Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ESU lopi 4 (M4) en lopi standard (deel 2)

Gestart door Populier vrijdag 27 februari 2015, 10:01:40

ESU lopi 4 (M4) en lopi standard (deel 2)
Op het gevaar af ook voor Dummy versleten te worden heb ik de volgende vragen.
Toen het leven nog eenvoudig was (met de lopi 3) was het vrij eenvoudig om een loc te verbouwen van analoog naar digitaal. Setje kopen, tabel 15 erbij en cv's veranderen en gaan met die banaan eh loc. Soms even vmax ed. aanpassen maar dat was het wel.
Maar de ontwikkeling staat niet stil. De huidige lopi 4 heeft inmiddels 562 cv's (de standard iets minder)  en ook ik raak de weg kwijt. Zo lukt het mij niet meer om eenvoudig een lopi in te bouwen (met 5* set) en een loc netjes te laten rijden. Loc schokt tijdens het rijden  en valt zelfs bij stand 16 of 17 van de rijregelaar op de ecos tijdelijk stil: het licht valt uit en vervolgens gaat dit proces  opnieuw beginnen. Het lijkt wel of er een overbelasting optreed en de decoder zich uitschakelt?? Wat ik ook probeer met de motor cv's het blijft een ramp. Ook via cv 54 =0 en F1 lukt het niet. Wie weet waar ik de fout in ga? Een volgende vraag heeft betrekking op de lopi standard. Kan ik de tabel van de lopi 4 inzake de verschillende motoren ook op de standard toepassen? De toelichting bij deze decoder is vrij summier.
Alhoewel ik de toelichting van ESU wel degelijk lees betekent dit niet dat ik ook (alles) begrijp wat er staat.  :-(

groet Hennie

Re: ESU lopi 4 (M4) en lopi standard (deel 2)

Light My Train

Alleen de tabel gebruiken die bij de juiste decoder hoort.

De situatie die je beschrijft, denk ik niet dat die aan de decoder ligt maar aan de locomotief. Dat er ergens iets niet goed zit. Het schokken haal je eruit met de K of I waarde in normale omstandigheden. Maar dan zou de loc op rijstap 16 en 17 niet stilvallen.

Forum member sinds 2006

Citaat van: Populier op vrijdag 27 februari 2015, 10:01:40
Ook via cv 54 =0 en F1 lukt het niet. Wie weet waar ik de fout in ga?
Hoi Hennie,
Als de ESU Run niet lukt, is er wat aan de hand.
Kun je omschrijven wat er niet lukt?
Misschien dat we je dan verder kunnen helpen.

grt Piet.
Wijbe,Piet,
Er is een tabel van de 4 maar niet van de 4 standard (is de simpele uitvoering). Deze heeft alleen geen cv 52 en 56 De tussenliggende cv's zijn hetzelfde. Als de problemen bij één loc zouden optreden is het de loc maar niet als het bij verschillende locs gebeurt. Overigens zijn dit mijn eerste locs met de M4 decoder. Had ik nooit, maar blijkbaar verkeerde nummer besteld.  :( Met K en I ben ik van alles aan het regelen geweest maar zonder resultaat. Meestal maar weer een reset en opnieuw beginnen. Wat mij ook verbaasd is dat er blijkbaar na inbouw van een hoogvermogen set in een grote,kleine schijf of trommel  er daarna nog slechts een type motor is.  Voorlopig veranderen ik helemaal niets meer en laat alles op de fabrieksinstellingen staan. Ik heb de laatste tijd teveel locs onder handen gehad dus weet ik het even niet maar volgens mij heb ik met de 3* motoren geen problemen.

groet Hennie

samen staan we sterker

lijkt mij weer eerder een massa probleem...
Wim,
M 3326 de NS 1631 heb ik net weg gelegd. Loopt op zich goed met de fabrieksinstelling maar je hoort tijdens het rijden dat de loc steeds even inhoud en weer verder rijdt. Een soort getik. Als je de loc met de hand iets heen en weer beweegt is het de speling in de aandrijving ( 0,001 mm.)wat je hoort tijdens het rijden.  Ook hier bij het testen van de verschillende cv's ook op de baan plotseling stilstaan licht uit en weer verder. Zeg het maar.

groet Hennie

Light My Train

Lijkt op een stroomafname probleem. De standaard instellingen voor de lokpilot 4.0 toepassen op desbetreffende motor zou de lok al behoorlijk goed moeten lopen.

CV54 op 0 methode ben ik niet zo weg van. Doe die instelling 10 keer, en lees je waarden uit en je krijgt 10 keer een geheel andere instelling, en vaak rijd het naar mijn mening waardeloos.
Wijbe,
Wat bedoel je met een stroomafname probleem? De slepers zijn vrijwel nieuw. De Ecos staat op 18,5 V en de M rail werkt naar behoren. wat betreft de cv 54 methode heb je inderdaad gelijk. Ik krijg ook steeds andere waarden. Ik vind het echter wel vreemd dat nu ineens de fabrieksinstellingen de beste oplossing zou zijn. 

groet Hennie

Forum member sinds 2006

Citaat van: Populier op vrijdag 27 februari 2015, 17:16:14
Wim,
M 3326 de NS 1631 heb ik net weg gelegd. Loopt op zich goed met de fabrieksinstelling maar je hoort tijdens het rijden dat de loc steeds even inhoud en weer verder rijdt.
Ik heb een 3324 de NS1139 en die heeft ook speling, welke Marklin loc van die leeftijd en draaiuren heeft dat niet.
Maar ik heb er een Lopi4 54611 (DCC decoder) en een 5* setje in geschroefd en dat rijdt fabelachtig.
Stil, langzaam, snel en zonder hikken.
Kijk hier maar eens.
Van dit model is de massa verbinnding heel slecht, daar heb ik ook een oplossing voor in het zelfde draadje.
En als bij de ESU-Run de massa onderbroken is soms meerdere keren krijg je ook rare waarden.

Citaat van: Wijbe op vrijdag 27 februari 2015, 17:30:50
CV54 op 0 methode ben ik niet zo weg van. Doe die instelling 10 keer, en lees je waarden uit en je krijgt 10 keer een geheel andere instelling
het is geen methode die er voor zorgt dat je klaar bent.
Eerder een mooi uitgangs punt om voor je eigen specifieke motor verder te tweaken, zo moet je het zien Wijbe.

grt Piet.

Light My Train

Hennie,

Zelf start ik altijd met de waarden uit de tabel. Vanuit daar tweak ik het verder.

Als je loc stil valt, en de lichten gaan uit lijkt het er verdacht op dat de loc even geen stroomafname heeft. En dat kan de sleper of massa zijn.

Piet,

Als je verder gaat tweaken heeft CV54 weinig zin naar mijn idee. Dan kun je beter beginnen met de waarden uit de tabel.
Piet,
Ik heb even gekeken maar bij jouw draadje is het inderdaad de loc waar ik ook lang met de massa bezig ben geweest. Uiteindelijk gekozen voor een draadje rond de as zoals ook bij de Wiki was beschreven. Heb net nog even bij deze loc gekeken en die heeft inderdaad hetzelfde systeem. Ga nog een beetje experimenteren en misschien krijgt die ook een draadje.
Wijbe,
Deze Ns 1631 heeft de lopi  standard aan boord  waarvan ik nu juist vraag of ik daar ook de waarden van de tabel kan gebruiken. Overigens heeft deze lopi (generic NMRA) slechts 35 cv's Volgens mij is de lopi standard de oude lopi 3 ?? Ik zal eens kijken hoe die op de waarden van de lopi 3 reageert. Wie weet.
De lichtuitval komt niet door de baan het gebeurt steeds op andere plaatsen. Tot stap 14 is er geen enkel probleem pas daarna treed dit verschijnsel op.

groet Hennie
Wat betreft de NS 1631 ben ik weer een gelukkig mens: extra draadje aan de as gemaakt en die bruine ontstoringsdingen aan de motor verwijderd( :( :() was ik even vergeten. In ieder geval loopt dit locje weer ouderwets zoals het hoort.

Forum member sinds 2006

Citaat van: Wijbe op vrijdag 27 februari 2015, 21:19:07
Als je verder gaat tweaken heeft CV54 weinig zin naar mijn idee. Dan kun je beter beginnen met de waarden uit de tabel.
Het is een werkwijze Wijbe, ik zal niet zeggen dat de ene beter is dan de andere.
Ik voel me hier lekker bij en behaal resultaten die me bevallen.
En dat zul jij ook hebben, denk ik.

@Hennie, ja de massa verbinding van die loc's is dramatisch.
En omdat ik dat draadje om de as een beetje rommelig vond, heb ik gekozen voor een 'echte' massa veer.
Komt in mijn optiek meer solide over dan een draad die om de as is gelegd.

grt Piet.
Piet,
Ik leg ca. 1,5 cm. koperdraad bloot en draai de draad ineen, een beetje soldeer aan het uiteinde en vervolgens om de as draaien. Daarna de rest van de draad voorzichtig solderen en je hebt een prima verbinding. Ik heb ook genoeg massaveren liggen maar die bewaar ik liever voor de rijtuigen. Ik zal toch ook eens bij de locs met het vreemde gedrag (met M4)  kijken of extra massa een verbetering geeft. Je weet maar nooit.

groet Hennie
Citaat van: Populier op vrijdag 27 februari 2015, 21:36:12

Volgens mij is de lopi standard de oude lopi 3 ??

Feitelijk hetzelfde als de V4 maar dan wat uitgekleed.

Ook in de Standaard kun je de voorinstelling van het type motor programmeren:

Het prijsverschil tussen de Standaard en de V4 is dermate laag dat ik kies voor de V4.

Gr, Ben.
Klopt Ben, ik had ook de draden even moeten verwisselen, de Ecos leest hem niet op deze manier  uit de lok programmer wel :(
Inmiddels is 4.4.16 overigens uit. De NS loopt inmiddels netjes met de fabrieksinstellingen. Volgens mij geeft de programmer dezelfde waarden als de tabel aan dus dat zal geen verbetering geven. We blijven experimenteren. Blijkbaar is de 4 gevoeliger voor massa dan de 3 want op zich liep de loc gewoon op lage snelheid zijn rondje, dus ik dacht niet direct aan massa.

groet Hennie

ps. ik ben juist voor standard gegaan omdat ik dacht niet zoveel instellingen nodig te hebben.
update: met de instellingen voor 5* loopt die inderdaad in het lage bereik beter, op 1 loopt die zeer netjes rond. Het zal hier aan die spoeltjes gelegen hebben die ik was vergeten weg te halen.