Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Perikelen met MsD van M

Gestart door Populier maandag 09 februari 2015, 23:01:50

Perikelen met MsD van M
Populier
gast

Perikelen met MsD van M
Na zo'n 20-25 decoders zonder geluid, meestal lopi3, ingebouwd te hebben was het nu de beurt om geluid inde locs in te bouwen. Als voorbeeld had ik al een krok van een msd laten voorzien door een firma in het oosten van het land. Heb graag een net voorbeeld. Dus aan de slag. 1e decoder naar de hemel door een fout mijnerzijds: luidspreker draadjes niet geïsoleerd in de tender  die sluiting maakten. Stom maar even goed een dure les. de 2e decoder eerst aan de Profi-Prüfstand gehangen: prima stoom geluid en 15 functies, alles functioneert prima. Dus draadjes ingekort en netjes in een M 3083 (eerst voorzien van een 5* motor) ingebouwd. Loc op de rails....geen reactie. Blijk ik het rode draadje aan de sleper niet goed te hebben gesoldeerd, was los gegaan. Kan gebeuren, niet getreurd. Alles weer klaar: op de rails...niets aanmelden op de ecos. Wat ik ook probeer m4 aanmelden; motorola adres zoeken helemaal niets. Ten einde raad decoder weer uit de loc verwijderd en opnieuw rechtstreeks aan de Prüfstand gehangen. Decoder wordt niet meer herkend. Advies uit Duitsland: schakel M4 uit en laat de decoder alleen op motorola uitlezen. Alles uitgezet (dcc, selectric, m4, railcom) en plotseling herkent de ecos de decoder weer. Vervolgens een reset gegeven en nadat alle vinkjes weer waren gezet komt er weer een groene aanmelding m4: msD Dampf met alle functies. Alles even geprobeerd: prima geluid en ook de ledjes voor de verlichting alles oke. Maar helaas het aansturen van de motor voor noch achteruit werkt niet meer. De motor was na de hoogvermogen ombouw eerst even getest en loopt als een zonnetje.Ik weet het niet meer. maar wat ik wel weet dat er na vandaag geen M  decoders meer bij mij in huis zullen komen. Ik heb er nu echt helemaal genoeg van. Hier kan mijn bloeddruk niet tegen (laat staan mijn portemonnee) Tenzij iemand mij kan verklaren wat er hier mis gaat. :thumbdown:

groet Hennie
die er nog zo veel moet ombouwen  >:-D
Re: Perikelen met MsD van M

Blij dat ik met koploper rij....

Dat is dubbel balen Henny, zonde.
Gelijk heb je om niet met m verder te gaan,
Hopelijk meer geluk en succes met je volgend ombouw projekt

Gr. Jan die alleen nog esu gebruikt
Jan,
Ik weet het, ESU rules the world.

groet Hennie
die vandaag een postzegel heeft gekocht.
Dat is wel erg balen en vreemd. Maar nu zijn jullie wel erg negatief over de M decoders. Zoals eerder geschreven heb ik een msD ingebouwd, die wordt prima herkend door het MS2 en nu ook CS2. (Geen ervaring icm Ecos) Loc rijdt daar prima mee.  Het enige wat vreemd is dat hij soms niet vertrekt/reageert als het geluid aan staat. Even het geluid uitschakelen of een andere opdracht geven bv. bel zorgt er dan voor dat hij weer reageert. Heb je dat nog geprobeerd? Misschien dat de decoder update dit kan verhelpen, dat ga ik nog eens uitproberen. Veel succes, ik hoop dat je hem toch nog aan de praat krijgt. Gr Arjan   
Arjan,
Ik heb van alles geprobeerd. Het geluid reageert op snelheidsverandering maar na een bepaalde stand lijkt het wel of de decoder intern in een soort sluiting overgaat: ledje van licht gaat uit en beide ledjes van verlichting gaan heel zachtjes knipperen. Pass nadat de spanning eraf gaat reageert de verlichting weer. Hij laat bovendien cv's niet veranderen. Over en sluiten.

groet Hennie

ps. ik zal nog wel even op stummi kijken of er daar iets over deze zondaar bekend is.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Citaat van: arjanb op dinsdag 10 februari 2015, 01:01:49
Dat is wel erg balen en vreemd. Maar nu zijn jullie wel erg negatief over de M decoders. Zoals eerder geschreven heb ik een msD ingebouwd, die wordt prima herkend door het MS2 en nu ook CS2. (Geen ervaring icm Ecos) Loc rijdt daar prima mee.  Het enige wat vreemd is dat hij soms niet vertrekt/reageert als het geluid aan staat. Even het geluid uitschakelen of een andere opdracht geven bv. bel zorgt er dan voor dat hij weer reageert. Heb je dat nog geprobeerd? Misschien dat de decoder update dit kan verhelpen, dat ga ik nog eens uitproberen. Veel succes, ik hoop dat je hem toch nog aan de praat krijgt. Gr Arjan   

Hoi Arjan,

Dat probleem heb ik ook bij mijn ice, deze is nog niet voorzien van de laatste firmware.
Ook een andere loc met MSD decoder had een probleem, die stopte af en toe niet, na de firmware update is dan verholpen.

Ik zal ook geen losse MSD decoders meer kopen, het is het net niet  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Light My Train

Toch geen fouten gemaakt met de kleurcode van de draden????
Citaat van: 44er op maandag 09 februari 2015, 23:25:18
Gr. Jan die alleen nog esu gebruikt
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Wijbe
De kleuren lijken verdacht veel op de kleuren van ESU?? Zouden dat NEM kleuren kunnen zijn? ;) Althans bij de decoder zelf, de houder met draden zijn natuurlijk gewoon de bekende M kleuren.
Weet iemand toevallig wat de codes die op de decoders staan betekenen: 175049 en 175152?
Wim,
Ik twijfel nog steeds. M kan niets doen aan stommiteiten van mij, zoals met het nog niet isoleren van de luidsprekerkabels. Heb ook nog een 21 pins MFX decoder die zich tot een derde (groen) laat uitlezen en vervolgens de brui eraan geeft. Ben nu wel een email aan het maken naar de insiders club om te kijken of ze misschien bij M een coulance regeling kunnen treffen.  Tenslotte gaat het alles bij elkaar toch om een aanzienlijk bedrag. Je weet maar nooit.

groet Hennie
Re: Perikelen met MsD van M en MlD idem
Om de frustatie even af te werpen een BR 118  de M 3368 voorzien van Esu magneet en een, denk ik,  MlD decoder van Marklin. Er ligt hier nu zo'n rommel dat ik zelf niet meer weet wat bij wat hoort.  :-( De loc rijdt inmiddels op de baan maar..... waarom zitten aan deze decoder geen functie draden? Decoder wordt herkend als Motorola en laat zich met 28 stappen aansturen. Licht voor en achjter oke. Nu dacht ik dat er alleen nog MFX decoders werden uitgeleverd maar blijkbaar kent de Ecos deze niet. Ik snap er niets meer van  >:-D

groet Hennie

samen staan we sterker

knipperende led's duidt op overbelasting...
foute bedrading naar massa ? juiste kleuren gebruiken !
vuile motor ?
om maar even wat te noemen...

ik zou de Marklin decoders niet zo gauw afschrijven,
alle begin is moeilijk,
zo zijn wij allemaal begonnen, Hennie
fouten zijn helaas duur in dit geval.
Wim,
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben met het punt overbelasting alleen zullen de mensen bij ESU met jouw idee van een vuile motor niet blij worden. De Motor van de Profi=Prüfstand hoeft alleen even te werken bij het uitlezen van decoders en kan helemaal niet vervuilen. >:-D Wat betreft het begin heb je ongetwijfeld gelijk, Marklin en DCC (en loconet) was niet zo'n prettig huwelijk, vandaar mijn liefde voor de lopi. Mijn vrijage met deze decoders is van zeer korte duur. Ze komen er namelijk nooit meer in.

groet Hennie
Citaat van: Populier op dinsdag 10 februari 2015, 12:38:42
Wijbe
De kleuren lijken verdacht veel op de kleuren van ESU?? Zouden dat NEM kleuren kunnen zijn? ;) Althans bij de decoder zelf, de houder met draden zijn natuurlijk gewoon de bekende M kleuren.
Weet iemand toevallig wat de codes die op de decoders staan betekenen: 175049 en 175152

groet Hennie

Hennie, de kleuren van de msD 60965 decoder zijn volgens de NEM norm! Niet volgens Marklin kleuren. Dus grijs is motoraansluiting 2 en oranje motoraansluiting 1. Blauw is nu gemeenschappelijke verlichting en groen is Aux1. Heb je de motor op de prufstand wel kunnen laten draaien? Wat bedoel je met de houder met draden? Is de massa goed aangesloten?
Gr Arjan
Arjen,
Ik dacht dat de  ;) genoeg was maar natuurlijk lees ik ook het boekje en weet dat het NEM kleuren zijn. Overigens ben ik niets anders gewend: ESU gebruikt geen M kleuren behalve in de vergelijkingstabel. Ja de decoder heeft keurig netjes alles afgewerkt wat er te doen valt vooruit, achteruit en alle geluiden. Overigens doen die geluiden het nog steeds. Alleen de motor verd.. het. Oeps hier heb je een punt. Ik heb liggen 2x MsD 60945 en 3x MsD 60965 en 1x MlD 60942. De platines horen bij de 60942 en 60945.

groet Hennie
OK de  ;) had ik blijkbaar niet helemaal begrepen.  :? helaas dus geen makkelijke verklaring waarom het niet werkt :(.  dan weet ik het ook niet meer...
Gr Arjan
 :thumbdown: :thumbdown:

Helaas Pindakaas, heb nu nog 1 60965 liggen maar durf deze dus niet meer in te bouwen.
groet Hennie

Blij dat ik met koploper rij....

Zit je niet echt mee Hennie, ik had post ;)

Gr. Jan
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Populier op dinsdag 10 februari 2015, 16:24:27
Decoder wordt herkend als Motorola en laat zich met 28 stappen aansturen. Licht voor en achjter oke. Nu dacht ik dat er alleen nog MFX decoders werden uitgeleverd maar blijkbaar kent de Ecos deze niet. Ik snap er niets meer van  >:-D
Hennie, in je openingspost schrijf je dat je M4 hebt uit moeten schakelen.
Je hebt die toch wel weer aan gezet?
En Motorola decoders worden niet herkend, maar moet je handmatig aanmaken.
En je schrijft dat je niet zeker weet of het wel een mfx decoder is.
Dus ik begrijp niet wat er nu gebeurd is en wat je gedaan hebt.
Ad,
Een bekende shop in Detmold die de meeste decoders heeft geleverd, had ik een mailtje gestuurd met de vraag hoe het kan dat de 60945 (21 pins) na inbouw slechts tot een derde groen werd uitgelezen. Zijn reactie was zet m4 uit en probeer alleen motorola. Hij vermoedde een slechte dataoverdracht vandaar het stoppen van het groene symbool. Uiteraard staat op de Ecos alles weer aan. Heb nog wel even gekeken of alleen M4 nog soelaas bood maar dat werkte ook niet. Dus nu staat alles weer aangevinkt. Op de Ecos heb ik het Motorola adres opgevraagd en heeft die ook ontdekt(255) Heb alle boekjes bekeken maar alle decoders zijn multiprotocol: fx/MM, mfx, DCC en AC/DC.  Zelf zegt M dat automatisch mfx als primair protocol wordt gekozen daarna DCC en als laatste fx(MM).
Volgens mij , gelet op de bedrading zonder aux1 en 2 moet dit inderdaad een Motorola exemplaar zijn die ik nog niet thuis kan brengen. Moet eerst alle facturen uitspitten om te kijken hoe ik hieraan gekomen ben. Ben ook bezig met ombouwen naar hoogvermogen dus je begrijpt dat de doosjes hier wat door elkaar zijn geraakt en ik het overzicht even kwijt ben. >:-D

groet Hennie
Het decoder raadsel is opgelost: na het doorspitten van de boekhouding bleek ik bij M indertijd als test een setje 60760 te hebben gekocht voor de ombouw naar hoog vermogen motor. Hierin zit tevens een C 90 decoder. Deze decoder bleef over na ombouw van een bestaande loc voorzien van Lopi 3 en is nu weer boven tafel gekomen en zit nu dus in de M 3368 BR E 118. Tot mijn stomme verbazing blijkt deze decoder  gewoon heel na inbouw en functioneert nog steeds. Zonder geluid kan het dus blijkbaar wel  >:-D

groet Hennie