Na een eerste keer gewoon met losse hand een baan in elkaar gestoken te hebben, besloot ik om alles terug af te breken (ik heb immers geen scenery).
Dan dacht ik het wat groter aan te pakken en heb pas ondervonden, dat ik één en ander te groots heb aangepakt - megalomaan...
Ik had wat min of meer afgedankte IKEA tafels, die ik als basis heb gebruik om daar een viertal boards op vast te vijzen...
Hoe dan ook, mijn jongste kleindochter heeft mij daar bij geholpen, en was heel enthousiast toen ik haar vroeg of we samen wat rails konden aanleggen.
Het was een plezier om die jonge dame de rails (M-rail) in elkaar te zien zetten.
Toen ik haar dan iets meer vertelde over oude analoge locs en de nieuwere digitale versies en hoe die niet samen kunnen rijden, verklaarde ze doodleuk, dat die digitale dan maar binnen de analoge setup moesten rijden. Konden ze wel allemaal samen rijden...
Dat allemaal terzijde:
Na deze eerste megalomane aanpak, zal het allemaal even stil liggen. Of toch niet? De kleindochter ziet het wel zitten om af en toe met de treintjes te komen spelen. Een nieuwe generatie enthousiasteling?
De volgende (aankoop)stap is een degelijke transformator, want de 220V die ik hier (in Canada) heb is dus 247V/60Hz en dat resulteert in deze spanningen:
Märklin # | Max. spanning | Geel/Bruin | Omschakelen |
6413 | 20 | 20.4 | 32 |
6413 | 19.9 | 20.8 | 32.4 |
6611 | | 20.8 |
37540 | 20 | 20.3 | 32.7 |
Tot hiertoe lijken locs en wissels er geen probleem mee te hebben...
Maar eens gaat het te veel zijn, vermoed ik dan.
De volgende stap is ook C-rails te integreren.
Dat moet blijkbaar lukken door overgangsrails te gebruiken.
Uiteindelijk zal ik dan een "schizofrene" baan hebben.
Enerzijds even digitaal rijden ZONDER analoge locs.
Dan de digitale locs even op rust zetten, de analoge locs op de baan en terug analoog rijden (met de oude blauwe trafos, die ik nog heb [220V/50Hz]
Veel toekomst muziek, dat wel.
Wie dan leeft, zal dan zien
Herman