Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

DR4018 defect?

Gestart door Kees van Veen donderdag 31 augustus 2023, 17:40:01

DR4018 defect?

DR4018 defect?
Hoi mensen,
onlangs begonnen mijn nieuwe baan op te bouwen na een verhuizing.
Had een aantal DR4018 op mijn oude baan.
Bij hergebruik nu voor aansturing seinen lijkt de zaak opgeblazen.
Bij de eerste deed ie het even, maar na inbouw schakelt ie niet meer, seinen branden maar gaan niet om,
rode ledje brandt ook niet meer bij omzetten. Programmeerknop werkt niet, rode led licht alleen even op.
Had er nog eentje in gebruik voor seinaansturing, dus die geprobeerd.
Eerste schakelopdracht leek te werken, de tweede gaf een vonkje bij de voeding (power) en einde verhaal.
Programmeerknop doet niks meer, rode ledje ook niet.
Heb er nog drie in gebruik voor de wissels en om te schakelen, maar durf nu niet meer.
Hebben jullie een goede raad?

Groeten, Kees
Re: DR4018 defect?

Hoe had je het een en ander aangesloten? Dat is van belang. Dus geef even met een schema aan hoe je het een en ander aansluit / aangesloten hebt. Ik heb er hier een aantal onder de baan hangen. Tot nu toe geen problemen gehad.

Heb een CS2/reload (ESU) en aansluitrail van de C-rails verbonden met een ringleiding, die verbonden met de Signal aansluiting.
De power aansluiting komt van een andere ringleiding waarop ik mijn verlichting straks wil aansluiten.
Het heeft even gewerkt????

Goed, en de power van de verlichtingsringleiding: Gelijkstroom of wisselstroom? Hoe heb je de seinen aan de aangesloten? Rekening gehouden met common C?

wisselstroom, ben niet bekend met die Common aansluiting??

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

De common (C) is in het Märklin systeem de gele draad.

Goed, het gaat in het verhaal van de DR4018 niet om de "gele draad" van Märklin. Maar de C-aansluitingen aan de schakelzijde van de DR4018. Deze zijn per 4 intern op elkaar aangesloten. Daarbij dien je bij de 4 gebruikers de eerste C-aansluiting te gebruiken. Ik zal ergens even het bewuste draadje op het buurforum opzoeken als ik het weer kan vinden. Hier is het ook al wel een paar keer vermeld. Daarom vroeg ik ook hoe het een en ander aangesloten is.

misschien dat deze bijlagen iets verduidelijken...

@citaat Mooi. Nu zie je aan de seinzijde 1C2 3C4 5C6 7C8 staan. De C-aansluitingen zijn allemaal intern aan elkaar geknoopt. Je kan van alle aan te sluiten seinen en wissels de C-draden op de eerste C-aansluiting aansluiten.

Nog even een 'gezonde' decoder gecheckt en die doet het gelukkig nog.
Lijkt dat de acties de twee andere decoders om zeep hebben geholpen.
Er waren toendertijd een paar draden los geraakt en misschien verkeerd aangesloten.
De overleden decoders controleren lijkt moeilijk, uitlezen via programmeerspoor lijkt niet te,lukken.

pogingen om decoder te resetten, mislukken.
Na korte melding "rail afgeschakeld" geeft Centrale de volgende fout:

Citaat van: Kees van Veen op vrijdag 01 september 2023, 13:07:18De overleden decoders controleren lijkt moeilijk, uitlezen via programmeerspoor lijkt niet te,lukken.

uitlezen gaat niet met deze decoders. Daar reageren ze niet op. Het is gewoon programmeren en dan kijken of deze reageert op de standaard waarden zoals adres 1. Als CV8 met waarde 8 resetten is: Dan zou je op wisseladres 1 nu wat kunnen schakelen. Zie de handleiding.

Groet Ronald.

van de ene decoder reageert de programmerknop helemaal niet meer en van de andere blijft ie niet branden na indrukken.
Dus resetten gaat helaas niet meer lukken ben ik bang....

Citaat van: Kees van Veen op vrijdag 01 september 2023, 19:13:24van de ene decoder reageert de programmerknop helemaal niet meer en van de andere blijft ie niet branden na indrukken. Dus resetten gaat helaas niet meer lukken ben ik bang....

Bij het programmeren: Gebruik de baanspanning en niet de hulpspanning. Zie ook de handleiding.

Ronald,
via verkoophoekje twee nieuwe DR4018 kunnen kopen.
Programmeren deed ik al volgens de handleidingen (programmeeruitgang/voeding met dat lampje).
Moet alleen weer eens goed uitzoeken hoe eea aangestuurd moet worden op mijn CS2R.
Ook bij gezonde DR4018 krijg je nogal eens foutmelding bij CV schrijven.

Citaat van: Kees van Veen op zaterdag 02 september 2023, 10:35:29via verkoophoekje twee nieuwe DR4018 kunnen kopen.

Neuh... Ik heb er nog tig liggen  :)  Ik heb er al een paar in gebruik en nog een paar op voorraad.

Nieuwe decoders gevonden en alles weer opgelost.
Programmeren voor seinen was geen probleem.
Had de railaansluiting met een kroonsteentje vertakt.
Draad los en niet goed gekeken, verkeerd aangesloten en daarmee decoders opgeblazen.