Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

De bouw van een ondergronds spoorwegstation (update: 16-01-2025)

Gestart door Colonel dinsdag 07 januari 2025, 21:01:44

De bouw van een ondergronds spoorwegstation (update: 16-01-2025)
Hallo allemaal,

Ik ben Bart en ondertussen al de nodige jaren een "stille modelspoorder". De eerste jaren vooral rondgekeken en topics gelezen, daarna toch de kriebels gekregen en een testbaantje gemaakt van 244x122. Daarbij heb ik vooral ervaring opgedaan met het aansluiten van elektronica, automatisch rijden en het configureren van Rocrail. Ik kijk vooral op tegen het ontwerpen van een baan; geen idee hoe te starten en bang dat ik teveel in één keer wil.

In plaats dat ik met een grote baan begin, ga ik een ondergronds spoorwegstation maken welke ik later in mijn baan kan integreren. Het station is geïnspireerd op de Schipholtunnel en de Willem van Oranjetunnel (zie onderstaande foto's). Mocht je nog andere stations als tip hebben; laat het vooral weten!
Wensen voor het ondergrondse station:
  • Minimaal 2 sporen
  • Minimale lengte om een Koploper te laten stoppen
  • Spoor met betonbielzen
  • Seinen
  • Roltrap(pen) en bewegende lift(en)
  • Stationsmeubilair
  • Werkende informatieborden

De komende tijd ga ik vooral ideeën zoeken, ideeën uitproberen en keuzes maken. In de volgende update meer over het uitproberen van ideeën.

Schipholtunnel (Schiphol):
Voorbeeld Schipholtunnel.jpg
Willem van Oranjetunnel (Delft):
Voorbeeld Willem van Oranjetunnel1.jpg
Voorbeeld Willem van Oranjetunnel2.jpg
Voorbeeld Willem van Oranjetunnel3.jpg
Re: De bouw van een ondergronds spoorwegstation
Citaat van: Colonel op dinsdag 07 januari 2025, 21:01:44en bang dat ik teveel in één keer wil
Dat is inderdaad iets wat nogal eens voorkomt. Ook bij mij. Mij lijkt een dergelijk project, ondergronds station, al ambitieus genoeg. Praktisch: als er wat misgaat, ontsporing, slecht contact, hoe kom je er dan bij?
Roltrappen, bewegende liften en informatieborden. Kan allemaal. Maar is dat om mee te beginnen niet teveel van het goede?

Ik ben indertijd begonnen met een fors project, maar moest daarmee stoppen wegens nogal wat tekortkomingen. Ben nu bezig eerst met een dubbelovaal om de treinen en rails uit te testen, volgende wordt een wat complexer geheel op twee niveaus. Dan een baantje dat inmiddels ontworpen is en waarvoor ik al diverse voorbereidingen heb getroffen (Pijlers, bruggen, viaducten en zo). Op termijn, als alles naar wens gaat, wil ik toch naar een "echte" baan met schaduwstation voor 18 à 20 locs en drie alternatieve banen om ze één voor één te laten rijden. Als ik al ooit zo ver kom.

Conclusie: Simpel beginnen. Hoe simpeler hoe beter. Uitbreiden kan altijd nog.

Frankfurt (Main) Hbf

Hallo Bart, je zou voor ideeën volgende YouTube eens kunnen bekijken:

@ermindewinkel Je hebt helemaal gelijk; ambitieus genoeg! Ben van plan het in stappen uit te breiden, dus vooral niet alles in 1 keer. Roltrappen en (bewegende) liften zijn de lange termijn visie. Ik neem je advies dan ook ten harte om simpel te beginnen. Eerst de zaken werkend krijgen, daarna nieuwe projecten toevoegen.

@Eric-Paul Door LukeTowan is het inderdaad ooit ontstaan, grappig dat direct die link word gelegd :D

Frankfurt (Main) Hbf

@citaat Link te leggen was niet zo moeilijk, ik keek regelmatig naar Luke's video's en dit is eentje waar ik zelf ook nog eens wat mee wil doen.
Hopelijk krijgt Elle (voorheen Luke) nu weer tijd om weer video's te maken.
In de kerstvakantie Peco SL103 besteld; flexrails met betonbielzen. Waarom? Omdat ik mijn testbaan met C-rail had gemaakt en toch niet helemaal tevreden was met de uitstraling. K-rail kan inderdaad ook, maar dan komen we weer uit op houten bielzen in een moderne tunnel. Waar ik bij de Peco-rails dan wel rekening mee moet houden is het hebben van een middengeleider (ik rijd AC). Dat was toch even friemelen om die goed onder de rails te krijgen.

Afgelopen week een koploper uit de doos gepakt en uitgeprobeerd op de Peco-rails. Ik ben niet ontevreden! Naar mijn mening ziet het er een stuk beter uit dan de C-rail. Het enige wat ik voor elkaar moet krijgen is de middengeleider dieper in de kruk (4mm) te leggen. De middengeleiders zitten t.o.v. C-rail een stukje hoger (zie de afbeeldingen). Ondertussen ook ballast op het oog om het helemaal goed uit te proberen.

Heeft iemand tips over de breedte van een perron? Ik had voor het gemak 14cm gepakt, maar dat is in werkelijkheid 12,1m terwijl de NEM-norm minimaal 3 meter aangeeft. Overigens wil ik niet alles baseren op de NEM-norm, maar dat geeft wel een idee van afmetingen.

Foto1.jpg
Foto2.jpg
Re: De bouw van een ondergronds spoorwegstation (update: 16-01-2025)
Je werkt toch met een middenperron? dan is dat geen probleem.
En die minimale breedte van 3 meter is werkelijk heel minimaal: 2 personen die langs elkaar lopen nemen al snel 2 meter (zeker met tassen, koffers e.d.) en dan moet je nog genoeg afstand tot de rand van het perron houden.
Citaat van: Eric-Paul op donderdag 16 januari 2025, 19:51:28En die minimale breedte van 3 meter is werkelijk heel minimaal
Ik zou minimaal het dubbele nemen.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Bart, wat voor fabrikaat middengeleider zitten er tussen de betonnen bielzen?
Dat lijkt mij Peco te zijn.
Interessant dit, heb zelf ook plannen voor een ondergronds station. Ik heb ook rails met betonnen bielzen maar dan de puko's van Weichen Walter.
Citaat van: FransW op vrijdag 17 januari 2025, 07:01:39Bart, wat voor fabrikaat middengeleider zitten er tussen de betonnen bielzen?

De middengeleider is de Peco SL18. Word opgerold geleverd en is 121 cm lang, de Peco rail is 91 cm lang.

@Sanderz28 wat is jouw ervaring met de puko's van Weichen Walter? Op het eerste gezicht lijken deze in ieder geval steviger dan die van Peco. Die van Peco zijn best flexibel (worden ook opgerold geleverd), dus zoals ik eerder schreef is het friemelen om ze er goed onder te krijgen. Ik heb het filmpje van Marklinofsweden gezien, deze leek niet positief te zijn over losse puko's t.o.v. K-rail.

@Eric-Paul nee klopt de 3 meter is zeker het minimale. Ben meer benieuwd of 14 cm (= 12,1m in werkelijkheid) niet teveel is.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

@citaat
Zoals ik elders op het forum gedeeld heb, heb ik een station gekocht met een Faller hogesnelheidsperron erbij.
Dit perron is 9 cm breed, dat zou ca 7,8 meter in het echt zijn.
Ik heb even wat foto's gemaakt voor je met een Preiser tegen een pilaar geleund (moest wel, want hij bleef niet staan  :D ).
Al met al denk ik persoonlijk dat 14 cm te veel van het goede is.

Ander vraagje: waar haal jij die Peco SL18 vandaan? 

Ik heb ze nog niet gemonteerd dus daar kan ik nog weinig over zeggen. Ze zien er wel een stuk eleganter uit en vallen minder op heb ik het idee.

Citaat van: Colonel op zondag 19 januari 2025, 16:52:41De middengeleider is de Peco SL18.
Volgens mij is de SL18 voor wissels en zo. Voor reguliere trajecten moet je de SL17 hebben.

Ik heb er ook naar gekeken, maar niet kunnen vinden.
Citaat van: Colonel op zondag 19 januari 2025, 16:52:41wat is jouw ervaring met de puko's van Weichen Walter? Op het eerste gezicht lijken deze in ieder geval steviger dan die van Peco. Die van Peco zijn best flexibel (worden ook opgerold geleverd), dus zoals ik eerder schreef is het friemelen om ze er goed onder te krijgen. Ik heb het filmpje van Marklinofsweden gezien, deze leek niet positief te zijn over losse puko's t.o.v. K-rail.

Ik ben er tevreden over. Ze zijn makkelijk te solderen. Ik zet ze vast in het kurkbed met secondenlijm. Daarna de Peco-rail positioneren. Dan komt het wel goed.

Dat filmpje van MarklinofSweden heb ik ook gezien. Ik vond zijn aanpak niet handig.
Een 9 cm breed perron is inderdaad al een heel ander gezicht van 14 cm. Die laatste voelt op een of andere manier te gigantisch. Bedankt voor de foto's, geeft meteen een ander beeld! De SL18 heb ik gekocht in Duitsland bij; Modelbahn Kramm.

Bij het onderzoeken ben ik de SL17 ook tegengekomen, maar kon deze niet zo 1..2..3.. vinden bij diverse winkels. Kan natuurlijk ook niet goed hebben gekeken of ze zijn uit het assortiment? Ik ga in ieder geval nog eens testen hoe het leggen gaat als de middengeleider verdiept ligt i.c.m. vastzetten met secondelijm. Misschien verhelpt dat direct hoe elegant ze ogen, anders toch overstappen naar die van Weichen Walter.

@citaat
foto's: graag gedaan!

Die SL17 en SL18 kan ik inderdaad ook niet meer vinden. Zojuist even het contactformulier bij Peco ingevuld en verstuurd. Eens zien waar ze mee komen.
Citaat van: Colonel op maandag 20 januari 2025, 19:47:14Een 9 cm breed perron is inderdaad al een heel ander gezicht van 14 cm. Die laatste voelt op een of andere manier te gigantisch.
14 cm is zo'n 12 meter en dat valt best mee.
Ik was vanmorgen in Frankfurt (een keertje geen Home Office) en daar zijn de ondergrondse perrons (Frankfurt Tief) zo'n 19-20 meter breed.

@citaat  @citaat
Peco heeft geantwoord dat de SL17 en SL18 niet meer in productie zijn. En dat ze er ook geen voorraad meer van hebben.

Dus zijn we blijkbaar aangewezen op die van Weichen Walter.
@frenkievee dan heb ik per toeval op het juiste moment gekocht! Maar goed, zoals ik al schreef binnenkort poging 2.

@Eric-Paul het is toch apart als je de foto ziet ten opzichte van het visualiseren. Op een of andere manier lijkt alles dan groter.. Dank voor de informatie! Ben er in ieder geval nog niet uit. Misschien toch voor de 14cm variant gaan, kleiner maken kan altijd ;)

Als ik naar bijv. station Rijswijk kijk, dan zijn de perrons daar ca 9 meter breed.
Bijv. deze foto (klik link, vanwege copyright), als ik daar de tegels tel, dan kom tot de incheckpalen uit op ca 14 tegels, maal 2, voor de andere kant. Uitgaande van 30 cm per tegel is dat dan ca 8,5 meter. Nog de randen mee en je zit op ca 9 meter.
Bijbehorende artikel op de website van omroep West
Perronbreedte, en meer algemeen de beschikbare ruimte per persoon, is afhankelijk van de hoeveelheid mensen die worden verwacht: Hoe meer mensen, hoe meer ruimte, hoe breder de perrons dienen te zijn. In deze link staan wat richtlijnen.
Nu weet ik niet wat Preisers van dit soort richtlijnen denken. Maar als je uitgaat van drukke bezettingen en veel treinen per uur zou het logisch zijn om de perrons wat breder te maken.
SL17 en18 zijn uit het assortiment.
Daar kwam Frank al mee ;)
Citaat van: frenkievee op dinsdag 21 januari 2025, 17:02:27Peco heeft geantwoord dat de SL17 en SL18 niet meer in productie zijn. En dat ze er ook geen voorraad meer van hebben.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.