer niet in de woonkamer) snel weer verder met de bouw.
Tafel weer in elkaar gezet en verder gegaan met het aansluiten van de terugmelders & wissels
Daarna uiteraard testen of het schaduwstation werkte zoals verwacht. Vijf maanden nadat de eerste plank werd gezaagd, en één verhuizing later kon er eindelijk een rondje worden gereden!
Dat testen is inmiddels alweer bijna een jaar geleden, in mijn volgende post(s) zal ik de rest van de bouw laten zien tot aan de huidige status.
Felix